Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، روح‌الله منعم با حضور در تحریریه دفتر خبرگزاری فارس گیلان با خبرنگاران این مجموعه دیدار و به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب به سؤالات این رسانه در خصوص نقش جوان در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب پاسخ گفت.

دکتر روح‌الله منعم در حال حاضر از مدرسان دانشگاه گیلان، محقق و پژوهشگر در حوزه علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و مسائل ایران بوده و همچنین از فعالین رسانه‌ای و مجری کارشناس برنامه‌های اقتصادی شبکه باران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

فارس: به نظر شما اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب که رهبری به‌طور ویژه به آن‌ تأکید داشتند در چیست؟

منعم: بیانیه گام دوم انقلاب نشان از افق انقلاب اسلامی است به این معنی که انقلاب اسلامی زنده بوده و می‌خواهد نیروهای خود را بازتولید کند چراکه گام دوم انقلاب یک مسیر و یک راه است که برخلاف انقلاب‌های دنیا مردم همواره همراه او بوده و بدون کودتا و ویرانی باقدرت به راه خود ادامه خواهند داد.

فارس: از نگاه شما ویژگی بارز ایران در منطقه چیست؟

منعم: وقتی به ایران، اتفاقات، فشارها و توطئه‌هایی که این سال‌ها تجربه کرده بنگریم به این نتیجه می‌رسیم که اگرچه برخی از کشورهای منطقه در حوزه‌های ساختمان‌سازی پروژه‌سازی، شهر و روستا سازی در مسیر توسعه قرارگرفته اما در این کشورها به لحاظ فکری، بستر گفت‌وگو دیده نمی‌شود درصورتی‌که در ایران عزیز با همه فراز و نشیب‌ها بستر گفت‌وگو وجود دارد و این ویژگی نیز آن را خاص و ویژه کرده است.

فارس: ازنظر شما نقش مخاطبین ویژه گام دوم انقلاب چیست؟

منعم: از ویژگی‌های خاص گام دوم انقلاب این است که مخاطب ویژه آن مردم و جوانان هستند، این مردم هستند که می‌توانند اتفاقات بزرگ، وحدت‌بخش و قدرت بخشی در ایران را رقم بزنند و تهدیدها را به فرصت یا به‌عکس فرصت‌ها را نیز بسوزانند، پس نقش مردم نقش مهم و قابل‌توجه است و نقش به سزایی در نقش بر آب کردن توطئه‌های شوم دشمن و یا تبدیل تهدیدها به فرصت دارند.

 

فارس: ازنظر شما از اتفاقات مؤثر قرن بیست در حوزه غرب آسیا چیست؟

منعم: ایران جزو معدود اتفاقات قرن ۲۰ به‌ویژه در حوزه غرب آسیا است که توانسته شاکله بعد از انقلاب را رقم بزنند و در حوزه‌های مختلف فنی مهندسی پزشکی حرفی برای گفتن داشته باشد، ایران بعد از انقلاب توانسته با تکیه‌بر توان داخلی و الگوی پیشرفت در حوزه‌های مختلف فنی، مهندسی نقش‌آفرین باشد، امیدآفرینی از داشته‌ها و تکیه‌بر توانایی‌ها نقطه روبه‌جلو و امیدوارکننده به آینده کشور است.

فارس: نقد شما به مسؤولان و یا رسانه در موضوعات مختلف کشوری در چیست؟

منعم: محور اساسی به شاکله حکمرانی کشور برمی‌گردد چراکه این شاکله با نگاه پروژه‌ای وارد میدان شده و با این نگاه، به موضوعات می‌نگرد و این نگاه، کاملاً اشتباه و برخلاف روند انبیاست؛ نگاه پروژه‌ای در مسیر توسعه و پیشرفت یعنی در یک بازه زمانی انجام شود که منتج به نتیجه مطلوب نشده چراکه این نگاه، نگاه غلطی است، درصورتی‌که باید نگاه پروسه‌ای، مداوم و پیوسته در دستور کار باشد.

نقد دیگر در مقوله عدالت است به این معنی که در طول چهار دهه‌ی مختلف، در حوزه مدل‌های حکمرانی به یک‌ جمع‌بندی واحدی نرسیدیم. ما باید برنامه داشته و جریان ساز باشیم امروز دو جریان در کشور حاکم است یک جریان مکتب ساز و دیگر جریان فاکتور ساز که در جریان مکتب ساز مانند حاج قاسم اندیشه‌های او پروژه‌محور، جریان سازی کرده اما جریان فاکتور ساز صرفاً نگاه مادی و دنیاطلب داشته و همه‌چیز را با دودوتاچهارتای مادی می‌سنجند.

فارس: ازنظر شما انقلاب امروز موفق عمل کرده است؟

منعم: انقلاب اسلامی در بسیاری از حوزه‌ها موفق عمل کرده و می‌توانست در ساختار اداری نیز موفق‌تر عمل کند، در بخش‌های مربوط به زندگی مردم با نگاه فاکتور ساز عمل شد و متأسفانه برخی‌ها از عناوین نهایت سوءاستفاده کرده و مردم نیز رفتار آن‌ها را دیده و قضاوت می‌کنند لذا آشکارسازی این سوءاستفاده‌ها نیز وظیفه رسانه است باید تعارفات را کنار گذاشت چراکه در یک نظام تعارف‌سالار نمی‌توان بهشتی و مطهری تحویل جامعه داد باید بدون تعارف، کیفیت مطالبه گری را افزایش دهیم تا مطالبات واقعی جای مطالبات کاریکاتوری امروز در جامعه را بگیرد.

 

فارس: از نگاه شما گروه‌ها و احزاب مختلف توانستند بر سر منافع ملی به اشتراک برسند.

منعم: امروز منافع ملی در قالب جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب انگار یکی دیده نمی‌شود و جزیره‌ای رفتار کردن‌ها و منفعت‌های عددی و باندی در کشور جای منافع ملی را می‌گیرد، در تمام دنیا استراتژی‌ها واحد است و تاکتیک‌ها متفاوت اما در داخل دیده می‌شود که استراتژی‌های یکسانی وجود ندارد.

فارس: نگاه شما به بیانیه گام دوم انقلاب؟

منعم: بیانیه گام دوم انقلاب پوست‌اندازی جریان مدیریت انقلابی است و این توانایی این را داشته که ارزش‌های ناب خود را بازتولید کند، لذا بیانیه گام دوم را می‌توان از این حیث تحلیل کرد که ایران اسلامی، رسیدن به قله برایش نزدیک‌تر شده است و تمام کسانی که در برابر انقلاب اسلامی قدرت‌نمایی کرده به فراموشی سپرده‌شده‌اند مانند ترامپ و یا نتانیاهو که می‌گویند به خاطر فساد مالی در حال محاکمه است.

ایران باید بیش از هرروز به توان داخلی و اتکا به داخل اعتماد کند کشور ما که در همه موضوعات تحریم نیست باید نگاه را از بیرون به داخل معطوف کرد و بیانیه گام دوم نیز با محوریت مردم و جوانان راه رسیدن به قله را ترسیم می‌کند.

فارس: نظر شما درباره مردم ایران اسلامی

منعم: مردم در طول تاریخ انقلاب نشان دادند که بصیرتشان بر ارزش‌ها و صبرشان نیز قابل‌تأمل است اما نگاه عافیت‌طلب و مادی‌گرا، جریان انقلابی را در اذهان مردم بدبین می‌کند و جریان انقلابی نیز از صبر مردم خجالت می‌کشند مردمی که با وحدت و انسجام و با نگاه جریان مکتب ساز در مسیر تعالی ایران اسلامی گام برمی‌دارند.

فارس: عامل انسجام را در چه می‌دانید؟

منعم: انسجام در قالب گفتگو شکل می‌گیرد ما راهی جز گفتگویی نداریم و هیچ مسیری مفیدتر و سهل‌الوصول‌تر از گفتگو نیست، در جریان و تفکر انقلابی منیت، خودخواهی و حاشیه‌سازی نباید وجود داشته باشد ما وقت منیت و حاشیه‌سازی نداریم یعنی در مرحله و مسیری هستیم که باید هرچه سریع‌تر زمان بخریم، دنیا ننشسته و صبر نمی‌کند که ما به او برسیم.

ما باید بسیاری از عقب‌ماندگی‌های دوره‌های پهلوی و برخی از عقب‌ماندگی‌های مدیریتی کشور را جبران کنیم. باید توجه کرد که در جمهوری اسلامی ظرفیت گفت‌وگو وجود دارد اما گاهی از گفت‌وگو نگاه واهمه‌ای داریم درصورتی‌که ایران در منطقه مهم‌ترین کشوری است که بستر گفتگو در آن دیده می‌شود و ظرفیت آن وجود دارد.

فارس: نیازمندی جریان انقلاب از نگاه شما؟

منعم: شبکه انقلابی به یک انسجام و سازمان‌دهی نیاز دارد تا تصمیم‌گیری را بدون شعار به تصمیم سازی مبدل کند یکی از اشکالات ما این است که در شبکه‌سازی ضعیف عمل کردیم درصورتی‌که می‌توانستیم هدفمند با شبکه‌سازی درست، اقدامات قابل‌توجهی را رقم بزنیم باید بدانیم که مطالبات رهبری تنها با زدن بنر در ادارات میسر نمی‌شود درصورتی‌که مطالبه رهبری باید به عمل تبدیل شود مدیر جریان فاکتور ساز در اتاق دربسته قرارگرفته و خود را از مردم دور نگاه می‌دارد این تفکر از جریان انقلاب نیست. نماد جریان انقلاب قاسم سلیمانی است یعنی همیشه آماده کار، همیشه در میان مردم و پا به‌پای مردم و این نماد یعنی حاج قاسم سلیمانی نماد بارز مکتب جریان ساز است.

 

 

انتهای پیام/۳۳۸۹

منبع: فارس

کلیدواژه: کارشناس مسائل بین الملل مطالبه گری درست انقلاب اسلامی ایران بیانیه گام دوم انقلاب انقلاب اسلامی جریان انقلاب فاکتور ساز جریان ساز نگاه شما حوزه ها گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۰۷۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا حسنی آهنگر در نشست با رئیس و اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) اظهار کرد: هدف ما دستیابی به مکتب دانشگاهی تراز انقلاب اسلامی بوده که مبتنی بر اندیشه امامین انقلاب که همان قرائت اسلام ناب است.

وی با بیان اینکه ۱۵ سالی است در این حوزه را کار کردیم، گفت: الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم و در دو برنامه پنج‌ساله این الگو را پیاده‌سازی کردیم که مورد توجه ریاست‌جمهور قرار گرفت. بعد از گزارش‌های وزیر علوم و معاون اول ریاست‌جمهوری ایشان متقاعد شدند که بیایند دانشگاه را از نزدیک ببینند.

رئیس دانشگاه جامع امام‌حسین (ع) با اشاره به ضرورت نگاه راهبردی به شهر، استان، منطقه و جهان گفت: تمدن‌سازی اسلامی بر دو محور تربیت انسان‌های تراز تمدنی و تولید علم، فناوری و محصولات فن‌آورانه مبتنی بر نظریه‌پردازی شکل می‌گیرد که هر دو امر یادشده محصول و خروجی دانشگاه‌ها است.

حسنی‌آهنگر با بیان اینکه دانشگاه‌های ما در حوزه امنیتی-دفاعی فوق‌العاده درخشیدند، گفت: وعده صادق اتفاق خیلی‌بزرگی بود، چرا که به ۴ کشور صاحب سلاح اتمی شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه و رژیم صهیونیستی حمله کردیم و فقط رژیم اسرائیل را نزدیم.

وی اضافه کرد: از جایی که نخستین پهپاد ما بلند شد، بیش از ۱۰۰ هواپیمای مختلف از جمله F-15، F-16 و F-35 در آسمان سوریه، عراق، اردن تا رژیم صهیونیستی بالای سر این پهپادها بودند. ناوهای جنگی در مسیر خلیج فارس، دریای عمان تا دریای سرخ بودند و سامانه‌های پدافندی فعال داشتند و با وجود اینکه آماده بودند، این عملیات صورت گرفت.

رئیس دانشگاه امام‌حسین (ع) جرئت اقدام و حمله به آمریکا را از ویژگی‌های انحصاری عملیات وعده صادق دانست و گفت: روس‌ها در ادوار مختلف جنگ سرد هیچ‌گاه جرئت حمله به آمریکا نداشتند و خود این اتفاق خیلی‌بزرگی است. به این ترتیب عملیات وعده صادق نقطه عطف ما برای تبدیل شدن به یک قدرت بین‌المللی و جهانی بود.

حسنی‌آهنگر افزود: در نتیجه این عملیات جهان ما را به عنوان قدرت برتر پذیرفت و پیام‌های بعد از این عملیات و اتفاقات بعد از آن نشانگر همین موضوع است. سایر ابرقدرت‌ها این نقاط عطف را مانند ما طی کرده بودند و وعده صادق ما را به مرز قدرت بین‌المللی رساند.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از این قدرت کار فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها بوده که پیشتر زیر نظر سردار حسن تهرانی‌مقدم و امروز زیر نظر سردار حاجی‌زاده فعالیت می‌کنند. البته بر اساس داشتن کرسی‌های نخبگی می‌خواهیم به قدرت بین‌المللی برسیم و دنبال کشورگشایی نیستیم.

رئیس دانشگاه امام‌حسین (ع) گفت: نظام رتبه‌بندی دانشگاهی جهانی را آمریکایی‌ها طراحی کردند، برای هدایت مدیریت دانش در جهان است که نظام سلطه طراحی کرده و برای خودشان نظام فاخری است تا بتوانند با منطق خودشان بر جهان تسلط پیدا کنند.

حسنی آهنگر اضافه کرد: در دانشگاه امام حسین (ع) تلاش کردیم از این فضا خارج شویم و آینده جدیدی را خودمان کشف و ترسیم کنیم که مطالبه مقام معظم رهبری است. می‌کوشیم نظام مسائل انقلاب اسلامی و سپاه پاسداران را در حراست از انقلاب اسلامی استخراج کنیم.

کد خبر 6092331

دیگر خبرها

  • تربیت شدگان مکتب اسلام بهترین ذخایر آن هستند
  • شهید مطهری فرقان انقلاب بود
  • تعالی آموزش و پرورش بالندگی ایران اسلامی را به همراه دارد
  • انتخابات به نظام مشروعیت می‌بخشد
  • برگزاری نشست رویداد خلیج فارس در خرمشهر
  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
  • شوراها در خدمت‌رسانی به مردم روستاها در تراز انقلاب عمل کنند
  • نیروهای مسلح ایران دشمنان را به فرسودگی کشاندند
  • معلم انقلابی باید در کشور تربیت شود
  • تشکیل شوراها اسباب تحکیم پایه‌های نظام را فراهم کرده است