Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@00:01:37 GMT

«تقدیس»، یک سال پس از سرقت

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۹۳۲۵۳

«تقدیس»، یک سال پس از سرقت

ایسنا/اصفهان ۱۴ بهمن‌ماه سال گذشته، سرو میانی تندیس «تقدیس»، اثر پرویز تناولی در اصفهان به سرقت رفت و با پیگیری به‌موقع شهرداری و عوامل انتظامی، علاوه بر شناسایی و دستگیری سارقان، بخش ربوده‌شده نیز پیدا شد. اکنون این اثر مرمت شده، از روز گذشته دوباره در معرض دید عموم قرار گرفته است.

مسیح احمدی، نماینده پرویز تناولی در اصفهان به ایسنا می‌گوید: استاد تناولی سال ۱۳۵۷ «تقدیس» را با استفاده از مکتب سقاخانه به یاد مادرش ساخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال ۱۳۸۰ شهرداری اصفهان آن را خریداری و در کنار ساختمان مرکزی شهرداری نصب کرد. همراه با این تندیس، چهار اثر دیگر هم از طرف استاد تناولی به مردم اصفهان اهدا شد که در سال ۱۳۹۴ سه اثر آن مرمت و در گالری شماره یک موزه هنرهای اصفهان نصب شد.

او ادامه می‌دهد: به دلیل تأثیری که مرور زمان و شرایط جوی بر مصالح مجسمه‌های شهری می‌گذارد، از سال ۱۳۹۶ پیگیر مرمت اثر «تقدیس» بودم اما با توجه به مراحل اداری و جابه‌جایی مدیران این امر میسر نشد تا اینکه سال ۱۳۹۸، سرقت سرو میانی به این اثر آسیب وارد کرد.

نماینده پرویز تناولی در اصفهان خاطر نشان می‌کند: باوجوداینکه زمستان بدترین زمان برای مرمت یک اثر است، با راهنمایی مرحله‌به‌مرحله استاد تناولی، مدیر موزه ایشان در ایران خانم تندیس تناولی و همچنین سه نفر از شاگردانشان که با توجه به سختی کار و زمان کم چند روزی در اصفهان به منظور کمک رسانی مهمان ما بودند، مدل‌سازی، ریخته‌گری، پرداخت و جوشکاری انجام شد و طبق تأکید پرویز تناولی هیچ جزییاتی از اثر کم یا به آن اضافه نشد و مرمت عین به ‌عین صورت گرفت.

احمدی، با بیان اینکه هر کس دوست داشت در مرمت این اثر سهیم باشد، از همراهی تأثیرگذار سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان، اداره کل ارتباطات و روابط بین‌الملل، حراست و بازرسی شهرداری مرکزی و سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان که به گفته او، بی‌همراهی آن‌ها این کار میسر نبوده، تشکر می‌کند و توضیح می‌دهد: با توجه به عملیات عمرانی میدان امام حسین (ع) دور این اثر یک پوشش محافظ قرار دادیم و روز گذشته (جمعه_۲۴ بهمن‌ماه) این پوشش برداشته شد تا «تقدیس» دوباره در معرض دید عموم قرار بگیرد.

تصویر «تقدیس» پیش و پس از مرمت

او  می‌افزاید: ارزش اثر «تقدیس» به‌اندازه ارزش آبروی اصفهان است و برای آن نمی‌توان مبلغی تعیین کرد.

نماینده پرویز تناولی در اصفهان خاطر نشان می‌کند: هر مجسمه شهری دو یا سه سال یک‌بار باید مرمت شود، چرا که هر چه دیرتر به آن رسیدگی شود فرسایش آن بیشتر خواهد شد. البته در طول مرمت نیز باید توجه داشت که هیچ تغییر فیزیکی‌ای در اثر به وجود نیاید.

احمدی، با تأکید بر اینکه تمام مراحل کار مرمت در کارگاه اصفهان انجام‌شده و برون‌سپاری‌ای دراین‌باره انجام نگرفته، می‌گوید: مجسمه‌های شهری هویت یک شهرند و باید به مناسبت‌های مختلف آن‌ها را به مردم معرفی کرد تا با آن ارتباط برقرار کنند. در طول مدت مرمت «تقدیس» خیلی از افراد فکر می‌کردند این اثر تازه نصب‌شده درحالی‌که ۱۹ سال است اثر پرویز تناولی کنار ساختمان مرکزی شهرداری اصفهان جا خوش کرده.

او با اشاره به سرقت مجسمه‌های شهری، یادآور می‌شود: وقتی یک نفر روی گل‌ها پا می‌گذارد همه به او هشدار می‌دهند، در مورد مجسمه‌های شهری هم باید همین اتفاق بیفتد تا سواد بصری مردم بالا برود و جلوی سرقت‌ها گرفته شود. شاید اگر دانشجویان، کارهای پژوهشی روی این آثار نفیس انجام بدهند بخشی از فقدان اطلاعات دربارۀ مجسمه‌های شهری جبران شود.

نمایندۀ پرویز تناولی در اصفهان در پاسخ به این سؤال که «برای حفاظت از تقدیس چه برنامه‌ای در دستور کار است؟» می‌گوید: با همراهی حراست و سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان در حال انجام بررسی‌هایی هستیم تا بتوانیم مطابق با استانداردهای روز دنیا از این اثر نفیس محافظت کنیم. به امید روزی که خبر بد سرقت آثار هنری را در هیچ جای ایران نشنویم.

احمدی، در پایان خبر می‌دهد که پیرو صدور معرفی‌نامه توسط پرویز تناولی، لایه‌روبی و مرمت پوشش سه اثر از چهار اثر اهدایی او به مردم اصفهان را نیز، بعد از انجام مراحل اداری، آغاز خواهد کرد.

تصویر سه اثر از چهار اثر اهدایی پرویز تناولی به اصفهان

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری سرقت مجسمه های شهری مجسمه های شهری مرمت پرويز تناولي سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان پرویز تناولی در اصفهان شهرداری اصفهان مجسمه های شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۹۳۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایمن‌سازی درختان خطرآفرین در اصفهان

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: در پی سقوط درختان خطرآفرین در فروردین و اردیبهشت سال جاری، این سازمان نسبت به رفع مشکل درختان خطرآفرین اقدام کرده است.

مجتبی حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به افزایش میزان سقوط درختان خشک در شهر اصفهان اظهار کرد: سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری این کلان‌شهر برای پیشگیری از هرگونه حادثه جانی و مالی در روزهای تعطیل اقدام به ایمن‌سازی خیابان‌ها، حذف و اصلاح درختان خطرآفرین کرده است.

وی افزود: در پی سقوط درختان خطرآفرین در فروردین و اردیبهشت سال جاری، سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان نسبت به رفع مشکل درختان خطرآفرین اقدام کرده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تصریح کرد: رسالت سازمان پارک‌ها نگهداری از میراث چندین ساله اصفهان است.

حق‌شناس با اشاره به درختان با تاج سنگین بیان کرد: مسئولان تلاش کردند در صورت سلامت درخت برای حفظ آن، تنها شاخه‌ها یا دستک‌های خطرآفرین و مزاحم را حذف کنند.

وی خاطرنشان کرد: درختان خشک با سقوط احتمالی روبه‌رو هستند و باید قبل از هرگونه حادثه جانی و سقوط بر خودرو نسبت به رفع خطر آن‌ها اقدام شود؛ درختان مسن نیز که به سن بهره‌برداری رسیده‌اند، در سطح شهر شناسایی شده‌اند و با تأیید کمیسیون حفظ و گسترش، در حال ایمن‌سازی هستند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: ایمن‌سازی درختان به دلیل خلوت بودن شهر در روزهای تعطیل انجام شده است تا به‌آسانی از هرگونه حادثه جانی و سقوط بر خودرو جلوگیری شود.

کد خبر 750971

دیگر خبرها

  • پساب غسالخانه باغ‌رضوان اصفهان تصفیه می شود
  • فعالیت در زمینه گام دوم انقلاب؛ توقعی به جا از تهران تایمز است
  • ایمن‌سازی درختان خطرآفرین در اصفهان
  • طرح هایی برای مجسمه آزادی
  • مجسمه آزادی یا آزادی مجسمه‌ای؟ + فیلم
  • سارق طلاجات کودکان اصفهانی دستگیر شد
  • بازپیرایی و مرمت محله تاریخی حسینیه اعظم سمنان
  • دستگیری سارق و اعتراف به ۶ فقره سرقت گوشواره از دختربچه‌ها
  • سارق گوشواره‌های طلای دختربچه‌های اصفهانی دستگیر شد
  • عکس/ مجسمه جرج واشنگتن دانشگاه هاروارد بعد از اعتراضات!