Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ همدان، دانشکده هنر دانشگاه برلین ضمن ارج نهادن به فعالیت‌های فرهنگی و هنری بانوی همدانی سیده زهره تفریشی، با عضویت افتخاری او در دانشکده هنر دانشگاه برلین، زمینه آشنایی مردم دو کشور را با ادبیات نمایشی و قصه‌ها فراهم کرده است،

تفریشی که به عنوان قصه‌گو در میان کودکان و نوجوانان شناخته شده است و در زمینه قصه‌گویی مذهبی طرحی نو در انداخته است به عنوان مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر لالجین فعالیت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در حال نگارش دو کتاب با عناوین «فرزانه، کفش‌هایی که تا همیشه نو ماند» و کتاب «بررسی تطبیقی سیر تاریخی قصه در ایران و آلمان» است. کتاب «فرزانه، کفش‌هایی که تا همیشه نو ماند» روایت زندگی دختری به نام فرزانه است که در کودکی به دلیل بیماری دچار فلج می‌شود و داستان زندگی‌اش به نوعی دیگر رقم می‌خورد. به طوری که تا آخرین لحظه زندگی‌اش امید برخواستن و پوشیدن کفش‌های نو که همیشه برایش آماده بود را داشت.

کتاب «بررسی تطبیقی سیر تاریخی قصه در ایران و آلمان» اولین کتاب مدون در زمینه قصه است که با رویکرد علمی به بررسی زمینه‌های قصه‌نویسی و قصه‌گویی در طول تاریخ دو کشور پرداخته است.

بر همین اساس گفت‌وگویی با این بانوی قصه‌گوی همدانی داشتیم که در زیر می‌خوانید.

فارس: ابتدا خودتان را معرفی کنید.

سیده زهره تفریشی هستم در اولین روز از اولین ماه سومین فصل سال ۱۳۶۱ در درگزین در خانواده‌ای مذهبی و هنرمند متولد شدم. از کودکی در دامان پدری هنرمند که در عرصه هنر خوشنویسی مهارت داشت با زمزمه‌های دیوان شعر پدربزرگم بزرگ شدم. دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی اقتصاد کشاورزی، مدرس و فارغ‌التحصیل از انجمن خوشنویسان ایران و مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر جهانی سفال لالجین هستم.

فارس: قصه گویی چگونه در شما شکل گرفت و ادامه دادید؟

تفریشی: از کودکی با قصه آشنا شدم و به نوعی با قصه‌گوها بزرگ شدم و به کمک زن‌عموی عزیزم(سرکار خانم فتوح السادات احتشامی) که معلم کلاس دوم من و همینطور  قصه‌گوی ماهری بودند به طوری که حتی تدریس را با قصه انجام می‌دادند، با قصه آشنا شدم و همین موضوع باعث علاقه من به فضای قصه شد.

فارس: در خانواده شما کسی در قصه گویی آشنایی و مهارت داشت؟ و این فعالیت چگونه در شما تقویت شد؟

تفریشی: با توجه به علاقه ذاتی و پرورش آن در زمینه قصه‌گویی که به صورت فردی و با راهنمایی زن‌عموی عزیزم بود و  به دلیل اینکه فعالیت شاخص کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قصه بود، بستری برای قصه‌گویی مهیا شد و قدم در این زمینه گذاشتم و از کارگاه‌ها و سمینارهای قصه‌گویی شروع به دانش‌افزایی کردم تا ابتدا با قصه‌گویی به صورت تئوری آشنا شوم و بعد وارد فضای قصه‌گویی عملی شوم.

فارس: اولین قصه‌ای که گفتید چه بود؟ 

تفریشی: اولین قصه‌گویی که انجام دادم قصه "یک حرف و دو حرف" بود که در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به مرحله منطقه‌ای غرب کشور راه یافت.

فارس: قصه‌هایی که به نگارش درآوردید چه بود و آیا آماده چاپ است؟

تفریشی: قصه‌های "پرستار مهربون"، "تصمیم بزرگ"، "زنان قهرمان"، "فرشته‌های آسمونی"، "مثل آب خوردن" از جمله قصه‌هایی است که نگاشته‌ام که هنوز به صورت پراکنده است و در حال جمع‌آوری و نگارش مجموعه کامل آن هستم.

فارس: در حال حاضر مشغول چه فعالیتی هستید؟

تفریشی: در حال حاضر مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر جهانی لالجین هستم و در زمینه قصه‌گویی و قصه‌نویسی و به عنوان مدرس دوره‌های مهارت‌های مثبت برای کودکان و نوجوانان هستم.

 

فارس: پیام شما برای کودکان و نوجوانان چیست؟ 

تفریشی،: پیام من به کودکان و نوجوانان سرزمینم ایران این است که با قصه‌ها دوست شوند و کتاب‌های قصه زیاد بخوانند چرا که با سفر به دنیای قصه‌ها با مطالب آموزنده به بیان شیرینی آشنا می‌شوند.

فارس: از نظر شما عواملی که می‌تواند برای قصه‌گویی و داستان موثر باشد چیست؟

تفریشی: در وهله اول علاقمندی و مطالعه زیاد. قصه‌گو و قصه‌نویس موفق کسی است که اول با دنیای قصه آشنا باشد و در دنیای آن قصه زندگی کرده باشد تا بتواند به خلق یک اثر اقدام کند. همچنین قصه‌گوی موفق کسی است که بتواند با ریزبینی اول قصه را درک کند و بعد با تمرین و ممارست زیاد به اجرای موفق بپردازد.

فارس: برای تقویت خلاقیت قصه‌گویی در مدارس باید چه کار کرد؟

تفریشی: به نظر من معلمان عزیز می‌توانند از شیوه قصه‌گویی برای بیان مطالب درسی بهره ببرند و همین طور از دانش‌آموزان بخواهند که مطالب را به صورت قصه بیان کنند. حتی مربیان پرورشی می‌توانند از قصه به عنوان یک ابزار تربیتی استفاده کنند.

فارس: چقدر کودکان و نوجوانان با قصه‌گویی انس دارند ؟

تفریشی: کودکان و نوجوانان امروز با قصه‌گویی به صورت مدرن آن آشنایی دارند مثل انیمیشن و کمیک استریپ اما قصه‌گویی به صورت سنتی هم دوستداران خاص خود را دارد چراکه شیوه نقالی در تاریخ قصه‌گویی ایران جایگاه خاص خودش را دارد و پدر بزرگ و مادربزرگ‌ها حافظه‌های شفاهی این نوع از قصه‌گویی هستند.

خوشبختانه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در زمینه قصه‌گویی به صورت کاملا حرفه‌ای و علمی به قصه‌گویی پرداخته شده و به نوعی می‌توان گفت احیا شده است.

فارس: دنیای امروز چقدر با قصه‌گویی ارتباط دارد ؟

تفریشی: دنیای مدرن امروز که در میان فضای تکنولوژی‌های گسترده قرار گرفته برای کودکان و نوجوانان دستاوردی چون بازی‌های رایانه‌ای و فضای مجازی را به ارمغان آورده تا شاید بتواند جایی در دنیای آنها داشته باشد، اما ذهن زیبای کودکان و نوجوانان که آماده پذیرش هر نوع داستان و قصه است باید از درون یک ذهن فعال و شاداب سرچشمه بگیرد.

قصه‌گوها این فرشته‌های آسمانی در کنار این کودکان و نوجوانان آمده‌اند تا فضای ماشینی امروز را با قصه‌ها زیبا کنند و دنیای شیرینی را برای ما بسازند.

فارس: از چرایی و چگونگی عضویت در دانشکده هنر دانشگاه برلین هم بفرمایید.

تفریشی: به دلیل فعالیت‌های برجسته و رویکرد جدید بنده در زمینه قصه‌گویی و قصه‌نویسی برای کودکان و نوجوانان، فعالیت‌های متعدد فرهنگی و هنری و تدوین دو کتاب شاخص در حال نگارش با عناوین «فرزانه، کفش‌هایی که تا همیشه نو ماند» و «بررسی تطبیقی سیر تاریخی قصه در ایران و آلمان» توسط  بنده باعث شد دانشکده هنر دانشگاه برلین، عضویت افتخاری بنده در دانشکده هنر دانشگاه برلین را فراهم کند.

فارس: بیشتر قصه‌هایی که می‌نگارید یا بیان ‌می‌کنید بداهه بوده یا برگرفته از یک کتاب است؟

تفریشی: در بین قصه‌هایم هم بداهه‌گویی دارم و هم از کتاب‌ها بهره گرفته‌ام و این را هم بگویم مطالعه کتاب در قصه‌گویی بسیار اثرگذار است.

فارس: آیا قصد ندارید قصه‌هایتان را به صورت کتاب منتشر کنید؟

تفریشی: در حال جمع‌آوری یک مجموعه از قصه‌هایم هستم که به زودی ان‌شاءالله آن هم منتشر خواهد شد.

فارس: ضمن تشکر از وقتی که در اختیار گذاشتید، صحبت پایانی اگر هست بفرمایید.

من هم از شما متشکرم؛ امیدوارم همواره موفق و پیروز باشید.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/

منبع: فارس

کلیدواژه: قصه گویی همدان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای کودکان و نوجوانان زمینه قصه گویی قصه گویی به صورت قصه گویی قصه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۰۰۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوشتن کتابی درباره امام قلی‌خان برای بچه‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست نقد و بررسی مجموعه کتاب‌های «کودکی نامداران» در راستای نشست «صبحانه با کتاب» با حضور کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان برگزار شد.

پرویز امینی نویسنده مجموعه کتاب «کودکی نامداران» از نگارش کتابی درباره امام قلی خان (از فرماندهان نظامی هرمزگان) خبر داد و گفت: کار بزرگ امام قلی خان یعنی آزادسازی تمام سواحل ایران، بسیار مهم و منحصر به فرد است. توپخانه پرتقالی‌ها، بزرگترین توپخانه دنیا بود اما سردار ایرانی آنها را در هم شکست. قطعاً معرفی این افراد برای ما افتخار است.

وی با تأکید بر نقش امام قلی خان در آزادسازی خلیج فارس، ادامه داد: همه ایرانیان باید این سردار بزرگ را بشناسند؛ زیرا امام قلی خان در تاریخ جهان به ابَر مَرد قرن ۱۶ معروف است. تلاش‌های مردم غیور ایران و در رأس آنها، امام قلی خان غیرقابل تکرار است. در جریان آزادسازی هرمز و قشم ۱۰ هزار نفر شهید شدند.

نویسنده مجموعه کتاب «کودکی نامداران» گفت: در پایان سخنانش ضمن آرزوی سربلندی برای مردم ایران گفت: باید قدر خاک ارزشمند سرزمین‌مان را بدانیم و برای ماندگاری نام شخصیت‌های تاریخی، آثار باکیفیت تولید کنیم.

در ادامه پروین پشت‌کوهی مدیرکل کانون پرورش فکری هرمزگان ضمن ابراز خرسندی از حضور نویسنده مجموعه کتاب «کودکی نامداران» بیان کرد: باید برای الگوسازی کودکان و نوجوانان اقدام‌های جدی انجام داد و آنها را با شخصیت‌های مهم تاریخ آشنا کرد.

وی با اشاره به مناسبت روز ملی شدن خلیج فارس و اهمیت معرفی چهره‌های نامدار به کودکان و نوجوانان افزود: آشنایی نوجوانان با شخصیت امام قلی خان و ارائه بخشی از زندگی این نامداران ایرانی در قالب داستانی و روایت می‌تواند در آینده آنها تاثیر بگذارد.

مدیرکل کانون پرورش فکری هرمزگان گفت: کتاب امام قلی خان، می‌تواند نوجوانان را با تاریخ استان آشنا و اعتماد بنفس‌شان را به عنوان مرزداران این ناحیه محکم‌تر کند. ضرورت دارد فرزندان این مرز و بوم با تاریخ استعمارستیزی این سرزمین آشنا شوند و رشادت‌های بزرگ مردان از دیرباز تا امروز را به خاطر بسپارند.

وی افزود: حضور نویسنده مجموعه «کودکی نامداران» نقطه عطفی برای کانون، اعضا و مربیان است. امیدواریم نگارش کتاب امان قلی خان هرچه سریع تر انجام شود.

در ادامه این نشست مربیان کانون پرورش فکری استان هرمزگان به نقد و بررسی مجموعه کتاب‌های «کودکان نامداران» پرداختند.

کد خبر 6093329 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • نوشتن کتابی درباره امام قلی‌خان برای بچه‌ها
  • این کشور رکورددار سوء مصرف الکل در کودکان و نوجوانان شد
  • برنامه‌های فرهنگی، هنری و تربیتی اوقات فراغت در محلات با محوریت مساجد گسترش می‌یابد
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • نوجوانان بوشهری حفظ محیط زیست دریایی را تمرین کردند
  • « از خزر تا خلیج فارس»، ویژه برنامه کانون پرورش فکری بندرگز
  • در دادرسی کودکان به‌دنبال عدالت ترمیمی  هستیم
  • زمزمه صدور حکم جلب دادگاه لاهه برای نتانیاهو
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت