اجحاف در حق قهرمان ملّی در جشنواره فیلم فجر
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۸۹۸۶۳
تسنیم نوشت: جشنواره فیلم فجر به پایان رسید و سیمرغهای آن میان فیلمهای سینمایی به نحوی اهدا شد که تمام سلایق راضی باشند. اما غافل از اینکه در عین حال مهمترین عنصر سینمای ایران در تمام این سالها یعنی قهرمان باز هم نادیده گرفته شد.
جشنوارهها به فیلمها طراز میدهند و سینمای کشور ما نیز مانند همه جای دنیا بعد از انتخاب فیلمهای برتر تا میزان قابل توجهی دنباله روی آنان خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فیلم بیهمه چیز و یدو پرسیمرغترین فیلمهای جشنواره بودند که البته یدو باتوجه به اینکه دو جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را از آن خود کرد در طراز بالاتری قرار گرفت. یدو فیلم کودک و نوجوان دفاع مقدسی و تقریباً با همان لحن و فرم فیلمهای کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. چیزی که به درستی مهدی جعفری روی سن جشنواره هنگام دریافت جایزه خود به آن اشاره کرد و فیلم خود را با خضوع با فیلمهایی مانند باشو غریبه کوچک مقایسه کرد.
پوستر فیلم یدو
یدو قهرمان دارد و البته قهرمانش آرمان و تفکر دارد. چیزی که در سینمای ما مدتی است گمشده و باید آن را دریافت. البته در سینمای بزرگسالانه ما یدو برای اینکه قهرمان را به آن بازگرداند حتی اگر در جشنواره فیلم فجر هم بیاید توان لازم را ندارد که البته این برای فیلمی در گونه کودک و نوجوان هیچ عیب نیست.
بنابراین اگر داوران و دبیر جشواره درصدد آن بودند که نگاه آرمانی را در سینمای کشور طراز دهند باید در کنار فیلم خوب یدو توجه جدیتری به فیلمهایی که قهرمان ملی و وطنی داشتند را در نظر میگرفتند که در میان فیلمهای امسال مشخصاً فیلمی مانند منصور این شایستگی را داشت.
انتخاب منصور و حداقل نامزدی محسن قاصبیان در جشنواره میتوانست جریان سینمای ضدقهرمان ایران را قهرمانی کند و امیدی باشد برای ظهور و بیرون آمدن قهرمانان ملی جمهوری اسلامی ایران از زیر خاک سانسور. البته این تنها فیلم منصور نبود که مقهور شد بلکه تکتیرانداز ساخته علی غفاری نیز دچار همین سانسور شد و جزو آثاری بود که کمترین میزان نامزدی را داشت و تنها در بخشهای فرعی یک سیمرغ نصیبش شد. جایزه نگاه ملی نیز که توسط دبیر جشنواره به این فیلم اهدا شد در تمام ادوار جشنواره بیشتر برای خالی نبودن عریضه و پرکردن ویترین دولتها است.
نمایی از فیلم تک تیرانداز
اما نه تنها قهرمانان ملی مورد توجه قرار نگرفتند بلکه انتخاب بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم روشن کاملاً برعکس این جریان حرکت کرد و احتمالاً سال آینده شاهد خودسوزی بازیگران نقش اول مرد برای کسب سیمرغ خواهیم بود!
منصور قهرمانی ملی و تاریخی دارد که شرایط اجتماعی و سیاسی حاکم بر آن مانند امروز ایران است: تحریم و تلاش برای خودباوری. عنصری که سینمای خوابآلوی ما حتی به آن فکر هم نمیکند و تنها با ادای دردمندی برای جامعه خود را شبیه دلسوزان ملت میکند. چیزی که در شرایط فعلی ایران که تحت تحریمهای ظالمانه قرار دارد میتوانست به مردم و همینطور قشر علمی و تخصصی کشور راه پیشرفت را نشان دهد. همان چیزی که رهبری گفته بودند که سینما این توان را دارد تا پیشرفت را نشان مردم دهد اما جشنواره فیلم فجر از انتخاب آن صرف نظر کرد.
نمایی از فیلم منصور
منصور قهرمانی به بزرگی شهید ستاری دارد و داستانی پرفراز و نشیب از تلاش این انسان غیور برای ساخت و خودکفایی در صنعت هواپیمایی کشور. فیلمی ملی-میهنی که در چند سکانس آن اشک از چشمان مخاطب سرازیر میشود و حس وطندوستی در او اوج میگیرد. چیزی که سال قبل در قهرمان فیلم روز صفر چندان چشمگیر نبود امسال در منصور بال پرواز داشت.
آیا داوران جشنواره فیلم فجر نگاهی به سینمای غرب و شرق عالم دارند؟ فیلمهای ملی-میهنی که غرور را در رگهای مخاطبین خود جاری میکند و احساس عشق و حب به وطن را در وجود آنان سرشار میکند؟
اما گویا منصور با این قهرمان بزرگ و داستان استوار و بازیهای خوب بازیگران آن که همگی باورپذیر و جذابند، حتی مستحق آن نبود که در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد نامزد شود. محسن قصابیان بیتردید ستارهای بود که در آسمان بازیگران مرد فیلمهای فجر میدرخشید اما به علت آنکه گویا نباید ایدئولوژی در جشنواره و سینمای ایران رنگ و بوی جدی پیدا کند و یا شاید از ترس آنکه انتخاب او داد طرفداران فیلمهای ضدایدئولوژیک را درآورد در نطفه خفه شد و تمام.
اینگونه درحالی که مدیران سینمایی فکر میکردند جوایز مهندسی شده میتواند نظر جریان انقلابی را به خود جلب کند، دست آخر باز هم تیرشان به هدف اصلی نخورده و همچنان قهرمان جریان سینمای متعهد مهجور و مظلوم است.
منبع: الف
کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر کودک و نوجوان فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۸۹۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امیر جدیدی نقش تنیسور مشهور ایرانی را بازی میکند
به گزارش قدس آنلاین کمپانی فرانس تیوی حق پخش جهانی فیلم بیوگرافی «منصور» به کارگردانی «رومالد بولانژه» را در اختیار گرفته که روایتی از زندگی منصور بهرامی تنیسور مشهور از ایرانی و مهاجرت او به فرانسه، دست و پنجه نرم کردن با فقر و سپس به شهرت رسیدن در فضای بین المللی است.
امیر جدیدی بازیگر ایرانی که بیشتر برای بازی در فیلم «قهرمان» برنده جایزه بزرگ کن ۲۰۲۱ به کارگردانی اصغر فرهادی در سطح بین المللی شناخته می شود، نقش منصور بهرامی را بازی خواهد کرد.
این فیلم محصول مشترک فرانسه و بریتانیاست و «داون مک دانیل» با همکاری «فیلیپ دی لیون» نگارش فیلمنامه این فیلم را بر عهده داشتهاند.
منصور بهرامی تنیسور ۶۸ ساله متولد ایران، به دلیل سبک بازی سرگرم کننده و داستان زندگی خارق العاده اش، چهره ای محبوب در مسابقات بین المللی تنیس است.
او که در دهه ۱۹۵۰ در ایران به دنیا آمد، با استفاده از ماهیتابه به عنوان راکت شروع به یاد گرفتن تنیس کرد و از استخر به عنوان زمین بازی استفاده میکرد. او پس از انقلاب به فرانسه رفت و با فقر و بیخانمانی رو به رو شد و شبانه در خیابان های پاریس پرسه می زد و روزها در رختکن استادیوم رولان گاروس می خوابید، اما هرگز امید خود را از دست نداد.
این فیلم نشان میدهد که چگونه بهرامی از طریق اراده قوی و تیز هوشی، پیچیدگیهای زندگی را بهعنوان یک مهاجر غیرقانونی طی میکند، در حالی که پیوندهای پایداری با نمادهای تنیس که استعداد او را میشناختند، ایجاد میکند تا رویای دوران کودکیاش را برای بازی در رولان گاروس محقق کند.
بهرامی همچنین به نشریه ددلاین گفت: در طول سالها خیلیها به من گفتهاند که داستان من برای اکران در سینما ساخته شده است، و بسیار مفتخرم که فیلمی بلند از زندگی من ساخته میشود و بسیار خوشحالم که رومالد بولانژه کارگردانی فیلم را بر عهده خواهد داشت. او نه تنها یک کارگردان هیجان انگیز است، بلکه مرد دوست داشتنی است. امیر جدیدی هم یک بازیگر استثنایی است و این واقعیت که او یک تنیس باز نیمه حرفهای است یکی از آن شانس های بزرگ است. ممنون از داون مک دانیل برای نوشتن فیلمنامه زیبایی که همه ما به آن اعتقاد داریم. اگر داستان من بتواند الهام بخش مردم باشد و با آن لبخند بزند، مرد بسیار خوشبختی خواهم بود».
رومالد بولانژه نیز منصور بهرامی را یک قهرمان واقعی توصیف کرد که مقاومت و اشتیاق او الهام بخش افراد بیشماری بوده است و عنوان کرد که بسیار مفتخر است که سفر خارقالعاده او را به پرده سینما میآورم.
فیلم «منصور» امسال در بازار جشنواره کن به خریداران بینالمللی معرفی میشود.