Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-04@09:01:18 GMT

دعوت پرویز پرستویی از هنردوستان برای حمایت از تئاتر

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۱۰۵۹۰

آفتاب‌‌نیوز :

در متن بیانیه پرویز پرستویی که در صفجه شخصی‌ وی منتشر شده آمده است: دوستان همواره همراه من، هنرمندان و هنردوستان گرامی؛ از شروع فعالیت هنری‌ام تا اولین اجراهایم بر روی صحنه تئاتر و کسب تجربه در این مکان انسان ساز، در محضر اساتید و دوستان محترم، همان روز های نخست همواره از تئاتر به عنوان نقطه شروع یادگیری هنر و اخلاق نزد خود یاد کرده‌ام.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

می‌دانید که این هنر تاثیر گذار بر روان و اندیشه، نه تنها در ایران، بلکه در جهان به دلیل اپیدمی آسیب‌های جبران ناپذیری را متحمل شده، از متضرر شدن گروه های جوان تا پیشکسوتان این عرصه در تمامی حوزه های مربوط به تئاتر و حتی تعطیلی و تا مرز تعطیلی رفتن بسیاری از تماشاخانه ها و مراکز تئاتری. از آنجایی که صحنه و خود اهالی تئاتر برای خیل هنرمندان و هنردوستان دارای اهمیت والایست، جهت نجات حال این هنر ارزشمند و تاثیر گذار بر فرهنگ و اندیشه و البته کمک به اهالی محترم تئاتر ایران، اینجانب پرویز پرستویی درخواست همیاری و همکاری از سوی هنرمندان و هنردوستان گرامی را با نگارش بیانیه فوق اعلام می‌دارم و آن را به صورت رسمی در صفحه اینستاگرامی خود منتشر میکنم.

پرستویی در ادامه این متن آورده: از هنرمندان و هنردوستان عزیز خواستارم که با انتشار بیانیه فوق در استوری و یا انتخاب پوستر یکی از نمایش های روی صحنه و قرار دادن آن در پیج اینستاگرامی خود با هشتگ #به تئاترنیازمندیم گستره حمایت خود را از این هنر، وسیع تر کرده و مجددا تئاتر را به علاقه مندان یاد آوری کنیم.

این بازیگر در متن خود تصریح کرده است: از هنرمندان و هنردوستان گرامی تقاضا میکنم که در روز های آغاز مجدد فعالیت های تئاتری و بازگشایی سالن های تئاتر بعد از چندین ماه تعطیلی که حالا به صورت جدی با حفظ پروتکل‌های بهداشتی به کار خود ادامه می‌دهند، نسبت به حمایت معنوی خود از این هنر با تماشای آثار روی صحنه، توصیه آن‌ها و یا حتی در صورت امکان کمک مالی به کارگردانان مستعد جهت تولید اثر جدید یا گروه های متضرر تئاتری و یا ارائه راهکار ، همیاری خود را در راستای جان گرفتن مجدد صحنه های تئاتر کشور به عمل برسانیم.

برای شروع این جریان اینجانب پرویز پرستویی تهیه نمایش «غرب حقیقی» را به کارگردانی امید سعیدپور که از۲۷ بهمن ماه، ساعت هجده اجرای خود را در مرکز تئاتر مولوی واقع در خیابان شانزده آذر شروع می‌کند، بر عهده می‌گیرم. و در یکی از روز های اجرای این اثر به تماشای آن خواهم نشست.

امید است که با همکاری و در نظر گرفتن شرایط بهداشتی در سالن ها و رعایت پروتکل ها که قطعا انجام خواهد شد بار دیگر اندیشه و روان خود را پس از شنیدن این همه اخبار گوناگون جلا بخشیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: صنعت سینما تئاتر پرستویی هنرمندان و هنردوستان پرویز پرستویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۱۰۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ معلم از ۵ دهه؛ از پرویز فنی‌زاده تا رضا عطاران 

آفتاب‌‌نیوز :

در دهه پنجاه مهم‌ترین شمایل معلم پرویز فنی‌زاده در «رگبار» بود و در اواخر این دهه فرامرز قریبیان در «جنگ اطهر» نقش معلم انقلابی را ایفا کرد. شاید بتوان گفت تنها در دهه شصت تعداد قابل توجهی کاراکتر معلم به فیلم‌های ایرانی راه پیدا کردند؛ از خسرو شکیبایی در فیلم «رابطه» تا هما روستا در فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» و علی نصیریان در «جاده‌های سرد» و مجید مجیدی در فیلم «شنا در زمستان»، چند نمونه از پرداختن سینمای دهه شصت به شخصیت‌های معلمند. از دهه هفتاد از تعداد فیلم‌هایی که معلم‌ها در آنان نقش محوری ایفا می‌کردند، کاسته شد. آنچه پیش رو دارید مروری است بر ۵معلم به‌یادماندنی سینمای ایران در طول ۵دهه.

دهه پنجاه؛ آقای حکمتی (پرویز فنی‌زاده در فیلم «رگبار»)

به‌یادماندنی‌ترین تصویر معلم در سینمای قبل از انقلاب که معمولا عنایتی به حرفه معلمی نشان نمی‌داد. در فیلم «رگبار» آقای حکمتی معلمی است که به محله‌ای در جنوب شهر آمده است. مدرسه مهم‌ترین و محوری‌ترین لوکیشن فیلم «رگبار» است و فیلمساز تصویری دقیق و پرجزئیات از فضای آموزشی مدارس در ابتدای دهه پنجاه ارائه می‌دهد. اداره‌کردن کلاسی شلوغ با پسربچه‌هایی شیطان مهم‌ترین مشکل آقای حکمتی در نیمه اول فیلم است. فیلم با علاقه‌مندی آقای حکمتی به عاطفه، خواهر یکی از دانش‌آموزان، وارد فضایی عاطفی می‌شود و درنهایت هم با انتقال از مدرسه و ترک محله به پایان می‌رسد. معمولا به انبوه تمثیل‌ها و استعاره‌ها در فیلم «رگبار» اشاره می‌شود و آنچه کمتر به آن توجه شده، تصویر ملموس معلمی است که نمی‌خواهد تن به آنچه هست بدهد. آقای حکمتی یکی از ملموس‌ترین غریبه‌هایی است که نویسنده و کارگردان «رگبار» در طول دوران فعالیت هنری‌اش آفریده است.

دهه۶۰؛ بیژن امکانیان در «دبیرستان»

علی ناصری، معلم زیست‌شناسی در فیلم «دبیرستان» (۱۳۶۶) با ایفای نقش بیژن امکانیان، در دهه‌ای که تعداد زیادی از شخصیت‌های سینمای ایران معلم بودند، به چند دلیل شاخص و به‌یادماندنی است؛ معلمی که خود سابقه اعتیاد داشته و مثل بیشتر معلم‌های سینمای ایران در دهه شصت آرمانگراست و می‌کوشد شاگردانش را از دام اعتیاد بیرون بکشد. فیلم به‌عنوان ملودرامی تلخ، یکی از موفق‌ترین آثار سینمای ایران در دهه شصت است که سال۶۶ سینمارو‌های زیادی را در شهرستان‌ها جذب سینما کرد. شخصیت سمپاتیک معلم و نحوه برخورد و تعاملش با شاگردان و چهره بیژن امکانیان به‌عنوان یکی از بازیگران مهم دهه شصت، تصویری از «دبیرستان» برای سینمارو‌های دهه شصت ساخت که دوست‌داشتنی و تأثیرگذار بود.

رامین پرچمی در «ضیافت» (۱۳۷۴)

رامین پرچمی در فیلم «ضیافت» تنها کسی از رفقای دبیرستانی است که از محله‌اش نمی‌رود و نخستین نفری هم هست که به کافه ماطاووس می‌آید تا به عهدی که سال‌ها پیش با رفقا بسته‌اند وفادار باشد. بین شخصیت‌های فیلم «ضیافت»، رامین پرچمی معلم است؛ معلمی که سطح زندگی‌اش از همه رفقا پایین‌تر است و ازدواج نکرده و راز علاقه‌اش به منیر خواهر عبد (پارسا پیروزفر) را هم مکتوم نگاه داشته است. در فیلمی که فرصت کافی برای پرداختن به همه حاضران در کافه ماطاووس ندارد و از نیمه دوم بیشتر بر علی یزدانی (فریبرز عرب‌نیا) و رامین (بهزاد خداویسی) متمرکز است، شخصیت رامین پرچمی به‌عنوان معلمی شریف بیشتر در یاد‌ها می‌ماند؛ معلمی که پاسدار رفاقت است و گذشته را فراموش نکرده است.

رضا عطاران در «ورود آقایان ممنوع» ۱۳۸۹

تصویری طنز آمیز از معلم در فیلمی کمدی که پرفروش و پرتماشاگر از کار درآمد. رضا عطاران در «ورود آقایان ممنوع» تصویری از معلم در سینمای ایران به نمایش می‌گذارد که مسبوق به سابقه نبود. مدیر یک مدرسه دخترانه خصوصی با ورود آقایان به مدرسه خود شدیداً مخالف است، اما وقتی دبیر شیمی دانش آموزان المپیادی به علت زایمان، شش ماه مرخصی می‌گیرد، مجبور می‌شود تا یک دبیر جایگزین به دبیرستان بیاورد؛ ولی تلاش وی برای یافتن دبیر المپیاد زن در میانه سال تحصیلی بی‌فایده است و وی مجبور است یک مرد را به عنوان تنها گزینه بپذیرد تا از رقابت المپیاد جا نماند، اما ورود این آقای معلم مجرد و بی‌دست‌وپا، و شیطنت دختران دانش‌آموز، و تجرد خانم مدیر جدی و بداخلاق که تا به حال خواستگاری نداشته، باعث ایجاد اتفاقات بسیار خنده داری می‌شود. دختران دانش‌آموز دست به یکی کرده و با کمک پدر یکی از دانش آموزان، اردویی را تدارک می‌بینند تا این دو مجرد میانسال را در روبه‌روی یکدیگر قرار دهند. رضا عطاران در «ورود آقایان ممنوع» یکی از بامزه‌ترین شخصیت‌های معلم سینمای ایران را ساخته است.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • بازیگران اصلی «بیرون‌پشتِ‌در» معرفی شدند/ اجرا در تالار قشقایی
  • از آغاز پیش‌فروش بلیت یک نمایش تا «مدرسه در دست بچه‌ها»
  • نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
  • بلیت‌فروشی «دوازده سی‌وشش» آغاز شد
  • بلیت‌فروشی «دوازده سی‌وشش» آغاز شد/ آغاز اجرا از ۲۵ اردیبهشت
  • بازگویی مشکلات و دغدغه‌های روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است
  • عکس| جدیدترین عکس سجاد افشاریان در پشت صحنه تئاتر
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد
  • تماشای «العهد الأبدی» در کارون
  • ۵ معلم از ۵ دهه؛ از پرویز فنی‌زاده تا رضا عطاران