دبیر کل جمعیت وفاداران انقلاب: برخی میخواهند با احساسات روزمره خود نظام را اداره کنند
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۹۹۵۷۶
به گزارش حوزه احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حبیبالله بوربور دبیر کل جمعیت وفاداران انقلاب در برنامه برنامه میراث روح الله پیرامون تاثیر انقلاب اسلامی بر احیای اسلام سیاسی گفت: حکومت شاهنشاهی به علت وابستگی به ابرقدرتها وحشتی ایجاد کرده بود، هر دانشجو و کاسبی اگر تفکری بابت حکومت و ظلمهای آن داشت همواره منتظر بود تا عوامل رژیم او را دستگیر کنند، مردم از روی شعور سیاسی شعارهایی در راهپیماییهای خود سر دادند و مطالبه استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را سر دادند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: هر فرد و گروهی که به دنبال استقلال و آزادی باشد به سمت جمهوری اسلامی تمایل پیدا میکند، حتی در ونزوئلا که زمانی حیات خلوت آمریکا محسوب میشد برای حفظ استقلال خود به سمت جمهوری اسلامی کشیده شد، در یمن نیز طی دهههای گذشته بابت استقلال و عدم سلطه پذیری از عربستان جنگهای ویرانگری را متحمل شده است.
دبیر جمعیت وفاداران انقلاب بیان کرد: ایران کشوری با جمعیت و وسعت زیاد بوده، با ۱۵ کشور همسایه است و منابع سرشاری نیز در اختیار دارد، به دلیل موقعیت ژئوپلتیک کشور کشورهایی تمایل دارند تا با ایران در ارتباط باشند.
بوربور عنوان کرد: همه اذعان دارند که ایران اکنون کشوری مستقل و دارای آزادی است، اکنون رئیس جمهور و نمایندگان توسط مردم انتخاب میشود، شاید افراد و منتخبین اشتباهاتی هم داشته باشند، اما انتخاب مستقلانه صورت میگیرد، آزادی در ایران به اندازهای است که حتی کارکنان دولت علیه نظام انتقاد میکنند حتی تهمت میزنند و دروغ میگویند، اما آزاد هستند در صورتیکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی چنین چیزی اصلا قابل تصور نبود.
وی تصریج کرد: مردم جمهوریت برای نظام جدید خود میخواستند، جمهوریت این است که افراد و گروهها آمده و برنامههایی برای بهبود اوضاع و شاخصهای رفاه ارائه میدهد، در این حالت افرادی که بر سر کار میآیند تلاش میکنند به شعارهای خود عمل کنند و گروهی که حاکم نیستند هم سعی میکنند عملکرد گروه حاکم را نقد کنند و بر عملکرد آن نظارت کنند که این نظارت منجر به بهبود شرایط خواهد شد.
دبیر جمعیت وفاداران انقلاب تاکید کرد: پس جمهوریت نیز در ایران شکل گرفته است، اما در حد مطلوب نیست و باید برای بهبود آن اصلاحاتی انجام شود، اصلاحات هم باید به گونهای باشد که مردم به برنامه رای دهند نه به شخص، شخص نیز باید با گروه فکری و کسانیکه برنامه را تدوین کرده اند همکاری کند نه اینکه خودش برای کل جامعه تصمیم بگیرد، طبیعی است که یک فرد تخصص لازم را اداره همه شئون جامعه نداشته باشد و باید متکی بر تیم و برنامه باشد.
بوربور اشاره کرد: تغییر شرایط به سمتی که افراد منتخب مردم برنامه محور و گروه محور باشند نیازمند اصلاحاتی در روشهای انتخاب فرد برای اجرای کار است، در صورت ایجاد این تغییر برنامههای فرد نیز مورد ارزیابی قرار میگیرد، مجلس شورای اسلامی نیز مصوبهای در همین راستا دارد که افراد در هنگام ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری مشاوران خود را معرفی کند.
وی خاطرنشان کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی افرادی که به اسلام اعتقاد داشتند و پایبند نیز بودند پس از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ تردیدی درباره اسلام سیاسی و نوع حکومت نداشتند، این گروه معتقد بودن مسیری که در پیش رو است با هدایت فقیهی که مدبر باشد اگر در راس کار باشد هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد و میتوان مسیر پیش رو را طی کرد.
دبیر جمعیت وفاداران انقلاب اضافه کرد: گروههایی نیز بودند که با تمایلات چپ و نفاق، معتقد بودند که کشور به شکل متفاوتی اداره شود آنها میخواستند که همه را کنار بزنند و خود در راس کار قرار گیرند، شعارشان این بود که ارتش باید منحل شود، معتقد بودند که مالکیت افراد بر اموالشان گرفته شود و اموال به گونه دیگری تقسیم شود.
بوربور اظهار کرد: بعضی از تندرویهایی هم در ابتدای انقلاب توسط افرادی صورت گرفت که اکنون منتقد نظام هستند، زمانی که باید به سمت ارتباط با دنیا و همکاری میرفتیم این گروه از دیوار سفارت بالا رفتند و اکنون معتقدند که باید درها را بازکنیم و با دنیا ارتباط برقرار کنیم و کشوری که از دیوار سفارتش بالا رفتند داخل کشور بیاید.
وی ادامه داد: تعادل در بین این افراد وجود ندارد، کسانی که ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با شعارهای اسلام سیاسی و انقلاب اسلامی مخالف بودند که الان هم با شعارهای خود را به گونهای دیگر بیان میکنند.
دبیر جمعیت وفاداران انقلاب گفت: هرچند کشور دشمنان خارجی و داخلی دارد، اما به هدایت ولایت فقیه میتوان از مشکلات عبور کرد؛ وقتی از دشمن داخلی سخن گفته میشود منظور کسانی است که میخواهند با احساسات روزمره خود نظام را اداره کنند.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: انقلاب اسلامی مدیریت شهری پیروزی انقلاب اسلامی پیروزی انقلاب اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۹۹۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کمرنگ شدن محافظه کاری و شتاب تحولات اجتماعی در استانبول
کلانشهر استانبول که ۱۸ درصد از کل جمعیت ترکیه را در خود جای داده؛ در چند سال گذشته تحولات ارزشی و اجتماعی مهمی را از سر گذرانده است. - اخبار بین الملل -
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، رصد و پیگیری مداوم تحولات فکری، ارزشی و اجتماعی، یکی از برنامههای همیشگی پژوهشکدهها و مراکز نظرسنجی میدانی در ترکیه است. یکی از این موسسات، به تازگی تحقیقی انجام داده که حاکی از شتاب گرفتن برخی تحولات فکری – دینی و اجتماعی مهم در استانبول است. بر اساس این تحقیق، کلانشهر استانبول که 18 درصد از کل جمعیت ترکیه را در خود جای داده، در چند سال گذشته تحولات ارزشی و اجتماعی مهمی را از سر گذرانده است.
مرکز تحقیقاتی مطالعاتی کُندا (KONDA) به منظور بررسی منظم و زمانمند رصد تحولات اجتماعی در 15 سال گذشته، برنامهای به نام مدارتور یا دماسنج دارد و تازهترین گزارش این برنامه، به بررسی این مساله پرداخته که نگاه شهروندان مقیم استانبول به رویکردهای دینی، سنتی و مدرنیستی چگونه است و خود را تابع کدامیک از این سبکهای فکری میدانند.
استانبول، پذیرای تغییرات سریع
سلطان محمد عثمانی در سال 1453 میلادی، مهمترین شهر حکومت بیزانس یعنی قسطنطنیه را فتح کرد و به خاطر این پیروزی، سلطان محمد فاتح، لقب گرفت. خود قسطنطنیه نیز استانبول نام گرفت و به مهمترین کانون تصمیمات سیاسی امپراتوری عثمانی تبدیل شد. از آن تاریخ به بعد، استانبول همواره مهمترین شهر ترکیه بوده و حالا هم 18 درصد از مجموع 85 میلیون نفر جمعیت ترکیه، ساکن این شهر هستند و البته مشخص نیست در بیغولهها و محلات حاشیه شهر، چند صد هزار مهاجر و پناهجوی قاچاق و غیرقانونی سکنی گزیدهاند.
استانبول به عنوان مهمترین مرکز تجاری ترکیه، در حوزههای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، تحولات شتابانی را از سر گذرانده و موسسه کُندا در یک تحقیق رو در روی میدانی در محلات و مناطق مختلف این شهر، درباره باورها و سبک زندگی با مردم گفتگو کرده است.
نتایج تحقیق مزبور از این قرار است:
الف) مدرنیسم به جای محافظه کاری:
حالا دیگر نمیتوان شهر استانبول را به عنوان یکی از مهمترین کانونهای محافظه کاران ترکیه توصیف کرد. نتایج تحقیق میدانی نشان داده که در این شهر، رفته رفته محافظه کاری جای خود را به مدرنیته در کلان شهر میدهد.
در تحقیق کُندا از مردم پرسیده شده که از بین سه گزینه محافظه کار سنتی، محافظه کار دین باور و مدرن یا متجدد، خود را به کدام گروه متعلق میدانند؟ پاسخها از این قرار است:
سبک زندگی خود را محافظه کار دین باور و مذهبی میدانم: 25 درصد.
به گروه محافظه کار سنتی تعلق دارم: 37 درصد.
خود را یک شهروند معتقد به مدرنیسم و تجدد میدانم: 38 درصد.
نکته جالب توجه اینجاست که در گزارش سال 2013 میلادی همین موسسه، نرخ افرادی که خود را مدرن و تجددخواه میدانستند، در سطح 32 درصد بود و در عرض 10 سال، این میزان به 38 درصد رسیده است. نرخ محافظه کار دین مدار و مذهبی از 30 درصد سال 2013 میلادی در سال 2023 میلادی به 25 درصد رسیده است.
موسسه کُندا، علاوه بر استانبول، در دیگر استانهای ترکیه نیز تحقیق کرده و نتایج نشان داده که میانگین سه گروه فوق الذکر در مناطق دیگر از این قرار است:
سبک مدرن و تجددخواه 34 درصد.
سنتی محافظه کار 42 درصد.
نرخ محافظه کار مذهبی 24 درصد.
یکی دیگر از ابعاد شایان توجه نتایج گزارش کُندا، این است که در 10 سال اخیر، شمار افرادی که آشکارا اعلام کردهاند خداباور نیستند، از 5 درصد سال 2018 در استانبول، در سال 2023 میلادی به 6 درصد رسیده و این در حالی است که میانگین این درصد از افراد در دیگر استانهای ترکیه، در سطح 2 درصد است.
تحلیل نهایی گزارش موسسه کُندا در ترکیه، نشان دهنده این است که مهمترین گروه جامعه ترکیه که تحولات داخلی آن در حال جوش و خروش است، همانا گروه محافظه کار سنتی است.
از ظرف این گروه اجتماعی ترکیه، دو نوع سرریز داریم: گروهی از آنان به طور کلی با محافظه کاری وداع گفته و وارد گروه مدرن میشوند. گروه دوم نیز در جرگه محافظه کاران دین مدار و دارای نظم عبادی درآمده و وارد محافظه کار دینی میشوند.
در گزارش 150 فشارسنج، گرایش به نوسازی در ترکیه حاکم است. در سال 2023، نرخ مدرن در سراسر ترکیه 34 درصد، نرخ سنتی محافظه کار 42 درصد و نرخ محافظه کار مذهبی 24 درصد تعیین شد. با نگاهی به این دادهها، میتوان دریافت که در حالی که نرخ محافظه کاران مذهبی در استانبول در همان سطح میانگین ترکیه باقی میماند، مدرنیته شروع به جایگزینی محافظه کاری سنتی کرده است.
ب) جمعیت و سرعت مهاجرت
تا پایان سال 2023 میلادی، جمعیت ساکن استانبول به 15 میلیون و 655 هزار و 924 نفر رسید. این عدد معادل 18.34 درصد از جمعیت ترکیه است. در حالی که رشد سالانه جمعیت ترکیه در سال گذشته 1.1 در هزار بود، این نرخ در استانبول منهای 16 در هزار بود. به این ترتیب، استانبول برای اولین بار، کاهش جمعیت داشت.
بر اساس گزارش KONDA، سرعت مهاجرت در استانبول یک موضوع مهم و شایان توجه است. به نحوی که در سال 2022، استانبول پذیرای 385 هزار و 294 مهاجر بود و در عین حال 419 هزار نفر از این شهر مهاجرت کردند.
ج) استانبول، خزانه عظیم ترکیه
شواهد نشان میدهد که استانبول همچنان لوکوموتیو اقتصاد ترکیه است. چرا که نیمی از کل صادرات ترکیه و درعین حال، بیش از نیمی از کل واردات، در بندر این شهر انجام میشود.
برجسازی و انبوهسازی در استانبول در سال 2023 میلادی نیز سرعت بیشتری گرفته و تورم مسکن در استانبول در مقایسه با دیگر استانهای دیگر، بیش از 20 درصد بوده است.
در پایان باید گفت، استانبول به عنوان یکی از زیباترین شهرهای ترکیه و منطقه، در سال 2023 میلادی نیز پذیرای گردشگران زیادی از کشورهای مختلف جهان بود. اما این شهر، با مشکلات بزرگی همچون ترافیک، آلودگی هوا، فقدان پارکینگ، گرانی و مشکلات بزرگ در بخش مسکن و آموزش روبروست و زندگی در این شهر، هم شهروندان ترکیه و هم برای اتباع خارجی، سال به سال دشوارتر میشود.
انتهای پیام/