Web Analytics Made Easy - Statcounter

برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی استان‌های زنجان، سمنان و کهگیلویه و بویراحمد با حضور وزیر نیرو در بیست و یکمین جلسه کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی بررسی و تصویب شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از سمنان؛ به نقل از وزارت نیرو، رضا اردکانیان وزیر نیرو در بیست و یکمین جلسه کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی که با حضور نمایندگان سازمان‌ها و وزارتخانه‌های عضو کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی، استانداران، مدیران شرکت‌های آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌های زنجان، سمنان و کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، بر ضرورت مدیریت به هم پیوسته منابع آب به‌ویژه در مناطقی با اقلیم خشک و توزیع مکانی و زمانی متغیر بارش تاکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر نیرو حل مسائل آب را در گرو نگرش فرابخشی به این موضوع دانست و اضافه کرد: با فاصله گرفتن از بخشی‌نگری و لحاظ کردن پیوستگی میان بخش‌های مختلف، بایستی در خصوص این مهم چاره‌اندیشی شود.

بنفشه زهرایی مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو و دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی گفت: در بخش ابتدای جلسه به بررسی برنامه‌ سازگاری با کم‌آبی استان زنجان پرداخته شد که برنامه این استان پیش از این در پنجاه و پنجمین جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی مورخ هجدهم آذر ماه ۱۳۹۹ مطرح و پس از اعمال اصلاحات پیشنهادی کلیه دستگاه‌ها، در جلسه بیست و یکم کارگروه ملی مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در این نشست به چالش‌های منابع آب استان زنجان به‌ویژه در بخش منابع زیرزمینی پرداخته شد و مطابق با برنامه‌های ارائه شده توسط دستگاه‌های وظیفه مند در استان، در فاز اول برنامه سازگاری با کم آبی استان زنجان، صرفه‌جویی به‌میزان ۲۷۵ میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی و ۳۰ میلیون مترمکعب از منابع آب سطحی و در مجموع ۳۰۵ میلیون مترمکعب تا افق ۱۴۰۶ پیش‌بینی شده است.

زهرایی ادامه داد: در کاهش برداشت از منابع آب استان سهم بخش شرب ۳.۵ میلیون مترمکعب، بخش فضای سبز ۲.۲ میلیون مترمکعب و بخش کشاورزی ۲۹۹ میلیون مترمکعب است. لازم به ذکر است که کاهش مصارف مورد انتظار در بخش کشاورزی در اثر اقدامات مشترک سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای استان حاصل خواهد شد.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو و دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی با اشاره به اینکه در دستور کار دوم جلسه، برنامه سازگاری با کم‌آبی استان سمنان ارائه و مورد اظهارنظر قرار گرفت، اظهار کرد: برنامه استان سمنان نیز پیش از این در پنجاه و هفتمین جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی مورخ دوم دی ماه ۱۳۹۹ مورد بررسی قرار گرفته بود و پس از بازنگری برنامه بر اساس نظرات طرح شده در جلسه کمیته تخصصی، در جلسه بیست و یکم کارگروه ملی طرح شد.

وی افزود: با اجرای برنامه‌ سازگاری با کم‌آبی استان سمنان در پایان برنامه هفتم توسعه بیش از ۱۷۷ میلیون مترمکعب در برداشت آب از منابع زیرزمینی استان صرفه‌جویی خواهد شد که از این میزان ۱۷۱ میلیون مترمکعب در اثر اقدامات مشترک شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی استان حاصل خواهد شد.

همچنین طبق برنامه سازگاری با کم‌آبی مصوب شده، شرکت‌ آب و فاضلاب، سازمان صنعت، معدن، تجارت و شرکت شهرک‌های صنعتی و شهرداری‌های استان متعهد به کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی به ترتیب به میزان ۱.۲۶، ۳.۱ و ۱.۵۶ میلیون مترمکعب شدند که طی این برنامه ۴.۱۱ میلیون مترمکعب نیز اصلاح مصرف آب از طریق استفاده مجدد از پساب و جداسازی آب فضای سبز از شبکه شرب شهری انجام خواهد شد.

زهرایی با اشاره به اینکه در بخش پایانی این جلسه نیز برنامه سازگاری با کم‌آبی استان کهگیلویه و بویراحمد ارائه شد، گفت: پیش از این کلیات این برنامه در پنجاه و نهمین جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود و پس از اعمال اصلاحات پیشنهادی کلیه دستگاه‌ها، این برنامه در جلسه بیست و یکم کارگروه ملی به تصویب رسید.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو و دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی ادامه داد: در اثر اجرای برنامه سازگاری با کم‌آبی استان کهگیلویه و بویراحمد ۵۸.۷۴ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی حاصل خواهد شد که ۳۷.۴۴ میلیون مترمکعب آن کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی و ۲۱.۳ میلیون مترمکعب نیز کاهش برداشت از منابع آب سطحی خواهد بود.

شرکت آب منطقه‌ای با اجرای این برنامه ۲۹ میلیون مترمکعب کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی را انجام خواهد داد که ۱۵ میلیون مترمکعب از این صرفه‌جویی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی انجام خواهد شد.

همچنین شرکت‌های آب و فاضلاب، شهرداری‌ها و صنعت، معدن و تجارت به ترتیب ۷.۱۵، ۱.۰۵ و ۰.۲۴ میلیون مترمکعب طی برنامه سازگاری با کم‌آبی استان کهگیلویه و بویراحمد برداشت آب از منابع آب زیرزمینی را کاهش خواهند داد. به‌علاوه شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی با اجرای برنامه سازگاری با کم‌آبی در استان کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب صرفه‌جویی ۱۵ و ۶.۳ میلیون مترمکعب از منابع آب سطحی را انجام خواهند داد.

خاطرنشان می‌سازد، به منظور اجرای برنامه‌های تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب و عملیات‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری، شرکت آب منطقه‌ای و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب اثربخشی ۴ و ۲۴.۵۲ میلیون مترمکعبی بر منابع آب زیرزمینی خواهند داشت.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برنامه سازگاری با کم آبی استان کارگروه ملی سازگاری با کم آبی استان کهگیلویه و بویراحمد کاهش برداشت از منابع آب منابع آب زیرزمینی سازمان جهاد کشاورزی میلیون مترمکعب جلسه کمیته تخصصی شرکت آب منطقه ای اجرای برنامه وزارت نیرو صرفه جویی خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۰۵۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها تصویب شد

در جلسه مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها، مباحث درباره راه‌اندازی کانون نهج البلاغه در دانشگاه‌ها و همچنین تعیین مسئول و میزبان بخش دانشگاهی دوره آینده نمایشگاه بین‌المللی قرآن تعیین تکلیف شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، جلسه یکصد و سی و ششم مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها با حضور مدیران فرهنگی و قرآنی دستگاه‌های دانشگاهی در محل نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

گزارش مشکلات نمایشگاه قرآن و تعیین میزبان دوره آینده

در این جلسه چهار دستور قرآنی مورد بحث و بررسی کارشناسان قرار گرفت. در ابتدا نمایندگان دانشگاه آزاد اسلامی گزارشی از شرایط برپایی بخش دانشگاهی سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ارائه دادند و کم و کیف این حوزه مورد تحلیل قرار گرفت.

بر اساس تحلیل‌های عنوان شده و نظرات کارشناسان و نمایندگان، مقرر شد دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان میزبان بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن نامه‌ای مبنی بر ضعف‌ها و مشکلات نمایشگاه قرآن ارائه دهد.

در ادامه این نشست و پس از تحلیل‌های انجام شده در حوزه نقش دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، مقرر شد میزبانی بخش دانشگاهی دوره آینده نمایشگاه بین‌المللی قرآن که در اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود، برعهده وزارت علوم باشد.

 

حفظ موضوعی ‌زمینه‌ای برای رواج "حفظ تخصصی قرآن" در کشور است

 

راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا طاهری، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم، در این جلسه گزارشی از جشنواره نهج‌البلاغه ارائه کرد. دانشگاه علوم پزشکی قم میزبانی این جشنواره را بر عهده داشته است.  

در این رابطه مقرر شد با حضور رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، معاونان و مدیران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و تأثیرگذاران حوزه نهج‌البلاغه تشکیل شود و در آن جلسه تصمیم‌سازی‌هایی در مورد فعالیت‌های بیشتر در حوزه نهج‌البلاغه صورت گیرد.

از دیگر مصوبات مربوط به این دستور تشکیل کانون نهج‌البلاغه در دانشگاه‌ها بود که بر اساس این مصوبه مقرر شد هر دانشگاه یک کانون نهج‌البلاغه داشته باشد.

گزارش دستگاه‌ها از جشنواره‌های داخلی قرآن و عترت

یکی دیگر از دستورها که مربوط به ارائه گزارش دستگاه‌ها از جشنواره‌های داخلی قرآن و عترت و ارائه گزارشی از تمهیدات در نظر گرفته شده برای برگزاری جشنواره ملی قرآن و عترت بود، در این جلسه مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

در این بخش و پس از طرح مباحث مختلف مقرر شد زمان و مکان اختتامیه سی و هشتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت که به میزبانی وزارت بهداشت برگزار می‌شود، در جلسه آینده مجمع مشورتی اعلام شود.

تصمیم‌گیری برای اضافه شدن یا اضافه نشدن بخش اساتید و کارکنان به جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان نیز به جلسه آینده مجمع مشورتی موکول شده است تا در این رابطه در آینده تصمیم‌گیری شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری اولین جلسه سازگاری با کم آبی در سال 1403
  • ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان
  • جدول منابع و مصارف «حوزه انرژی» به تصویب رسید
  • تصویب جدول منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها
  • فوری /بودجه نیروهای مسلح در سال ۱۴۰۳ اعلام شد /تصویب جدول منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها
  • جدول منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها تصویب شد
  • راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها تصویب شد
  • منابع بودجه ۱۴۰۳ تصویب و جدول حقوق و مزایا رد شد
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر عبور کرد
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر بالاتر رفت