Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@20:34:46 GMT

اصول اعتقادی مهم‌ترین عامل بازدارنده انجام جرایم است

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۹۶۰۹۹

اصول اعتقادی مهم‌ترین عامل بازدارنده انجام جرایم است

زهرا امینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مطالعات آماری بیانگر کاهش میزان جرایم در ماه‌های دارای بیشترین آئین‌های مذهبی است، اظهار داشت: تشکل‌های دینی نظیر کانون‌های فرهنگی و مذهبی مساجد، جلسات قرآنی و مراسم و هیئات هفتگی با القای باورهای دینی و نهادینه ساختن پندارهای معنوی در افراد، نقشی بازدارنده در مواجهه با هنجارشکنی‌ها و بزهکاری‌های اجتماعی ایفا می‌کنند بنابراین باید بر تقویت و ترویج این محافل همت گماشته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به عقاید نظریه پردازان علوم روانشناختی همچون «ویکتورفرانگل» و «آلپورت» مبنی بر نقش باورهای دینی در یکپارچه سازی شخصیت انسان و جامعه پذیری بهتر وی اشاره کرد و گفت: گفتگوی درونی با پروردگار و انجام مناسک مذهبی موجب کنترل اضطراب و کاهش احساس ناامنی در انسان می‌شود از این رو رفتارهای تکانش‌گرانه وی همچون هنجار گریزی، نقض قانون، آسیب رساندن به اموال و سرمایه‌های عمومی یا تعدی به حقوق سایر شهروندان را به میزان قابل توجهی کنترل می‌کند.

هرگونه هزینه فرهنگی در ترویج دین مداری سرمایه‌گذاری بلند مدت است

این متخصص پزشکی اجتماعی، ناظر درونی را مهم‌ترین عامل بازدارنده در کنترل ناهنجاری‌ها و بهبود رفتار اجتماعی انسان برشمرد و خاطرنشان کرد: هرگونه هزینه فرهنگی در ترویج دین مداری، اشاعه باورهای مذهبی و تقویت سلامت معنوی در اعضای جامعه، به مثابه سرمایه گذاری بلندمدتی است که از هزینه‌های گزافی نظیر افزایش قوای انتظامی، توسعه ندامتگاه‌ها و افزایش مراکز بازپروری پیشگیری می‌کند.

وی امنیت اجتماعی را یکی از شاخص‌های مهم سلامت جامعه دانست و گفت: این امر در شهرهای مذهبی کشور از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار است.

امینی ابراز داشت: در مناطق مذهبی، افراد متدین به عنوان ضابط غیر رسمی جامعه در سوق دادن افراد به سمت و سوی هنجارها عمل کرده و با میانجی‌گری، کاهش اختلافات و مشاجرات و تقویت روحیه مدارا و هم‌نوعدوستی، وظیفه دستگاه‌های رسمی را در مبارزه با جرم و بزهکاری به شدت کاهش می‌دهند.

کارکرد اثر بخش کانون‌های فرهنگی در کاهش بزه

وی به سابقه طولانی مراکز فرهنگی، جلسات دینی و هیئات مذهبی در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: مدیریت اوقات فراغت و کاهش بطالت یکی از شاه کلیدهای پیشگیری از بزهکاری در نوجوانان و جوانان است که کانون‌های فرهنگی در این زمینه کارکردی اثربخش دارد و با جذب نوجوانان مستعد، علاوه بر تربیت دینی و اخلاقی آنها، بستری مناسب را برای دوستی‌های سالم و طی اوقات فراغت این قشر، فراهم می‌سازند.

امینی معنادار بودن هستی و مقابله با پوچ گرایی، درونی ساختن هنجارهای اخلاقی و رفتاری و ارائه الگوی عملی از انسان سالم، صالح و موفق را سه محور اساسی در تربیت دینی انسان و پرورش بعد معنوی در وی ذکر کرد و افزود: آئین‌های مذهبی همچون مناسک ماه‌های رجب، شعبان و رمضان، ویژگی‌های مثبتی نظیر مسئولیت اجتماعی، نظارت همگانی، خیرخواهی و فعالیت‌های عام المنفعه و مساعدت در توانمندسازی افراد از کارافتاده را در جامعه تقویت می‌کند.

وی به باور اکثریت جرم شناسان در خصوص تأثیر دین گرایی در جلوگیری از جرایم اشاره کرد و تصریح کرد: در سال‌های گذشته برخی جرم شناسان جهان با طرح نظریاتی مدعی شدند عناصر سه گانه تعقل، وجدان اخلاقی و دستاوردهای علمی، برای ایجاد نظم و تأمین امنیت در جامعه کافی است اما پژوهش‌های تجربی به وضوح نشان داده است اصول اعتقادی، احکام فقهی و آموزه‌های مذهبی در جوامع دین گرا، بهترین عامل بازدارنده درونی برای پرهیز از جرایم و انحرافات هستند.

این مدرس دانشگاه رویکرد کارکردگرایانه به دین را الگویی از پژوهش‌های دینی ذکر کرد که کارکردهای اجتماعی و مدنی مذاهب را بررسی می‌کند، وی در این باره تصریح کرد: مطابق با این الگو، ترویج مناسک دینی در بطن جامعه موجب می‌شود اعضای اجتماع به همرنگ پذیری و وفاق با اکثریت جامعه دست زده و هنجار گریزی و تخلفات رفتاری را ذاتاً امری مذموم تلقی نمایند که این خود نوعی امر به معروف عملی در ساحتی بزرگ به حساب می‌آید.

امینی اشاعه قانون و تقویت وجدان اخلاقی را دو عامل اصلی در کاهش بزهکاری و جرم و جنایت در جوامع برشمرد و یادآور شد: لازم است از یک سو، قوانین مدنی به عنوان فرهنگ عمومی در مدارس، آموزشگاه‌ها و رسانه‌های اجتماعی ترویج و درونی سازی شوند و از سوی دیگر، وجدان اخلاقی و فطرت صلاح جوی انسان به عنوان عاملی درونی، تحکیم و تقویت گردد تا جامعه به آرامش و امنیت برسد.

عبادت عنصری اساسی برای مقابله با فشارهای روانی

سرپرست واحد سلامت اجتماعی مرکز بهداشت استان، عبادت و نیایش را عنصری اساسی در کسب آرامش روانی در دوران مدرنیته و مواجهه با فشارهای روانی حاصل از آن دانست و گفت: دین گرایی از یک سو، میزان تاب آوری را در افراد افزایش بخشیده و در مواجهه با شکست‌ها و ناکامی‌های فردی و اجتماعی مانع از رفتارهای ضداجتماعی و مخرب انسان می‌شود و از سوی دیگر با تاکید بر محاسبه نفس و سنجش اعمال از تخطی آشکار انسان‌ها از ضوابط و هنجارهای عمومی پیشگیری می‌کند.

امینی به آمار مرتبط با کاهش چشم گیر مفاسد اجتماعی همچون مصرف مشروبات الکلی و اعتیاد، مزاحمت نوامیس و اعمال مغایر با عفت عمومی، سرقت و وندالسیم در ماه‌های معنوی سال اشاره کرد و یادآور شد: لازم است متولیان فرهنگی جامعه ضمن بهره‌گیری از قالب‌های خلاق رسانه‌ای و تولید محصولات اثرگذار فرهنگی و هنری به اشاعه فرهنگ دینی در سطوح مختلف جامعه در ایام مختلف سال بپردازند.

کد خبر 5145902

منبع: مهر

کلیدواژه: عبادت کاهش جرایم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دین و مذهب چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی راهپیمایی 22 بهمن ویروس کرونا دهه فجر انقلاب اسلامی ایران واکسن کرونا 22 بهمن بوشهر کرمانشاه عکس استانها خطبه های نماز جمعه شهرکرد آمار کرونا مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۹۶۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون» تمدید شد

به گزارش قدس آنلاین، این جشنواره که با محوریت تولیدات نوجوانان 9 تا 18 سال در فضای مجازی تشکیل شده، فعالیت خود را در 6 موضوع دنبال کرده و تا کنون با تولیدات متفاوتی از این گروه سنی مواجه شده است.حالا و به دلیل استقبال مخاطبین از این جشنواره و با پیشنهاد شورای سیاست گذاری مهلت ارسال تا پایان اردیبهشت ماه تمدید شد.

موضوعات جشنواره شامل ۱- حرفمون (هویت فردی)خودم کی هستم؟ دغدغه هام چیه؟ سفری به اعماق وجود خودمون برای کشف هویت مثبت فردیمون،نگرانی‌ها، خواسته‌ها، ترس‌ها و امیدها، شخصیتمون، احساسات، هیجان‌ها و…۲- دوستامون(هویت اجتماعی)ارتباطات اجتماعی مون رو میگیمراه‌هایی برای اثرگذاری مثبت به دنیای اطرافمون مثل دوست‌هامون، هم‌کلاسی‌ها و خانواده‌مون۳- فضامون (هویت مجازی)تو دنیای مجازی چیکار می‌کنیم؟مثلا تفریح و سرگرمی، بازی‌های کامپیوتری، شبکه‌های اجتماعی، تولیدمحتوا، سواد مجازی و…و اینکه چطور می‌تونیم تو فضای مجازی هویتیامن و سالم بسازیم۴- خاکمون (هویت ملی)تو ایران‌مون چه خبره؟ درباره کشورمون میگیماز تمامیت ارزی، میهن پرستی، تفاوت فرهنگی، محیط زیست، وطن، پرچم، قهرمان ملی، آینده و سواد مالی گرفته تا اینکه چطور می‌تونیم به حفظ و ارتقای هویت ملی خودمون کمک کنیم.۵-خدامون (هویت دینی)درباره فرهنگ دینی مون میگیم ادیان مختلف، آیین‌ها، خداباوری و راه‌هایی برای عمل به آموزه‌های دینی‌مون 

قوانین ارسال ویدئو به این صورت است که حتماً دوربین باید روی عمودی تنظیم و فیلم گرفته شود. مدت زمان ویدیو ۹۰ ثانیه یا کمتر باشد.

جوایز جشنواره شامل میلیاردها ریال جوایز نقدی به اضافه پلی استیشن ۵، گوشی است.همچنین تولیدات برتر از طریق رسانه ملی و بسترهای مجازی پیام‌رسان‌های داخلی پخش می‌شود. آئین اختتامیه جشنواره همزمان با عید بزرگ غدیر خم برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • نماینده آیت الله سیستانی در ترکیه؛ تأکید بر وحدت و گفت و گوی دینی و نقش مثبت رهبران مذهبی / آینده شیعیان ترکیه، روشن است
  • پلیس فتا: ۹۱ درصد حجم «آلودگی جرایم غیر اخلاقی» مربوط به اینستاگرام است
  • ترومای اجتماعی، طوفان خاموش
  • تمدید فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون»
  • رئیس پلیس فتا: اینستاگرام بیشترین حجم آلودگی جرایم غیر اخلاقی را دارد
  • فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون» تمدید شد
  • پلیس فتا با محتواهای مبتذل در فضای مجازی برخورد می‌کند
  • ۳ عامل مهم در شکل‌گیری شخصیت محمد‌رضا سنگری
  • ساخت سریال‌های جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیون
  • فطرت بیدار عامل اعتراض دانشجویان علیه رژیم صهیونیستی است