Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی درخصوص انتقادات اعضای شورای شهر مشهد نسبت به قانونی نبودن فرایند تصویب طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم گفت: در تمام مراحل بررسی طرح، اعضای شورا یا نماینده آنها حضور داشتند.

قدرت‌الله ابک امروز در نشستی خبری با موضوع طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم  که در اداره کل راه‌وشهرسازی خراسان رضوی برگزار شد، در مورد این طرح اظهار کرد:  با توجه به طرح جامع شهری که در گذشته ابلاغ شده، تکلیف شده بود که طرح ویژه برای این منطقه از شهر مشهد تهیه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دلیل وجود حرم مطهر، مقیاس طرحی که باید تهیه شود ملی و حتی فراملی است. با این دیدگاه این طرح تهیه شد. از زمان آخرین طرح ابلاغی ۲۰ سال گذشته و رویکردها و نگرش‌هایی با توجه به نیازهای کنونی جامعه و ساکنان در این منطقه وجود داشته است.

وی ادامه داد: ارتقاء کیفیت‌های زیستی ساکنان و ایجاد زمینه اقامت برای تمام طیف‌ها  از جمله مواردی بوده که نیاز به تهیه طرح داشته است. حفظ ساکنین مجاور حرم، ارتقاء کیفیت زیستی برای مجاورین، تناسب ساخت‌وسازها با دانه بندی بافت تاریخی، حفظ و تداوم اقتصاد خرد محلی و... از جمله مواردی بوده که در تهیه طرح جدید مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به اینکه روند تهیه طرح از تفاهم‌نامه استاندار خراسان رضوی با وزیر راه‌وشهرسازی در تاریخ ۱۳/۸/۹۸  شروع شد، بیان کرد: پس از تعیین مشاور طرح، جلسات متعددی برگزار شد که با توجه به تفاهم‌نامه مقام عالی وزارت و استاندار محترم که چارچوبها داخل این تفاهم‌نامه مشخص شد. فارغ از جلسات متعدد کارشناسی بخاطر شرایط خاص طرح حداقل هشت جلسه به عنوان دیدار عمومی و تخصصی با سازمان‌های مردم‌نهاد برگزار شده است .

ابک افزود: جلسه گفتمان توسعه شهر با دعوت شورای شهر و با حضور اعضای شورا برگزار شد.همچنین جلسات تخصصی با سازمان مردم‌نهاد چهارطبقه، خانه گفت‌وگو، فعالان مشهدالرضا، دانشگاه علوم اسلامی رضوی و...  برگزار و طرح با مشارکت و نظر مردم بررسی شده است.‌

وی عنوان کرد: فارغ از این جلسات با تاکید استاندار حداقل چهار جلسه در همین مدت کوتاه با حضور تمام ارکان طرح اعم از آستان قدس، شورای شهر، شهردار، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی برگزار شد و جزء به جزء طرح در خصوص عرض معابر، شارستان،راسته بازار و... تصمیم‌گیری شد.‌ جمع‌بندی جلسات منجر به تشکیل جلسه کمیسیون ماده پنج در روز پنجشنبه شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: با تصویب این طرح در شورای عالی راه‌وشهرسازی ۹۸ درصد مردمی که منتظر هستند درمورد پلاک‌های خود تصمیم‌بگیرند، تعیین تکلیف می‌شوند و با این طرح ۹۵ درصد مشکلات حل می‌شود. با توجه به تعیین راهبرد برای دستگاه‌های اجرایی مثل شهرداری و..‌ تکلیف آنها درمورد اقدامی که باید در هر پلاک انجام دهند مشخص است.

تشکیل کمیته حقوقی برای تعیین تکلیف پلاک‌های خاص

وی تصریح کرد: برای پلاک‌های خاص کمیته حقوقی تشکیل شده که درخصوص این پلاک‌ها تصمیم گیری می‌کند. کمیته حقوقی هم ظرف دوماه درمورد پلاک‌های خاص تصمیم‌گیری می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: درمورد مسیرهای تشرف زائران، تردد زائران، حمل‌ونقل همگانی، پارکینگ‌های عمومی و.. در طرح صحبت شده. حضور ساکنین دائمی در طرح از موارد اصلی بوده که الزام به تغییر رویکرد وجود داشته است.

وی اظهار کرد: با این طرح اجبار به تملک از مالکین متوقف شده و امکان نوسازی در قطعات موجود با کاهش حدنصاب مساحت تسهیل و الزام تجمیع قطعات در طرح تا حد زیادی مرتفع می‌شود. الزام سکونت یعنی خدمات مورد نیاز ساکنین با افزایش سرانه‌های عمومی شهر داخل طرح دیده شده است. در این طرح به تفکیک مسیر سواره عمومی و زوار از مسیر دسترسی ساکنین محلی توجه خاص شده است. همچنین در این طرح کنترل ارتفاعی پلاک‌ها، تعیین معابر پیونددهنده مسیرهای تشرف  وحفظ و ارتقاء کیفی کانون‌ها و قرارگاه‌های رقتاری و اجتماعی مثل مساجد و... دیده شده است.

ابک بیان کرد: در این طرح رویدادمکان‌ها و وقایع‌نگاری مورد توجه قرار گرفته است. تمام عناصر فرهنگی حتی پلاک‌های تاریخی مثل مکان‌های گذر دسته‌ها، مکان‌هایی که مراسم خاصی در آنها برگزار می‌شده در طرح لحاظ شده است. برخی سرمایه‌گذارها نسبت به برخی اقدامات اجرایی در طرح گذشته انتقاداتی داشتند که به آن مباحث در طرح جدید توجه شده است. سرمایه‌گذاری خرد مقیاس در تناسب با دانه‌بندی بافت از الزاماتی بود که در کنار سرمایه‌گذاری خاص به آن توجه شده است. همچنین امکان سرمایه‌گذاری برای تمام ساکنان باید شکل بگیرد.

پاسخ به انتقادات شورای شهر مشهد از روند تهیه طرح

وی درخصوص انتقادات اعضای شورای شهر مشهد نسبت به قانونی نبودن فرایند تصویب طرح  تصریح کرد: از سال گذشته که فرایند تهیه طرح آغاز شد، ارکان طرح در تمام جلسات حضور داشتند. حداقل در جلسات جمع‌بندی که در یک ماه اخیر برگزار شده و تعداد آن و چهار جلسه بوده اعضای شورا حضور داشتند و مستندات در اختیار آنها بوده است. موارد شورا هم برای ما تکلیف بوده که داخل طرح دیده شود.  شهردار، میراث فرهنگی، استاندار، جهاد کشاورزی و راه و شعرسازی ارکان طرح هستند که در جلسات حضور داشتند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی توضیح داد: در تمام مراحل بررسی طرح، اعضای شورا یا نماینده آنها حضور داشتند. حتی خود شورا از سازمان‌های مردم نهاد و متخصصان دعوت کرد و با دعوت شورا جلسات گفت‌وگوی محلی شکل گرفت. نقطه‌نظرات شورا در مورد طرح اخذ و جمع‌بندی شده است. در کمیسیون ماده پنج رای تمام صاحبان حق رای از جمله شهردار گرفته شده و برای ادامه روند طرح، تکلیف استان بر ارسال مصوبات به شورای عالی وزارت راه‌وشهرسازی است که پس از تصویب در آنجا اعلام و ابلاغ طرح توسط استاندار شکل خواهد گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی اداره راه و شهرسازي طرح تفصيلي شورای شهر مشهد بهسازی بافت پیرامون حرم رضوی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی راه وشهرسازی حضور داشتند اعضای شورا شورای شهر برگزار شد شهر مشهد طرح ویژه تهیه طرح پلاک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۱۱۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین کمیته ویژه برای بررسی رویداد اخیر در بدخشان

رئیس طالبان هیئتی ویژه را برای بررسی روند از بین بردن خشخاش و مشکلات به وجود آمده ناشی از آن در ولایت بدخشان تعیین کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، در پی درگیری نیروهای طالبان با مردم محلی در روستای «قرلق» شهرستان «درایم» ولایت بدخشان بر سر تخریب مزارع خشخاش، «هبت‌الله آخندزاده» رئیس طالبان هیئتی ویژه را برای بررسی روند از بین بردن خشخاش و مشکلات به وجود آمده ناشی از آن در بدخشان تعیین کرد.

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان با انتشار این خبر اعلام کرد بر اساس فرمان  آخندزاده مبنی بر از بین بردن کشت و قاچاق خشخاش در افغانستان، جلوگیری از کشت خشخاش در تمام این کشور جریان دارد.

وی افزود: «در شماری از شهرستان‌های ولایت بدخشان خشخاش کشت شده و روند از بین بردن آن آغاز شده تا این پدیده ضد بشری و قاچاق آن از بین برده شود و هیچ منطقه از این حکم مستثنی نیست».

مجاهد ادامه داد: متأسفانه شماری از متخلفان به نیروهای امنیتی که مشغول مبارزه با خشخاش هستند، هجوم برده و باعث ایجاد رویداد ناگوار شدند.

یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان افغانستان چه خبر است؟محکومیت گسترده انفجار «بدخشان» افغانستانسرپرست ولایت بدخشان کشته شد

سخنگوی طالبان تصریح کرد: به‌منظور بررسی دقیق رویدادهای متذکره هیئتی تحت ریاست «فصیح‌الدین فطرت» رئیس ستاد ارتش، تشکیل شده که «شمس‌الدین شریعتی» رئیس اداره تعقیب و نظارت فرامین و احکام، «عبدالحق» معاون مبارزه علیه مواد مخدر وزارت کشور، «رحمت‌الله نجیب» معاون استخبارات و «عبدالمومن» رئیس شورای علمای بدخشان از اعضای این هیئت هستند.

به گفته مجاهد، این هیئت طالبان موظف است رویداد بدخشان را بررسی کند و گزارش آن را به دفتر نخست وزیر ارائه دهد.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • لزوم آغاز عملیات اجرایی احداث ایستگاه مسافربری بیرجند
  • تصویب طرح پهنه‌بندی حریم شهر مشهد برای نخستین‌بار
  • تصویب مطالعات طرح ویژه تفصیلی بافت تاریخی شهر ارومیه
  • تصویب اولویت‌های اساسی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی گیلان
  • اوج گیری انتقادات از اسرائیل در واکنش به بسته شدن دفتر الجزیره
  • ادامه روند افزایش تدریجی دما در خراسان رضوی
  • روند افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا چهارشنبه ادامه دارد
  • تعیین کمیته ویژه برای بررسی رویداد اخیر در بدخشان
  • واکنش دانشگاه علوم خانواده دانشگاه تهران به انتقادات از همکاری با همسر سید ابراهیم رئیسی: جمیله علم الهدی فقط برای هیات جذب اساتید دانشکده تازه تاسیس «علوم خانواده» انتخاب شده، نه کارگروه هیات جذب کل اساتید دانشگاه تهران
  • برنامه هفتم پیش از پایان مجلس یازدهم به دولت ابلاغ می‌شود