Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: استقبال سازمان ملل از لغو تروریستی خواندن انصارالله یمن، بیانیه مشترک ۹۹ نهاد حقوق بشری برای توقف فروش سلاح به عربستان و امارات، کشته شدن سه نیروی نظامی ترکیه در شمال عراق، اتهام علیه ۶۲ وزیر فعلی و پیشین عراق به فساد و افول حزب لیکود به رهبری نتانیاهو در نظرسنجی ها از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استقبال سازمان ملل از لغو تروریستی خواندن انصارالله یمن

سازمان ملل متحد شامگاه جمعه به تصمیم دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در خارج کردن گروه انصارالله یمن از فهرست سازمان‌های «اصطلاحاً تروریستی» واکنش نشان داد.

وزارت خارجه آمریکا ساعاتی قبل‌تر رسماَ اعلام کرد که دولت «جو بایدن» تصمیم دولت قبلی آمریکا مبنی بر قرار دادن نام انصارالله یمن در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی را از سه‌شنبه آینده لغو خواهد کرد.

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا جمعه‌شب گفت که نام انصارالله یمن از فهرست سازمان‌های «تروریست خارجی» حذف خواهد شد. او بار دیگر مدعی شد که این اقدام آمریکا در راستای کمک انسانی به یمن است.

سازمان ملل متحد گفته که از تصمیم دولت آمریکا استقبال می‌کند و امیدوار است که این اقدامات بتواند به حل و فصل سیاسی درگیری‌ها در یمن کمک کند.

بیانیه مشترک ۹۹ نهاد حقوق بشری برای توقف فروش سلاح به عربستان و امارات

۹۹ نهاد و سازمان حقوق بشری روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای جنگ شش ساله یمن را بدترین بحران انسانی پس از جنگ جهانی دوم توصیف کردند.

به نوشته المیادین، در این بیانیه آمده است که دهها هزار نفر در نتیجه این جنگ کشته شده و زیرساخت‌ها از بین رفته است و به سختی می‌توان غذا و دارو و ضروریات زندگی را به دست مردم یمن رساند.

همچنین جنگ و محاصره باعث شده است تا نزدیک به ۸۰ درصد جمعیت یمن که ۱۲ میلیون نفر از آن‌ها کودک هستند نیاز به کمک بشردوستانه فوری داشته باشند.

این گروههای حقوق بشری سپس خواستار رفع محاصره و بازگشایی فوری فرودگاه صنعاء و بندر الحدیده جهت انتقال مجروحان به خارج از یمن و وصول کمک‌های بشردوستانه به یمن شدند.

در این بیانیه با ابراز خوشبینی به توقف فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات از سوی آمریکا و ایتالیا، آن را گامی درست خوانده و خواستار اقدام مشابه تمامی کشورهای جهان برای توقف کامل فروش سلاح به ریاض و ابوظبی شدند. در این بیانیه به طور ویژه از دولت فرانسه و انگلیس خواسته شده تا دست از فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات حداقل در شرایطی که امکان پایان جنگ وجود دارد، بردارند.

به گفته این نهادهای حقوق بشری، صلح در یمن باید از طریق گفت‌و‌گوهای یمنی-یمنی و با نظارت سازمان ملل باشد.

«مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل در امور یمن روز پنج‌شنبه از وجود «فرصت بی نظیر» برای پایان جنگ یمن به دلیل اراده بین‌المللی جهت حل و فصل سیاسی جنگ یمن سخن گفته بود.

کشته شدن سه نیروی نظامی ترکیه در شمال عراق

در چارچوب عملیات پنجه عقاب که از سوی ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه در کردستان عراق در جریان است، روز گذشته 3 نیروی نظامی این کشور جان خود را از دست داده و چند نفر دیگر مجروح شدند.

این افراد در نتیجه درگیری رخ داده در منطقه گارا در شمال عراق بین نیروهای نظامی ترکیه و عناصر گروه تروریستی پ ک ک جان خود را از دست داده اند.

عملیات نظامی پنجه عقاب-2 از روز چهارشنبه در کردستان عراق آغاز شده است.

پیش از این عملیاتهای پنجه عقاب، پنجه ببر و چشم عقاب در این منطقه دنبال شده است. عملیاتهایی که هدف از آنها از بین بردن عناصر گروه تروریستی پ ک ک عنوان شده است.

این عملیاتها طی 2 سال گذشته افزایش چشم گیری داشته که نتیجه آن واکنش گروههای سیاسی و مقامات بغداد، تهدید به کاهش سطح روابط و نیز شکایت به سازمان ملل بوده است.

اتهام علیه ۶۲ وزیر فعلی و پیشین عراق به فساد

سازمان مبارزه با فساد مالی و اداری در عراق موسوم به هیئت "شفافیت" در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۹۲ پرونده اتهام فساد را طی سال ۲۰۲۰ علیه ۶۲ وزیر فعلی و پیشین عراق باز کرده است و چهار تن از این وزیران محکوم شده‌اند.

این هیئت در ادامه گزارش داد: به طور کلی هشت هزار و ۸۹۱ فرد به فساد متهم شده‌اند و از این میان ۸۵۴ تن در سال ۲۰۲۰ با احکام قضایی محکوم شدند.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: در طول سال گذشته میلادی، مقامات موفق به جلوگیری از هدر رفتن ۱.۲۵۰ تریلیون دینار (حدود یک میلیارد دلار آمریکا) شدند.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق دهم شهریور با تشکیل کمیته عالی تحقیقات وابسته به دفتر نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق مقابله با فساد را کلید زد.

افول حزب لیکود به رهبری نتانیاهو در نظرسنجی ها

حزب لیکود به رهبری «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای نخستین بار و پس از تشکیل حزب «امید جدید» به رهبری «گیدئون سعر» متحد سابق نتانیاهو، با روندی نزولی مواجه شده است.

رژیم صهیونیستی در انتظار برگزاری چهارمین انتخابات سراسری در فلسطین اشغالی در کمتر از ۲ سال گذشته است. این انتخابات که پس از فروپاشی کابینه نتانیاهو صورت می‌گیرد روز ۲۳ ژوئن (۳ فروردین) برگزار خواهد شد.

بر اساس نظرسنجی که روزنامه‌های صهیونیستی «جروزالم پست» و «معاریو» انجام داده‌اند، پیشتازی حزب «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی از دیگر احزاب رقیب خود برای انتخابات آتی برای نخسین بار تک رقمی شده است.

بر اساس این نظرسنجی، حزب نتانیاهو ۲۸ کرسی پارلمان را بدست خواهد آورد و حزب «یش عاتید» به رهبری «نفتالی بنت» ۱۹کرسی را در کنست تصاحب خواهد کرد.

حزب امید جدید نیز بر اساس نتایج این نظرسنجی 13 کرسی و حزب «یمینا» نیز 12 کرسی را تصاحب خواهد کرد. لیست اعراب نیز در نظرسنجی 8 کرسی کنست را بدست خواهند آورد.

پیش از این نیز نشریه «تایمز اسرائیل» نوشته بود در صورت ائتلاف کردن احزاب امید جدید، یامینا، یش‌عتید، اسرائیل بیتُنا و آبی‌سفید، می‌توانند به اکثریت  کنست (حد نصاب شصت‌ویک کرسی) برسند و یک گزینه را برای نخست‌وزیری اسرائیل معرفی کنند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: واکسیناسیون کرونا در ایران نامه رهبری به پوتین سی و نهمین جشنواره فیلم فجر احمد محمود تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین عربستان اسرائیل واکسیناسیون کرونا در ایران نامه رهبری به پوتین سی و نهمین جشنواره فیلم فجر احمد محمود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۸۸۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

وزارت خزانه‌داری آمریکا چند فرد و نهاد را به بهانه تسهیل و حمایت مالی از فروش پهپادهای ایرانی تحریم کرد.

به گزارش ایسنا، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا موسوم به «اوفک» روز پنجشنبه، چند فرد و نهاد را با ادعای ایفای «نقش اصلی در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپادهای ایرانی برای وزارت ایران»، تحت تحریم قرار داد. 

واشنگتن با بیان اینکه این تحریم‌ها با هماهنگی انگلیس و کانادا اعمال شده‌اند، در ادامه مدعی شد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران خود «در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جنگ روسیه در اوکراین نقش دارد».

طبق این بیانیه هشت فرد ایرانی، ۱۵ نهاد در ایران، امارات، پاناما و هند، ۲ کشتی و یک هواپیما به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شده‌اند.

«برایان نلسون» دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» مدعی شد: «وزارت دفاع ایران به بی‌ثبات‌کردن منطقه و جهان با حمایت از جنگ روسیه در اوکراین، حمله بی‌سابقه به اسرائیل و اشاعه پهادها و دیگر سخت افزارهای نظامی برای نایبان ایران ادامه می‌دهد».

او همچنین گفت: «ایالات متحده در هماهنگی نزدیک با انگلیس و کانادا از همه ابزارهای در دسترس برای مقابله با کسانی که از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران حمایت مالی می‌کنند، استفاده می‌کند».

این ادعاهای مقام آمریکایی در حالی است که ایران همواره اعلام کرده یک طرف جنگ در اوکراین نیست و این غرب است که با گسیل سلاح به این کشور، بر آتش درگیری‌ها می‌دمد.

ایران همچنین اعلام کرده در پاسخ به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان سفارت این کشور در دمشق، بر اساس منشور ملل متحد درباره حق پاسخگویی، مواضع نظامی این رژیم در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: راشاتودی: تحریم ایران بنزین آمریکا را 60 درصد گران کرد قانونگذار ارشد آمریکا: مجلس سنا هم تمدید 10 ساله تحریم‌های ایران را تصویب می‌کند

دیگر خبرها

  • سرنگونی پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک دو موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • سرنگونی پهپاد 30 میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • حضور نیروی نظامی در دانشگاه و سرکوب دانشجویان پذیرفتنی نیست | رفتار آمریکا با دانشجویان معترض شرم‌آور است
  • جنبش انصارالله سرکوب دانشجویان آمریکایی حامی غزه را محکوم کرد
  • ترکیه به تلاش برای توقف جنگ وحشیانه علیه غزه ادامه می دهد
  • انصار الله سرکوب دانشجویان آمریکایی حامی غزه را محکوم کرد
  • جنبش انصار الله سرکوب دانشجویان آمریکایی حامی غزه را محکوم کرد
  • بحران دولتی در اسپانیا در سایه اتهام فساد علیه همسر سانچز
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران