Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان کشور موفق به ساخت شبیه ساز ماهواره شدند که در آینده در نقشه راه ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی کشور استفاده خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ابوالفضل دیانی برگزیده سی و چهارمین جشنواره بین المللی خوارزمی در خصوص «سامانه شبیه ساز نرم افزاری ماهواره» گفت: طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره طی چندین فاز انجام می‌شود که برای اجرای هر یک از مراحل، نیاز به تست و صحه‌گذاری سخت افزار و نرم افزار در حلقه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد برای توسعه و تست، قطعه سخت افزاری مانند سنسورها و عملگرها وجود ندارد و به ناچار در روند ساخت و پیاده سازی ماهواره و بخصوص نرم افزار و الگوریتم‌های کنترل و مدیریت داده تأخیر زیادی ایجاد می‌شود، خاطر نشان کرد: از این رو لازم است که با شبیه سازی مراحل را پیاده سازی و بخصوص تست عملکردی را انجام بدهیم.   وی با تاکید بر اینکه به دلیل تحریم‌ها و عدم اعتماد به محصولات نرم افزاری سایر کشورها تاکنون از سامانه شبیه سازی تجاری در سطح سیستم در کشور برای ساخت ماهواره مورد استفاده قرار نگرفته است.   دیانی عنوان کرد: با توجه به اینکه در بسیاری از مواقع قطعات یا زیر سیستم‌ها مانند برخی از عملگرها از جمله چرخ‌های عکس العملی، سنسورها یا محموله تصویربرداری منطبق بر کاربرد مورد نظر برای ماهواره بصورت سخت افزاری برای انجام فازهای ساخت ماهواره در کشور موجود نیست و تهیه آن زمانبر است، از این رو استفاده از سامانه‌های شبیه سازی بهترین روش برای غلبه بر این مشکل است به همین دلیل در صدد برآمدیم تا سامانه شبیه ساز نرم افزاری ماهواره را در پژوهشگاه فضایی ایران طراحی و پیاده‌سازی کنیم.   وی با بیان اینکه علاوه بر موارد گفته شده، کاربردهای بسیار زیاد دیگری دارد، از جمله اینکه این نرم افزار می‌تواند در تمام مراحل عمر ماهواره مورد استفاده قرار گیرد، افزود: این سامانه در طراحی و ساخت ماهواره‌های ناهید ۲ و پارس ۱ استفاده شده و در حال استفاده است.   به گفته برگزیده جشنواره بین المللی خوارزمی، با توجه به اینکه در آینده هر چیزی یک نمونه دیجیتالی شبیه به خود دارد که به آن دوقولوی دیجیتال هم اطلاق می‌شود، این شبیه ساز تا پایان عمر ماهواره و حتی پس از آن این نقش را برای ماهواره بر عهده خواهد داشت.   دیانی خاطر نشان کرد: یکی از کاربردهای مهم این شبیه ساز در مرکز کنترل ماهواره MCC است زمانیکه پیش از ارسال تلکامند به ماهواره، یکبار در این شبیه ساز عملکرد و اثرات جانبی آن مورد بررسی قرار می‌گیرد که از این سامانه برای این منظور نیز در آینده و در نقشه راه ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی کشور استفاده خواهد شد.   وی با تاکید بر اینکه ما باید در حوزه ماهواره به یک سری فناوری‌هایی دست بیابیم، بیان کرد: در ساخت و پرتاب هر ماهواره‌ای مطابق نقشه راه باید برای ما دستاوردی داشته باشد، استفاده از این شبیه ساز می‌تواند در انتقال این دستاوردها هم در بحث صحه گذاری و هم جمع آوری و تحلیل داده در ساخت ماهواره‌های بعدی نیز مورد بهره برداری قرار بگیرد.   دیانی با بیان اینکه تاکنون سامانه شبیه ساز ایرانی با این جامعیت در کشور نداشته‌ایم، گفت: استفاده از این شبیه ساز می‌تواند سرعت طراحی و ساخت را افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهد.   نماینده پژوهشگاه فضایی ایران ادامه داد: هر مرکز و سازمان فضایی در دنیا مانند ایسا و ناسا چنین نرم افزارهایی مختص به خودشان دارند که با طراحی این نرم افزار ایران هم به کشورهای دارنده شبیه ساز پیوسته است.   وی با تاکید بر اینکه به چنین شبیه سازی در حوزه ساخت و آموزش کاربران ایستگاه زمینی ماهواره در داخل کشور نیاز داشتیم، گفت: بر وجه تمایز این سامانه علاوه برکاربرد به صورت جنرال برای ساخت انواع ماهواره، می‌توان قابلیت تسهیل به ورود در سخت افزار در حلقه و تکنولوژی دستیابی به مهندسی همزمان را نیز اضافه کرد.   به گزارش مهر، این طرح در سی و چهارمین جشنواره بین المللی خوارزمی رتبه سوم طرح‌های توسعه را کسب کرد.

منبع: دانا

کلیدواژه: سامانه شبیه ساز ساخت ماهواره شبیه ساز شبیه سازی نرم افزار سخت افزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۹۳۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح یک شرکت آمریکایی برای نصب آینه در فضا برای تولید انرژی خورشیدی

ایتنا - یک استارت‌آپ آمریکایی قصد دارد آینه‌های در حال چرخش را در اطراف زمین مستقر کند که قادرند نور خورشید را به نیروگاه‌های خورشیدی بفرستند تا بتوان به کمک آن‌ها انرژی تجدیدپذیر را شب‌هنگام پس از غروب خورشید نیز تولید کرد.
یک استارت‌آپ، که در کالیفرنیا قرار دارد، قصد دارد آینه‌های در حال چرخش را در اطراف زمین مستقر کند که قادرند نور خورشید را به نیروگاه‌های خورشیدی بفرستند تا بتوان به کمک آن‌ها انرژی تجدیدپذیر را شب‌هنگام پس از غروب خورشید نیز تولید کرد. پژوهشگران می‌گویند یک نمونه طرح اولیه ماهواره بازتاب‌دهنده نور ممکن است سال آینده راهی مدار زمین شود.

بن نواک، پایه‌گذار و مدیرعامل «شرکت رفلکت اوربیتال» (Reflet Orbital Company)، اخیرا طرح‌های این شرکت را در نشست بین‌المللی انرژی از فضا معرفی کرده است.

رفلکت اوربیتال، صورتی فلکی متشکل از ۵۷ ماهواره کوچک است که در مدار قطبی هم‌گام با خورشید و در ارتفاع ۶۰۰ کیلومتری به دور زمین می‌چرخند.

مدار قطبی مداری است که ماهواره‌ها در آن از قطبی به قطب دیگر به گرد سیاره ما می‌چرخند. براساس این طرح، ماهواره‌ها همزمان و در زمانی مشخص از روز، بر فراز هر نقطه‌ای از زمین پرواز می‌کنند. این ماهواره‌ها در هر ۲۴ ساعت از هر نقطه ۲ بار می‌گذرند. این ماهواره‌ها ،درمجموع، وقتی انرژی بیشتری نیاز است، ۳۰ دقیقه اضافی نور خورشید را برای نیروگاه‌های برق فراهم می‌کنند.

 
نواک در نشست معرفی این فناوری گفت: «مشکل این است که انرژی خورشیدی زمانی که ما واقعا به آن نیاز داریم در دسترس نیست.»

به گفته او، اگر بتوانیم پیش از طلوع خورشید و پس از غروب آن، مقداری انرژی خورشیدی دریافت کنیم، واقعا عالی خواهد شد، زیرا در این صورت می‌توان با فناوری مبتنی بر بازتابنده این مشکل را حل کرد.

به گفته سازمان بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، هزینه پنل‌های خورشیدی طی ۱۵ سال گذشته ۹۰ درصد کاهش یافته است و کارایی آنها، به کمک پیشرفت‌های فناوری فتوولتائیک، همچنان در حال افزایش است. برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهند که انرژی خورشیدی در حال حاضر ارزان‌ترین انرژی است که تا به حال در دسترس انسان بوده است.

اما ماهیت ناپایدار تولید انرژی خورشیدی مشکلی است که کارشناسان می‌کوشند راهی برای آن بیابند. نیروگاه‌های خورشیدی در روزهای ابری نسبت به زمانی که آسمان صاف است، بهره‌وری کمتری دارند. شب‌هنگام تولید انرژی خورشیدی کاملا متوقف می‌شود. اگرچه سیستم‌های باتری و سایر انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانند بخشی از این کمبود را جبران کنند، اما در حال حاضر به نیروگاه‌های هسته‌ای و زغال‌سنگ و گاز به‌منزله منبع پشتیبان نیاز است.

به گفته نواک، «تعویض یک درصد اول شبکه انرژی با انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار آسان است، اما جایگزین کردن یک درصد آخر بسیار دشوار است، این همان انرژی است که در روزی که باد نیست و بارانی است به آن نیاز دارید.»

جرم ماهواره‌های رفلکت‌اوربیتال تنها ۱۶ کیلوگرم خواهد بود و آینه‌های مایلاری آن اندازه‌ای حدود ۱۰ متر در ۱۰ متر خواهند داشت. مایلار همان چیزی است که در پتوهای فضایی، عایق‌ها و بسته‌بندی‌ها از آن استفاده می‌شود. آینه‌های این ماهواره‌‌ها به‌شکلی طراحی شده‌اند که نور را در قالب یک پرتو متمرکز می‌کنند. این پرتو بر مبنای تقاضای اپراتورهای مزارع خورشیدی هدایت و متمرکز می‌شود.

 
نواک می‌گوید: «ما می‌خواهیم این کار را تا حد امکان آسان کنیم – مثلا شما وارد یک وب‌سایت شوید، مختصات جی‌پی‌اس خودتان را به ما بگویید. ما بعد از تاریکی، نور خورشید را به شما می‌رسانیم.» به گفته او، این آینه‌ها آلودگی نوری ایجاد نمی‌کنند و اگر شما فرضا حدود ۱۰ کیلومتر از لبه یک مزرعه خورشیدی فاصله داشته باشید، اگر مستقیما به آسمان نگاه کنید، اصلا نوری نخواهید دید، اما اگر به مزرعه خورشیدی نگاه کنید، ممکن است نوعی نور درخشان، شبیه به نور ساختمان‌ را مشاهده کنید.

این شرکت تابستان گذشته، آینه‌ای را روی یک بالون هوای گرم در ارتفاع ۳ کیلومتری بر فراز یک مزرعه خورشیدی آزمایش کرد، که به گفته نواک، توانست «۵۰۰ وات انرژی در هر متر مربع» از پنل خورشیدی تولید کند.

به گفته او، این شرکت نوپا، بودجه پرواز نخستین ماهواره فضایی آزمایشی‌اش در سال آینده را تامین کرده است. برنامه این شرکت، تنها طرح  استقرار آینه در فضا برای تامین انرژی خورشیدی و افزایش کارایی آن نیست، بلکه پیش از این نیز در این زمینه تلاش‌های دیگری کرده است و طرح‌های مختلفی نیز ارائه داده است.

برخی از دانشمندان می‌گویند که بازتابنده‌های در حال گردش ممکن است در آسمان شب آلودگی نوری ایجاد کنند.

دیگر خبرها

  • خباثت جدید صهیونیست‌ها علیه کودکان غزه/انفجار قوطی‌های شبیه کنسرو
  • طرح یک شرکت آمریکایی برای نصب آینه در فضا برای تولید انرژی خورشیدی
  • تازه‌ترین شواهد از وجود سیاره X در لبه تاریک منظومه شمسی
  • رشته‌ها و سطوح برگزاری المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد
  • رشته‌ها و سطوح المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد
  • ویدئویی شگفت‌انگیز از صدای جوجه تیغی که شبیه گریه نوزاد است
  • ترکیه در صدد ساخت نخستین ناو هواپیمابر بومی
  • ۱۰۰ سامانه خورشیدی در مدارس نصب شده است
  • کدام تیم قهرمان یورو 2024 می شود؟ نتیجه 10 هزار شبیه سازی با کامپیوتر!
  • «پایتخت ۷» با بازیگران بومی ساخته می‌شود