Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدعلی قربانی، عضو شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه (ع) و داور بخش رمان بزرگسال نوزدهمین و بیستمین جشنواره ادبی شهید غنی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره آثار رسیده و داوری‌ها اظهار داشت: امسال هم مثل دوره‌های گذشته موضوع تهیه کتاب جزو اصلی‌ترین ارکان این جشنواره بود.

وی گفت: به نظر من یکی از نقاط قوت ما نسبت به سایر جشنواره‌ها این است که منتظر نمی‌شویم فقط از میان کتاب‌هایی که به جشنواره ما می‌رسد، داوری کنیم، بلکه با مراجعه مستقیم به خانه کتاب، معمولاً از فهرست کتاب‌های منتشر‌ شده در طول یک سال مطلع می‌شویم و طی چند مرحله بررسی و ریزش، کتاب‌های دور نهایی را در گروه‌های مختلف انتخاب می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دسترسی به این حجم از کتاب البته با همراهی چند نهاد میسر می‌شود.

به گفته قربانی، خانه کتاب، دفتر گسترش شعر و ادبیات، معاونت سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ناشرانی که هر ساله خودشان به فراخوان جشنواره لبیک می‌گویند، برخی از منابع ما در گردآوری آثار هستند. می‌خواهم به ‌جرأت ادعا کنم، کم است تعداد کتاب‌هایی که در مراحل مختلف توسط داوران جشنواره ما دیده نمی‌شوند. در گروه بزرگسال، از میان کتاب‌های رمان چاپ اول در نهایت به تعدادی اثر رسیدیم. ضمن هماهنگی با ناشران این کتاب‌ها و به‌خاطر اعتمادی که همواره بین جشنواره و آنان در میان بوده، ناشران کتاب‌ها را به تعداد داوران به جشنواره اهدا کردند تا بررسی شوند.

 عضو شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه (ع) در پاسخ به اینکه برداشت خودتان از آثار رسیده و آثار منتخب بخشی که در آن داوری کردید، چه بود، گفت: دوره نوزدهم و بیستم به لحاظ کمّی سال پرباری برای ادبیات در شاخه رمان بود؛ البته کمّی به لحاظ عنوان. چون همان‌طور که همه می‌دانیم، کتاب‌ها در تیراژ حال و روز خوشی ندارند. به لحاظ کیفی وضع، خیلی متفاوت بود. جشنواره شهید غنی‌پور با توجه به اینکه در فضای مسجد شکل گرفته و رشد یافته، به تجانس آثار با ارزش‌های اخلاقی و انسانی اهمیت خاصی قائل است و تأثیرگذاری و تعالی بخشی محتوای آن‌ها را ـ که به‌هرحال بازتاب جهان‌بینی نویسنده و نوع نگاه او به هستی و مخلوقات خداوند است ـ از معیارهای کلیدی قضاوت برمی‌شمارد. چون هرچه باشد این جشنواره مزین به نام شهید حبیب غنی پور است و یادمان هست که همواره زنده‌یاد امیرحسین فردی توجه ما را به کلیدواژه «آرمان حبیب» معطوف می‌کرد.

وی با تاکید بر اینکه در مجموع آثار با دو گونه غالب مواجه بودیم، توضیح داد: آثاری که با دورخیزی اخلاقی و انسانی نگاشته شده‌اند و متأسفانه غالباً در سطح شعار یا تاریخ‌نگاری مانده‌اند و در طرف دیگر رمان‌هایی که پرداخت ادبی خوبی داشتند و عناصر داستان را به‌درستی به خدمت گرفته بودند، اما در بُعد تأثیرگذاری و تعالی بخشی، ضعف داشتند. با این حد انتظاری که اشاره کردم، در این دوسال ما کمتر کتابی را دیدیم که هر دوی این ویژگی‌ها را داشته باشد. از این ‌رو به‌سختی توانستیم از میان آثار راه‌یافته به دور نهایی، نامزد انتخاب کنیم.

داور بخش رمان بزرگسال نوزدهمین و بیستمین جشنواره ادبی شهید غنی‌پور در پاسخ به اینکه چه موضوعات مهم یا احیاناً ضعف‌هایی در این آثار مشاهده کرده‌اید که توجه به آن‌ها می‌تواند راهگشا و مؤثر باشد، گفت: در این آثار نویسندگان زیادی، به قول هالیوودی‌ها، کار اقتباسی تولید کرده بودند؛ آثاری با پیش‌زمینه‌های تاریخی و اسطوره‌ای. سراغ قهرمان‌هایی رفته بودند که بسیاری از آن‌ها در سال‌های دور مرده بودند. گروه دیگری از نویسندگان تلاش کرده بودند نقدهای اجتماعی را در پس‌زمینه کارهایشان بیاورند که این موضوع خوب بود. البته در کنار آن لازم است به برخی از ناشران، به خاطر رفتار حرفه‌ای در تولید کتاب و سرمایه‌گذاری و حمایت از نویسندگان آتیه‌دار، تبریک گفت.

وی در پایان اضافه کرد:‌ لازم می‌دانم دوباره تأکید کنم ما سعی می‌کنیم داوری‌مان در مسجد، برای مسجد و با نگاه مسجدی باشد و از خدا می‌خواهم ما را در این سعی یاری کند. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: جشنواره ادبی شهید حبیب غنی پور محمدعلی قربانی رمان ادبیات امیرحسین فردی شهید غنی پور کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۰۱۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود

سید شمس‌الدین موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بنیاد حفظ آثار وظیفه ترویج و نشر سیرت و صورت شهدا و ارزش‌های دفاع مقدس دارد و با توجه به ظرفیت‌های استان و سرداران و فرماندهان اما هنوز تولید آثار هنری فاخر نداریم.

وی ساخت و تکمیل مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس زنجان را یکی از برنامه‌های مهم خواند و گفت: ساخت موزه زنجان به تعویق افتاده اما امسال با توفیق الهی فاز یک موزه دفاع مقدس که نماد و بیرق ۳۵۳۵ شهید و ۷۰ هزار رزمنده دفاع مقدس است، در تاریخ سوم خرداد افتتاح می‌شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان با اشاره به اینکه ساخت موزه تقریباً ۱۱ به طول انجامید، ابراز کرد: استانداری و شهرداری زنجان کمک‌های خوبی را در زمینه ساخت موزه داشتند و موزه‌های دفاع مقدس باید با کمک مسئولان استانی ساخته شود که امیدواریم سال آینده فاز دوم را به سرانجام برسانیم.

وی با بیان اینکه در حوزه تدوین و چاپ و نشر کتاب باید سالانه ۶۰ عنوان کتاب مکتوب ۲۰ عنوان کتاب صوتی تهیه کنیم، عنوان کرد: این کار نیز با همکاری سایر نهادهای فرهنگی انجام می‌شود.

موسوی با تأکید بر اینکه همه کارهای بنیاد باید با مشارکت نهادهای فرهنگی و نظامی استان باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر با گرانی کاغذ مواجه هستیم و ۶۰ عنوان کتاب را آماده کردیم که قسمتی از این کتاب‌ها چاپ شده و یک قسمت برای تأمین هزینه به مشکل برخوردیم.

وی تجلیل از یک میلیون نفر پیشکسوتان دفاع مقدس در سال را از دیگر برنامه‌های این بنیاد برشمرد و افزود: در تجلیل یک میلیون نفری ایثارگران ،۱۰ هزار نفر سهم استان زنجان می‌باشد

موسوی افزود: در حوزه هنر نیز تولید موسیقی، کلیپ، فیلم کوتاه و سینمایی و برگزاری جشنواره‌های مرتبط مثل فانوس و افتخار من در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان با اشاره به اینکه تولید فیلم هزینه‌بردار است، ادامه داد: وظیفه ما پای کار آوردن جوانان متعهد، انقلابی و دلسوز است و بر این اساس استارت فیلم سینمایی ۹۰ دقیقه‌ای شهید مخبری زده شده است.

وی هزینه مورد نیاز برای تولید این فیلم را ۵ میلیارد تومان دانست و گفت: مؤسسه روایت فتح هم قول حمایت داده و ارتش نیز در بحث ادوات و تجهیزات کمک‌هایی را ارائه می‌دهد.

موسوی با بیان اینکه تدریس درس ۲ واحدی دفاع مقدس در دانشگاه‌ها یکی از رویکردهای جدی است، یادآور شد: استان زنجان به لحاظ دارا بودن دانشگاه‌های متعدد و اساتید برجسته، ظرفیت خوبی برای حفظ حافظه تاریخی ملت و انتقال وقایع به جوانان دارد.

کد خبر 6090527

دیگر خبرها

  • معرفی هیئت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • تشییع و خاکسپاری پدر شهید والامقام عباس چاه کبوتری در گرگان
  • پیام آیت الله مظاهری به هجدهمین دوره همایش حکمت مطهر
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • چاپ کتابی درباره سکوت و پایبندی در آثار آلبر کامو
  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • «اخلاق و درام» راهی بازار نشر شد
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • مسجد مقدس جمکران میزبان پیکر دو شهید گمنام می‌شود
  • توجه اصلی به جنایات صهیونیست‌ها معطوف باشد