Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-06@23:03:45 GMT

موانع اجرایی شدن سند تحول بنیادین شناسایی شود

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۹۲۸۶۳

موانع اجرایی شدن سند تحول بنیادین شناسایی شود

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ جلسه سیزدهم شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور به ریاست دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

حسن قدسی پور معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ارائه گزارشی با عنوان «بررسی میزان اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» پرداخت و اظهار داشت: برای تهیه این گزارش مکاتباتی با وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پرورش از طرف ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه برای بهبود روند کار و ارائه گزارش دقیق از روند اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پیشنهاد داد: بهتر است این گزارش ترکیبی از گزارش اجرایی‌سازی و گزارش اجرا باشد و گزارش اجرا نیز به صورت مجزا ارائه شود.

قدسی پور افزود: برای اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نقشه راه قابل قبولی توسط وزارت آموزش و پرورش ارائه شده است، اما به نظر می‌رسد که بهتر است تغییرات نقشه راه که مصوب شورای عالی آموزش و پرورش است مجدداً به تصویب شورای عالی مذکور برسد و تقسیم کار ملی نیز در مورد آنها انجام و به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شود.

در ادامه عباس صدری رئیس مدیر دفتر منطقه‌ای آیسسکو ضمن ارائه توضیحاتی از تاریخچه روند تدوین و تصویب سند تحول بنیادین اظهار داشت: در یک دوره‌ای چارچوب‌های روند تدوین سند به ۶ زیر نظام تفکیک شد و مقرر شد برای هر ۶ زیرنظام برنامه تدوین شود.

وی افزود: هر سند بالادستی برای اجرای کامل نیاز به برنامه برای استقرار و اجرا دارد و همچنین تدوین یک ساختار اجرایی برای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک ضرورت است.

صدری تأکید کرد: برای اجرای سند تحول بنیادین تدوین برنامه و تکلیف برای سه لایه بالادستی، میان‌دستی و پایین‌دستی نیاز است و صرفاً نباید به نظارت و ارزیابی لایه بالادستی بسنده کرد، به عنوان مثال باید بررسی شود که مدارس برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چه اقداماتی انجام داده و میزان پیشرفت کار تا چه حد بوده است.

همچنین علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این جلسه اظهار داشت: مشخص است که در تدوین اسناد بالادستی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ساعت‌ها کار کارشناسی، علم و دانش بسیار توسط اساتید و صاحبنظران صرف می‌شود اما از طرفی علاوه بر خلق سند، نیاز به حفاظت و به سرانجام رساندن و اجرای سند نیز بسیار حائز اهمیت است.

وی به زیرنظام‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره و تصریح کرد: برای اجرایی شدن هرچه بهتر و کامل این ۶ زیرنظام تصویب الزامات اجرایی نیاز است.

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تهیه گزارش نظارتی از میزان اجرای اسناد اقدام بسیار شایسته‌ای است، افزود: هر سند شامل اقدامات فرهنگ‌ساز، اقدامات بسترساز و اقدامات پیاده‌سازی است.

وی ادامه داد: اقدامات بسترساز شامل قوانین، دستورالعمل‌ها، نظام‌ها، ابزارهاست و همچنین اقدام پیاده‌ساز به معنای اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در مدارس است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی پیشنهاد داد: برای پیاده‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از ظرفیت شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور استفاده شود و این شورا نیز بر روند اجرای سند نظارت داشته باشد.

همچنین علم‌الهدی دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور در این جلسه اظهار داشت: در تعلیم و تربیت اسلامی تمرکز بر روی معلم است و بر تهیه و تولید محتوا توسط معلم تأکید دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر چندین معاونت در وزارت آموزش و پرورش برای تولید محتوا وجود دارد که این ساختار در تضاد با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است چرا که اصل تحول در معلم است.

علم‌الهدی افزود: همچنین والدین نیز باید برای تربیت فرزندان تعلیم ببینند چرا که ثابت شده اصل تربیت بر عهده والدین است و والدین بر پذیرش باورها و اعتقادات اولیه فرد بسیار تأثیرگذار هستند.

دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، سند نقشه جامع علمی کشور و… باید یکدیگر پیوند دارند، تصریح کرد: اجرای این اسناد به یکدیگر مرتبط است.

وی خاطرنشان کرد: امکان ارتقاء و به روزرسانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در آن پیش‎بینی شده است. همچنین برای اجرایی شدن هر چه بیشتر این سند نیاز به عزم ملی داریم و نباید صرفاً از وزارت آموزش و پرورش این موضوع مطالبه شود.

حسین کچویان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تأکید کرد: باید عوامل مانع از اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شناسایی شود و بعد اقدام و فرآیند لازم برای اجرایی شدن ارائه شود.

وی افزود: باید مسئولان نظام به خصوص مسئولان حوزه تعلیم و تربیت به این باور برسند که اصل پیشرفت و توسعه کشور به حوزه آموزش و پرورش بستگی دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089256 برچسب‌ها شورای عالی انقلاب فرهنگی حسن قدسی پور عباس صدری علیرضا منادی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی عباس صدری علیرضا منادی شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرای سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش برای اجرایی اجرایی شدن برای اجرای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۹۲۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسم تجلیل از معلمان نمونه بسجی جهادگر استان در تبریز

مدیر کل آموزش و پرورش در این مراسم از معلم و بسیجی به عنوان دو واژه مقدس و بسیار ارزشمند یاد کرد و گفت: قرارگاه فرهنگی انقلاب که سربازان آن معلمان هستند باید در کشور تشکیل شود و معلمان باید وظایف خود را بشناسند و دشمن را از خواسته‌های نامشروعش که نشانه گرفتن فرهنگ و تفکرات جوانان و نوجوانان است ناامید کنند.

سعادتی از استاد شهید مطهری  بعنوان الگو و نمونه بارز یک انسان باشخصیت ، عالم ،فرزانه و متعهد یاد کرد و گفت: از واژه‌های معلم و بسیجی باید با احترام و احتیاط یاد کرد، زیرا بعنوان یک فرد متعهد و خادم  باید صلاحیت و لیاقت این واژه را داشته باشیم.

وی در سال ۱۴۰۳ به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مدرسه طراز حیات طیبه اشاره کرد و گفت: این سند تحول اهدافی را دنبال می‌کند که بر اساس فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب  بحث معرفی الگو‌های معلمان  بزرگترین خلا و نقطه ضعف آموزش و پرورش کشور است یعنی باید بتوانیم الگو‌هایی را برای معلمان معرفی کنیم که بر اساس آنها پیش برویم و اینکه آیا مدارس ما نیز در مسیر تحول هستند یا نه.

سعادتی افزود: امسال ۵۷ شاخصه برای معلمان تعریف شده که همه این شاخصه‌ها در ابعاد شخصیتی شهید مطهری به چشم می‌خورد، زیرا ایشان ویژگی‌هایی داشتند که هم بین موافقان و هم مخالفان شناخته شده بودند بنابراین معلمان بسجی باید الگوی دیگر معلمان باشند و برای اجرا شدن بهتر سند تحول بنیادین همه دست به دست هم دهند و به موفقیت‌های بزرگ که تعلیم و تربیت نسل جوان کشور است دست یابند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • تدوین نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین
  • سند تحول آموزش و پرورش، نیازمند تحول
  • پیشرفت و تحول در کشور از مدرسه آغاز می‌شود
  • پیام توییتری وزیر سابق آموزش و پرورش به وزیر فعلی آموزش و پرورش : این صندلی ارزشش را ندارد...
  • برگزاری مراسم تجلیل از معلمان نمونه بسجی جهادگر استان در تبریز
  • وظیفه دستگاه اجرایی برای تامین امنیت غذایی مردم
  • وزیر اسبق آموزش و پرورش: آقای صحرایی از خدا پروا کنید
  • ضرورت مشارکت ذینفعان حوزه علوم انسانی در تدوین سیاست‌ها
  • معلم‌محوری از ویژگی‌های اصلی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است
  • نخستین آیین‌نامه اجرایی سند تحول آموزش و پرورش تصویب شد