Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی یک استاد حوزه علمیه مشهد با اشاره فضائل و اقدامات امام محمد باقر(ع)، گفت: ایشان تدوین و تبیین مبانی نظری شیعه را پایه‌گذاری کردند تا در ادامه مسیر دستخوش افراط و تفریط نشود.

حجت‌الاسلام و المسلمی مهدی واعظ موسوی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به شرایط سیاسی‌ اجتماعی دوران زندگی و امامت امام محمد باقر (ع)، اظهار کرد: امام محمد باقر (ع) در دوران خاصی زندگی می‌کردند، چراکه در آن دوران بنی‌امیه در حال سقوط و بنی‌عباس در حال ظهور بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چنین شرایطی، بنی‌امیه که پایه‌های حکومت خودشان را متزلزل می‌دیدند از سایه خودشان هم می‌ترسیدند و این وضعیت حدود ۳۲ سال طول کشید تا این‌که در سال ۱۳۲ هجری قمری، عباسیان به صورت رسمی خلافت را در دست گرفتند.

وی ادامه داد: این نشان می‌دهد که دوران زندگی امام باقر(ع) دوران پر تلاطمی بوده که به اصطلاح به آن «دوران فتنه» هم گفته می‌شود. این دوران، دوره‌ای بود که هر کسی حرفی می‌زد و به قول معروف از هر سری، صدایی بر می‌خیزید. در چنین شرایطی امام محمد باقر(ع) بسیار زیرکانه اوضاع را رصد می‌کردند و با استفاده از شرایط موجود به تربیت شاگردان‌شان همت گذاشته بودند تا مکتب تشیع را به شکل مدون تنظیم کنند.

این استاد حوزه علمیه مشهد با اشاره به این‌که «تاریخ شیعه به دوران حیات شخص پیامبر(ص) بر می‌گردد»، خاطر نشان کرد: سخنی از پیامبر(ص) وجود دارد که خطاب به حضرت امیرالمومنین(ع) فرمودند «یا علی! تو و شیعیانت رستگارید». این یعنی مکتب تشیع هویت داشت، اما مبانی نظری آن باید تدوین و تبیین می‌شد تا در ادامه مسیر دستخوش افراط و تفریط نشود. بر اساس شواهد موجود، امام محمد باقر(ع) بنای این کار را پایه‌گذاری کردند و پس از ایشان هم فرزندشان امام صادق(ع) با تربیت شاگردان بسیاری این بنا را به صورت گسترده سرو شکل دادند.

واعظ موسوی با بیان این‌که «احادیث بسیار فوق‌العاده‌ای در موضوعات اخلاقی، روان‌شناختی و جامعه‌شناختی از امام محمد باقر(ع) به دست ما رسیده که بسیار حائز اهمیت است»، تصریح کرد: توصیه من به جوانان این است که این منبع را از دست ندهند و حتماً آن را مطالعه کنند. هم‌چنین توصیه من به متخصصان و حوزوی‌ها این است که احادیث و گفته‌های امام محمد باقر(ع) را به شکل طبقه‌بندی شده تدین کنند. یعنی این احادیث را بر اساس گروه سنی و گروه‌های هدف مختلف طبقه‌بندی کرده و در اختیار مخاطب بگذاریم تا این گنجینه گران‌بها مورد غفلت واقع نشود.

این کارشناس مسائل مذهبی اضافه کرد: در بخش فقهی، سخنان امام باقر(ع) به صورت اجتهادی مورد مطالعه حوزویان قرار گرفته است، اما در بخش‌های سیاسی، تربیتی، اخلاقی و جامعه‌شناختی متأسفانه کم و به‌ ندرت در این زمینه کاری انجام شده است. توصیه‌ام این است که افرادی که توان علمی این کار را دارند این سخنان را طبقه‌بندی کنند، چراکه هرکدام از این‌ها می‌تواند یک بسته پرورشی و آموزشی برای مخاطبان باشد و ما اگر به این‌ها نپردازیم در حق امام باقر (ع) جفا کرده‌ایم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری امام محمدباقر ع امام محمد باقر ع امام باقر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۸۸۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علوم نظری و عملی در حوزه شهرسازی باید به‌روزرسانی شوند

به گزارش خبرنگار مهر، محمد هادی رستمیان صبح پنج شنبه در هفتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی و معاونین شهرسازی شهرداری‌های کلانشهر و مراکز استان‌ها در سالن اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اظهار داشت: در نظریه‌ها و تئوری‌هایی که شهر سازان ارائه می‌کنند شهر مثل یک موجود زنده است، موجود یک نظم و انسجام دارد، رشد کمی و کیفی پیدا می‌کند و به منابع انرژی نیاز دارد.

وی بیان داشت: شهر ما در یک ساختار نظام مند می‌تواند رشد و تعالی پیدا کند و در این راستا به آب و برق و گاز برای ادامه حیات نیاز دارد و دائماً در تعالی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری بوشهر بازآفرینی با نگاه به هویت گذشته بدون حذف هویت گذشته و ایجاد هویت و تمدن جدید را بسیار مهم و حساس عنوان کرد و گفت: توجه به بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهر و سکونتگاه‌های غیر رسمی و یا الحاقاتی به شهر، یک نگرش بسیار هوشمندانه را می‌طلبد.

رستمیان با تاکید بر اینکه علوم نظری و عملی در حوزه شهرسازی باید بروز رسانی شوند ابراز داشت: شوراها در شهرداری‌ها در کار خود استمرار داشته و مساله محور حرکت کنند و شرایط اقلیمی و بومی هر منطقه تطابق پذیری داشته باشند.

وی بیان داشت: نقش مردم نباید نادیده گرفته شود و از آن غافل شد، به ویژه ساکنان آن بافت چون با گوشت و پوست خود فضا را احساس کردند می‌توانند به عنوان تسهیل گر به مسئولان در این امر کمک کنند.

کد خبر 6088362

دیگر خبرها

  • بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری
  • حمایت استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا
  • حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا
  • علوم نظری و عملی در حوزه شهرسازی باید به‌روزرسانی شوند
  • حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • آماده ارسال// حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  •  استاد حوزه علمیه قم : اگر برای آبادانی دین کاری نمی کنیم، دین را خراب تر نکنیم
  • محمد عبدالله، مربی دروازه‌بان‌های تیم‌های هندبال پایه شد
  • مدیران آذربایجان غربی اهتمام ویژه‌ای به جذب سرمایه‌گذار دارند
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران