Web Analytics Made Easy - Statcounter

تولید نیازمند بازگشت ارزهای صادراتی، دومین محموله واکسن کرونای روسی وارد کشور شد، رشد ۴۳ درصدی پوشش‌های صادرات در ۱۰ ماهه امسال، سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۸۵۱ هزار تومان برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۲۵ بهمن شبستان به شرح زیر است:

تولید نیازمند بازگشت ارزهای صادراتی

محمد طاهری رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و اسپانیا اظهار کرد: مشکلات موجود کشور از دو تحریم آمریکا و تحریم داخلی ناشی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از یکسو آمریکا اجازه دسترسی به منابع بانکی را نمی‌دهد و از یکسو تجار تحت فشار زیاد قرار می‌گیرند و باید به کسانی که در وضع کنونی صادرات کشور را زنده‌ نگهداشته‌اند تبریک گفت.

وی ادامه داد: مشکلات نقل و انتقال پول در صادرات و استرس‌هایی که به صادرکننده وارد می‌شود بالا است و این امیدواری وجود دارد که با برداشته شدن گام‌هایی در جهت رفع تحریم معضلات کنونی برطرف شود.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و اسپانیا تصریح کرد:‌ اگرچه نمی‌توان منکر تخلفاتی در این زمینه بود و ممکن است صادرکننده‌ای هم باشد که ارز حاصل از صادرات را به کشور برنگردانده باشد، اما شناسایی آنها کار دشواری نیست و صادرکنندگان صادق که روند تولید صادراتی و صادرات آنها ادامه دارد مشخص است.

طاهری با اشاره به رفتار دولت ترکیه با صادرکنندگان این کشور اظهار کرد:‌ رییس جمهور این کشور در سفر به سایر کشورها هیاتی از تجار را با خود همراه می‌کند و تمامی مشکلات تجاری را در همفکری با بالاترین مقامات این کشورها حل و فصل می‌کند.

وی با تاکید بر ضرورت حمایت از صادرکننده با هدف ارزآوری صادراتی عنوان کرد: ارز حاصل از صادرات حتما به کشور برمی‌گردد، در غیر اینصورت تولیدکننده امکان ادامه تولید را نخواهد داشت چون نیاز دارد که چرخه تولید ادامه داشته باشد و ما نیز از دولت می‌خواهیم که از صادرکننده حمایت کند.

طاهری اظهار کرد: به تازه‌گی اعلام شده که به ازای صادرات واردات انجام شود که پروسه‌ای است که فرآینده خود را دارد و صادرکننده باید تاجر مورد اطمینان خود را پیدا کند و نباید تنها با این تصور که صادرکننده‌ای ممکن است ارز حاصل از صادرات را به کشور برنگرداند بروکراسی پیچیده‌ای را در کشور حاکم کنند که روندهای کنونی را کُندتر کند.

 

دومین محموله واکسن کرونای روسی وارد کشور شد

ساعت ۱.۳۰ بامداد شنبه بیست و پنجم بهمن ۹۹ دومین محموله واکسن روسی اسپوتنیک_وی با نشستن هواپیمای حامل این محموله ۱۰۰ هزار دوزی در فرودگاه بین المللی امام خمینی وارد ایران شد.

  ناگفته نماند که جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو ساعت ۲۲ در حساب کاربری خود در توییتر خبر از ورود این محموله داده بود در حالی که این محموله دقایقی پیش وارد کشور شد!     رشد ۴۳ درصدی پوشش‌های صادرات در ۱۰ ماهه امسال     حجم پوشش های صادراتی در دوره ۱۰ ماهه سال جاری ۳.۰۶ میلیارد دلار بوده است که با احتساب دو ماهه باقیمانده سال جاری قطعا این میزان از پوشش ها از ۴۳ درصد فراتر خواهد رفت.

همچنین میزان صدور انواع بیمه نامه های اعتبار صادراتی این موسسه در ۱۰ ماهه امسال به میزان ۲.۵۷۵ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵۱ درصدی را نشان می دهد.

ضریب پوشش صادرات (سهم پوشش صندوق از صادرات غیرنفتی) در سال گذشته ۶.۴ درصد بوده که در سال جاری به ۱۰ درصد رسیده است و این درحالی است که متوسط این ضریب درموسسات همتای صندوق در کشورهای توسعه یافته ۲ درصد بوده و در کشور ترکیه به عنوان رقیب صادراتی هفت درصد است.

میزان پوشش های صندوق در طول ماه های آذر تا بهمن ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد قابل قبولی را داشته و حجم کلی پوشش های صندوق از طریق صدور بیمه نامه و ضمانت نامه اعتباری ۳۰ درصد رشد را نشان می دهد.

صندوق ضمانت صادرات ایران به عنوان تنها موسسه بیمه اعتبار صادراتی در شرایطی که مشکلات عدیده ای روابط بانکی و بیمه ای ناشی از تحریم ها، فشار اقتصادی و بیماری کرونا تاثیر نامطلوبی بر روابط تجاری کشور با بازارهای خارجی ایجاد کرده با طراحی محصولات جایگزین تلاش کرده خلاء های بانک های ایرانی و تجارت خارجی را تا حدود قابل توجهی مرتفع کرد.

 

قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد دائمی شد

قانون دائمی کردن «قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد» ابلاغ شد؛ محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم شورای اسلامی در نامه‌ای به ریاست‌جمهوری قانون دائمی نمودن «قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد» را ابلاغ کرد.

این قانون در راستای اجرای اهداف اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در دستور قرار گرفته است؛ در ابتدا قرار بود که لایحه برای مدت یک‌سال به صورت آزمایشی اجرا شود. اما حالا مجلس شورای اسلامی، با موافقت مجمع تشخیص مصلحت نظام در فکر دائمی کردن قانون است و این قانون را به ریاست جمهوری ابلاغ کرده است.

در بند «ب» ماده یک قانون دائمی نمودن قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد آمده است: «مؤسسات خصوصی حرفه‌ای عهده‌دار خدمات عمومی، اشخاص حقوقی غیر از دستگاه‌های اجرایی هستند که طبق قانون عهده‌دار یک یا چند امر عمومی می‌باشند، نظیر سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، سازمان‌های نظام مهندسی، اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایرن، اصناف و تعاون، مراکز و کانون‌های استانی وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری.»

در واقع در بند ب اصلاحیه ماده یک، قانون‌گذار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران را به عنوان یک موسسه خصوصی حرفه‌ای عهده‌دار خدمات عمومی شناخته است و به موجب ماده ۲ قانون مذکور به عنوان اشخاص مشمول احکام آن شناخته می‌شود. در نتیجه الزامات، بایدها و نبایدهای قانون ارتقای سلامت نظام اداری و دیگر تکالیف مقرر در آن، باید توسط اتاق بازرگانی ایران و شهرستان‌ها مورد اقدام و اجرا قرار گیرد و تکرار الزامات مذکور یا عدم انجام آن مجرمانه است و مور تعقیب کیفری قرار می‌گیرد.

 

سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۸۵۱ هزار تومان

امروز (شنبه ۲۵ بهمن) هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۶۴ هزار تومان، هر گرم طلای ۲۴ عیار یک میلیون و ۵۵۳ هزار تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۸۲۴ دلار، سکه بهار آزادی طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۵۹۸ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۸۵۱ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

 

امروز (شنبه ۲۵ بهمن) در بازار ارز دلار ۲۴ هزار و ۶۹۶ تومان، یورو ۲۹ هزار و ۹۴۸ تومان، پوند ۳۵ هزار و ۹۴۲ تومان، درهم امارات ۷۱۰۰ تومان، یوان چین ۴۰۱۰ تومان، لیر ترکیه ۳۶۷۰ تومان است.

 

این در حالی است که (پنجشنبه۲۳ بهمن ۹۹) قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی  ۱۱ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون  و ۴۰۰ هزار  تومان بود. همچنین قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی به یک هزار و۸۴۴  دلار و ۳۹  سنت رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ  یک میلیون و ۱۳۸ هزار تومان معامله می‌شد.

 

همچنین (پنجشنبه ۲۳ بهمن ۹۹) هر دلار آمریکا به مبلغ ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان و هر اسکناس یورو به قیمت  ۲۹ هزار و ۸۵۰ تومان به فروش می‌رسید.

 

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۶ ارز کاهش و ۲۰ ارز افزایش یافت. نرخ ۱۱ ارز نیز ثابت ماند.

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد سکه بهار آزادی طرح ۱۰ ماهه امسال پوشش های صادرات اتاق بازرگانی ۱۱ میلیون هزار تومان سال جاری ۴۳ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۹۳۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲۳ درصدی ارزش صادرات از استان مرکزی

مدیرکل گمرک استان مرکزی از رشد ۲۳ درصدی ارزش صادرات از استان مرکزی خبر داد و گفت: فروردین ماه امسال ۱۰۶ هزار تن کالا به ارزش ۷۰ میلیون دلار از گمرکات استان مرکزی به ۴۶  کشور جهان صادر شده است. - اخبار استانها -

روح‌الله غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اراک، با اشاره به عملکرد فروردین ماه 1403 اداره کل گمرکات استان مرکزی، اظهار داشت: فروردین ماه امسال 106 هزار تن کالا به ارزش 70 میلیون دلار از گمرکات استان مرکزی به 46  کشور جهان صادر شده است که نشان از رشد 16 درصدی از نظر وزن و 23 درصدی از نظر ارزش دارد.

وی با اشاره به 5 کشور مقصد صادراتی استان از جمله پاکستان و افغانستان 25 درصد، عراق 12 درصد، ترکیه 7 درصد و امارات 5 درصد افزود: عمده کالای صادراتی شامل انواع هیدروکربن‌ها، گاز مایع، پلی اتیلن، روغن صنعتی، قوطی آلومینیوم، ظروف شیشه‌ای، مصنوعات پلاستیکی، محصولات لبنی، دستمال کاغذی و عایق رطوبتی است.  

سرپرست گمرکات استان مرکزی با اشاره به واردات استان عنوان کرد: فروردین‌ماه امسال 13 هزار و 500 تن کالا به ارزش 32 میلیون دلار از 21 کشور به گمرکات استان وارد شده است که  از لحاظ وزن 12 درصد رشد داشته است.

غلامی عمده واردات استان را از 5 کشور امارات، چین، ترکیه، هنگ کنگ و  قطر عنوان کرد و گفت: عمده کالای وارداتی شامل گلیسیرین، ورق فولادی، شمش آلومینیومی، آنتی اکسیدان‌ها، مواد اولیه دارو، موز سبز، اسانس خوراکی، اسانس‌های بهداشتی ، اجزا و قطعات ماشین آلات خط تولید است. 

وی در ارتباط با مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان کرد: 2 پرونده در فروردین ماه توسط گمرک کشف شده که جهت سیر مراحل قضایی به مراجع ذیربط ارسال شده است، همچنین در این مدت  47 پرونده از سایر نهادهای کاشف توسط مرجع رسیدگی به گمرک ارجاع  که کار تطبیق اسناد و تعیین ارزش آن توسط گمرکات استان انجام شده است.  

سرپرست گمرکات استان مرکزی افزود: مجموع درآمدهای وصولی گمرکات استان مبلغ یک هزار و 203 میلیارد ریال بوده که رشد 52 درصدی به همراه داشته است، از این رقم مالیات بر ارزش افزوده با  600 میلیارد ریال و رشد 12 درصدی را پشت سر گذاشته است.  

غلامی خاطرنشان کرد: همچنین در رویه کارنه تیر و ترانزیت مقصد مجموعا تشریفات گمرکی 40 هزار تن کالا  انجام شده است که از لحاظ وزن رشد 37 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • افزایش ۹ درصدی صادرات کالا از مازندران
  • نرخ بیکاری در کشور به ۸.۱ درصد کاهش یافت
  • رشد ۲۳ درصدی ارزش صادرات از استان مرکزی
  • سهم ۲۴ درصدی مرکبات و کیوی در تولید ناخالص مازندران
  • برنامه قطعی تاپیکو، بازگشت مجدد نفت ایرانول به جایگاه صدر در روان‌کاران است/ تولید و صادرات محصولات دانش بنیان باید در اولویت باشد
  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران به سایر کشور‌ها
  • اکسپو وعده صادق ۲ بود/ لزوم اصلاح رفع تعهد ارزی از ۳ کشور همسایه
  • پایانه صادرات آبزی پروری مازندران هنوز کامل نشده است
  • صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ترکیه به ایران در ۳ ماه
  • گسترش بازار صادراتی دانش بنیان‌های ایرانی در ۱۶ کشور دنیا