Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجید سپهوند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، اظهار داشت: ۵۹ پروژه در حوزه آبخیزداری لرستان طی سال جاری آغاز شده است که ۵۲ مورد از آنان تکمیل‌شده است.

وی بابیان اینکه میزان اعتبار این پروژه‌ها ۸۴ میلیارد تومان بوده است، افزود: این میزان اعتبار از طریق صندوق توسعه ملی در اختیار این پروژه‌ها قرارگرفته است همچنین با توجه به اینکه لرستان در حوضه آبریز رودخانه‌های دز و کرخه قرار دارد این اعتبارات در تمام مناطق استان توزیع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی لرستان بیان کرد: از دو میلیون ۸۳۰ هزار هکتار از زمین‌های لرستان یک‌میلیون ۵۳۷ هزار و ۴۸ هکتار از این اراضی یعنی چیزی حدود ۷۲ درصد اراضی استان تحت مدیریت این اداره کل هستند که اکثر آنان نیازمند انجام طرح‌های آبخیزداری است.

سپهوند با اشاره به اینکه در سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ به ترتیب ۴۷ هزار هکتار، ۱۵۳ هزار هکتار و ۹۳ هزار هکتار پروژه‌های آبخیزداری در استان انجام‌شده است، تصریح کرد: طی سال‌های گذشته در مجموع در ۳۸۴ هزار هکتار از اراضی لرستان طرح آبخیزداری انجام‌شده است که این پروژه‌ها باعث کنترل ۲۰۵میلیون مترمکعب سیلاب و اضافه شدن ۲۰ میلیون مترمکعب آب به حجم آب‌های زیرزمینی لرستان شده است.

وی خاطرنشان کرد: میانگین فرسایش خاک در حوزه رودخانه کارون ۱۹ تن بر هکتار و در حوزه رودخانه کرخه ۲۳ تن بر هکتار است اما در بعضی از مناطق لرستان میزان فرسایش خاک به ۳۵ تن بر هکتار می‌رسد.

انتهای پیام/۸۵۰۲۰

منبع: فارس

کلیدواژه: لرستان آب سیلاب آبخیزداری هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۰۲۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت سد کهیر از زیر آب رفتن کنارک و ۳۰ روستا جلوگیری کرد

ایسنا/سیستان و بلوچستان استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ساخت سد کهیر از وارد شدن خسارت و زیر آب رفتن کنارک، کهیر و ۳۰ روستای اطراف آن جلوگیری کرد.

محمد کرمی امروز (۱۵ اردیبهشت ماه) در بازدید از سد کهیر و مناطق سیل‌زده جنوب استان، بیان کرد: ساخت سدهای پیشین، زیردان، شیکلک، خیرآباد، ماشکیل اولیا و کهیر در جنوب سیستان و بلوچستان نقش اساسی در کنترل سیلاب‌ها داشتند.

وی تاکید کرد: سیل‌بندها، بندسارها و هوتک‌هایی که در این مدت ایجاد شد، کمک زیادی در مهار کنترل سیلاب‌ها در جنوب این استان کردند.

او با اشاره به نقش اساسی سدها در کنترل سیلاب‌ها، اظهار کرد: حجم بارندگی بی‌سابقه و بیش از ۲۷۰ میلی‌متر در زمانی کوتاه بود که  البته کمترین مشکلات و خسارت‌ها را در جنوب سیستان و بلوچستان دیدیم.

کرمی ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی و جلساتی که با وزیر نیرو داشتیم، بخشی از ظرفیت این سدها تخلیه شده بود و آمادگی لازم را برای کنترل سیلاب داشتیم.

وی با اشاره به ظرفیت ۱۷۵ میلیون مترمکعبی سد پیشین و ۲۱۷ میلیون مترمکعبی سد زیردان، گفت: براساس پیش‌بینی انجام‌شده بخش عمده این سدها تخلیه و در کنار سیل‌بندها و بندسارها آمادگی کنترل سیلاب ایجاد شده بود.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به آبگیری سد کهیر در سال گذشته، ادامه داد: این سد کمترین حجم آب حدود ۵۰ میلیون مترمکعب را دارد و با توجه به ظرفیت ۳۸۰ میلیون مترمکعبی این سد و با شروع و شدت بارندگی و حجم ورودی آب که بیش از ۹۳۰۰ مترمکعب بود کنترل  شد، اما به سرعت ظرفیت سد تکمیل و سرریز شد.

وی افزود: با توجه به حجم سنگین آب بخش‌های کشاورزی، سیل‌بندها و بندسارها دچار مشکل و خسارت‌های سنگینی شدند و اگر سد کهیر نبود این خسارت‌ها چند برابر پیش‌بینی می‌شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شکسته شدن بند خاکی در روستای بیجورد بردسکن بر اثر سیلاب
  • ساخت سد کهیر از زیر آب رفتن کنارک و ۳۰ روستا جلوگیری کرد
  • سهم ۲۴ درصدی آبخیزداری از کل حوزه‌های سیل خیز کشور/ اعتبار کافی نیست
  • آورد آب سد دز خوزستان در حد سیلاب نیست
  • ظرفیت سد دز تکمیل شد
  • یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی؛ گل یا پوچ
  • احتمال افزایش خروجی سد دز
  • آزادسازی ۱۵ هزارمترمربع اراضی جنگلی در توسکستان/ ۳ اعیانی غیرمجاز تخریب شد
  • انجام ۳۵۰ هزار مترمکعب کوه‌بُری در تقاطع مدافعان سلامت قم
  • درس‌هایی برای روانپزشکان از پروژه‌های کنترل ذهن سیا