Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@10:29:27 GMT

عصر امام محمد باقر(ع) روزگار برخورد اندیشه ها بود

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۹۱۸۶۳

عصر امام محمد باقر(ع) روزگار برخورد اندیشه ها بود

حیدری گفت: یکی از شبهات و تفکرات انحرافی که در زمان امام محمد باقر(ع) مطرح می شد و امروزه نیز در جوامع دینی و در بین جوانان وجود دارد؛ اکتفاء به داشتن «دل پاک» و اهمیت ندادن به «عمل صالح» است.

«جواد حیدری» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان به بهانه ولادت با سعادت امام محمد باقر(ع) اظهار کرد: حلول ماه رجب و ولادت با سعادت امام محمد باقر، بهانه ای شد تا سیره ی حضرتشان را در توجه به انحرافات عقیدتی مورد توجه قرار داده تا هم اهمیت آن را فهم کنیم و هم از سیره ی امام محمد باقر علیه السلام در این راستا مدد بگیریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کارشناس کلام و عقاید دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان بیان کرد: عصر امام محمد باقر(ع) را باید عصر ظهور فرقه های گوناگون انحرافی فکری و فلسفی نامید. عصر ایشان، روزگار برخورد اندیشه های اسلامی و غیراسلامی بود  و آن حضرت به صورت های گوناگون مانند نامه، سخنرانی، مناظره و گفت و گو  و تربیت شاگردان مبرز و شجاع در علوم مختلف برخورد عقلانی، مواجهه فکری و نقد علمی را در برنامه های خود گنجانده بودند.

 

حیدری افزود: از مهم ترین وظائف امام معصوم علیه السلام، بعد از تبیین و تفسیر دین، حفظ دین از تحریف و جلوگیری از بدعت ها و انحرافات است، اهل بیت علیهم السلام گاهی با صلح و گاهی با قیام، گاهی با تشکیل کرسی درس و گاهی با ایجاد شبکه ی وکالت و بالاخره گاهی ظاهر و مشهور و گاهی خائف و مغمور از اسلام عزیز، حفاظت فرمودند تا همگان از چشمه ی جاری و زلال آن سیراب شوند.

 

کارشناس کلام و عقاید دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: از جمله شبهات و تفکرات انحرافی که در زمان امام محمد باقر علیه السلام مطرح می شد و امروزه نیز در جوامع دینی و کشور عزیزمان و در بین جوانان وجود دارد؛ اکتفاء به داشتن «دل پاک» و اهمیت ندادن به «عمل صالح» است.

 

وی با تاکید براینکه فرقه ی مرجئه سردمدار چنین تفکری بود، گفت: این فرقه در پایان نیمه اول قرن اول هجری پدید آمد، آنان بر این باور بودند که مرتکب گناهان کبیره، مخلّد در دوزخ نمی ماند، بلکه کار او را به خدا وا می گذاشتند و به این دلیل آنان را مرجئه می خواندند که آنان نیت را کافی می دانستند و بر این باور بودند که خدا نیز بر آن بسنده می کند و عذابشان نخواهد کرد.

 

کارشناس کلام و عقاید دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ابراز کرد: برخی از حکمرانان خلفای بنی امیه به جهت رسیدن به برخی مقاصد شوم و فریب مردم، تلاش زیادی در تقویت پایگاه های اعتقادی مرجئه داشتند.

 

وی افزود: امام محمد باقر علیه السلام با اتخاذ موضعی تند و آشکار با آنان مخالفت کرد و هر جا سخنی از آنان به میان می آمد، آنان را لعن و نفرین می کرد و می کوشید با بهره گیری از این شیوه، محدوده اعتقادی درست شیعه را در زمینه های مختلف از این فرقه جدا کند؛ زیرا آنان با افراشتن عَلَم اعتقادات منحرف خود، سبب گمراهی پیروان اهل بیت علیهم السلام می شدند و این به دلیل معاشرت زیاد آنان با دیگر شیعیان بود.

 

 حیدری عنوان کرد: به عنوان نمونه، در گفتگوی «عبداللّه بن عطاء» با امام، سخن این گروه پیش می آید و عبداللّه اعتقاد آنان را در مورد وقت بر پا داشتن نماز ظهر بیان می دارد، امام با توضیح مسئله، نظر مرجئه را رد می کند و می فرماید: «پروردگارا، پیروان گروه مرجئه را از رحمت خود دور فرما که آنان دشمنان ما در دنیا و آخرت هستند».

 

وی ادامه داد: امروزه و بعد از دعوت برخی جوانان به صلاح و سَداد، با جمله ی «دلت پاک باشد، نماز و روزه و .. نیازی نیست»، مواجه می شویم که تداعی کننده ی تفکرات مرجئه می باشد، اما باید بدانیم این فکر و اندیشه ی باطل، هیچگونه سنخیتی با معارف قرآن کریم و سیره ی حضرات معصومین علیهم السلام ندارد.

 

کارشناس کلام و عقاید دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان  اظهار کرد: برای باطل بودن و انحرافی بودن این تفکر، تاکید قرآن کریم بر عمل صالح بعد از ایمان به خدا کفایت می کند، اما به جهت آشنایی با سیره ی امام محمد باقر علیه السلام به بیان کلامی نورانی از امام محمد باقر علیه السلام اشاره می شود و کلام خود را با آن به پایان می بریم.

 

وی یادآور شد: امام محمد باقر علیه السلام خطاب به جابر جُعفی فرمودند« ای جابر! هیچ کسی جز با عمل صالح و اطاعت الهی به خدا نزدیک نمی شود. اکتفا به محبت ما اهل بیت باعث نجات از آتش جهنم نمی شود، هر کسی مطیع خدا باشد، پیرو حقیقی ما اهل بیت است و اگر گنهکار باشد و دستورات الهی را رها کند، دشمن ما اهل بیت است. هیچ کسی به ولایت ما  نمی رسد جز با تقوی و عمل صالح.»

پایان پیام/126

منبع: شبستان

کلیدواژه: تفکر شبهات امام باقر اندیشه امام محمد باقر علیه السلام امام محمد باقر ع عمل صالح اهل بیت سیره ی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۹۱۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

دَخَلتُ على أبی الحسَنِ العَسکرِیِّ علیه ‏السلام فقالَ: «أینَ کُنتَ؟ فَقُلتُ: زُرْتُ الحُسینَ علیه ‏السلام، قالَ: أما إنّکَ لو زُرْتَ قَبرَ عبدِ العظیمِ عِندَکُم لَکُنتَ کَمَن زارَ الحُسینَ بنَ عَلِیٍّ علیهماالسلام؛» «راوی: یکى از اهالى رى گفت: خدمت امام هادى علیه ‏السلام مشرّف شدم. حضرت پرسید: کجا بودى؟ عرض کردم: به زیارت حسین علیه ‏السلام رفته بودم. حضرت فرمود: بدان که اگر قبر عبدالعظیم در شهر خودتان را زیارت کنى، همچون کسى باشى که حسین بن على علیهماالسلام را زیارت کرده باشد.»

منبع: ثواب الأعمال: ج ۱، ص ۱۲۴

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
  • حضرت نجمه خاتون علیهاالسلام، مصداقی برای آیه شریفه تطهیر است
  • اجتماع بزرگ صادقیون با میزبانی از شهید گمنام برگزار می‌شود
  • راهکار اصلاح رابطه با خدا چیست؟
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • حضرت فاطمه زهرا (س) و مادران شهدا الگوی دختران جامعه است
  • ترمیم حرم‌ مطهر ائمه تعظیم شعائر اسلامی است
  • دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟
  • آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عده‌ای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند‌