Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@11:21:18 GMT

بافت پیرامون حرم رضوی مستلزم نگاه ملی است

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۱۱۳۷۳

بافت پیرامون حرم رضوی مستلزم نگاه ملی است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، قدرت‌الله ابک، امروز در نشست خبری که با موضوع طرح جدید تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی برگزار شد، ویژگی بارز این طرح را اجماع نظرات عموم مردم و متخصصان قبل از تصویب نهایی طرح عنوان کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با بیان اینکه این طرح از معدود طرح‌هایی بود که قبل از تصویب در معرض دید و قضاوت متخصصان و عموم مردم گذاشته شد، گفت: از جمله این ارائه‌های عمومی می‌توان به ارائه طرح و بحث و گفت‌وگو در جلسه گفتمان توسعه شهر به دعوت رییس شورای شهر اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: جلسات تخصصی و فنی ترافیکی و شهرسازی متعددی با حضور و تایید نمایندگان شورا و شهرداری برای بررسی آن تشکیل شد و نهایتا نیز با تدبیر استاندار و در راستای رسیدن به اجماع، چندین جلسه با حضور تمام ارکان مدیریت شهری اعم از نمایندگان شهرداری و شورای شهر، برگزار شد و پس از طی تمام این مراحل، طرح مذکور در کمیسیون ماده پنج، بیست و سوم بهمن ماه به تصویب رسید و برای طی مراحل نهایی به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ارسال می‌شود.

ابک تصریح کرد: بنابراین شورای شهر، هم در قالب جلسه مفصلی که تحت عنوان گفتمان توسعه شهر در محل سالن شورا منعقد شد، وارد بحث و بررسی کامل طرح شدند و هم در جلسات جمع بندی نهایی که با تدبیر استاندار در راستای حصول اجماع عمومی، برگزار شده بود، نیز حضور یافتند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی افزود: با این توصیفات به نظر می‌رسد ایرادی که مطرح می‌شود محتوایی نباشد، بلکه به لحاظ شکلی، مُصِر به این بودند که طرح فوق ابتدا به شورا برود و بعد گزینه شورا به کمیسیون ماده پنج ارائه شود.

وی با بیان اینکه حرم مطهر حضرت رضا(ع) و بافت پیرامون آن مقیاسی فراتر از شهر مشهد داشته و مستلزم اعمال نگاهی ملی است که در همین راستا طرح فوق به عنوان طرح ویژه معرفی شده است، افزود: طرح ویژه به لحاظ قانونی، مراحل متفاوتی دارد؛ اول اینکه ویژه بودن آن به تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری برسد و سپس مراحل تصویب آن نیز در همان مرجع تعیین شود، این طرح به دلایل ذکر شده قبلا به عنوان طرح ویژه مصوب شده است.

ابک تاکید کرد:‌ در جلسات متعددی از شورای شهر دعوت شد و نظرات اعضای شورا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در بسیاری موارد اعمال شد و امید است برای طرحی با چنین درجه‌ای از اهمیت، تسریع و نگاه همه جانبه و وفاق جمعی مدنظر قرار گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در ادامه به موضوع توجه به اقتصاد خرد محلی در طرح جدید تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی اشاره کرد و گفت: نگاه خاص استاندار خراسان رضوی و سایر ارکان دخیل در این طرح، به مقوله طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی کاملا مشهود است. 

وی افزود: در فرایند بررسی تحولات بافت پیرامون حرم مطهر رضوی و سیر تحول فضاهای شهری در این محدوده، کاملا مشهود بود مسیرهایی که برای تشرف به حرم مطهر مورد استفاده زائران حرم مطهر رضوی بوده‌اند، در واقع عامل شکل گیری "راسته بازار"هایی شده است که منبع رونق اقتصادی و در نتیجه توسعه کالبدی و اجتماعی خود را از اتصال به حرم مطهر رضوی و برکت حضور زائران می‌گیرند. این راسته بازارها ساختار اجتماعی کالبدی قوی داشته و توسط خود ساکنین در طول زمان شکل گرفته‌اند و به عبارتی از عناصر هویتی بافت تاریخی مشهد نیز محسوب می‌شوند. 

ابک خاطرنشان کرد: در هر دوره‌ای که در اثر طرح‌ها یا اقدامات کالبدی، انسداد یا انقطاعی در مسیرهای تشرف به حرم مطهر ایجاد شد، عملا جریان اقتصادی اجتماعی بافت تحت تاثیر قرار گرفته و رونق اقتصادی و اجتماعی و در نتیجه کالبدی آن رو به افول رفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی ایجاد انقطاع‌های کالبدی در مسیرهای تشرف زائرین حرم مطهر را از مهمترین دلایل فرسودگی بافت‌های تاریخی، از رونق افتادن آنها و مهم‌ترین عامل از رونق افتادن بافت پیرامون حرم برشمرد.

وی تصریح کرد: این خرده اقتصادهای محلی، صرفا محل امرار معاش مالکین نیستند، بلکه عامل رونق فضایی کالبدی نیز محسوب شده و از عناصر مهم هویتی نیز است.

ابک افزود: آنچه در این طرح جدید مهم شمرده می‌شود و اصل قرار گرفته، تلاش برای رونق‌بخشی به ساختارهای کالبدی موجود به جای تلاش برای حذف و تغییر آنهاست. چراکه در واقع نگرش حذف و نادیده انگاشتن این راسته بازارها و احداث خیابان‌های جدید با مجتمع‌های درشت‌دانه و درون‌گرا و فاقد ارتباط با فضاهای شهری در بافت تاریخی، برابر اصول مواجهه و مداخله در بافت‌های تاریخی، اصلاح شده و در اتصال با ساختار سایر شبکه معابر در محدوه های پیرامونی مسیرهای تشرف احیا و بهسازی می‌شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: نحوه نگاه به بافت تاریخی شهر مشهد متناسب با ویژگی‌های زیارتی آن و به اتکای حضور مردم و مالکین احیا می‌شود. به زبان دیگر قرار نیست رقابت بین اقدامات مدیریت شهری با مردم و مالکین صورت پذیرد، بلکه طرح و مدیریت شهری به احیای این بافت‌ها و ارتقای کالبدی و اجتماعی آن کمک خواهد کرد.

احیای ۲۷ مسیر تشرف به حرم به عنوان تارهای شکل دهنده ساختار بافت

وی اظهار کرد: احیای ۲۷ مسیر تشرف به حرم مطهر رضوی به‌عنوان تارهای شکل‌دهنده به ساختار بافت پیرامون حرم در دستور کار قرار گرفته است.

موضوع توجه به سکونت ساکنان بافت از دیگر مباحثی بود که مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی از آن به عنوان ویژگی این طرح یاد کرد.

ابک بیان کرد: به طور کلی حضور ساکنان دائم در بافت‌های شهری عامل ایجاد نظارت اجتماعی و‌ در نتیجه امنیت فضایی خواهد شد، مجاوران، حاملان فرهنگی و در واقع جامعه میزبان زائران هستند و با همین نگاه، سکونت مالکان در طرح جدید کاملا به رسمیت شناخته می‌شود. 

وی با بیان اینکه انعکاس این نگاه را در قالب اقدامات اجرایی می‌توان مشاهده کرد، افزود: متوقف شدن اجبار به تملک از مالکین و مجاورین، تسهیل امکان نوسازی در قطعات موجود با کاهش حدنصاب مساحت، رفع میزان زیادی از الزام‌های مربوط به تجمیع قطعات، تامین خدمات مورد نیاز ساکنین به عنوان الزامات سکونت و افزایش سرانه کاربری‌هایی مانند فضاهای سبز از جمله اقدامات ناشی از این نگاه است.

مدیرکل راه‌و شهرسازی خراسان رضوی گفت: تفکیک مسیرهای سواره عبوری و زوار از مسیر دسترسی ساکنان صورت می‌پذیرد تا مزاحمت برای ساکنین به حداقل برسد و درشت دانه‌هایی که بر روی قطعات پشتی خود سایه اندازی داشتند کنترل ارتفاعی می‌شوند، ضمن اینکه از طریق معابر پیوند دهنده مسیرهای تشرف، انرژی اقتصادی و نوسازی در بافت‌های میانی تقویت می‌شود و این مسیرها در کنار مسیرهای تشرف که نقش تارهای بافت را دارند، به عنوان پود عمل کرده و این تار و پود در واقع ساختار کالبدی طرح را تشکیل می دهند.

ابک در خصوص دغدغه ساختارهای هویتی در بافت پیرامون حرم رضوی، اظهار کرد: با حفظ، تثبیت و ارتقای کیفی کانون‌ها و قرارگاه‌های رفتاری و اجتماعی مانند مساجد و آثار و عناصر اصلی بافت های تاریخی، تقویت ساختارهای هویتی اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

منبع: فارس

کلیدواژه: مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی بافت پیرامون حرم طرح تفصیلی مشهد مشهد حرم مطهر رضوی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی تشرف به حرم حرم مطهر شورای شهر طرح جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۱۱۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجتناب از اقدامات جزیره‌ای در زیرمجموعه‌های وزارتخانه راه

به گزارش قدس خراسان، محمدعلی زهره‌ای یکشنبه شب در شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان خراسان‌ رضوی که به میزبانی فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد مقدس برگزار شد، اظهار کرد: با توجه‌ به نگاه ویژه وزیر راه و شهرسازی به کارکنان این وزارتخانه‌ باید تمامی تلاش خود را معطوف به توجه به رفاه، معیشت و مسکن آنان کنیم.

قائم‌ مقام وزیر و معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم هم‌افزایی و همدلی میان زیر مجموعه‌های این وزارتخانه افزود: آنچه سبب افزایش کیفیت خدمات‌رسانی به مردم در سراسر ایران اسلامی می‌شود، همدلی و هم‌افزایی زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی است چراکه در این صورت نقاط قوت رشد یافته و نقاط ضعف رفع خواهد شد.

وی اهمیت توجه‌ به آموزش کارکنان وزارت راه و شهرسازی را مورد تاکید قرار داد و گفت: در حوزه آموزش و افزایش ‌دانایی و سطح علمی کارکنان باید دوره‌های آموزشی ویژه کارشناسان، روسای ادارات و سایر کارکنان در دستور کار دائمی سازمانها قرار گیرد چراکه دائماً نیازمند بروز رسانی سطح علمی کارکنان و کارشناسان هستیم.

زهره‌ای همچنین به جذب جوانان و نخبگان‌ در سطح این وزارتخانه اشاره و بیان کرد: از سوی دیگر باید چرخش مدیران و پرورش مدیران آینده مدنظر تمامی مدیران کل و روسای سازمان‌ها و زیرمجموعه‌های‌ وزارت راه و شهرسازی قرار داشته باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی نیز در این نشست به جایگاه این استان و مشهدالرضا(ع) در سطح کشور اشاره کرد و گفت: خراسان‌رضوی‌ به‌ واقع به‌ دلیل وجود مضجع شریف رضوی شرایط خاص و متفاوتی دارد به‌گونه‌ای که سالانه شاهد سفر میلیون‌ها زائر داخلی و خارجی به این استان هستیم.

وحید داعی بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی باید در همه زمان، تلاش خود را معطوف به تسهیل شرایط ورود زائران داخلی و خارجی کند، در همه دورانی که خراسان رضوی مسافر زیادی داشته، با وجود تمامی کمبودها و کاستی‌های اعتباری، همه تلاش زیرمجموعه‌های وزارت راه در استان خراسان‌رضوی، ارائه خدمات به زائران امام رضا(ع) با بالاترین کیفیت بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی همچنین به برگزاری منظم شورای هماهنگی راه و شهرسازی این استان‌ اشاره کرد و گفت: امسال طراحی ویژه‌ای کردیم که مسئولان ارشد استان در شورای هماهنگی راه و شهرسازی حضور یافته و مدیران کل زیرمجموعه این وزارت‌خانه درخواستهای خود را در این شورا مطرح و پیگیری کنند.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌ رضوی‌ نیز در این نشست به مهم‌ترین اقدامات سال گذشته این اداره‌کل اشاره کرد و گفت: یکی از پروژه‌های مسکوت‌ مانده از دهه‌ ۷۰، فرودگاه گناباد بود که سال گذشته با هزینه‌ ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال مورد بهره‌برداری قرار گرفت و در حال حاضر پروازهای آن نیز برقرار است.

محمود امانی‌بنی به افتتاح‌ چهار پروژه بزرگ فرودگاهی در سال گذشته در فرودگاه مشهد اشاره و خاطرنشان‌ کرد: پروژه‌های توسعه ترمینال داخلی با اعتبار ۱۳ هزار میلیارد ریال، توسعه اپرون با اعتبار ۲ هزار میلیارد ریال، سه پل‌ ارتباطی انتقال مسافران با اعتبار ۶۳۰ میلیارد ریال و سامانه جدید کمک ناوبری ILS فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد با اعتبار ۶۰۰ میلیارد ریال در اسفندماه سال گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح و به‌ بهره‌برداری رسید.

وی گفت: فرودگاه مشهد پس از فرودگاه مهرآباد دارای بیشترین نشست و برخاست پروازهای داخلی و پس از فرودگاه‌ امام (ره)، دارای بیشترین نشست و برخاست در زمینه پروازهای خارجی است، در پی افتتاح پروژه‌های عظیم عمرانی و توسعه‌ای در فرودگاه مشهد، در حال حاضر قابلیت پذیرش تا ۱۴ میلیون مسافر را دارد.

دیگر خبرها

  • اجتناب از اقدامات جزیره‌ای در زیرمجموعه‌های وزارتخانه راه
  • برگزاری شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان خراسان‌رضوی
  • شتاب مطلوب طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند
  • پذیرایی خادم الشهدای هرمزگان از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی + تصاویر
  • هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)
  • ۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند
  • کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر رضوی برپا شد