Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-29@12:16:59 GMT

آیا شما هم گمشده‌ای دارید؟

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۸۸۹۱۸

آیا شما هم گمشده‌ای دارید؟

انسانها در هر دوره ای گمشده ای دارند.

گمشده ها، نیازهای اصیل و فطری انسانها در زندگی فردی و اجتماعی آنان هستند.

فرموده اند که حکمت، گمشده انسان است. گاهی و شاید در همه ی عصرها، آرامش گمشده انسان باشد. گاهی اخلاق گمشده انسان می شود. و زمان هایی نیز که فضیلت ها فراموش می شوند، همه آنچه گفته شد، گمشده انسان می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه گمشده انسانهاست، رنگ و ماهیت فطری دارد. آنها ریشه اند، اصالت اند. درون انسان در جستجوی آنهاست تا رشدکند، تا آرام بگیرد، و حظ حقیقی را بچشد.

این انسانها هستند که عامل فراموشی فضیلت‌ها بشمار می روند. و البته همین انسانها هستند که وقتی درمسیر فطرت_الهی قرار می گیرند، فضایل را در زندگی خود و جامعه، جاری می سازند.

برای رسیدن به آرامش ناچاریم به ریشه ها، اصالتها، فضیلت ها و مکارم_اخلاقی بازگردیم و یکدیگر را به رعایت آنها سفارش کنیم.

جمع گرایی، مردم داری، توجه به رنج دیگران، همدلی، قرض الحسنه، کمک به امور مردم، تعلیم و تٱلم، خوش رویی، خوش زبانی، عیادت، تقدم سلام، مراقبت از زبان، مراقبت از چشم، حیا، عفت، توجه به حلال و حرام خدا، کسب و کار پاک، دوری از ربا، عدم تجسس در احوال دیگران، صله رحم، تشییع، علم آموزی، وقف، احترام به بزرگان، خانواده دوستی، سخن ناب و بی اذیت، همسایه داری، برقراری صلح و صفا بین آدمها، زکات، انفاق، غصه دیگران را خوردن، دستگیری از ضعیف، عدل و قسط و... از فضیلت های فردی و جمعی است که بعضی فراموش شده و برخی کم رنگ.

برای کسب آرامش، لازم نیست راهی دور برویم، کافی است به ندای فطرت پاسخ بدهیم و از خودمان شروع کنیم.

به عنوان نمونه، در متون دینی و نیز در ادبیات روانشناختی، یکی از راه های پراهمیت کسب آرامش، خدمت به مردم است. شادکامی، با خدمت به مردم همبستگی مثبت و بالایی دارد.

طبیعی است رجوع به مرام و رفتار فردگرایانه ، روز به روز مارا از دیگران دور می سازد. در فردگرایی، دیگران مهم نیستند، آنچه مهم است منافع شخصی «من» است. به همین دلیل روز به روز آدمها از یکدیگر دور می شوند.

البته این نکته را فراموش نکنیم که فرهنگ ایرانی و اسلامی ما مشحون از سلوک و تعالیمی است که ما را به توجه به دیگران دعوت می کند. این اقبال ماست که در چنین فرهنگی نفس می کشیم، اما بااین حال، نگرانی همچنان وجود دارد‌. راه، پاسداری از فضیلت ها و نیز بازگشت به فضیلت هاست.

کتاب فضیلت های فراموش شده

این کتاب که به قلم مرحوم حسینعلی_راشد و مقدمه استاد جلال_رفیع به نگارش در آمده است، بهانه ای شد تا اینها را بنویسم.

منبع: الف

کلیدواژه: گمشده انسان فضیلت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۸۸۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلم باید برای ارتقای معنوی و علمی خود و دیگران تلاش کند

ایسنا/گیلان نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با بیان اینکه معلم باید برای ارتقای معنوی و علمی خود و دیگران تلاش کند، گفت: یک معلم تا آخر عمر باید با کتاب، دفتر و قلمش مأنوس باشد، دانش‌آموز هم دلداده معلمی خواهد شد که علم و تقوا را در هم آمیخته باشد.

آیت‌الله رسول فلاحتی امروز، هشتم اردیبهشت‌ماه در دیدار با معلمان منتخب و نمونه استان که در سالن اجتماعات اداره‌کل آموزش و پرورش برگزار شد، ضمن تبریک روز معلم به همه معلمان و فرهیختگان این عرصه، به روایتی از کتاب سیر و سلوک منصوب به سید بحرالعلوم اشاره و اظهار کرد: طبق آموزه‌های این کتاب، امام سجاد(ع) فرمودند «کسی که برای تربیت خودش، حکیمی نداشته باشد که او را ارشاد کند به سوی هلاکت و تباهی خواهد رفت».

وی با بیان اینکه همه ما مدیون آموزش و خدمات معلمانی هستیم که در کودکی به ما خواندن و نوشتن آموختند، افزود: شاگردانی که در کلاس درس معلم حاضر می‌شوند تا خواندن و نوشتن و علم بیاموزند در آینده ممکن است بزرگان و دانشمندانی همچون شهید تهرانی‌مقدم شوند؛ شهیدی که موشک‌هایش امروز قادر است موشک‌های نقطه‌زن آمریکا در اقیانوس اطلس را هدف قرار دهد و او خود معلم جبهه مقاومت شد.

آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه طبق روایت امام سجاد(ع)، ما وظیفه داریم برای خودسازی خود تلاش کنیم و انسان برای رسیدن به کمالات باید در مسیرش یک همراه خوب داشته باشد و لذا در هرجا نیازمند به معلم هستیم، معلمی که به ما درس و پیام دهد، گفت: طبق روایتی دیگر از بزرگان «کسی‌که به استاد رسید نصف راهش را طی کرده است» یعنی پیدا کردن استاد خوب هم هنر است و ما همیشه نیازمند به معلم و استاد هستیم‌.

وی معلمی را شغل انبیاء دانست و با بیان اینکه معلم باید برای ارتقای معنوی و علمی خود تلاش کند، افزود: یک معلم تا آخر عمر باید با کتاب، دفتر و قلمش مأنوس باشد؛ دانش‌آموز هم دلداده معلمی خواهد شد که علم و تقوا را در هم آمیخته باشد و لذا دانش‌آموز همواره خود را مدیون چنین معلمی می‌داند.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان خطاب به این معلمان زحمتکش گفت: پس از ارتقاء خود سعی کنید برای ارتقای علمی و معنوی دیگران، دانش‌آموزان و دانشجویان خود از هیچ تلاشی دریغ نکنید و هرآنچه که آموخته‌اید را انتقال دهید که اگر چنین نکنید حسادت و بخل ورزیده‌اید. اگر امروز نام و آثار بزرگانی همچون ابن‌سینا، خواجه نصیرالدین طوسی و علامه طباطبایی ماندگار شده به این دلیل است که‌ آنان تمام اندوخته‌های خود را در قالب تربیت شاگرد یا در قالب گفتار، نوشتار و کتاب انتقال داده و به بشریت عرضه کردند.

امام جمعه رشت با تأکید بر ضرورت همراهی‌ با نیکان و معلمان خوب تصریح کرد: به زیرمجموعه و شاگردان‌تان یاد دهید که با انسان‌ها و معلمان و استادان خوب خود همیشه ارتباط داشته باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مصالحه ۷۰ درصدی پرونده‌ها، حاصل تلاش ۹۰ روانشناس در پلیس اصفهان است
  • ۸ نکته درباره‌ افکار و خطاهای شناختی/ چطور خشم خود را کنترل کنیم؟
  • مهم‌ترین مانع اجرای عدالت، دنیاطلبی و دنیاگرایی است
  • معلم باید برای ارتقای معنوی و علمی خود و دیگران تلاش کند
  • زندگی سالم و دیندارانه با مشاوره اسلامی
  • «گشت ارشاد مدیران»؛ یک وعده شبه احمدی نژادی دیگر در دولت رئیسی /فسادها و تخلفات در سکوت فراموش می‌شوند؟
  • در سال جهش تولید با مشارکت مردم، نواقص گذشته جامعه کارگری برطرف شود/ نیروی کار و کارگر موتور محرکه اقتصاد کشور است
  • چرا رونالدو زیادی مهربان شده است؟!
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • امام جمعه اهواز به مسئولان: تنها تا مهر و آبان ماه جاری برای کار کردن وقت دارید