Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-07@16:13:53 GMT

چرا فشار حداکثری فقط برای ما باشد؟

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۰۰۸۹۵

چرا فشار حداکثری فقط برای ما باشد؟

گفته می‌شود خروج دونالد ترامپ از برجام و برقراریِ تحریم‌های شدید اقتصادی علیه ایران، خسارتی بیش از 152 میلیارد دلار روی دستِ اقتصاد ما گذاشته است. با این مبلغ می‌شد 500 فروند هواپیمای بویینگ 777 خریداری کرد که گران‌ترین هواپیمای تجاریِ این شرکت آمریکایی با قیمت حدود 300 میلیون دلار است. همچنین با این مبلغ می‌شد 7600 کیلومتر راه‌آهن پرسرعت با قیمت متوسط 20 میلیون دلار به ازای هر کیلومتر احداث کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای مقایسۀ بهتر باید گفت کل درآمد عربستان سعودی از محلِ صادرات نفت خام در سال 2019 به عنوان بزرگترین کشورِ صادرکنندۀ نفت، حدودِ 134 میلیارد دلار بوده است.

به آسانی می‌توان تصور کرد که چه فرصت‌های بزرگی به سبب این محرومیت، در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی از مردمِ ایران دریغ شده است. این در حالی است که خوش‌بینی‌های ناشی از برگشتن آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها با روی کار آمدن جو بایدن، به واسطۀ موضع‌گیری‌های اخیر مقامات آمریکایی به یأس مبدل گشته است. واقعیت این است که نظام سلطه به رهبریِ آمریکا تا زمانی که کشور ما را به زانو درنیاورد و شروط خود را بر ما تحمیل نکند، به آسانی امتیازی که حق طبیعیِ ماست، به ما نخواهد داد.

کشورِ ما با وجود مزایا و مواهب اقتصادیِ ذاتی خود، یکی از برترین کشورها در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی باید باشد اما حتی در دورانی که مفاد برجام برقرار و لازم‌الرعایه بود، کشورهای اروپایی برخلافِ وعده‌ها تمایلی به رونق بخشیدن به اقتصاد ایران نداشتند. کشورهای رقیب در منطقه نیز هر چه در توان داشته به خرج داده و می‌دهند تا مانع از تقویت جایگاهِ ایران شوند. لازم به یادآوری است که بزرگترین زیان‌دیده در این اوضاع، مردم عادی و طبقۀ متوسط ایران بوده است. این ناملایمی با مردمِ ایران در شرایط وخیم اقتصادی و شیوع همه‌گیریِ کرونا همچنان ادامه دارد.

اما چاره چیست؟ آیا باید همچنان به مهارتِ دیپلمات‌های مملکت و تغییرِ روش کشورهای غربی دل ببندیم تا با ما بنای محبت و همدلی بگذارند؟ آیا باید بی‌اعتنا به خصومت‌ورزی‌ها راهِ دشوار و طولانیِ استقلالِ اقتصادی در پیش بگیریم تا از همگان بی‌نیاز شویم؟ آیا اصلا چنین چیزی در جهان امروزی ممکن است؟ اغلب کشورهای همسایه که بازار اصلیِ محصولات صادراتی ما هستند، خودشان از استقلالِ سیاسی و اقتصادی برخوردار نیستند و تا حد زیادی تحتِ فشارهای کشورهای ابرقدرت رفتار می‌کنند و به همین دلیل تکیه‌گاه مطمئنی برای برنامه‌ریزی‌های اقتصادیِ کلان ما قلمداد نمی‌شوند. به عنوان مثال به دردسر دولت برای دریافت کردن وجوه بلوکه شده بابت صادرات ایران به این کشورها توجه کنید.

همه شاهد هستیم که سیاستمداران کشورهای غربی، فارغ از مرام و مسلک حزبی خود، بارها و بارها کشور ما را حامی تروریسم و عامل خرابکاری معرفی کرده‌اند. این در حالی است که ایران همواره موضعِ دفاعی داشته و آنها بوده‌اند که جنگ‌های نظامی و اقتصادی را بر ما تحمیل کرده‌اند. دلیلِ این خصومت چیست و این وقاحت از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ آیا بابت این که دیگر مصرف‌کنندۀ چشم‌وگوش بستۀ کالای آنها نیستیم و مسیر خودکفاییِ نظامی و اقتصادی در پیش گرفته‌ایم از ما دلخور شده‌اند؟ آیا به خاطر این که در سیاست‌های کلان از آنها پیروی نمی‌کنیم و متحد غرب در منطقه نیستیم کینۀ ما را به دل گرفته‌اند؟ چرا در حالی که ما عضو معاهدۀ منع اشاعۀ تسلیحات هسته‌ای هستیم و اسرائیل عضو آن نیست، ما را به ساخت بمب اتمی متهم می‌کنند؟ چرا در حالی که سعودی‌ها شب و روز صنعا و صهیونیست‌ها شب و روز غزه را آماج حملات ناجوانمردانه قرار می‌دهند، ایران را به ناامن کردن خاورمیانه و حمایت از تروریسم متهم می‌کنند؟ چرا با وجود آنکه بیشتر اعضای القاعده که حملات تروریستی یازدهم سپتامبر 2001 در نیویورک را ترتیب دادند، تابعیت عربستان سعودی را داشتند و از این کشور حمایت مالی دریافت کرده بودن، کشور ما را به حمایت از القاعده متهم می‌کنند؟ چرا در حالی که تقریبا تمام حملات تروریستی چند سال اخیر در اروپا توسط اعضای داعش انجام پذیرفته است، ما را تروریست قلمداد می‌کنند که نه به زبان آنها سخن می‌گوییم و نه مذهب ما با آنها یکسان است؟

مردم ایران به خوبی به کاستی‌های نظام حقوقی و اقتصادی در ایران واقف هستند و کسی ادعای برقراریِ بی‌نقص عدالت اجتماعی و آزادی‌های مدنی را در این کشور ندارد اما به راستی آیا همه واقف نیستیم که کشورهای زیادی در جهان و به خصوص در خاورمیانه هستند که کمترین ارزشی برای معیارهای حقوق بشری قائل نیستند و با وجود این، روابط نیکویی با غرب دارند و از حمایت‌های دست‌ودلبازانۀ آنها سود می‌برند؟ مراد من از این نوشته ترویج غرب‌ستیزی نیست اما حتی اگر از کودتای غرب علیه دولت مردمیِ مصدق نیز چشم بپوشیم، آیا آنها نبودند که پیشرفته‌ترین تسلیحات خود را در اختیار رژیم بعثِ عراق گذاشتند تا بی‌شمار از بهترین جوان‌های مملکت ما را به خاک و خون بکشند؟ آیا آنها نبودند که هواپیمای مسافربری ما را در آسمان سرنگون  کردند؟ آیا آنها نبودند که با تحریم‌های کمرشکن اقتصادی، رفاه و آسایش مردم ایران را به مخاطره انداختند؟ و برای تمام این‌ها حتی از یک عذرخواهی طفره می‌روند و خود را طلبکار می‌دانند.

باید به فکر چاره‌ای دیگر بود. از غرب آبی برای ما گرم نمی‌شود. سیاستمداران آن سامان تنها بندۀ پول هستند و روش لابی‌گری را می‌فهمند. در این دو فقره هم بعید است ما بتوانیم با کشورهای ثروتمند منطقه که زبان و دین مشترکی دارند و جبهۀ واحدی برابر ما تشکیل داده‌اند، رقابت کنیم. بهتر آن است که چاره‌ای دیگر بیندیشیم. نباید به کمک دیگران امید داشته باشیم. پاسخ محبت را با محبت و پاسخ خصومت را با خصومت باید بدهیم. تسامح و مدارا کافی است. فشار اقتصادی نباید فقط روی دوش مردم ما باشد. عادلانه نیست که مردم ایران برای کمترین امکانات دچار مضیقه و تنگدستی باشند و مردم آنها هر روز بر رفاه و ثروت خود بیفزایند. این منطقه از قارۀ آسیا که در درازای تاریخ همواره زیرِ سایۀ ایرانیان بوده است، باید همچنان مکان امنی برای ما باشد. دیگران اگر می‌خواهند در این منطقه بمانند باید از خصومت‌ورزی با مردم ایران دست بردارند. در غیر این صورت جای آنها اینجا نیست. بگذارید دیگران نیز طعم فشار حداکثری را بچشند.

منبع: الف

کلیدواژه: مردم ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۰۰۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب حداکثری از اهداف مهم برگزاری جشنواره امامت و مهدویت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیدجواد جعفری مدیرعامل مؤسسه امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی در نشست تخصصی این جشنواره که با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس و نمایندگان استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان به میزبانی واحد بندرعباس برگزار شد با اشاره به ماه‌های مبارک رجب و شعبان (تولد مولای متقیقان امام علی(ع) تا میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود(عج))، این ماه‌ها را سرشار از برکت و معنویت برشمرد و اظهار کرد: جریان‌سازی و ترویج فرهنگ امامت و ولایت در این برهه فرصت مناسبی برای گفتمان‌سازی نوین اسلامی است.

وی عنوان کرد: با توجه به ظرفیت عظیم دانشگاه آزاد اسلامی بنا شده چهارمین جشنواره امامت و ولایت با موضوع علمی و فرهنگی با محور زیارت جامعه کبیره بر پایه شعر، داستان، دلنوشته، سرود و هنر‌های تجسمی با مشارکت حداکثری و پیش‌بینی سازوکار‌های مناسب، تشکیل ستادها و شوراها برگزار شود و این مهم باید به نحو مطلوب و مشارکت حداقل ۱۵۰ هزار نفر با هدف هم‌افزایی و کیفیت‌بخشی به موضوع برگزار شود.

مدیرعامل مؤسسه امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: جشنواره امامت و مهدویت برای هر استان با موضوع خاص برگزار می‌شود که از ۱۳ رجب آغاز و در نیمه شعبان پایان می‌‌پذیرد که برای استان کرمان عنوان جشنواره شعر سرو، برای سیستان و بلوچستان عنوان شعر نبوی و برای هرمزگان عنوان شعر صحیفه سجادیه است.

جعفری تشریح کرد: با توجه به درخواست استان‌ها مورد موافقت قرار گرفته و عوامل برگزارکننده می‌توانند برای بالا بردن مشارکت عمومی در کنار موضوع اصلی جشنواره به سایر موضوعات هنری نیز در رشته‌های مختلف بپردازند؛ اما امتیاز این جشنواره فقط در حوزه تعیین شده برای آنان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی، پیش‌بینی استفاده از ظرفیت عظیم دانشجویی و دانش‌آموزی را مورد تأکید قرار داد و افزود: در این راستا تمهیدات لازم اندیشیده شده و لازم است هر استانی به طور مستقیم و جداگانه نیز از ظرفیت مدارس سما و دانشجویان، هیئت علمی، استادان حق‌التدریس و کارکنان برای مشارکت بیش از پیش در عرصه ترویج فرهنگ امامت و مهدویت استفاده و این مهم به طور ویژه تقویت شود.

مدیرعامل مؤسسه امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی، طرح و تصویب عناوین برنامه‌های موضوعی، تاریخ برگزاری مراسم اختتامیه و تنظیم جدول زمانبندی و توزیع امتیاز شاخص‌ها، انتخاب برنامه‌های برتر را از مهم‌ترین عناصر برگزاری این جشنواره در استان‌ها اعلام کرد و یادآور شد: تولید پوستر جشنواره، مراسم رونمایی از پوستر فراخوان جشنواره، تیزر تبلیغاتی تلویزیونی، تبلیغات محیطی و میدانی و هم چنین توجه به فضای مجازی، مشارکت دانشگاه‌ها، نهاد‌ها و سازمان‌های خارج از دانشگاه در جشنواره، مصاحبه‌های تلویزیونی، رادیویی، مطبوعاتی، تشکیل ستاد اجرایی و کمپین‌های کاری، تنظیم سین برنامه اجرایی مراسم افتتاحه و اختتامیه، میزان شرکت‌کنندگان در بخش‌های مختلف مسابقه، دعوت از مسئولان کشوری، استانی و شهری در مراسم همانند امام جمعه، استاندار، فرماندار، شهردار، میزان مخاطبان برنامه مراسم اختتامیه، تهیه کلیپ‌های موضوعی از خروجی برنامه‌های جشنواره، کلیپ اجرای صحنه‌ای برگزیدگان در روز مراسم اختتامیه، تبلیغات و بازتاب رسانه‌ای، تهیه، ارسال مستندات، تصاویر، فیلم‌ها، تولید اثار مکتوب مانند کتاب، لوح‌های فشرده و پیاده‌سازی صحیح شیوه‌نامه جشنواره الزامی و ملاک ارزیابی این مؤسسه در انتخاب واحد برتر است.

جعفری همچنین از مسئولان خواست تا با سهیم کردن ادارات، سازمان‌ها، ارگان‌ها، مساجد، حوزه‌های تبلیغاتی، دانشگاه‌ها و مدارس آموزش و پرورش در بخش دانش‌آموزی و سپردن نقش اصلی به دانشجویان و استادان در این جشنواره که اهمیت زیادی دارد در برگزاری آن توجه و اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

اعلام آمادگی دانشگاه آزاد برای برگزاری جشنواره شعر

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان هم در این نشست با اشاره به توانمندی دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در برگزاری این جشنواره‌ها گفت: با توجه به اینکه استان هرمزگان در برگزاری کنگره امام سجاد(ع) یدطولانی دارد و دانشگاه آزاد اسلامی هم در برگزاری این کنگره‌ها و همچنین چند دوره برگزاری جشنواره صحیفه سجادیه(ع) موفقیت چشمگیری داشته و توانسته حائز رتبه‌های برتر کشوری شود، امسال نیز می‌تواند این جشنواره را با کیفیت بالاتر و مشارکت بیشتر اقشار مختلف برگزار کند.

محمدحسین رنجبر اضافه کرد: برگزاری این جشنواره در سال گذشته در واحد قشم با مشارکت و استقبال علمای اهل تسنن، دانشجویان شیعه و سنی، استادان، دانش‌آموزان و حضور مدیران بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه (ع) در این جشنواره و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری در این راستا، توانست موفقیت‌های چشمگیری را نصیب دانشگاه کند.

وی اعلام آمادگی کرد که دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان می‌تواند علاوه بر حوزه شعری این جشنواره در زمینه‌های علمی، فرهنگی و سایر شاخه‌ها و رشته‌های هنری نیز می‌تواند حضور فعال داشته باشد.

این نشست با قرائت پیام دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت چهارمین دوره برگزاری این جشنواره همراه بود و با اظهارنظر معاونان و مدیران فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان ادامه یافت و پیشنهادهایی برای بهتر برگزاری این مراسم مصوب و مقرر شد تا حصول نتیجه نهایی از طرف مؤسسه امامت و مهدویت پیگیری و ماحصل این نتایج در برگزاری این جشنواره به خوبی به‌کار گرفته شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رادان: پروژه اندلوسی کردن ایران را دارند | حجاب را بگیرند، وطن و دین هم نیست می‌شود | درد بی‌حجابان اقتصاد نیست | آن‌ها که مشکل اقتصادی دارند پشت دولتند
  • رادان: پروژه اندلوسی کردن ایران را دارند | حجاب را بگیرند، وطن و دین هم نیست می‌شود | درد بی‌حجابان اقتصاد نیست | آن‌ها که مشکل اقتصادی دارند پشت این دولتند
  • جذب حداکثری از اهداف مهم برگزاری جشنواره امامت و مهدویت است
  • مالیات آری؛ اما نه ۳۰ و ۵۰ و ۷۰ درصد!
  • نقدینگی کنترل نمی‌شد، گرفتار ابَر تورم می‌شدیم
  • مردم با مشارکت حداکثری نمایندگان را پرقدرت راهی مجلس کنند
  • وزیر اقتصاد: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • بخش خصوصی؛ امید ایران توانمند
  • قول و قرار آتش‌بازی در ورزشگاه شیک جنوب