Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، اختتامیه اولین جشنواره علمی-پژوهشی شهید بهشتی با تقدیر از پژوهشگران، قضات و ایده‌های برتر در حوزه حقوق و دستگاه قضا عصر امروز به همت مرکز پژوهشگاه قوه قضائیه برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور در این نشست با بیان اینکه وظیفه اصلی دستگاه قضا احقاق حق و اجرای عدالت است اظهار کرد: هیچ چیز در عالم برای حفظ نظام مفیدتر از اجرای عدالت نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم ما تشنه‌ی عدالت هستنهد و ما در دستگاه وظیفه سنگین اجرای عدالت را به عهده داریم و اگر از اجرای آن برنیاییم هیچ حجتی نخواهیم داشت چرا که هم قدرت آن را داشته‌ایم و هم استعدادهای اجرای عدالت موجود است.

مرتضوی مقدم با بیان اینکه نظارت بر آرای محاکم و ایجاد وحدت رویه قضایی دو وظیفه دیوان عالی کشور است تشریح کرد: نظارت بر آرای محاکم کار بسیار سختی است و ما نیازمند حمایت علی الخصوص حمایت پژوهشگاه قوه قضاییه هستیم.

وی با تأکید بر نیاز دیوان عالی کشور به پژوهشگاه قوه قضائیه گفت: پژوهشگاه قوه قضائیه می‌تواند بازوی توانمند دیوان عالی کشور باشد و در دو وظیفه‌ای که قانون اساسی بر عهده ما گذاشته است به ما کمک کند؛ چرا که تنهای بخشی از آرای محاکم به دیوان عالی کشور می‌آید و ممیزی می‌شود اما عمده آرا به دیوان نمی‌آید و برای نظارت بر آن‌ها نیاز به سنجش، تحلیل، نقد و مقایسه آرا از نظر معیارهای شرعی،‌حقوقی و قانونی وجود دارد که پژوهشگاه می‌تواند در در این زمینه بسیاری به ما کمک کند.

رئیس دیوان عالی کشور افزود: در سال ۹۸ و ۹۹ حدود ۱۰ هزار پرونده موضوع ماده ۴۷۷ به دیوان عالی کشور آمده و بررسی شده است و این آمار زیادی برای دستگاه قضایی است؛ پژوهشگاه می‌تواند این آرا را دسته‌بندی موضوعی کند و ایرادات پرتکرار و شعب پرایراد را مشخص نماید و این کار بسیار به ما کمک خواهد کرد.

وی افزود: ما در این موارد نیاز داریم لکن ابزار آن را نداریم اما پژوهشگاه می‌تواند به ما یاری دهد.

رئیس دیوان عالی کشور در پایان گفت: متأسفانه در حال حاضر دادگاه‌های ما به پرونده‌ها مشغول شده‌اند و با حجم زیاد پرونده‌ها فرصت ابتکار و فکر با توجه از قضات گرفته شده است.

حامد نیکونهاد معاون پژوهشی قوه قضاییه نیز در این جلسه با بیان اینکه هدف جشنواره شهید بهشتی ایجاد انگیزه در فعالیت‌های پژوهشی است، اظهار کرد: ما این چشم انداز را داریم که نظام پژوهشی را در قوه قضاییه به صورت شبکه‌ای گسترده در آوریم.

وی در خصوص دیگر اهداف این جشنواره گفت: شناسایی استعدادهای برتر علمی، ایجاد زمینه علمی برای رقابت علمی،‌ زمینه‌سازی برای ارتباط وثیق و گسترده بین پژوهشگران و قوه قضاییه و هدایت پژوهش‌ها برای حل مسائل قوه قضاییه از اهداف این جشنواره علمی-پژوهشی است.

نیکونهاد با بیان اینکه قرار بود این جلسه در اواخر آذرماه و در هفته پژوهش برگزار شود، کرونا را عامل تأخیر این جلسه دانست و در خصوص محورهای جشنواره شهید بهشتی تشریح کرد: تحول حکمرانی قضایی، آسیب‌شناسی قوه قضاییه، بهبود فرایند دادرسی عادلانه، اتقان آرای قضایی و فناوری‌های ناظر به هوشمندسازی قوه قضاییه محورهای این جشنواره بودند که بیش از ۲۱۵۰ اثر در این محورها برای ما ارسال شد.

وی افزود: آثار ارسالی در قالب ایده، پژوهش، رای پژوهشی، پژوهشگر برتر قوه قضاییه و پژوهشگر برتر پژوهشگاه قوه قضاییه بودند که البته قصد داریم در دوره‌های آتی جشنواره این قالب‌ها را گسترش دهیم و پذیرای آثار در قالب‌هایی مانند تولیدات رسانه‌ای،‌ دادنامه، دستور موقت، وبلاگ، وبسایت و... نیز باشیم.

نیکونهاد ادامه داد: در نهایت ۷۷ ایده، ۳۹ پژوهش، ۲۸ رای و ۲۰ پژوهشگر به مرحله نهایی داوری رسیدند که امروز از نفرات برتر از نگاه داوران تقدیر به عمل خواهد آمد.

معاون پژوهشی مرکز پژوهش‌های قوه قضاییه در پایان با بیان اینکه استفاده حداکثری از نخبگان مورد اهتمام پژوهشگاه قوه قضاییه است، گفت: پژوهشگاه حلقه وصل میان مشکلات و معضلات قوه قضاییه و نخبگان کشور اعم از حوزیان و دانشگاهیان است و پژوهشگاه در دروه جدید نگاه مسئله محور و حل مسئله را در رأس اهداف خود قرار داده است.

در انتهای این نشست از نفرات برتر جشنواره علمی-پژوهشی شهید بهشتی و همچنین برخی از مدیرمسئولان رسانه‌های کشور تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: قوه قضاییه جشنواره شهید بهشتی جشنواره علمی پژوهشی شهید بهشتی پژوهشگاه قوه قضاییه منتظری مقدم دیوان عالی کشور دیوان عالی کشور پژوهشگاه قوه اجرای عدالت شهید بهشتی قوه قضاییه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۱۱۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال تغییر رقم دستمزد کارگران در ۱۴۰۳ تقویت شد/ آیا مصوبه افزایش حقوق کارگران باطل می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسین حبیبی، عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، از تحویل دادخواست ابطال بخشنامه مزد خبر داد.

او یه ایلنا گفت: (۱۰ اردیبهشت)، دادخواست خود را جهت ابطال بخشنامه دستمزد غیر قانونی سال ۱۴۰۳ به شماره ۲۷۶۷۱۶ شورای‌عالی کار که اعضای کارگری آن‌را امضاء نکرده‌اند، از طریق دفاتر خدمات قضایی به دیوان عدالت اداری تحویل دادم.

حبیبی افزود: امیدوارم دیوان عدالت اداری مصلحت اندیشی را کنار کذشته و وفق مواد ۱ و۱۰ قانون دیوان عدالت اداری ضمن ابطال بخشنامه ۲۷۶۷۱۶ رایی شایسته مبتنی بر عدالت صادر کند.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901201

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت پرونده باغ ازگل در قوه قضاییه
  • جزئیاتی جدید از پرونده چای دبش
  • تشکیل سه پرونده برای بررسی امکان ابطال مصوبه حقوق و دستمزد کارگری ۱۴۰۳ / تبدیل حکم اعدام بابک زنجانی به ۲۰ سال حبس
  • برنامه‌ریزی برای پژوهش در محور‌های سوخت پاک و هوش مصنوعی
  • احتمال تغییر رقم دستمزد کارگران در ۱۴۰۳ تقویت شد/ آیا مصوبه افزایش حقوق کارگران باطل می‌شود؟
  • ابلاغ مأموریت ویژه برای آموزش‌های تخصصی به قضات
  • نظارت ویژه بر پرونده‌های اقتصادی در دستور کار است
  • تکریم بیشتر ارباب رجوع و پیگیری برنامه‌های نظارتی بر محاکم در اولویت دیوان عالی کشور
  • منتظری: کاهش زمان رسیدگی‌های قضایی مورد توجه قرار بگیرد
  • نیاز امروز جامعه ما معنویت است