Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@22:40:32 GMT

بیماران قلبی، رژیم مدیترانه‌ای را از یاد نبرند

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۸۹۳۱۲

بیماران قلبی، رژیم مدیترانه‌ای را از یاد نبرند

ایسنا/خراسان جنوبی یک متخصص قلب و عروق با بیان اینکه یکی از موارد مهم در بیماری‌های قلبی، کنترل فشار خون است، اظهار کرد: استفاده از رژیم غذایی مدیترانه‌ای در کنترل فشار خون بسیار موثر است.

ناهید ازدکی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: رژیم غذایی مدیترانه‌ای برگرفته از رژیم غذایی سنتی مردمان حاشیه مدیترانه و کشورهای ایتالیا، یونان، اسپانیا و مراکش است؛ پس از بررسی‌های صورت گرفته توسط دانشمندان مشاهده شد که میزان بیماری‌های قلبی عروقی در ساکنین اطراف دریای مدیترانه نسبت به سایر جمعیت‌های جهان کمتر است، این بررسی موجب شد تا دانشمندان به دنبال علت این موضوع باشند و با بررسی‌هایی که صورت گرفت علت این مساله را الگوی غذایی مردم آن منطقه و رژیم غذایی مدیترانه‌ای اعلام کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ازدکی بیان کرد: از آنجا که الگوی غذایی و فرهنگ غذایی در هرکدام از کشورهای مناطق حاشیه مدیترانه با یکدیگر متفاوت است محققین برایندی از مجموع الگوی غذایی مردمان این منطقه را بر اساس بهترین بازدهی جمع آوری و ارائه کردند؛ در رژیم مدیترانه‌ای مقدار چربی‌های اشباع بسیار محدود شده و مقدار چربی‌های غیر اشباع بیشتر می‌شوند، همچنین افزایش مصرف منابع امگا ۳ در رژیم غذایی مدیترانه‌ای منجر به کاهش چربی‌های بد خون و افزایش سطح چربی‌های خوب خون می‌شود و این مسئله در سلامت قلب و عروق نقش دارد.

وی بیان کرد: از آنجا که در رژیم غذایی مدیترانه‌ای میزان زیادی از منابع پتاسیم استفاده می‌شود، در نتیجه منجر به کاهش فشار خون در مبتلایان به پرفشاری خون می‌شود.

ازدکی اظهار کرد: مصرف مایعات زیاد در این رژیم توصیه می‌شود، حداقل سه بار در هفته از غذاهای دریایی مانند ماهی سالمون، ساردین و میگو باید مصرف کنید، مصرف گوشت قرمز نهایتا دو بار در هفته به میزان کم باید باشد.

این متخصص قلب و عروق بیان کرد: بجای استفاده از گوشت قرمز از گوشت ماهی و گوشت مرغ کم چرب استفاده کنید، بجای مصرف نان‌های سفید از نان‌های سبوسدار و غلات کامل استفاده کنید.

ازدکی با بیان اینکه مغزیجات و دانه‌های روغنی به خصوص گردو، فندق ، پسته و بادام بدون نمک به طور روزانه 30 گرم مصرف کنید، تصریح کرد: حداقل ۳ بار در هفته از حبوبات استفاده کنید، می‌توانید حبوبات را به تنهایی و یا همراه غلات مصرف کنید.

وی افزود: بجای استفاده از نمک، از ادویه‌ها و آب مرکبات و سرکه برای طعم دهی به غذاها استفاده و نمکدان را از سر سفره حذف کنید، تا حد امکان از سرخ کردن غذاها خودداری کنید و آنها را به صورت آب پز و یا بخار پز مصرف کنید.

این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه بیماران قلبی توجه داشته باشند برای پخت و پز در رژیم غذایی مدیترانه‌ای از روغن زیتون استفاده کنند، تصریح کرد: فعالیت فیزیکی جزء جدایی ناپذیر رژیم غذایی مدیترانه‌ای است، در واقع انجام فعالیت ورزشی به میزان رژیم غذایی اهمیت دارد و باید فرد روزانه حداقل 30 دقیقه به فعالیت بدنی مداوم که منجر به افزایش ضربان قلب شود، بپردازد.

به این نکات حین گرفتن فشار خون توجه کنید

ازدکی با بیان اینکه کل میزان مصرف نمک در شبانه روز از یک قاشق مرباخوری نباید بیشتر شود، افزود: نکات مهمی حین گرفتن فشارخون باید مد نظر قرار گیرند؛ عدم مصرف چای و کافئین از یک ساعت قبل از اندازه گیدری فشارخون، عدم مصرف سیگار از نیم ساعت قبل از اندازه گیری از موارد قابل توجه است.

وی افزود: در انتخاب فشارسنج باید به این موارد توجه کرد؛ ترجیحاً فشارسنج دیجیتال بازویی خریداری کرده و قبل از خرید فشارسنج با پزشک خود مشورت کنید.

این متخصص قلب و عروق بیان کرد: جهت گرفتن فشارخون در وضعیت مناسب قرار بگیرید؛ بر روی صندلی یا مبل نشسته و بطور کامل و راحت به پشتی آن تکیه دهید؛ پاهایتان نباید روی هم قرار بگیرند و کف پاها با سطح زمین بطور کامل در تماس بوده و آویزان نباشند؛  بازوی خود را روی یک سطح به موازات قلب تکیه دهید .

ازدکی ادامه داد: کاف را در قسمت جلویی بازو بدون داشتن لباس محکم و تحت فشار به صورتی که لبه کاف 2 تا 3 سانتیمتر بالای حفره آرنج باشد ببندید؛ سپس بعد از آمادگی کامل دکمه دیجیتال دستگاه را فشار دهید؛ در صورت استفاد از فشارسنج دستی 2 نکته مورد توجه قرار گیرد؛ کاف را به اندازه 31 میلی متر جیوه بالاتر از قطع نبض موقع گرفتن فشارخون باد کنید؛ کاف را با سرعت بسیار آهسته دو تا سه میلی متر جیوه در ثانیه خالی کنید.

وی افزود: روش استاندارد طلایی اثبات فشارخون بالا مانیتورینگ 24 ساعته سرپایی فشارخون )هولتر) است و اگر در دسترس نباشد توصیه به کنترل فشارخون در منزل می‌شود و در صورت عدم دسترسی، از اندازه گیری فشارخون در مطب استفاده می‌شود.

این متخصص قلب و عروق  بیان کرد: حداقل سه روز پشت سرهم و ترجیحاً هفت روز اقدام به اندازه گیری فشارخون در منزل کنید؛. در هر روز یک بار صبح و یک بار عصر فشارخون خود را اندازه گیری کنید؛ در هر بار اقدام برای کنترل فشارخون، فشار را حداقل در دو نوبت به فاصله یک دقیقه اندازه گیری کنید، بهتر است نیم ساعت قبل از مصرف داروی فشارخون، اندازه گیری انجام شود.

ازدکی یادآور شد: منتظر علامت دار شدن برای پی بردن به فشارخون نباشید؛ فشارخون در اغلب موارد هیچ علامتی ندارد و نیمی از افراد مبتلا از بیماری خود آگاهی ندارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی بیماران قلبی رژیم غذایی مدیترانه ای متخصص قلب و عروق اندازه گیری کنترل فشار گرفتن فشار مصرف کنید فشار خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۸۹۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید

مغز عضوی است که ۲۴ ساعته، حتی زمانی که خواب هستید، مشغول به فعالیت است؛ کل سیستم عصبی را تنظیم می‌کند و سیگنال‌ها و دستورالعمل‌ها را از یک قسمت بدن به قسمت دیگر منتقل می‌کند. بیشتر غذا‌هایی که به تقویت حافظه کمک می‌کنند، حاوی مقادیر زیادی از این موارد هستند: آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین B، چربی‌های سالم، اسید‌های چرب امگا.

به گزارش خبرآنلاین، چند مورد از بهترین غذا‌هایی که مغز و حافظه را تقویت می‌کنند و سلامت آن را ارتقا می‌دهند، در ادامه به شما معرفی شده‌اند:

توت‌ها

انواع توت‌های غنی از آنتی اکسیدان مانند توت فرنگی، شاه‌توت و توت سفید، استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند. مطالعات نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان‌های موجود در توت‌ها می‌توانند به: بهبود ارتباط بین سلول‌های مغز، تقویت یادگیری و حافظه با افزایش انعطاف‌پذیری مغز، جلوگیری یا به تأخیر انداختن زوال شناختی کمک کند.

غلات کامل

سطوح بالاتر قند خون با کاهش بازدهی و فعالیت مغز مرتبط است. بر خلاف کربوهیدرات‌های تصفیه شده، غلات کامل دارای شاخص گلیسمی (قند) پایینی هستند و برای همین به آرامی در بدن تجزیه می‌شوند، قند را به تدریج آزاد می‌کنند و به مغز اجازه می‌دهند تا عملکرد مؤثرتری داشته باشد.

برخی از جایگزین‌های سالم غلات کامل که برای تقویت ذهن مفید هستند، عبارتند از: نان جو، بلغور جو دوسر، برنج قهوه‌ای، گندم سیاه، کینوا.

آجیل و دانه‌ها

درست مانند ماهی‌های چرب، آجیل‌ها و دانه‌ها نیز حاوی سطوح بالایی از اسید‌های چرب امگا ۳ و آنتی اکسیدان هستند که آن‌ها را به یکی از بهترین غذا‌ها برای مغز تبدیل می‌کند. این گروه هم‌چنین منبع غنی ویتامین E هستند که از مغز در برابر استرس اکسیداتیو در دوران پیری محافظت می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف منظم آجیل می‌تواند خطر از دست دادن حافظه مرتبط با افزایش سن را کاهش دهد.

گردو بهترین غذا برای مغز است و سطوح بالاتری از آنتی اکسیدان را نسبت به سایر مغز‌ها و دانه‌ها در خود دارد.

قهوه

کافئین موجود در قهوه به تقویت عملکرد کلی مغز کمک می‌کند. قهوه هم‌چنین منبعی غنی از آنتی اکسیدان است که [با افزایش سن]از سلامت مغز محافظت می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف مادام‌العمر قهوه می‌تواند خطر زوال شناختی و بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

با این وجود، در مصرف قهوه زیاده‌روی نکنید، چرا که کافئین می‌تواند چرخه خواب را مختل کند.

پرتقال

پرتقال سرشار از ویتامین C است و در بهبود توانایی‌های شناختی و تقویت سلامت مغز نقش دارد. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که از سلول‌های مغز در برابر آسیب‌های ناشی از بالا رفتن سن محافظت می‌کند. هم‌چنین این ویتامین به پیشگیری از اختلالات روانی مانند افسردگی، اضطراب و اسکیزوفرنی کمک می‌کند. برخی از منابع سرشار از ویتامین C عبارتند از: کیوی، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، سیب زمینی، انبه، آناناس.

دیگر خبرها

  • روایتی از حذف قند و عوارضش، جزو پربازدیدترین‌های توییتر شد/ عکس
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • ۲۰ دلیل برای این‌که تخم‌مرغ و پنیر را باهم نخورید
  • عوارض مصرف بیش از اندازه برنج سفید
  • لاغری در یک هفته ؛ نکات مهم برای کاهش وزن در یک هفته
  • خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی
  • نودل برای کودکان؛ ممنوع!
  • هفت نکته برای کاهش وزن اگر فکر می‌کنید «ژن چربی» را دارید
  • غذا‌هایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد