Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-01@00:34:19 GMT

ادامه اختلاف یا اجماع دولت و مجلس؟

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۹۰۴۱۱

ادامه اختلاف یا اجماع دولت و مجلس؟

رئیس مجلس در تازه‌ترین اظهاراتش اعلام کرد اگر اصلاحیه بودجه به خانه ملت برسد نمایندگان تلاش خواهند کرد در حداقل زمان آن را بررسی کنند. موضع قالیباف در تسریع تصویب بودجه در واقع سیگنال به دولت برای همراهی در مسیر پیشبرد سیاست‌های دستگاه اجرایی کشور است که با آغاز بهار ۱۴۰۰ بودجه تازه می‌طلبد.

بحث بودجه و چالش مجلس و دولت در این حوزه ریشه قدیمی دارد و اختلاف‌نظر در خصوص درآمدها و هزینه‌ها همواره مورد مجادله و مباحثه تصمیم‌سازان قوای مقننه و مجریه بوده است، اما در سال ۹۹ مبحث تازه‌ای به نام بودجه واقع‌بینانه از سوی مجلس و بودجه مبتنی بر پیش‌بینی درآمد از سوی دولت است که موجب چالش شده و تا رد کلیات بودجه دولت پیش رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درباره بودجه دولت می‌گوید من مطمئن هستم آمریکا به برجام برمی‌گردد و ما می‌توانیم روزانه ۲میلیون و۳۰۰هزار بشکه نفت تولید و سهم خود را در سبد اوپک بدست آوریم و دلارهای نفتی را به کمک بودجه بیاوریم. مجلس می‌گوید این خیال‌پردازی است و بایدن و تیم او در ماهیت فرقی با ترامپ ندارند و شما روی درآمد سرشار ناشی از فروش نفت حساب نکنید. در بودجه دولت می‌گوید روند پرداخت یارانه‌ها حفظ شود و با اندکی بالا و پایین دهک‌های فرودست همچنان با شرایط موجود بسازند. مجلس می‌گوید منابع درآمدی را اصلاح و از صاحبان درآمدهای نجومی و رانت‌خواران مالیات بگیرید و یارانه را افزایش دهید. دولت برای کل مردم حق یارانه قائل است و کاری ندارد که ۹۰درصد سپرده بانک‌ها دست ۱۱درصد جمعیت هست و مجلس معتقد است بخش نیازمند باید مورد حمایت قرار بگیرند.

اصرار مجلس به منابع درآمدی مغفول مانده مثل خیلی از صنف‌های پولساز و درآمدهای گمرک و استنکاف دولت به دلیل گران‌تر شدن کالا با این روش درآمد، چالش دیگری است که وجود دارد.

در فاصله ۴۰ روز تا پایان سال دغدغه کارمندان، کارگران و بازنشستگان برای افزایش حقوق و اضطراب ملی برای تصورکشور بدون مصوبه بودجه، یک سوژه خبری و دستمایه تحلیلی است.

حال باید دید رئیس‌جمهور و تیم نوبخت تا چه حد به اصرارهای مجلس برای دسترسی به بودجه واقعی پاسخ می‌دهند و مجلس تا کجا حاضر است با دولت همراهی کند تا بودجه منظم و بدون ریخت‌وپاش در دسترس قرار گیرد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: بودجه مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۹۰۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبه‌ای برای شفافیت درآمدهای نفتی و مصارف این حوزه

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با اکثریت آرا جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳ را مصوب کردند. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه 11 اردیبهشت‌ماه) قوه مقننه، در جریان ادامه بررسی بخش دوم بودجه سال 1403 (جداول) با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق درباره جدول 22 و جداول الحاقی در مورد منابع و مصارف حوزه انرژی با از مجموع 194 نماینده حاضر با 138 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع، موافقت کردند.

در ادامه جلسه هادی بیگی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس در تشریح جزئیات این جدول بیان کرد: این جدول هم در بودجه سال گذشته و هم در بودجه امسال وجود داشت و بر اساس آن دولت مکلف شد تمام جزئیات مربوط به فرآورده‌های نفتی و گازی را در این جدول بیان کند. همچنین ذینفعان این موضوع از جمله دولت، صندوق توسعه ملی و ... را درج کنند و جدول مصارف کلان این حوزه را نیز در پیوست لحاظ کنند.

وی با بیان اینکه تمام درآمدهای نفتی و زنجیره آن و مصارف این حوزه با این جدول مشخص می‌شود، ادامه داد: در جداول الحاقی نیز آنچه در احکام درباره حساب سرمایه‌گذاری؛ حساب بهینه‌سازی و ... آمده در جدولی درج شده است.

بنابراین گزارش، معاون سازمان برنامه و بودجه که در این جلسه حضور داشت درباره جدول مذکور بیان کرد: این جدول گزارشگری بوده و به نوعی اطلاع‌رسانی است.

همچنین حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1403 درباره جزئیات این جدول گفت: در جدول مذکور فعل و انفعالاتی که در حوزه نفت رخ می‌دهد، مشخص می‌شود. در واقع این جدول، جدول شفافیت بوده و نورافکنی به داخل تاریک‌خانه‌ها است، البته منظورمان این نیست که خلافی صورت می‌گیرد اما تمام اعداد فروش نفت در این جدول شفاف می‌شود.

انتهای‌ پیام/

دیگر خبرها

  • قدم تازه خالص‌سازها؛ قالیباف و صندلی‌اش هدف فعلی است | پشت چه کسی را گرفته‌اند؟
  • موافقت مجلس با جدول اعتبارات طرح‌های عمرانی در بودجه ۱۴۰۳
  • مجلس با جدول اعتبارات «طرح‌های عمرانی» موافقت کرد
  • مصوبه‌ای برای شفافیت درآمدهای نفتی و مصارف این حوزه
  • افشاگری درباره دستکاری تازه دولت رئیسی در مصوبات بودجه ۱۴۰۳
  • تجربه تازه مجلس برای بررسی «سند دخل و خرج کشور»
  • جلسه علنی نوبت عصر مجلس پایان یافت
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ ادامه بررسی بخش دوم لایحه بودجه
  • جلسه علنی نوبت صبح مجلس پایان یافت/ عصر امروز؛ ادامه بررسی بودجه
  • حل مشکلات در گرو ارتباط تنگاتنگ مجلس و دولت است/ هرگونه اختلاف افکنی بازی در پازل دشمن است