Web Analytics Made Easy - Statcounter

الماسی با خبر آغاز توزیع بذور گواهی شده در گیلان گفت: بذور گواهی شده یکی از مهمترین پروژه های طرح افزایش ضریب خوداتکایی تلقی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «سیده مریم حسینی» امروز (شنبه، ۲۵ بهمن) در حاشیه توزیع بذر گواهی شده برنج در جمع خبرنگاران به برخی مزایای بهره گیری از بذرهای گواهی شده اشاره کرد و گفت: این بذرها عاری از هر گونه علف‌های هرز، بیماری و قارچ هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رییس مرکز تحقیقات برنج کشور خلوص این بذرها را بالای ۹۸ درصد عنوان کرد و افزود: کشاورزانی که اقدام به استفاده از بذر گواهی شده به جای خود مصرفی می کنند علاوه بر اینکه افزایش عملکردی ۱۰ درصدی را شاهد خواهند بود خلوص خیلی خوبی را نیز در برنج سفید خواهند داشت.



وی با تاکید بر اینکه از لحاظ هزینه های کشت نیز تا حدی صرفه جویی می شود تصریح کرد: این بذرها چون عاری از علف‌های هرز است، هزینه تعداد کارگرها را برای وجین کاهش می‌دهد و کشاورز به دلیل خلوص بالای برنج سفید می توانند با قیمت بالاتری آنرا به فروش برساند.



حسینی ادامه داد: تحقیقات میدانی ما طی سال‌های اخیر نشان داده که بین ۹ تا ۱۵ درصد افزایش عملکرد داریم که البته بسته به نوع مدیریت زراعی متفاوت است.



وی با ابراز امیدواری از اینکه، استفاده از بذرهای گواهی شده برنج هر سال افزایش پیدا کند گفت: همه کشاورزان ما بتوانند بذر را به راحتی و با قیمت مناسب دریافت کنند و ما با افزایش استفاده از این بذرهای گواهی شده به استاندارد جهانی نزدیک شویم.



*تولید بیش از ۲ هزار تن بذر گواهی شده در گیلان

«مسعود الماسی» نیز با بیان اینکه برنج همراه با گندم مهم ترین غله تامین کننده قسمت عمده نیاز مردم ایران است، گفت: از آنجایی که برنج به عنوان مهمترین نهاد در تولید محصولات کشاورزی به شمار می رود و دارای نقش اساسی و غیرقابل انکار به عنوان نقطه آغاز فعالیت کشاورزی محسوب می شود، از این رو تهیه بذور با کیفیت و کمیت مناسب یکی از مهمترین پروژه های طرح افزایش ضریب خود اتکایی تلقی می شود.



رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان افزود: با توجه به افزایش درجه مکانیزاسیون در مرحله برداشت مستقیم برنج و مشکلات تهیه بذر توسط زارعین لزوم و اهمیت تهیه و تدارک بذر گواهی شده بیش از پیش نمایان می شود.



وی تصریح کرد: استفاده از بذر گواهی شده، داشتن وزن خالص از نظر ژنتیکی، قدرت جوانه زنی بالاتر و عاری از بیماری و عدم بذور شکسته نارس و علف های هرز باعث کاهش هزینه زراعی و کاهش هزینه‌های مرحله داشت شده و وجود یکنواختی محصول در زمان رسیدگی، کاهش ضایعات تبدیل و فرآوری افزایش کمی محصول حداقل به میزان ۳ تا ۵ درصد می شود.



وی اضافه کرد: استان گیلان در سال جاری ۲ هزارو  ۲۱۶ تن بذور گواهی شده  تولید کرده است که نسبت به تولید مشابه سال گذشته هزار و ۶۳۰ تن معادل ۳۶ درصد رشد داشته است.



الماسی ارقام تولیدی را شامل هاشمی، گیلانه، آنام و رش برشمرد و بیان کرد: از امروز شرکت های تعاونی و بخش خصوصی در حال توزیع این بذور در بین کشاورزان هستند و متقاضیان و بهره‌برداران با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی بخش و شهرستان محل سکونت و کارگزاری های مجاز توزیع نهادها و شرکت های تعاونی روستایی می توانند نسبت به خرید بذر گواهی شده اقدام کنند.



وی با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۲۰ درصد شخم زمستانه انجام شده است، اظهار کرد: تخصیص کود اوره تا پایان سال ۱۰۰ درصد انجام شده و تاکنون نسبت به سال گذشته ۱۱۹ درصد افزایش توزیع کود اوره نسبت به مدت مشابه سال قبل را شاهد هستیم.


وی در ادامه توصیه کرد: کشاورزان از کودهای یارانه‌ای به عنوان کود اصلی و پایه در کشاورزی استفاده کنند و از سایر کودها صرفاً به عنوان مکمل تغذیه گیاه بهره‌مند شوند.

پایان پیام/165

منبع: شبستان

کلیدواژه: توزیع بذر گواهی شده جهاد کشاورزی گیلان برنج ایرانی بذور گواهی شده بذر گواهی شده گواهی شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۹۹۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش بی‌سابقه؛ رشد ۴۲ درصدی اجاره‌بها در فروردین ۱۴۰۳

بهای اجاره خانه در کشور در فروردین، 1.7‌درصد به صورت ماهانه (در مقایسه با اسفند سال گذشته)، افزایش پیدا کرد.

این نرخ تورم ماهانه اجاره، در مقایسه با روند یکی دو سال گذشته همین نرخ، در «سطح بسیار پایین» قرار گرفته به این معنا که میانگین تورم ماهانه اجاره مسکن طی دو سال 1401 و 1402، نرخ 3‌درصد بوده است.

دنیای اقتصاد نوشت: پس در این صورت آیا «بازار اجاره به سمت بهبود، حرکت کرده است؟»

بررسی‌ها برای پاسخ این پرسش، «جواب منفی» ارائه می‌کند، چون که «در همه فروردین‌ها در سال‌های اخیر، همواره تورم ماهانه اجاره مسکن، یک سقوط نرخ را تجربه کرده است.»

در فروردین دو سال اخیر نیز رشد ماهانه شاخص اجاره مسکن در کشور، 2‌درصد بوده است که تقریبا نصف همین نرخ در ماه‌های دیگر سال بود. این افت نرخ تورم ماهانه اجاره در ماه اول هر سال در مقایسه با میانگین تورم ماهانه اجاره 11ماه بعد از آن، «ناشی از تعطیلی بازار معاملات مسکن به خصوص معاملات اجاره» است. در ماه اول سال، تقریبا هیچ مستاجری جابه‌جا نمی‌شود مگر تحت‌تاثیر موارد خاص که حجم آن پایین است.  

به این ترتیب، «تابلوی تورم ماهانه اجاره مسکن در فروردین 1403»، معیار مشخصی برای تحلیل وضعیت بازار اجاره‌نشینی و حال و روز مستاجرها نیست. از این رو، در این بررسی، لازم است «تورم نقطه‌ای اجاره مسکن» یا همان «میزان رشد اجاره‌بها در ماه اول سال‌جاری نسبت به ماه اول 1402»، دیده و تحلیل شود.

تورم نقطه‌ای اجاره مسکن در ماه گذشته نرخ 41.8‌درصد را ثبت کرد. اینکه سرعت رشد نقطه‌ای و سالانه اجاره‌بهای مسکن به شکل تاریخی در دو سه سال گذشته و حتی در شروع امسال، افزایش یافته است، ناشی از «سطح جهش‌یافته تورم عمومی» و «تورم مسکن» است که در همین صفحه، قبلا درباره آن گزارش‌های تحلیلی منتشر شده بود. در این مقطع اما علاوه بر اینکه، ضرورت دارد سیاستگذار نسبت به «ریشه‌های تب بالای تورم اجاره مسکن» توجه کند تا بتواند «مهم‌ترین هزینه زندگی ماهانه خانوارها را از حالت سنگین و نامتعارف» به سطح نرمال برگرداند، «دو پیام هشداری» نرخ جدید تورم اجاره هم باید دیده شود.

سطح 41.8 درصدی رشد اجاره‌بها در قراردادهای فروردین 1403 از دو منظر مورد بررسی است.

این نرخ نشان می‌دهد، «فرمول مدنظر نمایندگان مجلس برای تعیین رشد مجاز اجاره‌بها در سال» که تصویب کرده‌اند و برای تایید نهادی روانه شورای نگهبان است، با «وضع موجود این بازار» همخوانی ندارد. فرمول نمایندگان می‌گوید، موجرها هر سال مکلف شوند «اجاره‌بهای سال جدید را براساس 50 تا 100‌درصد تورم عمومی افزایش دهند و بیش از آن، ممنوع باشد». اما در حال حاضر، تورم اجاره از تورم عمومی جلو زده است به این صورت که در فروردین امسال، تورم نقطه‌ای اجاره مسکن 41.8‌درصد شد در حالی که نرخ تورم عمومی نقطه‌ای در سطح 30.9‌درصد قرار گرفت. به این ترتیب، در وضع موجود که «نرخ رشد اجاره‌بها، 1.35 برابر نرخ تورم عمومی است»، ملاک قراردادن تورم عمومی برای تعیین تورم اجاره، امکان ‌پذیرش آن را از سوی بازار با تردید روبه رو می‌کند.

دیگر خبرها

  • برآورد سطح زیرکشت برنج با داده‌های فضایی برای نخستین بار
  • آغاز توزیع بیش از ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان
  • افزایش بی‌سابقه؛ رشد ۴۲ درصدی اجاره‌بها در فروردین ۱۴۰۳
  • افزایش ۲.۵ درصدی مشترکان برق
  • دستاورد گواهی ۳۰ درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • کمبودی در توزیع لاستیک خودرو‌های سواری نداریم
  • (تصاویر) آغاز برنج‌کاری در گیلان
  • افزایش ۸۲ درصدی توزیع بسته‌های معیشتی میان نیازمندان زنجانی 
  • توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل
  • آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه ۲۸ هزار تومان