Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، گلستان ۴۵۴ هزار هکتار اراضی جنگلی دارد، ۷۵ هزار هکتار از جنگل‎های این استان را جنگل‎های سوزنی برگ و ۳۷۷ هزار هکتار را جنگل‎های پهن برگ هیرکانی تشکیل می‎دهد که بازماندگان نسل سوم زمین‎شناسی هستند و به صورت خودرو از میلیون‎ها سال قبل وجود داشته است.

در حالی‎که جنگل‎های هیرکانی امانتی ارزشمند محسوب می‎شوند که چشم به حمایت بشر دوخته است اما با این وجود گویی در عمل صدای واحدی از مردم و مسوولان مرتبط در خصوص ضرورت توجه به جنگل‎های استان شنیده نمی‎شود در واقع این صدای اره‎های برقی است که بیشتر در نقاط مختلف جنگل‎های استان شنیده می‎شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه ساله سیلاب‎های متعددی گلستان را تهدید می‎کند و همواره یکی از دلایل مهم که انگشت اشاره به سوی آن است تخریب جنگل‎هاست با این وجود افزایش قیمت هیزم از سویی و مشکلات معیشتی و روستاییانی که در حاشیه جنگل‎ها سکونت دارند موجب شده تا تعداد قابل توجهی از افراد به سمت قاچاق چوب وسوسه شوند.

*راه‎اندازی سامانه بهره‎برداری و حمل چوب در گلستان

در همین رابطه سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در خصوص وضعیت قاچاق چوب در استان اظهار کرد: افزایش قیمت هیزم و چوب‎های صنعتی موجب وسوسه برخی افراد به سمت قاچاق چوب شده است از سویی بحث‎های معیشتی و روستاییانی که در حاشیه جنگل هستند موجب شده تا از این چوب‌ها استفاده شود.

عبدالرحیم لطفی تصریح کرد: از سال ۱۳۹۶ طرح تنفس جنگل آغاز شده  و دیگر مجری‎های بهره‎برداری از جنگل نداریم و به مجری‎های حفاظتی تبدیل شده‎اند، در قالب ۱۸حوزه آبخیز و ۲۵۰ منطقه بلوک حفاظتی نیروها تقسیم شده و مسولیت این افراد مشخص است و در قالب چارچوب حفاظتی از جنگل‎ها حفاظت می‎کنند.

وی اضافه کرد: در یک ماه اخیر نیز اکثر جاده‎های جنگلی که قبلأ برای کارهای عمومی  استفاده نمی‎شد بیشتر این جاده‎ها را مسدود کرده‎ایم و اکثر جاها در حاشیه جنگل کانال‌زنی شده و اجازه عبور نمی‎دهیم با این وجود این اقدامات هنوز قاچاق چوب کاهش نیافته است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی گلستان با اشاره به فعالیت برخی کارگاه‌های غیرمجاز چوب در استان گفت: ما آمار تمام کارخانه‎ها و کارگاه‌های چوب در استان را داریم بعضی از این‎ها غیرمجاز هستند و با هماهنگی اداره صمت و تعزیرات حکومتی استان پلمب شده است.

لطفی خاطرنشان کرد: در ۱۰ ماه گذشته۶۴۳ مورد کشفیات قاچاق چوب در استان داشتیم که بیشتر آن را چوب‎های هیزمی تشکیل می‎دهند همکاران ما به صورت شیفتی برای نظارت بسیج شده‎اند طی دو هفته اخیر نیز تعداد کشف قاچاق چوب بیشتر شده و دادستان‎های شهرستان‎ها بیشتر در این رابطه همکاری می‎کنند و به شدت با این موضوع برخورد می‎شود، اگر این‌برخوردها تداوم داشته باشد در بحث قاچاق چوب و برداشت جنگل تأثیرگذار خواهد بود.

وی بیان کرد: در حال حاضر در سطح کشور سامانه بهره‎برداری و حمل چوب راه‌اندازی شده و حتی چوب‎های باغی که قرار است استفاده شود باید برای برداشت از منابع طبیعی مجوز داشته باشند و در سامانه ثبت شوند، هر چوبی در سراسر استان و کشور بدون مجوز حمل شود کالای قاچاق محسوب می‎شود.

*زراعت چوب راهی مناسب برای تأمین چوب/ برنامه‎ریزی برای زراعت چوب در سطح یک هزار و 500 هکتار از اراضی گلستان

سرپرست اداره کل منابع طبیعی گلستان در خصوص امکانات و وضعیت نیروهای حفاظتی گفت: همکاران ما سلاح ندارند و امکانات ما نهایتأ به یک‌باتوم ختم می‎شود معمولأ نیروهای ما یک لباس فرم دارند که مشخص می‎کند جزو نیروهای حفاظتی هستند و امکاناتی مثل ماشین و بقیه تجهیزات انفرادی همراهشان دارند.

لطفی با بیان اینکه در حال حاضر در مسیرهای حمل چوب در استان دوربین وجود ندارد،  افزود: فعلأ ۶ دوربین با دید وسعت زیاد برای دیده‎بانی حریق مستقر شده است البته از دوربین‎های راهور نیز استفاده می‎شود و خیلی از مسائل مربوط به قاچاق و زراعت چوب از شماره پلاک ماشین قاچاقچیان شناسایی می‎شود.

وی زراعت چوب را یکی از راه‌های تأمین چوب استان عنوان کرد و گفت:گلستان مستعد طرح زراعت چوب است و امسال قرار است در سطح یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار زراعت چوب برای استان برنامه‌ریزی شود.

* فعالیت پلیس امنیت اقتصادی در بحث نظارت بر قاچاق چوب

مدیر کل تعزیرات حکومتی گلستان نیز در خصوص جرایم مربوط به قطع و قاچاق درخت اظهار کرد: در حوزه منابع طبیعی و جنگل جرایمی که قابل تصور است متعدد می‎باشد که فقط بخشی از آن در صلاحیت شعب تعزیرات قرار دارد و آن چیزی که تعزیرات موظف به رسیدگی آن است حمل بدون مجوز چوب، نگهداری زغال و محصولات جنگلی در محلی غیر از محل قطع درخت است و رسیدگی به جرایمی هم‎چون قطع درخت در صلاحیت دادسراست.

حسین نجف‎زاده با بیان اینکه قطع درخت یک جرم مستقل است و رسیدگی به آن در صلاحیت تعزیرات نیست، افزود: وقتی حمل درخت اتفاق می‎افتد به تعزیرات ابلاغ و جریمه‎های قانونی بر اساس آن تعیین می‎شود.

وی خاطرنشان کرد: قیمت رسمی چوب افزایش قابل توجهی پیدا کرده است منتها در مقطع کنونی این ارزش از ناحیه منابع طبیعی برای ارزش چوب مشخص می‎کند.

مدیر کل تعزیرات حکومتی گلستان با بیان اینکه ماهیت قانون بازدارندگی را در بطن خودش دارد گفت: در خصوص جرایم مربوط به چوب شعب تعزیرات سه برابر قیمتی که از سوی اداره کل منابع طبیعی مشخص شده را مبنا قرار می‎دهد اصل این سه برابر این است که قیمت به نحوی باشد تا بازدارندگی را درون خودش داشته باشد، تعزیرات حکومتی مرجع رسیدگی و قضایی است اخیرأ در جلسه ستاد قاچاق کالا و ارز مباحث مربوط به قاچاق چوب به طور مفصل بیان شد و پلیس امنیت اقتصادی نیز به بحث نظارت‎ها اضافه شده است.

نجف‌زاده ادامه داد:کشفیات و برخوردها در خصوص قاچاق چوب در مقایسه با ماه قبل بیشتر بود امسال حدود ۱۱ پرونده در رابطه با قاچاق چوب داشتیم‌ حداکثر ارزش این پرونده‎ها ۵۰ میلیون تومان و بقیه کمتر از ۱۰ میلیون تومان بود.

*گلستان، جزو ۴ استان اول کشور در حوزه قاچاق چوب/ پیشگیری و فرهنگ‌سازی اصل مهم در مبارزه با قاچاق چوب

وی با اشاره به جایگاه گلستان در رسیدگی به پرونده‎های قاچاق چوب گفت:گلستان جزو چهار استان در حوزه قاچاق چوب و محصولات هیزمی است و در سال جاری بیش از یک میلیارد تومان مجازات نقدی برای مرتکبین قاچاق چوب در تعزیرات گذاشته شد.

به گفته مدیرکل تعزیرات حکومتی گلستان مجازات به تنهایی در بحث مبارزه با قاچاق چوب کفایت نمی‎کند اصل مهم در این حوزه پیشگیری و فرهنگ‌سازی است وقتی گفته می‎شود جنگل ملی است یعنی نگهداری و حفاظت از جنگل یک تکلیف ملی محسوب می‎شود.

نجف‌زاده بزرگترین پرونده قاچاق جوب را محموله‎ای عنوان کردکه ۹۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود و افزود: حدود ۲۳۰ روستا همسایه جنگل هستند و متأسفانه بخش اعظمی از مردم این روستاها ارتزاقشان از محل جنگل است.

وی گفت: بهره‎برداری از جنگل یک اصل است اما باید با اصول علمی باشد و تنفس جنگل باید با مراعات و نظارت نیز انجام شود.

انتهای پیام/83017

منبع: فارس

کلیدواژه: قاچاق چوب گلستان پلیس امنیت اقتصادی نظارت کشف قاچاق حسین نجف زاده اداره کل منابع طبیعی تعزیرات حکومتی قاچاق چوب چوب در استان بهره برداری قاچاق چوب زراعت چوب جنگل ها چوب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۹۲۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راکبین موتورهای توقیفی ملزم به شرکت در کلاس‌های آموزشی هستند

ایسنا/هرمزگان رییس پلیس راهور کیش یکی از راه‌های تقویت فرهنگ ترافیک و کاهش حوادث توسط راکبین موتورهای شارژی در کیش را ارتقاء دانش افراد در حوزه فرهنگ ترافیک عنوان کرد.

سرهنگ مهدی توانگر امروز (هشتم اردیبهشت ماه) با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران افزود : راکبین کلیه موتورهای شارژی توقیفی ملزم به شرکت در کلاس‌های آموزشی در ساعت ۸ صبح روزهای پنجشنبه در سینما لبخند هستند.

وی افزود: برابر تماس‌های مکرر مردمی با سامانه ۱۲۰ و اهمیت حفظ برند فرهنگ ترافیک کیش، موتورهای شارژی فاقد پلاک، موتور راکبین فاقد کلاه ایمنی و دارای تخلفات ترافیکی توقیف خواهند شد.

رئیس پلیس راهور کیش تاکید کرد: با احترام به حقوق دیگران، رعایت قوانین فردی و اجتماعی برای حفظ آرامش و امنیت اجتماعی در جزیره کیش تلاش کنیم به نحوی که شاهد برخورد و توقیف با هیچ دستگاه موتور شارژی نباشیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • استقلال می‌خواهد صدای کامیون‌ها را نشنود و راحت بخوابد!
  • پایداری جوی همراه با افزایش دما در گلستان تا چهارشنبه
  • «مالیات برعایدی سرمایه» چرا صدای ۲ درصد از جامعه را درآورد؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • راکبین موتورهای توقیفی ملزم به شرکت در کلاس‌های آموزشی هستند
  • جامعه دانشگاهی در مقابل جنایات رژیم غاصب اسرائیل سکوت نمی‌کند
  • مسوولان برای درمان سراغ پزشکان معروف می روند
  • 200 روز سکوت در مقابل جنایت صهیونیست‌ها مایه شرمساری بشریت است