Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، دبیرخانه کارگروه کشاورزی اسلامی مستقر در حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی مازندران همسو با رویکرد اهمیت کشاورزی اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری؛ نخستین نشست علمی تخصصی «مبانی نظری کشاورزی در تمدن نوین اسلامی» را با حضور اساتید دانشگاه، محققان و کارشناسان بخش های مختلف کشاورزی برگزار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست تخصصی چهار عنوان از موضوعات مهم و از الزامات مبانی نظری کشاورزی در تمدن نوین اسلامی شامل «وضعیت کشاورزی و افق آینده، تبیین خودسازی، تبیین جامعه پردازی و تبیین تمدن اسلامی در گام دوم انقلاب» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

*وضعیت کشاورزی و افق آینده
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این نشست به اهمیت کشاورزی مازندران در امنیت ملی غذایی اشاره کرد و گفت: طبق  برنامه ظرفیت تولیدات محصولات کشاورزی استان  باید از 7میلیون و ۲۰۰ هزار تن کنونی به ۱۰ میلیون تن طی ۲  سال آینده افزایش یابد و این ظرفیت با ارتقا کمی و کیفی محصولات کشاورزی از روش سنتی به مدرن  محقق می‌شود.

عزیزاله شهیدی‌فر با بیان اینکه تولیدات محصولات سالم، افزایش در واحد سطح،  تولید محصولات هایتک و دانش محور از برنامه های جهاد کشاورزی مازندران است: تصریح کرد: استان مازندران با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد از سطح زراعی کشور سالانه ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

وی اضافه کرد: تکمیل زنجیره تولید و توجه به بازار عرضه محصولات کشاورزی مازندران نیز همواره مورد اهتمام است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: زنجیره تولید یعنی این که همان اندازه که تولید می‌کنیم باید بازار را هم ببینیم و مسیر تا بازار مشخص باشد و در حال حاضر یکی از دغدغه‌های جدی کشاورزی دراستان که بیشتر خرده کشاورزی است این است که  وقتی تولید می‌کنیم نگران عرضه آن هستیم و این مقوله در طی سال‌های اخیر به ویژه سال گذشته بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: برای تحقق کامل زنجیره تولید باید بعد از مزرعه صنعت قرار داشته باشد و بعد از صنعت هم بازار دیده شود و اگر این سه پشت سر هم وجود داشته باشد  می‌توانیم بگوییم زنجیره ما درست است، اما اگر هر جا مشکل داشتیم و از مزرعه مستقیم به بازار رفتیم چرخه ناقص است و به سبک میدان بارهای خودمان عمل کرده‌ایم.

وی توضیح داد:  اگر از صنعت بخواهیم بدون پشتوانه مزرعه به بازار برسیم، به سرنوشت استان‌هایی دچار می‌شویم که صنعت ایجاد کردند و ماده اولیه ندارند و این مقولات در کشاورزی مازندران در حال رسیدن به تعادل است.

شهیدی‌فر گفت: همسو با این رویکرد ، پایانه‌های صادراتی محصولات کشاورزی به عنوان  تکمیل کننده زنجیره تولید در مازندران مورد توجه قرار گرفته است و امروز تمرکز شدن بر بهره برداری از پایانه های صادراتی اولویت نخست بخش کشاورزی استان قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: چهار پایانه صادراتی گل و گیاه، ماهیان خاویاری، برنج و مرکبات که از دیر باز در حال ساخت است، در سال ۹۸ بخش‌هایی از این پایانه‌ها به بهره‌برداری رسید.

*تبیین خودسازی در گام دوم انقلاب

تیموری عضو هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در سخنرانی با موضوع «تبین خودسازی در بیانیه گام دوم انقلاب» گفت: این که باید به اهمیت نگاه و تصمیم گیری کشاورزی امروز برای 100سال آینده را ترسیم و الزامات آن را مورد تاکید قرار داد به این جهت است که باید از فرصت های مختلف کشور به ویژه بخش های مختلف کشاورزی به درستی استفاده کنیم.

وی با ذکر این نکته که در طی 42سال پس از انقلاب اسلامی همواره کشور با اتکا به موجودی کشور، راهبرد آزمون و خطا را انجام داده است، افزود: به هرحال باید بپذیرم که از این پس، راهبرد آزمون و خطا در کشور نباید ادامه پیدا کند، اگرچه توانسته ایم تولیدات کشاورزی را افزایش بدهیم اما بپذیریم که پیامدهای ناشی از آزمون و خطا به مراتب بیشتر از مزیت های آن بوده است.

تیموری با بیان این که تا 90 درصد اقتصاد مردم استان های مختلف کشور وابسته به بخش های کشاورزی است، اظهار داشت: در چهار دهه اخیر، هزاران راهبرد تشویقی در قالب پرداخت تسهیلات برای فعالیت های کشاورزی، عملیاتی شده است تا به هدف خوداتکایی محصولات استراتژیک نظیر گندم برسیم، یعنی اکنون سرانه مصرف گندم در کشور 200کیلو گرم است در حالی که استاندارد این سرانه در کشورهای مختلف دنیا 67 کیلو گرم است.

این استاد دانشگاه به پیامدهای ناشی از مصرف بی رویه مواد غذایی از جمله گندم، برنج و دانه های روغنی اشاره کرد و اظهار داشت: بخشی از عوامل بروز انواع بیماری های قلب و عروق و سرطان ها، ناشی از فعالیت های کشاورزی آزمون و خطا با هدف رسیدن به خوداتکایی محصولات کشاورزی، زمین های کشاورزی و سلامت جامعه را با خطر مواجه ساخته و حتی به مرز نابودی کشانده است.

تیموری با ذکر این نکته که زمین های کشاورزی کشور نیز در این چهار دهه به شدیدترین وضع مورد استفاده غیر علمی قرار گرفته و فرسایش خاک کشاورزی و آلودگی های ناشی از مصرف بی رویه سموم را به دنبال داشته است، گفت: برای حل همه این مشکلات در بخش کشاورزی، ابتدا باید طبق بیانیه گام دوم انقلاب به موضوع خودسازی  توجه شود.

وی با بیان این که شناخت درست و علمی از نیازهای کشور اولین گام در خودسازی است، توضیح داد: مصرف محصولات کشاورزی باید واقعی شود، باید از کلی گرایی خارج شود، باید شناخت محلی و عمیقی را از بخش های مختلف کشاورزی بدست بیاوریم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری به مهمترین شعار انقلاب مبنی بر "کشاورزی، محور استقلال است" اشاره کرد و گفت: مقدمه تحقق این شعار خودسازی است؛ پس همه موارد را باید طبق روشهای علمی بشناسیم و عمل کنیم.

تیموری با تأکید بر این که در خودسازی باید سختی های زیادی را تحمل کنیم، گفت: ممکن است یک نسل در رسیدن به خودسازی متحمل دشواری هایی شود، اما باید گفتمان سازی را با هدف پایداری جامعه گسترش بدهیم و در این راستا دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی باید پیشقدم شوند.

وی از کشاورزی به عنوان یک شاخص  مهم در قدرت سنجی بین کشورهای مختلف دنیا نام برد و گفت:  در بیانیه گام دوم
به اصل عدالت توجه جدی شده است، یعنی امروز سفره های خانواده های مختلف کشور از الگوی مصرف  درستی تبعیت نمی کنند، سفره  بسیاری از مردم مملو از محصولات انرژی زا است و سفره برخی نیز با فقر پروتئین مواجه است.

وی به کشاورزی نوین و پیشرفته دنیا نیز اشاره کرد و گفت: امروز بسیاری از کشورهای پیشرفته، کشاورزی در ارتفاع و زیر زمین و کشاورزی بدون خاک را در حال انجام هستند، موضوعی که هنوز این مقولات در جلسات علمی «بررسی کشاورزی ایران» راه نیافته است.

*تبیین جامعه پردازی در بیانیه گام دوم انقلاب

حجت‌الاسلام فلاح‌سلوکلایی مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی مازندران  نیز در این نشست  با ذکر این نکته که همواره باید جامعه را به لحاظ دانش و بینش نسبت به موضوع های مختلف آگاه کنیم، گفت: برای همین در بیانیه گام دوم، مقام معظم رهبری تأکید شده است تا مراقبت کنیم نگاه لیبرالیسم به کشاورزی اسلامی رخنه نکند.

وی گفت: نوع حکومت و تمدن بر اساس نوع جهان بینی تعیین می‌شود. نمی‌شود با جهان بینی لیبرالی به دنبال تشکیل تمدن اسلامی بود؛ بنابراین حکومت و تمدن اسلامی بر اساس قواعد و مقررات مبتنی بر مبانی ارزشی و حقوقی و نیز با اهداف اسلام و جهان بینی اسلامی به وجود خواهد آمد.

مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی مازندران مبانی حکومت اسلامی را توحید محوری و فرجام باوری دانسته و ادامه داد: در کشاورزی اسلامی عدالت اجتماعی و اقتصاد و رفاه اجتماعی همواره مورد تأکید است.

فلاح‌سلوکلایی آمیختگی دین و سیاست، نظام امت و ولایت و قلمرو حکم ولایت فقیه را به عنوان ساختار حکومت اسلامی  نام برد و توضیح داد: طبق مبانی توحید محوری و عدالت اجتماعی باید در کشاورزی اسلامی به افزایش کمّی و کیفی  محصولات کشاورزی، اولویت بندی محصولات کشاورزی و صرفه جویی  را در مصرف، عملیاتی کنیم.

وی برنامه ریزی در عملیاتی کردن کشاورزی اسلامی را بسیار مهم و از نکات برجسته گام دوم انقلاب ذکر کرد و گفت: افراد مسئول به ویژه روحانیون باید آیات و روایات کشاورزی اسلامی را از منابع مختلف به ویژه قرآن کریم و احادیث معصومین علیهم السلام، شناسایی و احصاء کنند و از طرفی انطباق یافته های علمی با منابع دینی در کشاورزی اسلامی نیز ضروری است.

فلاح‌سلوکلایی افزود: منابع دینی ما مملو از راهکارهای عملیاتی کشاورزی است که باید به اجرا در آید.

مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: امروز همه دنیا تولید غذای سالم را شعار قرار دادند، در حالی که قرآن کریم تولید غذای طیّب را مورد تأکید قرار داده ایت. غذای طیّب فراتر و والاتر از غذای سالم است و آن غذایی است که گوارای وجود انسان و متناسب با طبع و مزاج وی باشد.

*مبانی نظری کشاورزی اسلامی در تمدن نوین اسلامی

نعمت‌زاده عضو هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری نیز در این نشست، مهمترین موضوع در بحث کشاورزی اسلامی را  خودکفایی و عدم وابستگی به واردات محصولات غذایی دانست.

وی با اشاره به اینکه تمام رفتار و اعمال انسان ریشه در جهان بینی او دارد، خاطرنشان کرد: دو نگرش در عالم هستی وجود دارد که تمام اعمال و رفتار انسان ریشه در آن دارد، یعنی انسان هر طور که فکر کند و هر سیری را که اندیشه کند در ذیل آن تفکر و اندیشه کشف علم خواهد کرد و هرگونه کشف علم کند به همان اندازه نظامات اجتماعی تعریف می شود و در ذیل نظامات اجتماعی سبک زندگی معنا پیدا می‌کند.

نعمت‌زاده ادامه داد: سبک زندگی برخاسته از نگرش انسان نسبت به جهانبینی است و بر اساس آن، تمدن بوجود خواهد آمد.

وی افزود: اگر می خواهیم به دنبال تمدن نوین اسلامی باشیم باید مسیر مطالعاتی خود را اصلاح و آن را با تمدن نوین اسلامی منطبق کنیم.

این استاد دانشگاه، کشاورزی اسلامی، تمدن نوین اسلامی و انقلاب اسلامی ایران را سه مقوله کلیدی و راهبردی در بحث مبانی نظری تمدن نوین اسلامی دانست و خاطر نشان کرد: حدود ۷۰۰ سال است که تمدن اسلامی در حال انحطاط مفرد است و انقلاب اسلامی آمده تا بند این انحطاط را پاره کند تا دوباره به تمدن اسلامی که پیامبر گرامی اسلام(ص) سنگ بنای آن را گذاشته است، برگردیم.

وی توضیح داد: امروزه تمدن را که با واژه civitization معرفی می کنند غلط است چرا که واژه لاتین civitzation به معنای تمدن سکولار که غربی‌ها آن را معرفی کرده اند، است.

نعمت‌زاده با اظهار این که تمدن اسلامی برپایه خدامحوری است اما تمدن غربی بر پایه اندیشه طبیعیون، مادیون و دهریون است، افزود: در تمدن اسلامی خط سیر فکری و مکشوفات علمی و نظامات اجتماعی براساس خدا محوری است اما در تمدن غربی برپایه سکولاریسم و طبیعت گرایی معنا می شود، لذا درطول تاریخ دو جبهه استکبار و جبهه اسلام در تقابل با یکدیگر هستند.

وی خاطرنشان کرد: کمتر انقلابی پیدا می کنیم که مانند انقلاب اسلامی ایران منجر به تمدن شده باشد چرا که انقلاب های دیگر نظیر انقلاب کبیر فرانسه، انقلاب شوروی یا انقلاب چین، ناشی از انقلاب فرهنگی رنسانس است و هیچ کدام از این انقلاب ها، انقلاب سیاسی نبوده است، اما تنها انقلابی که بعداز بعثت رسول اکرم(ص)، هم سیاسی بوده یعنی منجر به تغییر نظام شده و هم علمی بوده و منشاء تمدن شده و تمدن سازی کرده، انقلاب اسلامی ایران بوده است.

این محقق برجسته کشاورزی، با اشاره به اینکه هر تمدنی مایه پیشرفت و توسعه نخواهد شد، افزود: تمدن غالب در دنیا، تمدن غربی است که منجر به ظلم و فساد و تباهی است، اما تمدن اسلامی که بر پایه حدود الهی است. همه علوم باید بر اساس معیار های اسلامی باشد تا منجر به امنیت، آرامش و پیشرفت گردد، لذا غرب برای اینکه بتواند جلوی تمدن اسلامی را بگیرد به مقابله با ایران از طریق جنگ و تحریم پرداخته است.

وی همچنین استفاده از واژگان بومی و اسلامی به جای واژگان رایج لاتین و غربی در مباحث علمی و آکادمیک را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: بسیاری از واژگان موجود در کشور ما واژگانی نیستند که ما را به تمدن اسلامی برسانند، لذا باید در استفاده از این واژه گان تجدید نظر کنیم و از واژگان غنی فارسی استفاده نماییم.

نعمت‌زاده با بیان اینکه موضوعیت ارزش هرچیز به وجود انسان است، ادامه داد: تمامی علوم در عالم هستی، علوم انسانی است چرا که هیچ علمی نیست که مربوط به انسان نباشد زیرا اگر انسان را از منظومه عالم هستی برداریم آن علم موضوعیت خود را از دست می دهد لذا همه علوم به انسان بر می گردد و انسان باید با شناخت درست، علم را در مسیر صحیح به‌کار گیرد.
وی  در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب یادآور شد: ما در گام اول انقلاب بسیاری از زیرساخت های تمدنی را آماده کرده ایم که در گام دوم باید تبدیل به تولیدات تراز اول در دنیا شود و بایستی در شئونات مختلف زندگی آنقدر توانمند شویم که نه تنها نیاز به غرب نداشته باشیم بلکه با تسخیرعلمی وتکنولوژی غرب را محتاج خود کنیم.

به گزارش فارس، در پایان این نشست سخنرانان به پرسش‌های شرکت کنندگان پاسخ دادند.

انتهای پیام/86031/غ

منبع: فارس

کلیدواژه: رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیانیه گام دوم انقلاب تمدن نوین اسلامی بیانیه گام دوم محصولات کشاورزی کشاورزی اسلامی انقلاب اسلامی زنجیره تولید تمدن اسلامی آزمون و خطا جهان بینی نعمت زاده بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۹۵۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدن اسلامی به همه مردم دنیا خدمت خواهد کرد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، سردار سلیمانی در آئین گرامیداشت واقعه صحرای طبس در ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ گفت: آمریکا با هدف سلطه گری شکل گرفته و در خدمت صهیونیست هاست.
وی افزود: تمام مراکز قدرت در اختیار صهیونیست هاست و کارخانجات تجهیزات نظامی در دست صهیونیست هاست و رسانه‌های بزرگ هم مربوط به صهیونیست هاست.
سردار سلیمانی افزود: از ۵ اردیبهشت سال ۱۳۵۹ تا ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ملت ایران تحولات بزرگی را پشت سر گذاشته است و افتخارات بزرگی آفریده است.

وی با بیان اینکه در واقعه طبس شن‌ها مامور خدا گشتند گفت: ۸ سال جنگ تحمیلی علیه ملت ایران را آمریکایی‌ها پشتیبانی کردند و آمریکا جنایت کار بزرگی است.
رئیس سازمان بسیج مستضعفان کشور افزود: عملیات وعده صادق یکی از بزرگترین و پیچیده‌ترین عملیات‌ها علیه رژیم متجاوز صهیونیستی بود که با صلابت اجرا شد و جهان اسلام بعد از این عملیات مورد تکریم قرار گرفت.
سردار سلیمانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران مفهومی برای تحول بود افزود: مردم مظلوم غزه بیش از ۶ ماه است بدون سلاح مقاومت می‌کنند و تمدن اسلامی بر خلاف تمدن غرب شکل خواهد گرفت و به همه مردم دنیا خدمت خواهد کرد.

وی گفت: خداوند متعال انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند تا زمینه نابودی رژیم پوشالی صهیونیستی را فراهم کند.

دیگر خبرها

  • تحقق تمدن نوین اسلامی در مسیر آموزش و پرورش قرار دارد
  • فرهنگستان ظرفیتی برای دغدغه انقلاب فرهنگی در مسیر تمدن نوین است
  • مسئله‌گی حجاب؛ از بحران داخلی تا بشارت تمدنی
  • مبانی فلسفی انقلاب اسلامی ایران در آکادمی علوم روسیه بررسی شد
  • دمیدن روح در دنیای امروز با تمدن نوین اسلامی
  • تمدن اسلامی به همه مردم دنیا خدمت خواهد کرد
  • نشست علمی«تبلیغ دین؛ آسیب ها و بایسته ها» برگزار می شود
  • سی و دومین همایش سالانه بین المللی انجمن مهندسان مکانیک
  • برگزاری نخستین نشست کارگروه‌های کارشناسی کانون پرورش فکری
  • نشست تخصصی «اقلیم، طبیعت و بیان هنری» برگزار می‌شود