Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی طرح جهش تولید و تامین مسکن با ماده ۱۱ این طرح موافقت کردند.

براساس ماده ۱۱، سازمان ملی زمین و مسکن مکلف است زمین‌های مستعد توسعه شهری با اولویت شهر‌های در حال تهیه طرح جامع شهری شناسایی و مقدمات الحاق آن‌ها به شهر‌ها را فراهم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین با نظر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و موافقت نمایندگان؛ ماده ۹ طرح مذکور جهت رفع ابهام به کمیسیون عمران مجلس ارجاع شد.

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی ماده مذکور گفت: هر طرح جامعی را وزارت راه و شهرسازی تصویب نمی‌کند، مصوبات شهرسازی براساس قانون توسط شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب می‌شود و در وزارتخانه نیز عضو این شورا هستند.

براساس ماده ۹ ارجاعی به کمیسیون عمران؛ سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مکلف است اراضی ملی واقع در محدوده و حریم شهر‌ها و همچنین اراضی مصوب وزارت راه و شهرسازی برای طرح‌های شهرک‌سازی در خارج از حریم شهر‌ها را حداکثر ظرف مدت ۲ ماه تحویل وزارت راه و شهرسازی کند.

همچنین در تبصره ۱ این ماده آمده است؛ وزارت‌خانه‌های نیرو، نفت، راه و شهرسازی و ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلفند زیر ساخت‌های لازم در حوزه وظایف ذاتی خود را در این اراضی فراهم کنند.

براساس تبصره ۲، اراضی کشاورزی حاصلخیز (درجه ۱ و ۲) به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی، جنگل‌های طبیعی و دست‌کاشت، بیشه‌های طبیعی، نهالستان‌ها، پارک‌ها و ذخیره‌گاه‌های جنگلی و مرتعی، عرصه‌های ذخیره ژنتیکی، ایستگاه‌های تولید بذر، حوضه‌های آبخیز زوجی، محدوده ایستگاه‌های پایش و اندازه‌گیری آبخیزداری، بستر و حریم رودخانه‌ها و انهار، چراگاه‏ها و راه‌های مسیر کوچ ایل‏نشین‌ها و حریم مربوط به آن‌ها و مناطق چهارگانه محیط‏ زیستی نمی‌توانند برای ساخت مسکن مورد استفاده قرار گیرد.

گفتنی است ماده ۱۰ طرح جهش تولید و تامین مسکن نیز به دلیل ابهاماتی که داشت، با نظر رئیس مجلس شورای اسلامی و موافقت نمایندگان جهت رفع ابهام به کمیسیون عمران مجلس ارجاع داده شد.

براساس ماده ۱۰ ارجاع شده به کمیسیون کلیه وزارتخانه‌ها، موسسات و دستگاه‌های دولتی و همچنین شرکت‌هایی که صد در صد (۱۰۰%) سرمایه و سهام آن‌ها متعلق به دولت می‌باشد، مکلفند نسبت به واگذاری و تحویل رایگان اراضی در اختیار خود که در چارچوب مکان یابی موضوع ماده (۶) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۸۷ قرار می‌گیرند (به استثناء مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست)، ظرف دو ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون بنا به درخواست وزارت راه و شهرسازی اقدام نمایند. ادارات ثبت اسناد و املاک مکلفند پس از اعلام وزارتخانه یادشده ظرف یک ماه نسبت به تفکیک و ثبت انتقال ملک در دفتر املاک و صدور سند مالکیت به نام دولت با نمایندگی وزارت راه و شهرسازی اقدام کنند.

براساس تبصره ۱ این ماده؛ چنانچه دستگاه­‌های موضوع این ماده ظرف دو ماه از تاریخ درخواست وزارت راه و شهرسازی نسبت به واگذاری و تحویل زمین و تسلیم اسناد و مدارک آن اقدام نکنند، ادارات ثبت اسناد و املاک موظفند به درخواست وزارت راه و شهرسازی، ظرف یک ماه به ترتیب یادشده اقدام و سند مالکیت جدید را به نام دولت با نمایندگی وزارت راه و شهرسازی صادر کنند.

در تبصره ۲ نیز آمده است؛ زمین‌های متعلق به وزارت جهادکشاورزی واقع در محدوده و حریم شهر‌ها که بر اساس ماده (۱۲) قانون تشکیل وزارت جهادکشاورزی مصوب ۱۰ دی ماه سال ۱۳۷۹ و قوانین بودجه سنواتی با تصویب هیئت وزیران امکان فروش آن‌ها میسر می‌شود، لازم است قبل از ارجاع موضوع به هیأت وزیران، به تأیید وزارت راه و شهرسازی مبنی بر عدم شمول برنامه واگذاری اراضی جهت احداث و تولید مسکن برسد.

همچنین ماده ۱۲ طرح مذکور با درخواست محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران  جهت بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع شد.

در این ماده نیز آمده است؛ کلیه دستگاه‌های موضوع ماده ۴ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۸۷ با اصلاحات و الحاقات بعدی و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به منظور تامین اراضی مورد نیاز توسعه و هدایت ساخت و ساز در روستا‌ها مکلفند:

الف) اراضی واقع در محدوده و حریم طرح هادی روستا‌های واقع در حریم شهر‌ها را حداکثر ظرف دو ماه از تاریخ درخواست وزارت راه و شهرسازی به صورت رایگان در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند. ادارات ثبت و اسناد و املاک موظفند اسناد مالکیت اراضی فوق را ظرف یک ماه به نام وزارت راه و شهرسازی منتقل کنند.

ب) اراضی واقع در محدوده و حریم طرح هادی روستا‌های واقع در خارج از حریم شهر‌ها را حداکثر ظرف دو ماه از تاریخ درخواست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به صورت رایگان در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار دهند. ادارات ثبت و اسناد و املاک موظفند اسناد مالکیت اراضی فوق را ظرف یک ماه به نام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منتقل کنند.

تبصره ۱ ماده ۱۲ اذعان می‌دارد؛ دستگاه‌های خدمت رسان موظفند تاسیسات موردنیاز اراضی فوق را در چارچوب بودجه سالانه به صورت خارج از نوبت اجراء کند.

براساس تبصره ۲ این ماده؛ کلیه اراضی واگذار شده به بنیاد مسکن در صورت تبدیل روستا به شهر براساس تغییرات مصوب در تقسیمات کشوری به صورت رایگان توسط بنیاد مسکن به وزارت راه و شهرسازی واگذار می‌شود. در صورت عدم انتقال ظرف مدت ۲ ماه پس از ابلاغ تغییرات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است با درخواست وزارت راه و شهرسازی نسبت به صدور اسناد مالکیت به نام وزارت راه و شهرسازی اقدام کند. 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نمایندگان مجلس صحن علنی درخواست وزارت راه و شهرسازی واقع در محدوده و حریم کمیسیون عمران اسناد و املاک حریم شهر ها بنیاد مسکن ادارات ثبت ظرف یک ماه شهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۰۳۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده سازی اراضی طرح نهضت ملی مسکن در رفسنجان

   به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان ، این طرح در راستای طرح نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در ۲۷۸ هکتار از اراضی دولتی رفسنجان اجرا می شود و۴۰ درصد از متقاضیان طرح ملی مسکن در رفسنجان را پوشش می دهد.

  در آیین آغاز اجرای این طرح با حضور دستیار رییس جمهور در امور مردمی سازی دولت محمد مهدی فداکار  استاندار کرمان گفت: در شهرها و مناطق مختلف استان کرمان زمین ویلایی در این طرح واگذار می شود که قرعه کشی واگذاری زمین های نهضت ملی مسکن در تعدادی از مناطق استان انجام شده  وحدود ۶۰۰ هکتار نیز قرار است در مرحله بعد به این طرح اضافه شود که تمامی متقاضیان را پوشش دهد و خدمات زیربنایی این طرح توسط دستگاه های ذیربط نیز همزمان پس از واگذاری انجام خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان هم گفت: ۲۷۸ هکتار از اراضی دولتی تمامی دستگاه ها با مساعدت مسئولان ارشد استان کرمان و پس از طی تمامی مراحل قانونی به شهر رفسنجان الحاق شد و در این سایت، سه هزار و ۸۶۴ قطعه زمین به همراه اراضی مورد نیاز برای خدمات پشتیبان فراهم شده است.

رضا حافظی ادامه داد: فضای مذهبی، فضای سبز، آموزشی، درمانی و غیره برای سکونت افراد متقاضی در این طرح دیده شده و عملیات اجرایی با همکاری شورا و شهرداری شهر رفسنجان انجام می شود که در فاصله اندکی واگذاری و قرعه کشی را برای افراد واجد شرایط و دارای اولویت انجام خواهیم داد.

وی تاکید کرد: تامین زمین برای افراد واجد شرایط به عهده دولت است و سایر دستگاه های خدمات رسان نیز باید زیر ساخت ها را فراهم کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان اظهار داشت: در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده نیز برای افرادی که از ۲۴ مهر ۱۴۰۰ فرزند سوم آنها به دنیا آمده زمین در اختیارشان قرار داده می شود.

 

 

دیگر خبرها

  • طرح نهضت ملی مسکن جنوب شرق استان تهران آغاز شد
  • آغاز اجرای طرح کلید به کلید در ۱۸ استان کشور                           
  • مسیر دسترسی اراضی ۵۶۰ هکتاری در قم احداث می‌شود
  • واگذاری زمین به ۱۸۸ ایثارگر گلستانی در طرح نهضت ملی مسکن
  • ۱۰۰ هزار خانواده فاقد مسکن در لرستان شناسایی شده است
  • آماده سازی اراضی طرح نهضت ملی مسکن در رفسنجان
  • بانک مرکزی:۹۱ درصد از متقاضیان مسکن قرارداد امضا کردند
  • آغاز ساخت ۳۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن پلاک‌های فرسوده تهران
  • اسناد مالکیت ۸۷۴ هکتار زمین طرح نهضت ملی مسکن استان بوشهر صادر شد
  • شتاب مطلوب طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی