Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-27@07:34:43 GMT

امام محمد باقر(ع)؛ پایه گذار نهضت بزرگ علمی

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۹۰۷۵۷

امام محمد باقر(ع)؛ پایه گذار نهضت بزرگ علمی

 امام محمدباقر(ع) پایه‌گذار نهضت بزرگ علمی بود. آن حضرت در دوران امامت خویش به نشر و اشاعه حقایق معارف الهی پرداخت و با تشریح مشکلات علمی جنبش علمی دامنه‌داری را به وجود آورد. حضرت(ع) در علم، زهد، عظمت و فضیلت سرآمد و مقام علمی و اخلاقی ایشان مورد تصدیق دوست و دشمن بود.

روایات و احادیث بسیاری در زمینه مسائل و احکام اسلامی، تفسیر، تاریخ اسلام و انواع علوم از حضرت نقل‌شده و به یادگار مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رجال و شخصیت‌های علمی و همچنین یاران پیامبر اکرم(ص) که هنوز در حال حیات بودند خود را از دریای علم حضرت سیراب می‌کردند.

آوازه علوم و دانش امام محمد باقر(ع) چنان در جامعه اسلامی پیچیده بود که ایشان را باقرالعلوم یعنی گشاینده دریچه‌های دانش و شکافنده مشکلات علوم می‌دانستند. حضرت(ع) در مباحث علمی خویش اغلب به آیات قرآن کریم استناد کرده و می‌فرمودند: هر مطلبی که گفتم، از من بپرسید که در کجای قرآن کریم است تا آیه مربوط به آن موضوع را بیان کنم.

امام باقر(ع) شاگردان بزرگی را در زمینه‌های فقه، حدیث، تفسیر و دیگر علوم اسلامی تربیت کرد که هرکدام از آن‌ها وزنه بزرگی به شمار می‌رفت به‌قدری که حضرت(ع) فرمود مکتب ما و احادیث پدرم را چهار نفر زنده کردند که آن چهار نفر عبارت از زراره، ابوبصیر، محمد بن مسلم و یرید بن معاویه عجلی. آثار درخشان علمی امام محمدباقر(ع) و شاگردان برجسته ایشان جامعه اسلامی را متحول و از انحراف نجات داد. امام محمدباقر(ع) مؤسس حوزه علمیه بود. در دوران حضرت طالبان علم و دانش به شهر مدینه می‌آمدند و از محضر حضرت کسب علم می‌کردند برای مثال جابر سال‌ها در مدینه ساکن شد تا از دریای علم حضرت استفاده کند.

 به دنبال انحراف‌های عمیقی که پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) در جامعه اسلامی به وقوع پیوست حادثه اسف‌انگیز دیگری نیز رخ داد که آن عبارت از جلوگیری از نقل و نوشتن و تدوین حدیث بود که جلوگیری از نقل و تدوین حدیث یک ضایعه بزرگ فرهنگی به شمار می‌رفت که در دوران امام محمدباقر (ع) این ممنوعیت برداشته شد. حضرت(ع) به خاطر اقداماتی که عمر بن عبدالعزیز در خصوص رفع ممنوعیت نوشتن حدیث، برداشتن سب امام علی(ع) از روی منبرها و بازگردان فدک به ایشان انجام داد او را نجیب بنی امیه خواند؛ حضرت(ع) نیز از این فرصت به‌دست‌آمده استفاده کردند و دستور داد هر فردی حدیثی را شنیده و یا در ذهن دارد بنویسد و این توصیه را هم به شاگردان داشت که نتیجه آن کتاب‌های دست‌اول حدیثی بود که امروز در اختیار ما است.

علاوه بر آن در دوران امامت حضرت باقر(ع) فرقه‌های مذهبی و گروه‌های سیاسی و مذهبی متعددی چون معتزله، خوارج و مرجئه فعالیت می‌کردند و حضرت همواره با عقاید باطل آنان مبارزه می‌کرد و با مناظرات علمی و فکری که با سران آنان انجام می‌داد همانند سدی استوار مانع نفوذ افکار انحرافی‌شان به جامعه اسلامی می‌شدند.

امام محمد باقر(ع) با برگزاری این مناظرات پایگاه‌های فکری و عقیدتی آنان را در هم می‌کوبید و بی‌پایه بودن عقایدشان را با دلایل عقلی و علمی آشکار می‌کرد. برای مثال در مناظره‌ای که حضرت با نافع بن ازرق که از سران خوارج بود با استدلال قرآنی و روایی بدعت و بهتان مارقین را در ماجرای حکمیت اثبات کرد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: امام باقر ع ولادت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۹۰۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمد عبدالله، مربی دروازه‌بان‌های تیم‌های هندبال پایه شد

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، محمد مصطفی ابراهیم عبدالله، مربی مطرح مصری، به عنوان مربی دروازه‌بانان تیم‌های هندبال پایه ایران معرفی شد.    محمد عبدالله سوابق فراوانی در حرفه دروازه‌بانی هندبال دارد. وی دروازه‌بان باشگاه الجزیره، طلای الجیش و باشگاه الاهلی در لیگ برتر مصر بوده است.    وی همچنین مربی تیم‌های هندبال نوجوانان و جوانان مصر بود و سوابق مربیگری دروازه‌بانان تیم های هندبال الزمالک مصر، الاهلی مصر، شباب الاهلی دبی، النصر امارات و باشگاه طلایه الجیش مصر را در کارنامه کاری خود دارد.    از دستاورد‌های شخصی محمد عبدالله می‌توان به کسب مقام سوم قهرمانی در لیگ برتر با باشگاه طلایه الجیش در فصل ورزشی ۲۰۰۲/۲۰۰۳، کسب مقام اول قهرمانی در لیگ برتر با باشگاه الاهلی مصر در فصل ورزشی ۲۰۰۳/۲۰۰۴، کسب مقام اول قهرمانی در لیگ برتر با باشگاه طلایه الجیش در فصول ۲۰۰۴/۲۰۰۵ و ۲۰۰۵/۲۰۰۶، حضور در پنجمین دوره مسابقات انتخابی منطقه آفریقا با تیم ملی در مصر در سال ۱۹۹۹، کسب مقام اول در مسابقات قهرمانی آفریقا با تیم زیر ۲۰ سال در فصل ۲۰۱۶، کسب مقام دوم در مسابقات قهرمانی نوجوانان عربی در عربستان سعودی با تیم زیر ۲۰ سال در فصل ۲۰۱۷، کسب مقام دوم با تیم ملی مردان مصر در قهرمانی مدیترانه در مراکش در سال ۲۰۱۸ را بعنوان بخشی از عملکرد وی، اشاره کرد.   با توجه به سیاست‌های فدراسیون هندبال مبنی بر تقویت دروازه‌بانان تیم‌های پایه، قرار است از تجربه و تمرینات محمد عبدالله در تیم‌های نوجوانان و جوانان هندبال پسر ایران استفاده شود.

دیگر خبرها

  • اجتماع بزرگ صادقیون برگزار می‌شود
  • شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور
  • ترمیم حرم‌ مطهر ائمه تعظیم شعائر اسلامی است
  • چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)
  • دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی (ره)
  • دستور وزیر کشوربه استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)
  • دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)
  • همه دستاوردهای امروز ایران اسلامی، از برکات نهضت امام راحل است
  • محمد عبدالله، مربی دروازه‌بان‌های تیم‌های هندبال پایه شد
  • حضرت زهرایی بود و با اقتدا به حضرت مادر(س) جانش را فدا کرد