Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی وزارت صلح افغانستان با اشاره به بحث ایجاد دولت موقت تاکید کرد که هیچ نسخه وارداتی نمی‌تواند مشکل صلح افغانستان را حل کند و دولت برای مشارکت سیاسی با مخالفان آماده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، در حالیکه مسئله ایجاد دولت موقت در افغانستان بالا گرفته است، «ناجیه انوری» سخنگوی وزارت صلح افغانستان تأکید نمود که هیچ نسخه وارداتی نمی‌تواند راه حل مشکل صلح افغانستان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

«ناجیه انوری» به خبرنگار تسنیم گفت که موضوع ایجاد دولت موقت تاکنون به صورت رسمی شامل دستورکار مذاکرات نشده و تاکید نمود همه که همه مسائل مورد بحث بایستی شامل دستورکار شود.

انوری همچنین افزود که دولت افغانستان آماده است با مخالفین خود مشارکت سیاسی داشته باشد.

سخنگوی وزارت صلح افغانستان در پاسخ به این سوال خبرنگار تسنیم که آیا قوت گرفتن مسئله دولت موقت سبب نگرانی کابل شده نیز گفت: اصول مذاکرات ایجاب می‌کند که در روند صلح همه مسائل مورد بحث شامل دستورکار شده و در میز مذاکره بین دو طرف مذاکره‌کننده، مورد بحث قرار گیرد.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

انوری ادامه داد: در مذاکرات صلح از طرف جمهوری اسلامی افغانستان نمایندگان مردم قرار دارند که آمده‌اند تا با انعکاس خواسته‌های مردم درباره مسائل و مواردی که مردم افغانستان می‌خواهند، مذاکره و بحث نمایند و در مورد آن تصمیم بگیرند.

وی تصریح کرد: «بنابراین تا وقتی که خواست و نظر مردم افغانستان در آن نهفته نباشد هیچ نسخه خارجی نمی‌تواند راه حل معضل فعلی کشور گردد».

به گفته انوری، بحث دولت موقت تاکنون بین دو طرف به شکل رسمی مطرح نشده است و دولت افغانستان به عنوان یک نظام مردم سالار و باورمند به ایجاد دولتی با قاعده‌های وسیع بارها برای مشارکت سیاسی مخالفان دولت آمادگی نشان داده و این موضوع جزو اولویت‌های دستورکار دولت افغانستان در مذاکرات است.

انوری با اشاره به این موضوع که ادامه جنگ راه حل معضل افغانستان نیست و باید از راه حل سیاسی برای آن استفاده گردد، تاکید نمود فرصت به وجود آمده برای صلح که همه مردم افغانستان و جامعه جهانی روی آن اجماع دارند و نمایندگان کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در کنار دولت و ملت ما قرار دارند، یک فرصت مناسب برای ختم جنگ و تامین صلح در کشور است. ختم جنگ جاری و خشونت‌ها از خواست‌های اساسی مردم است که بارها روی آن تاکید دارند.

سخنگوی وزارت صلح افغانستان با اشاره به این موضوع که خشونت و جنگ در قرن 21 برای هیچ کشوری پذیرفتی نیست، ادامه داد: همسایه‌های افغانستان و کشورهای منطقه به به روشنی درک کرده‌اند که یک افغانستان باثبات و امن، موجب ثبات و رفاه در منطقه است.

انوری همچنین طالبان را به وقت‌کشی در مذاکرات متهم کرده و گفت: تصور می‌شود که دور بودن جانب مقابل از میز مذاکره صرفاً برای ضایع کردن وقت و از دست‌دادن فرصتی است که برای تامین صلح در افغانستان ایجاد شده است.

سخنگوی وزارت صلح افغانستان در پاسخ به این سوال که آیا تمام اعضای تیم مذاکراتی افغانستان در هماهنگی با شخص رئیس جمهور قرار دارند یا به صورت کاملاً مستقل عمل می کنند، نیز تصریح کرد: هیئت مذاکره کننده افغانستان با صلاحیت کافی برای پیشبرد مذاکرات صلح افغانستان در محل مذاکرات قرار دارند و با همین صلاحیت حاضر هستند با هیئت مذاکره‌کننده جانب مقابل به بحث بپردازند.

معاون اشرف غنی: روند صلح افغانستان نباید به انحلال و فروپاشی جمهوری اسلامی منجر شودنماینده اتحادیه اروپا: صلح در میز مذاکرات بین‌الافغانی بدست می‌آیدعبدالله: با ایجاد دولت موقت صلح در افغانستان تحقق پیدا نمی‌‎کند

وی افزود: صلح یک روند ملی، حساس و سرنوشت‌ساز برای تمام مردم افغانستان است و برخورد مسئولانه نسبت به این روند یکی از مسئولیت‌های عمده هیئت مذاکره کننده و تمام نهادهای مرتبط به این روند است. بنابراین هماهنگی هیئت با رهبری دولت افغانستان، شورای عالی مصالحه ملی و ساختارهای مرتبط به صلح، وزارت دولت درامور صلح، نمایندگان مردم و اقشار مختلف جامعه در روند صلح یک امر حتمی و ضروری است زیرا مشارکت گسترده مردم در روندهای ملی ضامن موفقیت آن است.

انتهای پیام/.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: طالبان اخبار افغانستان طالبان اخبار افغانستان سخنگوی وزارت صلح افغانستان ایجاد دولت موقت دولت افغانستان مردم افغانستان مذاکره کننده قرار دارند راه حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۹۷۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد

سخنگوی کرملین گفت مراحل اولیه امضای توافق میان مسکو و کی‌یف طی شده بود اما لندن مانع آن شد.

به گزارش ایسنا، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت با وجود فشارهای غرب، چین می‌تواند از منافع ملی خود حفاظت کند و روسیه به تقویت همکاری خود با این کشور ادامه خواهد داد.

در روز جمعه «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا گفت چین نمی‌تواند به دنبال تقویت همکاری خود با اروپا باشد و درعین‌حال از بزرگ‌ترین تهدیدی که امنیت اروپا را نشان رفته (روسیه) ‌حمایت کند.

پسکوف در واکنش به تلاش‌های آمریکا برای قطع ارتباط پکن و مسکو گفت: «چین یک کشور کاملا مستقل است، کشوری قدرتمند که توان دفاع و حفاظت از منافع خود را دارد. چین شریک نزدیک ماست و همکاری‌های خود را افزایش خواهیم داد.»

او همچنین گفت مخالفت کی‌یف با ادامه‌دادن مذاکرات صلح در استانبول به‌دلیل فشارهای مستقیم انگلیس صورت گرفته است.

پسکوف در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا مسکو پس از نشست صلح استانبول در ۲۰۲۲ خواسته‌های جدیدی از اوکراین داشت، گفت: «به‌خوبی می‌دانیم که مراحل اولیه امضای توافق طی شده بود. همچنین همه به‌خوبی می‌دانند چه چیزی باعث شد اوکراینی‌ها به مذاکره ادامه نداده و امضای توافق را نهایی نکنند. به گفته نمایندگان اوکراین که در مذاکرات حضور داشتند، این اتفاق در نتیجه فشار مستقیم لندن افتاد.»

سخنگوی کرملین همچنین با بیان اینکه روسیه از حفظ ارتباطات میان ایروان و باکو استقبال می‌کند، گفت این گفت‌وگوها برای حل‌وفصل کامل مناقشات میان طرفین ضروری هستند.

او در پاسخ به اعتراضاتی که برخی شهروندان ارمنستان در مخالفت با امتیاز ارضی اخیر این کشور به جمهوری آذربایجان برگزار کرده‌اند، گفت: «نمی‌خواهیم دراین‌باره اظهارنظر کنیم. می‌دانید که ما طرفدار تداوم تماس‌های باکو و ایروان هستیم. ما معتقدیم این گفت‌وگوها برای تنش‌زدایی و حل‌وفصل نهایی مناقشات و حصول توافق بر سر معاهده صلح، ضروری هستند.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چرا مافیا جلوی واردات خودوی برقی را گرفته است؟+فیلم
  • چرا مافیای خودرو جلوی واردات خودوی برقی را گرفته است؟+فیلم
  • تضمین آتش بس دایمی رکن اساسی مذاکرات است
  • سخنگوی وزارت خارجه : معاهده حقابه ایران و افغانستان در حال اجراست
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • درخواست کریمی قدوسی از دولت افغانستان برای بررسی رگ و ریشه اش /سخنگوی سپاه ادعای جنجالی را تکذیب کرد /گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند