Web Analytics Made Easy - Statcounter

ورمقانی گفت: در طول سال و به صورت مستمر از واحدهای مرغداری و مرغداری های صنعتی و در روستاهای مشکوک نمونه برداری بعمل می آید و خوشبختانه تا به الان نه در هیچ کدام از واحدهای مرغداری و نه در طیور بومی روستاهای استان این بیماری مشاهده نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجتبی ورمقانی مدیر کل دامپزشکی استان کردستان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار کُردتودی، اظهار داشت: اداره کل دامپزشکی استان کردستان در اجرای طرح رصد و پایش بیماری فوق حاد پرندگان هفته ی قبل پس از دریافت گزارشی از سازمان محیط زیست مبنی بر تلفات دو لک لک در دریاچه ی زریوار، اکیپ هایی از اداره کل دامپزشکی استان به این مناطق اعزام شدند و یکی از آنها که قابلیت نمونه برداری داشت، نمونه را اخذ و در آزمایشگاه استان مورد آزمایش قرار گرفت  که از لحاظ بیماری فوق حاد پرندگان مثبت اعلام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: در طول سال و به صورت مستمر از واحدهای مرغداری و مرغداری های صنعتی و در روستاهای مشکوک نمونه برداری بعمل می آید و خوشبختانه تا به الان نه در هیچ کدام از واحدهای مرغداری و نه در طیور بومی روستاهای استان این بیماری مشاهده نشده است.

وی افزود: بیماری فوق حاد پرندگان تنها در یک قطعه لک لک که جزء پرندگان آبزی و در منابع آبی مستقر و مهاجر هستند مشاهده شده است و بعد از آن روستاها و مرغداری های اطراف دریاچه ی زریوار نمونه داری شده است که فقط همان یک مورد مشاهده شده است.

ورمقانی ضمن اطمینان بخشی از سلامت تخم مرغ ها و مرغ های بسته بندی و صنعتی خاطر نشان کرد:  از مردم استان کردستان درخواست داریم که در این خصوص هیچ نگرانی نداشته باشند چرا که مرغی که در کشتارگاه ها کشتار می شوند و همچنین مامی محصولات تحت نظارت سازمان دامپزشکی کردستان در سطح بازار توزیع می شود و شهروندان با اطمینان طیور و تخم مرغ ها را استفاده نمایند.

وی با اشاره به اینکه مردم از مخفی کردن، تلفات مرغ و طیور به شدت خودداری کنند؛  اظهار داشت: از مردم استان کردستان خواهشمندیم که از خرید مرغ زنده که در معابر به صورت غیر بهداشتی کشتار می شود جداً خودداری کنند چرا که منبع بیماری آنفولانزا است و از مرغ های بسته بندی شده بدون هیچ نگرانی استفاده کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان کردستان ضمن هشدار به مرغداران بومی نسبت به پیشگیری از شیوع این بیماری گفت: مرغداران ضمن ضد عفونی محل حیوانات و جلوگیری از ارتباط آنان با پرندگان وحشی، با مشاهده هرگونه بیماری حتما سازمان دامپزشکی استان را مطلع نمایند و همچنین روستاییان چنانچه تلفات غیر عادی مرغ و خروس و ماکیان را داشتند سریعاً به دامپزشکی های شهرستان خود اطلاع دهند تا همکاران ما اقدامات لازم را انجام دهند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: بیماری فوق حاد پرندگان واحدهای مرغداری کل دامپزشکی استان استان کردستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۰۳۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گوشت قرمز از مراکز معتبر و موردتایید دامپزشکی تهیه شود

بر اساس اعلام جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی، شهروندان گوشت قرمز را از مراکز معتبر و مورد تایید دامپزشکی تهیه کنند و از خرید گوشت‌های بازرسی‌نشده و بدون مهر دامپزشکی (کشتار غیرمجاز) جدا خودداری شود.

قصاب‌ها و افرادی که مستقیم با دام سر و کار دارند، یا در کار ذبح دام هستند، یا افرادی که دام را در منزل یا مجاورت منزل خود نگهداری می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های مشترک انسان و دام هستند؛ بنابراین این افراد باید از تماس مستقیم با حیوان و ترشحات آن، اجتناب کرده و افراد فعال در کشتارگاه‌ها هم باید از دستکش، چکمه و روپوش استفاده کنند، رعایت بهداشت فردی تنها راه پیشگیری از ابتلا به بیماری است.

گوشت‌هایی که خارج از زنجیره تولید دامپزشکی ذبح می‌شود اگر علائم بیماری نداشته باشد، بهتر است قبل از مصرف، برای از بین رفتن میکروب بیماری‌های احتمالی مشترک بین انسان و دام، به مدت ۲۴ ساعت داخل کیسه پلاستیکی در یخچال نگهداری شود.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون ۴۵۵ هزار طیور بومی در قزوین
  • کشف ۸۵۰ کیلوگرم گوشت و آلایش‌های غیربهداشتی و غیرقابل مصرف دام و طیور
  • موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است
  • گوشت قرمز از مراکز معتبر و موردتایید دامپزشکی تهیه شود
  • اسفند ماه «مرغ حذفی» بیشترین افزایش قیمت را داشت
  • کاهش کانون‌های بیماری آبله در استان ایلام
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • نرخ تورم سالانه در مرغداری‌های صنعتی به ۵۷.۸ رسید
  • یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد
  • اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان