Web Analytics Made Easy - Statcounter

۲۳ دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در نامه‌ای به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و نمایندگان مجلس از آنان خواستند با حذف سهمیه‌های غیرمنطقی، فضای رقابتی سالم برای ورود به دانشگاه فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ۲۳ دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در نامه‌ای به سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نکاتی را درخصوص انواع سهمیه‌های کنکور سراسری بیان کردند و از آنان خواستند با تصویب و اجرای عادلانه قوانین و حذف سهمیه‌های غیرمنطقی، فضای رقابتی سالم برای علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه فراهم کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این نامه آمده است:

اضطراب کنکور برای ورود به دانشگاه‌های برتر کشور و زحمات و تلاش‌هایی که سال‌ها برای رسیدن به آن کشیده می‌شود، پدیده آشنایی است که اکثر مردم با آن در ارتباط بوده یا آن را تجربه کرده اند. در این رقابت تنگاتنگ، افراد زیادی هستند که پشتوانه علمی قوی دارند و در عین حال از سهمیه‌های عجیب و غیرمنصفانه (در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) برخوردار نیستند، به ناچار مجبورند سهم بیشتری از این اضطراب‌ها و تلاش‌ها را تحمل کنند. در طی این مسیر دشوار برای گذر از کنکور‌ها و رسیدن به دانشگاه‌های برتر در کنار رقابتی ناعادلانه، قسمت زیادی از شور و اشتیاق خود را صرف کرده و انرژی و انگیزه آنان برای شروع قسمت اصلی راه علمی، یعنی در دانشگاه ازبین می‌رود.

در حال حاضر ۱۹ سهمیه از جمله سهمیه مناطق، ایثارگران ۵ درصد، ایثارگران ۲۵ درصد، رزمندگان، مربیان، کارمندان، فرزندان اساتید عضو هیات علمی دانشگاه ها، قهرمانان و ... برای انتخاب رشته و دانشگاه در سطوح مختلف آموزشی وجود دارد. برخی از انواع سهمیه‌ها براساس ۷۰ تا ۸۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرش شده در گزینش آزاد در هر کد رشته محل است که بهتر است این حد نصاب به ۷۰ تا ۸۰ درصد میانگین نمرات دو چارک افراد با نمرات ضعیف‌تر پذیرش شده در گزینش آزاد در هر کد رشته محل باشد.

سهمیه مناطق: هرچند به طور کلی سطح امکانات افراد با توجه به بزرگی شهر محل زندگی بیشتر می‌شود، اما هر دانش آموزی که در تهران یا اصفهان یا مشهد و دیگر شهر‌های بزرگ درس خوانده است (منطقه ۱) به این معنی نیست که امکانات آموزشی مناسب و قوی را در اختیار داشته و قسمت‌هایی از این شهر‌های بزرگ وجود دارند که منطقه ۱ محسوب می‌شوند، اما از شهر‌های کوچک محروم ترند! بالعکس دانش آموزی که در شهری کوچک‌تر مشغول تحصیل است باتوجه به گسترش ارتباطات می‌تواند با توجه به تورم و گرانی‌های اخیر، دسترسی به منابع کمک دهنده برای کنکور‌ها برای قشر متوسط و ضعیف جامعه دشوارتر از قبل شده است. بهتر است برای جبران این گونه کمبود امکانات و تاحدی مساوی شدن با افرادی که در تهیه منابع کنکور و امکانات آموزشی مشکلی ندارند، سهمیه‌ای برای این گروه از جامعه در نظر گرفته شود؛ از جمله:

۱- خانواده‌های تحت کمیته امداد امام خمینی (ره)
۲- خانوار‌هایی با سرپرستی زنان با درآمد پایین
۳- خانوار‌هایی که سرپرست آن‌ها بیکار است

در حقیقت به جای به کارگیری بسیاری از سهمیه ها، باید امکانات آموزشی در یک سطح مناسب و کافی، در اختیار همه افراد قرار گیرد.

تعدادی از سهمیه‌های موجود با اختصاص دادن بخشی از ظرفیت‌های هر دانشگاه به کسانی که شایستگی علمی کافی را برای کسب آن جایگاه ندارند، می‌توانند مانع از ورود محصلان شایسته، با استعداد و با پشتکار علمی به دانشگاه‌های با کیفیت بالا از نظر امکانات آموزشی و پژوهشی کشور شود و در نتیجه توانایی‌های این افراد کمتر از حد واقعی خود به منصه ظهور می‌رسد.

در پایان بیان می‌کنیم با تصویب و اجرای قوانین عادلانه و بدون تعارض منافع و حذف یا تغییر انواع سهمیه‌های غیرمنطقی موجود (که برخی از آن‌ها اشاره شد) در کنار درنظر گرفتن تسهیلات منطقی برای افرادی که امکانات و منابع مناسبی برای شرکت در رقابت کنکور در همه سطوح (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) در اختیار نداشته اند، می‌توان در رقابتی سالم کسانی که سال هاست با کوشش فراوان مشغول تحصیل دانش هستند و استعداد‌های فکری و ذهنی برتر دارند و ارزش فراوانی برای جایگاه علم قائل هستند، در مسیر هدایت کرد تا با شکوفایی توانایی‌های خود، در مسیر رشد علمی کشور و روشنایی حاصل از کاربرد آن، برای جامعه موثر واقع شوند.

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گناباد
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تربت جام
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زابل
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی یزد
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی البرز
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی قزوین
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کاشان
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی لرستان
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مراغه
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کردستان
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بابل
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سهمیه کنکور بسیج دانشجویی اصفهان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی امکانات آموزشی دانشگاه ها سهمیه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۰۳۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح آمایش آموزش عالی را مرحله به مرحله پیش می‌بریم

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری در حاشیه جلسه هیأت دولت امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: طرح آمایش آموزش عالی را مرحله به مرحله پیش می‌بریم و سعی می‌کنیم توسعه بر اساس نیاز باشد، به گونه‌ای که هر رسته‌ای که خواست تأسیس شود، پیوست اشتغال داشته باشد.

وی افزود: در عین حال تلاش می‌کنیم رشته‌هایی هم که دانشجو کم دارد یا ظرفیت آنها کاهش پیدا کرده را مورد تغییر رویکرد بدهیم یا با برخی از دانشگاه‌ها ادغام کنیم.

زلفی گل در خصوص همکاری بانک مرکزی برای تخصیص ارز دانشجویی، تاکید کرد: رئیس کل بانک مرکزی در زمینه ارز دانشجویی بسیار با سخاوت عمل می‌کند و برای تسهیل تخصیص ارز دانشجویی پیشنهاداتی را ارائه کرده است.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به تأسیس شعب برون مرزی دانشگاه‌های ایران در کشور عراق، اظهار داشت: دانشگاه‌های بزرگ ما مثل دانشگاه شریف، دانشگاه تهران و بعضی از دانشگاه‌های شهرستانی با دانشگاه‌های عراق توافقاتی داشتند و در حال تأسیس شعبی در این کشور هستیم.

کد خبر 6100623

دیگر خبرها

  • طرح آمایش آموزش عالی را مرحله به مرحله پیش می‌بریم
  • آیین نامه جدید شورای صنفی دانشجویان علوم پزشکی کشور رسما ابلاغ شد
  • حذف خط قرمز‌ها و تسهیل در فرآیند صدور مجوز نشریات دانشجویی / بودجه مجزایی برای حمایت نداریم+ فیلم
  • بیشترین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره اخیر برای آموزش و پرورش بوده است
  • دانشجویان پرانگیزه؛ اما مسئولان همچنان در خواب غفلت!/ دل نوشته‌های دانشجویی را جدی بگیرید تا مشکلات مملکت حل شوند
  • مخبردزفولی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه آزاد شد
  • عموعابدینی: آمایش رشته‌های تحصیلی در دستور کار وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی است
  • نمایندگان شورا در وزارتین علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد تعیین شدند
  • توزیع عادلانه امکانات؛ رمز اصلاح حاشیه‌نشینی در مشهد
  • اجرای شیوه‌نامه نظام استاد شاگردی در دانشگاه آزاد اسلامی