Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@02:43:31 GMT

اجرای طرح تاب‌آوری برای کاهش خشونت خانگی ضروری است

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۹۲۸۱۰

اجرای طرح تاب‌آوری برای کاهش خشونت خانگی ضروری است

« زهرا کسایی‌پور» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: شیوع ویروس کرونا، مشکلات اقتصادی و افزایش آسیب‌های چندوجهی اجتماعی و فرهنگی دامنه و احتمال افزایش خشونت خانگی در بین خانواده‌ها را تقویت می‌کند، بنابراین نیاز است که با شیوه‌های مهارت‌ورزی زمینه تاب‌آوری در شریط دشوار زیستی ارتقا یابد و تلاش بر این باشد که سلامت اجتماعی آگاهانه حفظ شده و بهبود یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: کارگروهی با عنوان«کودک"»تشکیل شده که حمایت از اطفال و نوجوانان استان مرکزی را پیگیری می‌کند و وظایف مشخصی را برای دستگاه‌های مرتبط مشخص و به دستگاه‌ها ابلاغ شده که در بازه زمانی ۶ ماهه این مهم به ثمر نشسته است.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی تصریح کرد: مجازات جرم در حقوق کودکان برای دستگاه‌ها تبیین و در زمینه آموزش قانون برنامه‌هایی تدوین شده و سعی بر آن است که از تمام ظرفیت‌های حوزه زنان و خانواده و  نهادها در این راستا استفاده شود و این حوزه در انعقاد تفاهم نامه های کارآمد در این حوزه مصمم است.
کسایی‌پور ادامه داد: خشونت علیه زنان ابعاد و زوایای مختلف دارد وچندین سال است که معاونت دادگستری در راستای کاهش خشونت اقدامات خوبی را آغاز کرده و سند کاهش خشونت را پیگیری می‌کند.
وی در خصوص طرح ملی گفت و گوی خانواده گفت: دستاوردهای مطلوب این طرح  بیانگر آن است که باید گفت‌ و گو به عنوان یک محور کلیدی در بطن خانواده دنبال شود تا بتوان در سایه ارتباط منطقی از مشکلات گره‌گشایی و سطح خشونت را کاهش داد.
کسایی‌پور ادامه داد: با توجه به اهمیت این طرح با دو گروه هدف دانش آموزان دختر و زنان سرپرست خانوار و با همکاری دستگاه های مربوطه این طرح در حال احیا است.
وی ادامه داد: برنامه دیگر در دست پیگیری این حوزه درمان و کمک رسانی به افراد خشونت دیده با کانون وکلا و دادگستری  است که در این راستا از تمامی طرفیت‌های استان بهره‌ گرفته می‌شود.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: کرونا شرایط سختی را ایجاد کرده و اکثر گردهمایی‌ها که تاثیر بالایی داشتند به فضای مجازی منتقل شده  و امید می‌رود که با مهار این بیماری شاهد اقدامات موثر در این حوزه باشیم.
کسایی‌پور با اشاره به اینکه اغلب برنامه‌ها با مشارکت سمن‌ها اجرا و برگزار می‌شود، گفت: سمن‌ها مراجع فعالی هستند که می‌توانند در این حوزه کمک رسان باشند به همین سبب کلاس های آموزشی ویژه به صورت مجازی برای این جامعه هدف برگزار می‌شود.
وی با اشاره به مشورت‌خواهی از سمن‌های استان، گفت: اساسنامه مجمع سمن‌ها تهیه  شده و از دستگاه‌ها، نهادها و دانشگاه‌ها درخواست معرفی نماینده برای این مجمع صورت گرفته است.
مدیر کل دفتر بانوان و خانواده استانداری مرکزی گفت: برخی آسیب‌ها در گذشته تنها در بین مردان مشاهده می‌شد اما اکنون در بین بانوان نیز دیده می‌شود که در این راستا ساختار شناسی آسیب در بین زنان اولویت دارد و این دفتر تمرکز کاری برای این آسیب‌ها به‌ویژه در شهرهای پرجمعیت دارد.
کسایی‌پور بیان کرد:  گرمخانه اراک در گذشته بهره‌گیری مناسبی نداشت اما اکنون به ویژه در فصل سرد سال استفاده از این مکان‌ها  برجسته سازی شده و امید است به زودی گرمخانه اراک راه‌اندازی شود و  پاسخ مناسبی برای معضلات  باشد.
وی در خصوص افزایش نشاط اجتماعی بانوان نیز خاطرنشان کرد:  با توجه به اینکه افزایش نشاط اجتماعی می‌تواند در کاهش آسیب ها و خشونت ها موثر باشد، برنامه‌های متعددی در حوزه تفریحی، فرهنگی، ورزشی و مهارتی با همکاری دستگاه ها  اجرا شده است که البته در شرایط کرونایی این برنامه‌ها با رعایت پروتکل های بهداشتی صورت گرفته است.
مدیر کل دفتر بانوان و خانواده استانداری مرکزی اضافه کرد: در حوزه توانمندسازی روستایی، بخشی از برنامه ها به ویژه در حوزه ورزش و دانشگاه علوم پزشکی با تمرکز بر کانون‌های روستایی بوده و که تقویت خانه ورزش روستایی از جمله آن است و تلاش می‌شود  این ظرفیت به‌خصوص برای دختران بازمانده از تحصیل ، اشتغال روستایی، توسعه مشاغل خانگی روستایی استفاده شود.
کسایی‌ پور در خصوص شناسایی بانوان نخبه و توانمند ادامه داد: این بانوان محرک رشد و شکوفایی استعداد زنان دیگر هستند که در این راستا گام‌های خوبی  برداشته شده و برای پنج محور کاری اصلی زنان در حوزه های مختلف برنامه ریزی شده و نخبگان برتر برای تحقق برنامه‌ها مشارکت دارند.
وی تاکید کرد: در خصوص تقویت عرصه اشتغال، کارآفرینی و  محورهای آموزشی دوره‌های موثری با همکاری دستگاه‌های مختلف برگزار شده  و تلاش بر این است که در عرصه‌های اقتصادی موانع توسعه پیشرفت کاری شناسایی و رفع شود.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی بیان کرد: در سند ارتقای  آسیب‌های  زنان و خانواده، طلاق، گرایش به اعتیاد  شناسایی شده و راهکارهایی در زمینه پیشگیری از بروز آسیب در حوزه های مختلف از جمله مشاوره، ناباروری دیده شده است.
کسایی‌پور عامل نخست جرایم زندانیان زن را بزه‌های مرتبط  با موادمخدر عنوان کرد و گفت: یکی از مسایلی که نگرانی زیادی را ایجاد کرده گرایش زنان به مواد دخانی و اعتیادآور است و با توجه به اعلام ستاد پیشگیری از مواد مخدر ۱۰ درصد از معتادان زنان هستند و به دلیل اهمیت و تاثیرات مخرب این موضوع گفتمان‌هایی در قالب گروه های ترک اعتیاد زنان هدفگذاری شده است.
کسایی پور تصریح کرد: در این راستا از ظرفیت های دفاتر تسهیلگری نیز بهره‌گیری می‌شود  اما هنوز برنامه منسجمی در حوزه اعتیاد زنان برای دفاتر مذکور  تدوین نشده تا بتوان رسالت اصلی در حوزه پیشگیری از مواد مخدر را پیاده‌سازی کرد.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی  اظهار داشت: سرطان سینه و دهانه رحم  ۲ سرطان شایع زنان شناخته که اکنون طرح غربالگری سرطان سینه برای زنان استان مطرح شده و مراحل این طرح در دست انجام است  قرار است که زنان سرپرست خانوار با همکاری کمیته امداد پایش شوند.
نیمی از جمعیت یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفری استان مرکزی را زنان تشکیل می‌دهند.

برچسب‌ها آسیب های اجتماعی اراک استان مرکزی حقوق زنان کودک آزاری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آسیب های اجتماعی اراک استان مرکزی آسیب های اجتماعی اراک استان مرکزی حقوق زنان کودک آزاری اخبار کنکور مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی دستگاه ها کسایی پور برنامه ها آسیب ها سمن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۹۲۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود بانوان به ورزشگاه تصمیم نظام بوده است

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در صفحه شخصی خود در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت: ورود زنان به ورزشگاه کار هیچ شخص یا گروهی نبود بلکه تصمیم دولت و نظام بود.

وی افزود: البته با شرط وجود زیرساخت‌های لازم و اجرای دستورالعمل‌های مصوب، بنابراین در صورت هرگونه تخلف و عدول از دو شرط مذکور، این دولت است که مطالبه می‌کند و بر موازین ارزشی خود در حفظ حریم بانوان تاکید می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خزعلی: تصمیم ورود بانوان به ورزشگاه‌ها با نظام بود | ممنوعیت جدید در راه؟
  • ورود بانوان به ورزشگاه تصمیم نظام بوده است
  • نیاز روزانه به ۱۵۰۰ اهداکننده خون در تهران / ثبت اطلاعات گروه‌های خونی نادر برای مواقع ضروری
  • ضرورت الگوسازی و معرفی بانوان ایثارگر و شهید به نسل جوان
  • وضعیت بودجه و عملکرد دستگاه‌های سیاست‌گذار در حوزه زنان و خانواده
  • ۲۲ وسیله ضروری برای زائران حج تمتع
  • نگاهی به سنجه‌های ارزیابی عملکرد دستگاه‌های سیاست‌گذار در حوزه زنان و خانواده
  • کاهش اتکا به تسهیلات بانکی با اجرای قانون تامین مالی تولید
  • لزوم هوشیارسازی اجتماعی نسبت به آسیب‌های پیری جمعیت
  • طهرانچی: بانوان باید برای نقش‌آفرینی‌های جدی در جامعه آماده شوند