پرسش های از دبیر جشنواره فیلم فجر
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۰۳۴۴۶
هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران در قالب بیانیه ای ، پرسش های را از دبیر جشنواره فیلم فجر مطرح کرد و خواستار شفاف سازی شد.
به گزارش ایسنا ، در متن بیانیه آمده است : « ضمن عرض تبریک به تمامی اعضای انجمن فیلم کوتاه ایران که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، در بخش های مختلف خوش درخشیدند و باعث افتخار این انجمن شدند، به استحضار می رساند که هیات مدیره ی انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) ، مطابق سال های گذشته از نزدیک فعالیتهای آن جشنواره را در بخش مسابقه ی فیلم کوتاه دنبال کرده و تحلیل و بررسی سیاست های اتخاذ شده را در دستور کار خود قرار داده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هیات مدیره ایسفا طی دو سال گذشته در رابطه با شیوه و ساختار اجرایی بخش مسابقه فیلم های کوتاه در جشنواره فیلم فجر، در فواصل مختلف با برگزاری جلسات با دبیر محترم جشنواره ، و به شکل مکتوب و شفاهی به نواقص و اشکالات این شیوه برگزاری تأکید داشته و امسال هم ایسفا این اطمینان خاطر را به دبیر محترم جشنواره داده بود که می تواند در بخش های انتخاب آثار، برگزاری جلسات نقد و بررسی فیلم ها و همچنین برگزاری فضای رونمایی از فیلم ها و حضور اهالی فیلم کوتاه آنچنان که شایسته آنهاست، با جشنواره مشارکت جدی داشته باشد. لذا انتظار می رفت برگزارکنندگان این دوره با در نظر گرفتن تجربه های پیشین و نگاه کارشناسانه انجمن فیلم کوتاه ایران، نسبت به رفع دغدغه های به حق جامعه ی فیلم کوتاه تدابیر موثرتر و کارآمدی بیندیشند و از ظرفیت های ایسفا در این زمینه بهره بگیرند. اما پس از انتشار فراخوان این رویداد و در طول برگزاری این جشنواره شاهد بودیم که امسال نیز ایرادات به شکل نامناسب تری وجود داشتند. بنابراین بر خود واجب می دانیم که به منظور رشد و اعتلای هر چه بیشتر فیلم کوتاه و سرمایه های انسانی این حوزه، این پرسش ها را از برگزارکنندگان جشنواره فجر مطرح کنیم.
۱. انجمن فیلم کوتاه ایران بر این باور است که فیلم کوتاه باید به عنوان یک مدیوم مستقل و خلاقانه در جشنواره ملی فجر حضوری موثر و مقتدرانه داشته باشد. به این معنی که فرآیند انتخاب، معرفی و تقدیر از این آثار به شکل کاملاً حرفه ای و استاندارد صورت بپذیرد. اما متاسفانه در این دوره نیز با محدود کردن شکل دریافت آثار و انحصاری کردن آن به فیلم های حاضر در بخش مسابقه ی جشنواره فیلم کوتاه تهران، بار دیگر بخش بزرگی از جامعه ی مستعد و جوان فیلم کوتاه کشور نادیده گرفته شد. چرا جشنواره فیلم فجر که دارای ردیف بودجه و امکانات است این زحمت را به خود نمی دهد که طبق یک شیوه استاندارد و یک آیین نامه مشخص نسبت به انتخاب فیلم های کوتاه اقدام کند؟ چرا در شرایط امروز که فیلم های کوتاه با هزینه و زحمات زیادی ساخته می شوند، جشنواره فیلم فجر بستر تازه ای برای معرفی و کشف استعدادهای این عرصه نمی شود؟
۲. چرا مسئولین برگزاری جشنواره به بخش مسابقه فیلم کوتاه به عنوان بخشی حاشیه ای و از سر رفع تکلیف نگاه می کنند و در هر دوره از اختصاص دادن سالن و سئانس مناسب برای فیلم های کوتاه، نشست های نقد و بررسی آثار و معرفی فیلمسازان جوان با حضور منتقدان و صاحب نظران عرصه فیلم کوتاه طفره می روند؟ و اینکه امسال طبق کدام آیین نامه با این استدلال که فیلم های بخش مسابقه، پیش از این در جشنواره فیلم کوتاه تهران نمایش داشته اند از نمایش آنها خودداری شده است؟
۳. ضمن احترام به داوران محترم امسال بخش فیلم کوتاه، از طریق مجراهای مختلف شنیده شده که دبیر محترم به دفعات اعلام کرده اند که در انتخاب اعضای داوری با انجمن فیلم کوتاه ایران مشورت و همکاری داشته اند. این در حالی است که هیات مدیره ایسفا هیچ نامه رسمی و حتی درخواست شفاهی از سوی دبیرخانه جشنواره فجر دریافت نکرده است. این صحیح نیست که از اعتبار صنف بهره برده شود و متاسفانه در عمل به هیچ درخواست مشروعی که صنف برای احقاق حقوق خانواده فیلم کوتاه داشته توجهی نشود. ما از دبیر محترم در این رابطه خواستار شفاف سازی هستیم.
۴. در میان هیات داوران امسال بخش کوتاه متاسفانه هیچ خانمی حضور ندارد. آیا این روش درستی است که در جشنواره ای که عنوان ملی بر خود نهاده است نگاه نیمی از جامعه حذف شود؟
تقاضا داریم پرسش های مطروحه، از جانب دبیر محترم و دست اندرکاران برگزاری سی و نهمین جشنواره فجر به منظور شفافیت اذهان جامعه ی فیلم کوتاه ایران، پاسخ های درخور دریافت دارد. در پایان انجمن فیلم کوتاه ایران همچنان آمادگی هر نوع همکاری را برای سامان دهی این بخش اعلام می دارد. به امید رشد و بالندگی هر چه بیشتر فیلم کوتاه ایران.
هیئت مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران(ایسفا)
۲۵ بهمن ماه ۱۳۹۹»
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر 99 بخش فیلم کوتاه در جشنواره فیلم فجر انجمن فیلم کوتاه ایران جشنواره فیلم فجر فیلم های کوتاه ی فیلم کوتاه هیات مدیره دبیر محترم بخش مسابقه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۰۳۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
این فیلم بیش از حد برخاسته از جهان شخصی نیست
«برخی فیلمهای کوتاه بیش از حد برخاسته از جهان شخصی سازندهاش هستند و به همین دلیل بیش از اندازه ایرانی محسوب میشود اما این فیلم، زبان و سوژهای دارد که برای همه مردم دنیا، قابل فهم است. »
مهدیه محمدی کارگردان فیلم کوتاه «آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه شدن دیده بود» همزمان با راهیابی این اثر به بیست و پنجمین دوره جشنواره Short Shorts Film Festival & Asia در گفتوگویی با ایسنا درباره این اثر توضیح داد: این فیلم یک روایت ملودرام دارد و ایده آن در قالب گفتوگویی دوستانه با فیلمنامهنویس فیلم شکل گرفت. در گفتوگوهایی که داشتیم به یک دغدغه مشترک رسیدیم و احساس کردیم این فضای داستانی را دوست داریم. بر همین اساس ایدهپردازی را شروع کردیم و به فیلمنامه نهایی رسیدیم.
وی افزود: دغدغهای که تبدیل به انگیزه ساخت این فیلم کوتاه شد، دغدغهای برخاسته از زندگی شخصی خودم بود. بهواسطه عزیزان و نزدیکان خودم که درگیر بیماری بودند، فضای پیرامون این بیماران را از نزدیک لمس کرده بودم و پرداختن به همین فضا، دغدغه اصلیام در این فیلم بود.
این کارگردان فیلم کوتاه درباره بازخوردهای نمایش این اثر خود در جشنواره فیلمکوتاه تهران گفت: بعد از نمایش فیلم در جشنواره شاهد بازخوردهای مثبت بسیاری بودیم. تقریبا هر کسی که از سالن اکران بیرون میآمد، واکنش مثبت داشت. به همین دلیل هم فیلم در آرای مخاطبان جشنواره، در ترکیب پنج فیلم بالای جدول قرار داشت. بعدها در جشنوارههای بینالمللی هم شاهد همین بازخوردهای خوب بودیم. فیلم در چند شهر سوئیس هم اکرانهای جشنوارهای را تجربه کرد که بهشدت بازخوردهای خوبی از آن داشتیم.
وی افزود: خیلی از مخاطبان خارجی حتی میگفتند که با بسیاری از صحنههای فیلم گریه میکردیم. احساسم این است که مخاطبان داخلی و خارجی ارتباط احساسی خوبی با این فیلم برقرار کردند و برداشتی که از آن داشتند همان برداشت و پیامی بود که ما مدنظر داشتیم.
محمدی درباره فرآیند تولید فیلم کوتاه «آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه شدن دیده بود» هم توضیح داد: از حوالی عید نوروز سال گذشته بود که ایدهپردازی درباره این کار را شروع کردیم و درباره آن صحبت میکردیم اما بعد از رسیدن به ایده نهایی و تکمیل فیلمنامه، در حوالی مردادماه بود که تصویربرداری در حوالی رامسر صورت گرفت. مجموع تصویربرداری کار هم سه روز طول کشید. از آنجایی که شناختی از تیمهای شهرستانی نداشتیم هم کل تیم تولید را از تهران با خودمان راهی کردیم.
وی درباره افزایش هزینههای تولید فیلمکوتاه هم گفت: واقعا هزینههای تولید قابل قیاس با سالهای قبل نیست و ما هم مانند دیگر دوستان فیلمساز در سینمای کوتاه، درگیر این چالش بودیم. بخشی از این هزینه را انجمن سینمای جوانان تقبل کرد و مابقی آن را تهیهکننده بهصورت شخصی تأمین کرد. بخشی از کار هم رفاقتی و با همراهی دوستانه گروه تولید پیش رفت.
کارگردان فیلم کوتاه «آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه شدن دیده بود»، درباره راهیابی این فیلم به جشنواره «Short Shorts Film Festival & Asi» گفت: قطعا این رویداد، جشنواره بسیار معتبری است که یکی از درگاههای ورود به جشن اسکار هم محسوب میشود. احساس میکنم زبان فیلم ما زبانی جهانی بود و احتمالا به همین دلیل هم شاهد راهیابی آن به این رویدادهای بینالمللی هستیم. برخی فیلمهای کوتاه بیش از حد برخاسته از جهان شخصی سازندهاش هستند و به همین دلیل بیش از اندازه ایرانی محسوب میشود اما این فیلم، زبان و سوژهای دارد که برای همه مردم دنیا، قابل فهم است.
وی در پایان گفت: ما در فرآیند تولید تمام تلاش خود را کردیم که این فیلم را به بهترین و درستترین شکل ممکن به تصویر درآوریم و خوشحالیم که حاصل کار مورد توجه رویدادهای بینالمللی هم قرار گرفته است. متأسفانه امکان حضور در این رویداد را بهصورت شخصی نداشتم اما امیدوارم برای این فیلم، بهترین اتفاقها رخ بدهد. در ادامه هم پخشکننده بینالمللی ما، برنامهریزی برای حضور در رویدادهای معتبر دیگر، خواهد داشت.
فیلم کوتاه «آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه شدن دیده بود» در مؤسسه فرهنگی هنری «نگاه آخر» و با حمایت انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده است.
انتهای پیام