Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به گفته منتقدان، تصمیم چهل و سه سناتور جمهوری‌خواه برای تبرئه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا نژادپرستانه و در راستای حمایت از نژادپرستی است.

به نوشته روزنامه «گاردین»، دادگاه محاکمه رئیس جمهور آمریکا ظرف چند روز گذشته  و با اتهام تحریک به شورش و حمله به کنگره در مجلس سنا برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هواداران ترامپ در این حمله پرچم‌های کنفدراسیون در دست داشته و لباس‌هایی با نمادهای نژادپرستانه و مختص به سفید برتر پندارها بر تن داشتند.

«کیمبرلی آتکینز» یادداشت‌نویس برجسته و سیاه‌پوست نشریه «بوستون گلوب» در پیامی توئیتری نوشت، اوباش تلاش کردند تأیید آرای افرادی شبیه به او را متوقف کنند.

آتکینز نوشت:‌ «هنگامی که چنین اتفاقی به درخواست رئیس جمهور ایالات متحده رخ می‌دهد، قانون اساسی چاره‌ای را برای آن فراهم می‌کند البته اگر اعضای مجلس نمایندگان و سنا به سوگند خود پایبند باشند. [آمریکا] یک جمهوری است، اگر بتوانید آن را حفظ کنید. اما آیا برای من هم یک جمهوری است؟»

از سوی دیگر «کارن عطیه» ستون‌نویس روزنامه «واشنگتن پست» در یادداشتی با تیتر «امروز سفید برتر پنداری پیروز شد» نوشت: «تاریخ نشان خواهد داد که رهبران هر دو جناح این اجازه را دادند که سفید برتر پنداری، شورش و خشونت، بخشی مجاز در سیاست‌های ما باشد. آمریکا به این خاطر عذاب زیادی را متحمل خواهد شد».

گاردین نوشت، ۸۹ درصد از مجلس سنا را سفیدپوستان تشکیل داده‌اند. گناهکار شناختم ترامپ نیازمند رأی ۶۷ سناتور بود اما او با ۵۷ رأی در برابر ۴۳ رأی، تبرئه شد.

«چاک شومر» رهبر اکثریت دموکرات مجلس سناگفت، گناهکار بودن ترامپ «حقیقتی غیر قابل بحث» است و به افراد حاضر گفت «پرچم نفرت‌انگیز و نژادپرستانه کنفدراسیون را به یاد بیاورید که [در حمله به کنگره] در صحن‌های اتحادیه ما برافراشته شده بود».

«مایکل وان در وین» در سخنرانی پایانی خود، حمله به کنگره را با اعتراضات جنبش «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد» مقایسه کرد و شرکت‌کنندگان در این تجمعات را اوباش نامید.

یک فعال سیاه‌پوست ضدنژادپرستی در واکنش به این اظهارات در پیامی توئیتری، با اشاره به رفتارهای خشونت‌آمیز پلیس آمریکا نوشت: «سیاه‌پوستان نمی‌تواند زانو بر روی گردن کسی بگذارند یا به صورت کودکان اسپری فلفل بپاشند. اما سفیدپوست بودن از خود محافظت می‌کند. آمریکا همین است و همواره همین‌طور خواهد بود و اگر می‌خواهیم طور دیگری باشیم باید دست به تصمیم‌گیری بزنیم».

«خلیل جبران محمد» استاد تاریخ دانشگاه هاروارد آمریکا، انتخاب «جو بایدن» به عنوان رئیس جمهور و تبرئه ترامپ را به پیروزی «آبراهام لینکلن» در انتخابات سال ۱۸۶۱ تشبیه کرد که تنها چند ماه بعد از آن جنگ‌های داخلی آمریکا آغاز شد.

این استاد دانشگاه گفت: «اکنون ترامپ سردسته نو کنفدراسون است که پیش‌تر حزب جمهوری خواه نام داشت. این حزب از افرادی تشکیل شده است که ایدئولوژی اجدادی آن‌ها همواره در تمام سطوح دولت و جامعه مشهود بود. بگذارید روشن بگویم، آمریکا همواره به همین شکل بوده است».

«بریتنی کوپر» نویسنده سیاه‌پوست آمریکایی نیز در واکنشی نوشت، دادگاه استیضاح ترامپ او را به یاد دورانی می‌اندازد هیأت منصفه‌های سفیدپوست، به ندرت قتل‌های فراقانونی هم‌نوعان خود را محکوم می‌کردند.

کوپر گفت: «آن دست هیأت منصفه‌ها، اجداد جمهوری‌خواهان امروزی هستند. اگر نگویم این مسئله مایه خشم است، دستکم شرم‌آور است».

وی افزود: «همچنین خطاب به سفیدپوست‌های لیبرالی که مدیران استیضاح بودند و پرونده‌ای بی‌حاصل را علیه شورش سفید برتر پنداران ارائه کردند، می‌گویم: خوش آمدید. این احساس همانند فریاد زدن در باد است. سیاه‌پوستان به خوبی با آن آشنایی دارند. همان‌طور که می‌بینید بسیار تهوع آور است».

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آمریکا نژادپرستی مجلس سنا رئیس جمهور سابق آمریکا تبرئه رئیس جمهور سفید برتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۰۵۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ از نتانیاهو ابراز نارضایتی کرد

به گزارش تابناک، «دونالد ترامپ» در مصاحبه‌ای با مجله «تایم» به‌شدت از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی متحد نزدیکش در دوره ریاست جمهوری سابق خود انتقاد کرد.

حمایت‌ها از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در داخل اراضی اشغالی در ماه‌های اخیر کاهش یافته است، زیرا رای‌دهندگان صهیونیست خواهان پاسخ‌گویی به این هستند که چگونه نیروهای اطلاعاتی و نظامی تل‌آویو تدارکات حماس در عملیات طوفان الاقصی را برای حمله‌ای که منجر به کشته شدن نزدیک به ۱۲۰۰ نفر و به اسارت بردن بیش از ۲۰۰ تن به غزه شد، تشخیص ندادند.

ترامپ در مصاحبه‌ای با تایم در ۱۲ آوریل که در عمارت مجلل او در مارالاگو انجام شد، گفت: «بی‌بی، نتانیاهو به‌حق و به‌درستی به خاطر آنچه در ۷ اکتبر اتفاق افتاد، مورد انتقاد قرار گرفته است.»

تازه‌ترین نظرسنجی‌ها در اراضی اشغالی نشان می‌دهد که نتانیاهو از رقیب اصلی سیاسی خود، «بنی گانتس» که ژنرال بازنشسته ارتش رژیم صهیونیستی است، عقب‌تر است. گانتس که یکی از اعضای کابینه جنگ نتانیاهوست، خواستار برگزاری انتخابات در ماه سپتامبر شده است. این باعث شده است که نتانیاهو در تلاش برای تقویت حمایت عمومی برای ماندن در قدرت باشد. ترامپ هم به نتانیاهو حمله کرده است.

ترامپ گفت: «۷ اکتبر هرگز نباید اتفاق می‌افتاد.»

رئیس‌جمهور سابق آمریکا افزود: «همه چیز برای جلوگیری از آن مهیا بود. و بسیاری از مردم در مورد آن می‌دانستند، می‌دانید، هزاران و هزاران نفر در مورد آن می‌دانستند، اما اسرائیل از آن خبر نداشت و من فکر می‌کنم که او (نتانیاهو) به شدت به خاطر این موضوع سرزنش می‌شود.»

ترامپ زمانی از روابط نزدیک خود با نتانیاهو، که طولانی‌ترین دوره نخست‌وزیری را در اراضی اشغالی فلسطین داشته، سخن می‌گفت. زمانی که ترامپ رئیس‌جمهور بود، بسیاری از اولویت‌های نتانیاهو را دنبال کرد. ترامپ آمریکا را از توافق هسته‌ای با ایران خارج کرد، بلندی‌های جولان را به‌عنوان بخشی از اراضی اشغالی به رسمیت شناخت و سفارت آمریکا را از تل‌آویو به قدس منتقل کرد.

اما روابط زمانی تیره شد که نتانیاهو پیروزی جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ را تبریک گفته و ویدیویی را به مناسبت مراسم تحلیف بایدن منتشر کرد. ترامپ که همچنان به دروغ انکار می‌کند که بایدن پیروز قانونی انتخابات بوده است، از اینکه نتانیاهو وفاداری بیشتری به او نشان نداده، ناامید شده است.

ترامپ هم‌چنین در این مصاحبه‌ از بابت کنار کشیدن رژیم صهیونیستی از حمله سال ۲۰۲۰ آمریکا به عراق که منجر به جنایت ترور سردار شهید «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران شد، شکایت کرد. ترامپ به تایم گفت: «تجربه بدی با بی‌بی داشتم. و من از این موضوع خوشحال نبودم. این چیزی بود که هرگز فراموش نکردم. و این چیزی را به من نشان داد.»

ترامپ در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند وقت آن رسیده است که نتانیاهو قدرت را ترک کند و آیا او می‌تواند با گانتس بهتر کار کند یا خیر، درنگ کرد و گفت: «فکر می‌کنم بنی گانتس خوب است، اما برای گفتن آن آماده نیستم. من در این مورد با او صحبت نکرده‌ام. اما شما افراد بسیار خوبی دارید که من در اسرائیل با آنها آشنا شدم که می‌توانند کار خوبی انجام دهند.»

نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا در بخش دیگری از این مصاحبه می‌گوید: در رویارویی با ایران، طرف اسرائیل را می‌گیرد.

او می‌گوید: اگر آنها به اسرائیل حمله کنند، بله، ما آنجا خواهیم بود.

ترامپ هم‌چنین می‌گوید که او نیز همانند اسرائیلی‌ها به این نتیجه رسیده است که «تشکیل دولت فلسطینی در کنار اسرائیل» همراه با صلح محتمل نیست. او می‌گوید: «زمانی بود که فکر می‌کردم راهکار دو دولت می‌تواند کارساز باشد. اکنون من فکر می‌کنم این راه بسیار بسیار سخت خواهد بود.»

منبع: ايسنا

دیگر خبرها

  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • ترامپ: دانشجویان را «شستشوی مغزی» دادند
  • نظرسنجی| پیشتازی اندک بایدن نسبت به ترامپ
  • ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین
  • ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل
  • ترامپ از نتانیاهو ابراز نارضایتی کرد
  • واکنش ترامپ به خیزش دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطین
  • ترامپ خطاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا: اعتراضات را متوقف کنید، همین الان!
  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا