Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- آقای مالی، دیپلمات قدیمی و میانجی‌گر درگیری‌هاست اما منتقدان می‌گویند که بیش از حد به قدرت آمریکا مشکوک، و با ایران همدل است
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از نیویورک تایمز،رئیس جمهور بایدن تا هفته گذشته توانسته بود بدون مشكل قابل توجهی، تیم سیاست خارجی خود را جمع كند. گزینه‌های او برای هدایت وزارت امور خارجه و دفاع و پست‌های ارشد اطلاعاتی، جنجال اندکی به وجود آورد و تقریباً با هیچ مخالفتی از سوی جمهوری‌خواهان مواجه نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رابرت مالی، گزینه آقای بایدن به‌عنوان نماینده ویژه خود در امور ایران اما در این میان یک استثنا است.
روزنامه نیویورک تایمز در یادداشتی به قلم مایکل کراولی، به تشریح مواضع رابرت مالی در خصوص ایران و نگرانی‌های موجود نسبت به عملکرد او پرداخته است. مطلب حاضر، گزیده‌ای از این تحلیل است.
اما آقای مالی، پسر یک چپ یهودی عرب، به طرفداری از تعامل با گروه‌ها و دولت‌ها- از جمله تعامل با حماس، حزب‌الله و بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه -  مشهور است که درواقع، دشمنان ایالات متحده و اسرائیل به شمار می‌روند.
از نظر منتقدان، او بیش از حد به قدرت آمریکا مشکوک است و بیش از حد با بازیگران خارجی از جمله ایران و فلسطینی‌ها که با غرب اختلافات عمیقی دارند همدل است.
مننتقدان از این می‌هراسند كه شخص منتخب آقای بایدن به عنوان چهره برجسته امور ایران و مسئول مهار برنامه هسته‌ای در حال گسترش این کشور، خواستار توافق جدیدی با تهران شود كه به اسم مصالحه، بیش از حد در برابر رهبران روحانی تهران نرم و پذیرنده باشد.
هنگامی که خبر انتصاب آقای مالی برای اولین بار در رسانه‌های خبری ظاهر شد، تام کوتون، سناتور جمهوری‌خواه آرکانزاس، «رادیکال هایی مانند مالی» را به دلیل «سابقه طولانی همدلی با رژیم ایران» و «خصومت نسبت به اسرائیل» محکوم کرد.
مخالفان دیگر مذاکره با ایران با زبان معتدل‌تری ابراز نگرانی کردند. مارک دوبوویتز، مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی گفت: «انتصاب راب مالی ممکن است نشانه روشنی باشد که دولت بایدن، بازگشت به برجام را نسبت به سیاست استفاده از قدرت آمریکا برای دستیابی به توافق محدودکننده‌تر و دائمی‌تر در اولویت قرار داده است. مالی اعتقادی به قدرت آمریكا ندارد.»
مدافعان آقای مالی، که مواضع او نیازی به تأیید سنا ندارد، می‌گویند که رابرت مالی به هدف مناسبی برای آتش گشودن از سمت راست‌گراهای آمریکا و اسرائیل تبدیل شده است که قصد دارند به دولت بایدن نسبت به تلاش بیش از حد برای همکاری با تهران برای یک توافق اتمی دیگر هشدار دهند؛ توافقی مانند توافق سال 2015 که معتقدند به یکی از تلخ‌ترین نبردهای سیاست خارجی سال‌های اوباما تبدیل شد.
آقای مالی گفته که ایالات متحده بیش از حد به تأثیر کمک‌های خارجی و تحریم‌ها اهمیت می‌دهد و نقش ایدئولوژی و ایمان مذهبی را در تصمیم‌گیری‌های گروه‌های مبارز و رهبری انقلابی شیعه ایران دست کم می‌گیرد.
آقای میلر گفت که نظرات آقای مالی هرچه باشد، او خود خط مشی را تعیین نمی‌کند و منتقدان از وی برای تحت فشار قرار دادن غیر مستقیم آقای بایدن و وزیر خارجه جدید او ، آنتونی جی بلینکن بهره می‌گیرند.
در همان روزهای اولیه کار برای آقای بایدن، آقای مالی به نوعی توری شنیداری را آغاز کرد تا با اعضای کنگره و متحدانش در اروپا، اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس مشورت کند.
اگر گفتگوهای مستقیم با تهران دوباره آغاز شود، وی همچنین احتمالاً گفتگو با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، را از سر می‌گیرد. این دو یکدیگر را ز مذاکره درباره توافق دوران اوباما به خوبی می‌شناسد.
و با زبانی که نمایانگر رویکرد همیشگی آقای مالی برای حل تعارض است، این گزارش پیشنهاد داد که هر دو کشور سپس به دنبال «فرصت‌های همکاری، به جای مواضع، و مشارکت در زمینه نگرانی‌های مشترک باشند

بیش از 50 قانونگذار آمریکایی خواستار عدم بازگشت به برجام شدند
بیش از 50 قانونگذار در مجلس نمایندگان آمریکا درنامه‌ای به رئیس‌جمهور جدید این کشور از او خواسته‌اند سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران را ادامه دهد.
 بیش از 50 قانونگذار آمریکایی در نامه‌ای به «جو بایدن»، رئیس‌جمهور این کشور، از او خواسته‌اند به توافق هسته‌ای با ایران برنگردد و سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران را ادامه دهد. 
این نامه به ابتکار «مایک گارسیا» و «گرگ مورفی»، دو قانونگذار جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا تنظیم شده و 50 نماینده دیگر از آن حمایت کرده‌اند. 
گارسیا در بیانیه‌ای به بیان ادعاهای اثبات‌نشده پرداخت و گفت: «توافق هسته‌ای ایران از نخستین روز، توافقی شکست‌خورده بوده. این توافق جلوی ایران هسته‌ای را نگرفت و از زرادخانه هسته‌ای ایران حمایت کرد و حمایت این کشور از تروریست‌ها را تسهیل کرد.»
در نامه‌ای که روی وب‌سایت رسمی مایک گارسیا قرار گرفته آمده است: «یکی از عظیم‌ترین میراث‌های رئیس‌جمهور دونالد جی ترامپ این است که هیچ دولتی بیشتر از دولت او برنامه‌های حامی اسرائیل نداشته است.»
قانونگذاران آمریکایی در این نامه از اقدام تروریستی دولت آمریکا در به شهادت رساندن سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز حمایت کرده‌اند. 
نگارندگان نامه مدعی شده‌اند سیاست موسوم به «فشار حداکثری» که دونالد ترامپ بعد از خروج از برجام علیه ایران به کار گرفت موفقیت آمیز بوده است. آنها در بخشی از نامه نوشته‌اند: «اقتصاد ایران در آستانه فروپاشی است.»
قانونگذاران آمریکایی با بیان این ادعا که دولت بایدن قصد دارد بدون انجام مذاکرات جدید بر سر برجام وارد این توافق شود، از این مسئله ابراز نگرانی کرده‌اند.   

جمهوریخواهان کنگره خطاب به بایدن: به برجام برنگرد
گروهی متشکل از 120 عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به بایدن، هرگونه تلاش برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران را زیر سوال بردند.
 هفته نامه «نیوزویک» از درخواست 120 تن از اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر لزوم عدم بازگشت دولت جدید واشنگتن به برجام خبر داد.
این نمایندگان در نامه‌ای خطاب به جو بایدن رئیس جمهور دموکرات آمریکا، مدعی شدند: عدم موافقت شما با تکرار اشتباه تاریخی توافق با ایران، امری حیاتی است.
بهانه اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا برای طرح چنین درخواستی، بندهای موسوم به غروب آفتاب است که به لغو محدودیت‌های هسته‌ای ایران در سال 2025 منجر می‌شوند.
همچنین آنها از عدم گنجانده شدن مسائل موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران نیز ناراضی هستند.
این نامه در حالی نگاشته شده است که دولت بایدن نیز به رغم ادعایش مبنی بر تمایل برای بازگشت به برجام، مسئولیت جبران اشتباه دولت قبلی واشنگتن را مبنی بر خروج یک جانبه از توافق هسته‌ای، نمی‌پذیرد و مدعی است که ایران باید گام اول را برای برگشت به اجرای کامل توافق بردارد.
اما ایران بارها یادآوری کرده که تعلیق برخی تعهداتش ذیل برجام، نتیجه بدعهدی واشنگتن بوده و تا آمریکا تحریم‌ها را به طور کامل لغو نکند؛ پاسخ متقابلی از جانب تهران دریافت نخواهد کرد.
ایران همچنین امکان هرگونه مذاکره در باب برنامه موشکی را که ابعادی کاملاً دفاعی دارد؛ رد کرده است.

دلایل  مخالفت عبری-عربی با مذاکرات هسته ای
سید حسین موسویان ،دیپلمات پیشین ایران ،در مقاله ای درباره مذاکرات هسته ای ایران و امریکا در دولت بایدن می نویسد :در دوران کارزار انتخاباتی بایدن و ترامپ، نتانیاهو در یک مخالفت تند و آشکار علیه سیاست بایدن جهت بازگشت به برجام، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «اسرائیل با هرگونه تلاش برای احیای توافق هسته‌ای سال 2015 که میان ایران و قدرت‌های جهانی حاصل شد، به شدت مخالف است. چون این توافق از بنیان غلط است و به ایران مسیری سنگفرش‌شده با طلا برای رسیدن به ابزار لازم برای یک زرادخانه کامل بمب‌های هسته‌ای می‌دهد. برجام همچنین منابع لازم برای تجاوزگری در خاورمیانه را برای ایران فراهم کرده است؛ بنابراین به هیچ‌وجه نباید به این توافق بد بازگشت.»
دولت اوباما سیاست تعامل با ایران را در دستور کار قرار داد و دراین راستا برجام را به‌رغم مخالفت شدید اسرائیل امضا کرد. این تحول موجب شدیدترین اختلاف تاریخ معاصر روابط آمریکا و اسرائیل شد درحدی که نتانیاهو درکنگره آمریکا علیه اوباما و برجام سخنرانی فوق‌العاده تند و توهین‌آمیزی کرد و سناتور جان مک‌کین هم دوران اوباما را بدترین دوران روابط دو کشور آمریکا و اسرائیل خواند.
با روی کار آمدن ترامپ، نتانیاهو با تشکیل یک تیم حرفه‌ای موفق شد مثلث همکاری ترامپ، نتانیاهو و بن‌سلمان-امارات علیه ایران و برجام را شکل داده، آمریکا را از برجام خارج کند، شدیدترین تحریم‌های تاریخ را علیه ایران عملیاتی کند و روابط ایران با آمریکا و عربستان را به «خصمانه‌ترین» وضعیت تاریخی برساند.
یک هفته قبل از شروع کار بایدن در کاخ‌سفید به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا، روزنامه تایمز اسرائیل فاش کرد که نتانیاهو تصمیم دارد برای مقابله با برجام، تیم حرفه‌ای شامل مقاماتی از نهادهای امنیت ملی، وزارت خارجه، وزارت دفاع ارتش، موساد، سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل و کمیسیون انرژی هسته‌ای تشکیل بدهد که ریاست آن را هم یکی از مقامات ارشد بر‌عهده خواهد داشت.
بدون تردید و براساس چهار دلیل زیراسرائیل دشمن اصلی برجام است و با شروع کار بایدن، دستور کار اول نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، مسدود کردن راه‌های بازگشت بایدن به برجام و جلوگیری از احیای مجدد این توافق است:
1- اصل ماجرای بحران هسته‌ای ایران به‌خاطر برخورداری از حق غنی‌سازی بود. هرکشوری که توانمندی غنی‌سازی اورانیوم و تولید آب سنگین داشته باشد، قدرت ساخت بمب هسته‌ای دارد. اسرائیل تنها کشور دارنده بمب هسته‌ای در خاورمیانه و استراتژی کلان آن هم سلطه بر خاورمیانه است. بنابراین خط قرمز اسرائیل این است که هیچ کشور دیگری در خاورمیانه نباید بمب هسته‌ای یا توان ساخت بمب هسته‌ای داشته باشد. اساس مخالفت‌های آمریکا و اسرائیل و غرب با برنامه هسته‌ای ایران بعد از انقلاب هم همین اصل است به‌طوری‌که حتی قبل از انقلاب با شاه هم برای داشتن غنی‌سازی و آب سنگین در ایران مخالفت کردند. برجام توافقی است که حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم و تولید آب سنگین را به رسمیت شناخته و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل هم این حق را برای ایران تصویب کرده است. این شاهکار دیپلماسی جمهوری اسلامی است که شاه هم به‌رغم روابط گسترده‌اش با غرب نتوانست چنین دستاوردی داشته باشد. به این دلیل برجام از خط قرمز اسرائیل عبور کرده است و بنابراین نتانیاهو لحظه‌ای برای نابودی آن از پای ننشسته و نخواهد نشست.
2- از ابتدای انقلاب اسلامی درایران، آمریکا و اسرائیل هدف اولشان تغییر رژیم در ایران بوده است. برای دسترسی به این هدف، از اول انقلاب هم قراردادن ایران درفصل هفت منشور سازمان ملل، مهم‌ترین دستور کارشان بوده است. هرکشوری که با اجماع قدرت‌های جهانی در فصل هفت منشور سازمان ملل قرار گیرد، تهدید صلح و امنیت جهانی تلقی می‌شود. آمریکا و اسرائیل با استفاده از بحران هسته‌ای توانستند موافقت قدرت‌های جهانی از جمله روسیه و چین و اروپا را گرفته و در دوران رئیس‌جمهور قبلی، طی شش قطعنامه ایران را درقالب فصل هفت منشور، به‌عنوان کشور تهدید‌کننده صلح و امنیت جهانی قرار دهند. برجام ایران را از این دام نجات داد و بنابراین نتانیاهو، ترامپ، پمپئو، جان بولتون، بن‌سلمان و بن‌زائد با تمام قدرت تلاش کردند برجام نابود شود، قطعنامه‌های گذشته احیا شود تا ایران را مجددا درزندان فصل هفت منشور به‌عنوان تهدید صلح و امنیت جهانی به گروگان گرفته و جهان را به‌سمت مقابله با ایران متحد کنند. این استراتژی در اولویت صهیونیسم بین‌الملل است و بنابراین در دوره بایدن هم برای نابودی برجام لحظه‌ای از پای نخواهند نشست.
3- همچون اسرائیل و جناح تندرو آمریکا، برای عربستان و متحدان عربش، توان ایران درامر غنی‌سازی اورانیوم، تولید آب سنگین و ایفای نقش موثر درمنطقه؛ سه خط قرمز است. علت موفقیت اسرائیل درتشکیل این مثلث در دوران ترامپ هم همین امر بود. منتها رژیم صهیونیستی موفق شد با استفاده از دوران ریاست‌جمهوری ترامپ و اهرم خطر هسته‌ای ایران، به برخی از خواسته‌های استراتژیک و حیاتی خود از جمله همراه کردن برخی از کشورهای عربی در مقابله با ایران، برقراری روابط رسمی و دیپلماتیک با برخی از کشورهای عربی، نابودی مصوبات سازمان ملل در مورد تشکیل دو دولت فلسطینی، اعلام بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت و الحاق جولان سوریه به خاک فلسطین اشغالی؛ دست یابد.
بنابراین رژیم صهیونیستی با همه قدرت سعی خواهد کرد که این اهرم را از دست ندهد و قطعا با تمام توان جهت جلوگیری از بازگشت بایدن به برجام، آغاز پروسه تعامل آمریکا با ایران و بهبود روابط ایران با کشورهای عربی همسایه تلاش خواهد کرد. مخالفت نتانیاهو و ترامپ و بن‌سلمان با طرح «ابتکار صلح هرمز ایران» هم دقیقا در راستای مخالفت با برجام و به همین دلایل است، زیرا طرح صلح هرمز ایران، مبنای تشکیل یک سیستم همکاری و امنیت جمعی در خلیج‌فارس بین ایران و هفت کشورعرب همسایه است.
4- ضعف و نابودی اقتصاد ایران نیز از اهداف کلیدی آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌شان بوده است. بحران هسته‌ای عاملی شد که آنها توانستند برای اولین بار بعد از انقلاب، موافقت همه قدرت‌های جهانی در اعمال تحریم‌های اجماعی بین‌المللی علیه ایران را در قالب قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، به‌دست آورند. با برجام ایران توانست از زیرخاکستری از تحریم‌های بین‌المللی خارج شود. با روی کارآمدن ترامپ، مجددا رژیم صهیونیستی توانست خروج آمریکا از برجام را رقم زند. منتها چون سایر قدرت‌های جهانی عضو برجام باقی ماندند، بازگشت تحریم‌های اجماعی سازمان ملل مقدور نبود. بنابراین نتانیاهو سعی کرد با سیاست فشار حداکثری ترامپ، تحریم‌های حداکثری یکجانبه آمریکا را شکل دهد، که داد. اکنون بایدن می‌خواهد به برجام برگردد و سیاست فشار حداکثری ترامپ را کنار گذاشته و سیاست بازگشت به برجام و تعامل اوباما را احیا کند.
آغاز این مسیر برای رژیم صهیونیستی، بن‌سلمان و متحدانش و جناح تندرو داخلی آمریکا همچون پمپئو و جان بولتون؛ کابوس وحشتناکی است. به همین خاطر هم پمپئو تا آخرین روزهای کاری‌اش، سعی کرد تحریم‌های آمریکا علیه ایران را افزایش دهد.
این چهار عامل درواقع عوامل کلیدی مقابله با ایران و برنامه هسته‌ای ایران است. مخالفت با حق غنی‌سازی و آب سنگین ایران، مخالفت‌های سیاسی- بین‌المللی با برجام، ترور دانشمندان هسته‌ای ایران، سرقت اسناد هسته‌ای ایران و انفجار درتاسیسات هسته‌ای ایران؛ همه بخشی از یک استراتژی واحد به مدیریت رژیم صهیونیستی است و بنابراین با آغاز ریاست‌جمهوری بایدن، شاهد دور جدیدی از تلاش‌های وسیع و همه‌جانبه رژیم صهیونیستی در ابعاد سیاسی- امنیتی-اقتصادی علیه برجام خواهیم بود. پرواضح است که میدان فعالیت این رژیم علیه برجام هم شامل آمریکا، منطقه، کشورهای تاثیرگذار جهانی و در داخل ایران خواهد بود.
امیدوارم متصدیان سیاسی- امنیتی-اقتصادی و نظامی ایران و همه ایرانیانی که دل درگرو وطن و عشق به وطن دارند، به این مهم توجه داشته و در جهت خنثی‌سازی آن تلاش کنند و مراقب هم باشند که درزمین دشمن بازی نکرده و اجازه ندهند که رژیم صهیونیستی فرصت را به تهدید تبدیل کند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ایران آمریکا برجام بایدن مجلس نمایندگان آمریکا آمریکا و اسرائیل بازگشت به برجام رژیم صهیونیستی قدرت های جهانی علیه ایران هسته ای ایران توافق هسته ای کشورهای عربی فشار حداکثری بمب هسته ای رئیس جمهور دولت بایدن آقای بایدن سازمان ملل نامه ای هفت منشور آقای مالی بیش از حد بن سلمان آب سنگین غنی سازی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۹۷۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد

سناتور آمریکایی «لیندسی گراهام» از دولت جو بایدن خواسته است تا توافقنامه‌ای را برای برقراری روابط دیپلماتیک میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی برای کمک به ایجاد زمینه برای توافق صلح با فلسطینی‌ها انجام دهد.

سناتور گراهام یکشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو حداقل تا حدی به تمایل عربستان سعودی برای یک پیمان نظامی با آمریکا بستگی دارد.

به نقل از ایسنا این سناتور که برای دیدار با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی چندین بار به عربستان سعودی سفر کرده است، گفت درباره این موضوع با بایدن و مقامات ارشد دولت او از جمله «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا صحبت کرده است.

گراهام گفت: «عربستان سعودی خواهان یک توافق دفاعی متقابل با ایالات متحده است. ما هفته‌ها روی این موضوع کار می‌کنیم. آنتونی و جیک، به بستن قرارداد در مورد معاهده ادامه دهید. بدون این معاهده، ولیعهد سعودی نمی‌تواند اسرائیل را به رسمیت بشناسد و بخشی از توافق، ارائه راه‌حلی برای مشکل فلسطین خواهد بود.»

بایدن مدعی شده است که پیشرفت او در میانجی‌گری برای توافق سازش میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی ممکن است انگیزه حملات غافلگیرکننده حماس در اکتبر گذشته علیه رژیم صهیونیستی باشد که منجر به جنگ اخیر در غزه شد. این جنگ که براساس گزارش‌ها، بیش از ۳۴۰۰۰ فلسطینی را به شهادت رسانده است، مذاکرات تل‌آویو با ریاض را از مسیر خود خارج کرد.

گراهام گفت، بحران غزه بدون تکمیل توافقنامه رژیم صهیونیستی و عربستان قابل حل نیست. این نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شد: «اگر بتوانیم بین عربستان سعودی و اسرائیل به توافق برسیم، این به درگیری اعراب و اسرائیل پایان می‌دهد، ایرانی‌ها را تنها می‌کند، برای فلسطینی‌ها امید ایجاد می‌کند و امنیت را به شکل واقعی برای اسرائیل تأمین می‌کند.»

عربستان سعودی نفت‌خیز ادعا می‌کند که ۷ درصد از ذخایر اورانیوم جهان را در اختیار دارد. گراهام گفت برنامه‌های مذکور از آمریکا می‌خواهد غنی‌سازی این ذخایر را به‌عنوان بخشی از پیشنهاد ریاض برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی کنترل کند. چنین توافقی براساس «توافقنامه ابراهیم» است که براساس آن بحرین و امارات متحده عربی روابط دیپلماتیک با تل‌آویو برقرار کردند و سودان و مراکش هم بعدا این توافقنامه را امضا کردند.

گراهام گفت: «می‌خواهم به رئیس‌جمهور بایدن کمک کنم تا این کار را انجام دهد. بدون این توافق هیچ راه‌حلی برای مشکل فلسطین وجود ندارد. بدون این معامله، همه چیز بدتر می‌شود. بنابراین، اجازه دهید معامله را انجام دهیم، زمان ما در حال اتمام است.»

دولت پیش از بایدن – دونالد ترامپ– میانجی توافق‌های ابراهیم بود. گراهام در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ ممکن است در رقابت با بایدن در انتخابات امسال تلاش کند توافق تل‌آویو – ریاض را تضعیف کند، گفت این رئیس‌جمهور سابق آمریکا «می‌خواهد کشتار پایان یابد.»

این سناتور آمریکایی افزود: «ما ماه نوامبر در اینجا انتخابات خواهیم داشت، اما آیا می‌توانیم قبل از نوامبر جان چند نفر را نجات دهیم؟»

به گزارش راشا تودی، بلینکن که راهی تور منطقه‌ای شده است، روز جمعه به سی‌ان‌ان گفت می‌توان چارچوبی برای راه‌حل دو دولتی و عادی‌سازی روابط با ریاض ایجاد کرد.

دیگر خبرها

  • آکسیوس: توافق حماس و اسرائیل تنها امید بایدن است
  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • بایدن: حماس تنها مانع آتش بس فوری در غزه است
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • کنگره آمريکا دیوان بین‌المللی کیفری را تهدید کرد
  • آمریکا: ۵ واحد نظامی اسرائیل مرتکب نقض قوانین شده‌اند
  • اسکله نظامی آمریکا در غزه ۳۲۰ میلیون دلار هزینه دارد
  • سناتور آمریکایی ارزیابی دولت از جنگ غزه را زیر سئوال برد
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد