Web Analytics Made Easy - Statcounter

 خبرگزاری آریا-نشریه «نیوزویک» در مقاله‌ای، تصمیم «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در زمینه کاهش نقش کشورش در جنگ یمن را راهی برای تقویت راه حل‌های دیپلماتیک ایران به منظور حل بحران این جنگ توصیف کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا، در این مقاله که به قلم «تام اوکونور» نوشته شده، آمده است: بایدن برای کاهش نقش و مشارکت آمریکا در جنگ یمن و تغییر مسیر تلاش‌ها به سوی یافتن راهکاری دیپلماتیک برای بحران این، ابتکار عمل به خرج داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در همین حال «جرالد فیرشتاین» سفیر سابق ایالات متحده در یمن که اکنون به عنوان معاون ارشد رئیس موسسه خاورمیانه خدمت می‌کند، اعتقاد دارد که با برداشتن یک اختلاف اساسی بین ایران و عربستان از روی میز، دوستان و شرکای ما در منطقه حرکات مثبت آمریکا نسبت به ایران را برای منافع امنیتی‌شان کمتر تهدیدآمیز تلقی می‌کنند.
وی افزود: فراتر از بحث مذاکره بین ایران و آمریکا، ابتکار عمل موفقیت آمیز برای حل بحران یمن می‌تواند فرصت تعامل مستقیم برای کشورهای منطقه به ویژه عربستان، امارات متحده عربی و ایران جهت پرداختن به موضوعات امنیت منطقه‌ای را فراهم می‌کند.
همچنین «پیتر سالیسبوری» تحلیل‌گر ارشد مسایل یمن در گروه بحران بین‌المللی به نیوزویک گفت: در یک دنیای ایده آل، مکملی برای سیاست متفاوت دولت جدید آمریکا در قبال ایران، عربستان و یمن وجود خواهد داشت.
وی افزود: آنها در مورد بازگشت به توافق با ایران با استفاده از چشم انداز کاهش تحریم‌ها مذاکره خواهند کرد تا رضایت تهران را جلب کنند و در عین حال از فرآیند صلح در یمن بهره می‌گیرند تا ثابت کنند که قادر به یافتن نقاط مشترک بین سعودی‌ها و ایرانی‌ها برای پایان دادن به اختلافات منطقه‌ای هستند.
این کارشناس در ادامه در مورد توافق هسته‌ای گفت که این طرف آمریکایی است که باید موضع سخت خود را نرم کند.
وی افزود: بازگشتی که طبق آن آمریکا گامی همچون لغو بخشی از تحریم‌ها را بردارد، می‌تواند مسبب مجموعه‌ای از رویدادهایی باشد که هر دو طرف را به پیروی کامل از توافق سوق می‌دهد.
در بیانیه‌ای که هفته گذشته به نیوزویک رسید، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در شرح موضع واشنگتن بر لزوم حرکت نخست از طرف تهران تاکید کرد.
«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا نیز تصریح کرده است که تعامل تهران و واشنگتن باید طیف وسیعی از موضوعات فراتر از برجام را دربرگیرد.
در ادامه مقاله نیوزویک آمده است: با گذشت بیش از چهار دهه رقابت بین ایران و آمریکا، تهران و واشنگتن احتمالا در مورد موضوعات منطقه‌ای بسیار دور افتاده‌اند و خروج آمریکا از برجام نیز اعتماد تازه شکل گرفته (ایران) به غرب را از بین برده است.
یک کارشناس مرکز مطالعات دیپلماتیک و راهبردی دانشگاه فلوریدای جنوبی نیز گفته است موضع جدید دولت آمریکا در قبال یمن ممکن است مورد تایید ایران باشد اما از نظر تهران، کافی نیست.
به اعتقاد این کارشناس، این اقدام به خودی خود برای بازگرداندن ایران به تعهدات برجامی و مذاکرات احتمالی کافی نیست و اولویت اول امنیت ملی تهران لغو تحریم‌های آمریکا است.
وی استدلال کرد که مسیر همکاری ایران و آمریکا در مورد یمن از طریق برجام پیش می‌رود، نه برعکس.
این کارشناس معتقد است اگر آمریکا و ایران پیشرفت مطلوبی درجهت حل بن بست هسته‌ای داشته باشند، آن وقت می‌توان سیاست‌های منطقه‌ای ایران را روی میز مذاکره گذاشت. در آن صورت، یمن ایده آل‌ترین و آسانترین موضوع برای شروع مذاکرات است، زیرا این کشور به لحاظ استراتژیک به اندازه عراق، لبنان یا سوریه برای ایران مهم نیست.

موضوع ایران را با سرعت دنبال می‌کنیم
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در نشست خبری روز جمعه خود به این سوال پاسخ داد که 10 روز دیگر تا توقف اجرای پروتکل الحاقی و کاهش بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باقی است، بسیاری از کارشناسان و دیپلمات‌ها معتقدند که دولت بایدن باید پیش از این موعد با ایران تعامل کند تا پیش توافق‌هایی را به دست آورد، آیا دولت چنین قصدی دارد؟
پرایس گفت: قصد دولت همان چیزی است که بارها تکرار کرده‌ایم و آن این است که به طور مداوم لازم است همکاری نزدیکی با متحدان، شرکا و اعضای کنگره داشته باشیم تا اطمینان یابیم که وقتی آماده گام بعدی هستیم، کاری انجام دهیم که از موضع قوی باشد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد: این چیزی است که با متحدان و شرکایمان با همدیگر انجام می‌دهیم. بنابراین ما به هیچ مهلت پایانی نگاه نمی‌کنیم. ما به زمانی نگاه می‌کنیم که ما و متحدان و شرکایمان را در بهترین موقعیت برای مواجهه با این مشکل قرار دهد.
پرایس ادامه داد: بار دیگر می‌گویم این مشکلی است که ما آن را به صورت اضطراری دنبال می‌کنیم.ناظران نباید دچار اشتباه شوند که فقدان تعامل مستقیم به معنای فوری نبودن مساله نیست. ما با چابکی با رایزنی در سراسر جهان و اعضای کنگره در حال فعالیت هستیم چرا که مشکل ناشی از برنامه هسته‌ای ایران را تشخیص می‌دهیم.
وی اضافه کرد: همانگونه که می‌دانید ایران در سال‌های اخیر گام‌هایی برداشته است که از توافق هسته‌ای 1394 دور شده است. رئیس جمهوری در هر موقعیتی موضع خود را مطرح کرده است که اگر پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای را ببینیم، آمریکا هم اقدام مشابه انجام خواهد داد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا یادآور شد: ما به دنبال تقویت و تطویل چشم‌انداز توافق هستیم و از آن به عنوان سکویی برای مذاکره درباره توافق‌های بعدی استفاده می‌کنیم تا دیگر زمینه‌های نگرانی شامل برنامه موشک بالستیک ایران مورد توجه قرار گیرد.
پرایس اظهار کرد: یقینا ما هنوز راه درازی در پیش داریم اما ما به سرعت حرکت می‌کنیم و بسیار راهبردی عمل می‌کنیم تا بتوانیم از موثر و موفق بودن رویکردمان اطمینان یابیم.

بایدن: برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره تحریم‌ها را لغو نمی‌کنیم
در حالی تحلیلگران بر این باورند که دولت آمریکا با پایان دادن به جنگ یمن به دنبال راهبرد دیپلماسی با ایران است که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ خبرنگار شبکه سی بی اس گفت که کشورش حاضر نیست برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره تحریم‌ها را لغو کند. او سئوال بعدی خانم خبرنگار نورا اودانل که این موضوع را مشروط به توقف غنی سازی از سوی ایران کرد را با سر تایید کرد.
متن کامل گفتگوی آقای بایدن با شبکه سی‌اب‌اس که روز جمعه انجام شده، هنوز منتشر نشده است اما این نخستین باری است که رئیس جمهوری جدیدی آمریکا صراحتا اعلام می‌کند این ایران است که ابتدا باید به تعهدات خود بازگردد و سپس آمریکا تحریم‌ها علیه تهران را لغو خواهد کرد.
اظهارات آقای بایدن در حالی مطرح می‌شود که علی خامنه‌ای رهبر ایران صبح امروز، یکشنبه 19 بهمن ماه، تاکید کرد تا زمانی که تحریم‌های ایران به صورت عملی برداشته نشوند، تهران به تعهدات برجامی خود باز نخواهد گشت.
رهبر ایران در دیدار با جمعی از فرماندهان نیروی دریایی با اشاره به اینکه این آمریکا بوده که برجام را نقض کرده افزود: «اگر قرار باشد کسی شرط بگذارد این ایران است. آمریکا باید ابتدا تحریم‌ها را کلا لغو کند و بعد ما راستی‌آزمایی می‌کنیم و آن‌وقت به تعهدات برجامی بر می‌گردیم.»
در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌های مختلفی در خصوص رویکرد دولت جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران طرح شده است اما این نخستین بار است که آقای بایدن با صراحت اعلام می‌کند حاضر نیست پیش از بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش تحریم‌های تهران را لغو کند.
پیشتر انتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم روز چهارشنبه اعلام کرده بود که کشورش تنها زمانی به برجام باز خواهد گشت که تهران به تعهدات هسته‌ای خود عمل کند. آقای بلینکن همچنین افزوده بود که این موضوع مدتی طول خواهد کشید.
این در حالیست که جواد ظریف روز یکشنبه در گفتگو با فرید زکریا در شبکه سی‌ان‌ان اعلام کرد که 21 فوریه ضرب‌الاجل ایران برای اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی خواهد بود و در صورتی که آمریکا تا آن زمان تحریم‌های ایران را لغو نکند، ایران نیز به اجرای این پروتکل پایان خواهد داد.
اشاره آقای ظریف به مصوبه مجلس ایران است که دولت را مکلف کرده در صورتی که تا 21 فوریه تحریم‌های آمریکا علیه ایران لغو نشد، اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند و بازرسان آژانس را از کشور اخراج نماید.
وزیر خارجه ایران همچنین در این گفتگو تاکید کرد آمریکا باید ضمانت‌هایی بدهد که اقداماتی نظیر آن چه در دولت دونالد ترامپ رخ داد و توافق هسته‌ای نقض شد تکرار نشود.
این تحولات در حالی رخ می‌دهد که حدود 4 ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار می‌شود و عمر دولت روحانی به پایان است. هنوز مشخص نیست کاخ سفید چه تصمیمی در سر دارد و آیا می‌خواهد مذاکرات اصلی را به بعد از انتخابات ایران موکول کند؟ هرچند مشخص نیست با تغییر دولت و روی کار آمدن گروه سیاسی دیگر، همچنان اشتیاق موجود در ایران برای گفتگو با آمریکا وجود داشته باشد یا خیر.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: امریکا بایدن ایران برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۹۶۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سناتور آمریکایی ارزیابی دولت از جنگ غزه را زیر سئوال برد

یک سناتور دموکرات آمریکایی ارزیابی دولت بایدن درباره منطبق بودن اقدامات اسرائیل با قوانین بین‌المللی در جنگ غزه را زیر سوال برد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در پی انتشار گزارشی مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی قوانین بین‌المللی را در غزه نقض می کند، سناتور دموکرات کریس ون هولن در بیانیه‌ای، ارزیابی دولت بایدن درباره منطبق بودن اقدامات اسرائیل با قوانین بین‌المللی در جنگ غزه را مورد تردید قرار داد.

براساس یک گزارش کوتاه داخلی وزارت امور خارجه آمریکا، برخی مقامات ارشد آمریکا به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه توصیه کردند که تضمین‌های معتبر و قابل اطمینانی از اسرائیل نیافتند که نشان دهد این رژیم از سلاح‌های آمریکایی طبق قوانین بین‌المللی حقوق بشر استفاده کرده و ممکن است قوانین بین‌المللی در غزه را نقض کرده باشد.

در این گزارش که به دست رویترز رسیده است، مقامات افزودند: برخی بخش‌های مطلوب در این وزارت‌خانه، تضمین‌های اسرائیل را پذیرفتند و برخی بخش‌های دیگر آنها را رد کردند و برخی دیگر هیچ موضعی اتخاذ نکردند.

براساس تفاهم‌نامه امنیت ملی که در ماه فوریه به امضای جو بایدن رسیده است، بلینکن باید تا تاریخ 8 مه گزارشی را به کنگره ارائه دهد مبنی بر اینکه آیا او تضمین‌های معتبری را از سوی اسرائیل یافته است که نشان دهد استفاده این رژیم از تسلیحات آمریکایی در جنگ غزه، قوانین آمریکا یا قوانین بین‌المللی را نقض کرده است.

در ارزیابی مشترک 4 اداره تحت نظر وزارت امور خارجه گفته شده که تضمین‌های اسرائیل قابل اطمینان و معتبر نیست. در این ارزیابی همچنین به 8 نمونه از اقدامات نظامی اسرائیل اشاره شده است که مقامات معتقدند سؤالات جدی را درباره نقض احتمالی قوانین بین‌المللی حقوق بشر، ایجاد کرده است.

این سناتور آمریکایی اظهار کرد این گزارش تردیدهای جدی درباره وحدت رویه در دولت بایدن برای ارزیابی عملکرد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در غزه برطبق قوانین بین‌المللی ایجاد کرده است.

در بخش دیگر این گزارش داخلی هشدار داده شده است که بلینکن با معلق کردن ارسال کمک‌های آمریکا، توانایی اسرائیل برای رویارویی با تهدیدات احتمالی بیرون از حریم هوایی خودش را محدود کرده است و مستلزم آن است که واشنگتن فروش سلاح به کشورهای دیگر منطقه در زمان حاضر و در آینده را بار دیگر مورد ارزیابی قرار دهد.

ون هولن تصریح کرد در گزارش رویترز مشخص شده که پیشنهادات اداره های ارائه دهنده این گزارش، به دلیل امتیازات سیاسی نادیده گرفته شده است.

وی تصریح کرد تصمیم برای درنظر گرفتن تطابق اقدامات اسرائیل با قوانین بین المللی، یک حقیقت و یک قانون است. این حقایق و قوانین نباید برای دستیابی به یک نتیجه سیاسی از پیش تعیین شده، نادیده گرفته شود. اطمینان ما در معرض خطری بزرگ است.

در همین حال ون هولن و برخی دیگر قانون گذاران دموکرات، جو بایدن را برای تحمیل شروط بر کمک های نظامی به رژیم صهیونیستی تحت فشار قرار داده‌اند تا این رژیم برای کاهش کشتار غیرنظامیان در غزه تحت فشار قرار گیرد. تاکنون دولت بایدن کاری در این باره انجام نداده است.

تاکنون بر اثر تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه بیش از 34 هزار نفر که بیشتر آنان زنان و کودکان هستند، جان خود را از دست داده‌اند.

مقامات آمریکا: اسرائیل قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سناتور آمریکایی ارزیابی دولت از جنگ غزه را زیر سئوال برد
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • کنعانی: توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد