Web Analytics Made Easy - Statcounter

در 1955 جان اف کندی، سناتور دموکراتی که بعدتر رییس‌جمهور ایالات متحده شد طی 8 مقاله کوتاه نگاهی به تاریخ 150 ساله کنگره امریکا داشت و تلاش کرد تا مختصری از نمایندگانی بگوید که آرمان‌خواهی آنها باعث شده بود تا برخلاف خواست حزب یا مصلحت شخصی رای به مصوبه‌ای بدهند که به عقیده آنها منافع ملی شهروندان امریکایی را تامین می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سیزدهم فوریه 2021 نیز 7 سناتور جمهوری‌خواه امریکایی نشان دادند که فارغ از آنچه مصلحت پایگاه رای ایجاب می‌کند و بدون توجه به آنچه اکثریت حزب می‌خواهد، می‌توان مستقل بود و رای به محکومیت کسی داد که پایه‌های دموکراسی در ایالات متحده را لرزانده بود. ریچارد بار، بیل کسیدی، سوزان کالینز، لیزا مورکوفسکی، میت رامنی، بن ساس و پت تومی با 50 نماینده دموکرات مجلس سنا همراه شدند تا در پایان رای‌گیری درخصوص محکومیت دونالد ترامپ، 57 سناتور به محکومیت و 43 سناتور نیز به تبرئه رییس‌جمهور پیشین ایالات متحده رای داده باشند.

محاکمه‌ای که ناامیدکننده نبود
هرچند این رای تاریخی و اجماع اکثریت سنا برای محکوم کردن چهل و پنجمین رییس‌جمهور امریکا در پی عدم دستیابی به حدنصاب دو سوم آرای حاضر به سرانجام نرسید اما این نتیجه باعث شد تا بسیاری از برنامه‌هایی که دونالد ترامپ برای سال 2024 داشت و ممکن بود بخش اعظمی از جمهوری‌خواهان نیز با او همراهی کنند، نقش برآب شود. پایگاه امریکایی آتلانتیک در این باره نوشته است: «با اینکه رای 57 سناتور نتوانست به محرومیت ترامپ از حضور دوباره در کاخ سفید منجر شود و رییس‌جمهور پیشین امریکا را با مجازات اعمالش روبه‌رو کند اما در عمل این رای به نمادی رسمی و قابل توجه از خیانت ترامپ بدل شد.»
به نوشته آتلانتیک «عدم محکومیت ترامپ ممکن است باعث ناامیدی شما از اجرای عدالت یا کارکرد یکی از مهم‌ترین ارکان دیپلماسی یعنی کنگره شده باشد اما زمانی که از دریچه نگاه مدافعان ترامپ یا کسانی که می‌خواهند در انتخابات‌های آینده از او حمایت کنند به ماجرا نگاه کنیم، نتیجه دومین استیضاح نتیجه‌ای خوب و قابل قبول بود.» براساس این تحلیل جمهوری‌خواهان طرفدار ترامپ سعی داشتند که استیضاح او را رفتاری «حزبی» و «برخلاف قانون اساسی» معرفی کنند و مدعی بودند که دموکرات‌ها بر مبنای شواهدی بی‌پایه و اساس تصمیم دارند تا از قدرتی که در اختیارشان است علیه حزب رقیب بهره گیرند. اما در واپسین ساعات روز شنبه و زمانی که پس از پنج جلسه طولانی، زمان رای‌گیری درباره محکومیت دونالد ترامپ فرا رسید، همراهی 7 سناتور مطرح جمهوری‌خواه با دموکرات‌ها، باعث شد تا اتفاقی تاریخی رقم بخورد و امید جمهوری‌خواهان هم سو با ترامپ ناامید شود. پولیتیکو نوشته است از سال 1868 این اولین‌بار بود که اکثریت عادی سنا به محکومیت یک رییس‌جمهور رای می‌دهد.
سناتور ریچارد بار، از جمهوری‌خواهانی که رای به محکومیت ترامپ داد در توضیح این اقدام خود می‌گوید: «واقعیت‌ها کاملا روشن است. شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که رییس‌جمهور ترامپ نقشی مهم در تحریک مهاجمان برای حمله به کنگره به عنوان بخشی از ساختار حاکمیت در امریکا داشت و این جرم را می‌توان در میان جرایم بسیار سنگین که یک رییس‌جمهور را شایسته استیضاح می‌کند، دانست.» میچ مک کانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنا که حاضر نشد به محکومیت ترامپ رای دهد در واکنش‌ به این اظهارات و همچنین انتقاداتی که علیه او مطرح شد اظهار کرد که هر چند گناهکار بودن ترامپ در واقعه ششم ژانویه و حمله به کنگره مسجل است اما به این دلیل که او دیگر رییس‌جمهور نیست از نظر قانون اساسی امکان استیضاحش وجود ندارد.
دیوید فرام، تحلیلگر امریکایی معتقد است: «از این پس کار ترامپ برای بازگشت به قدرت و حضور دوباره در انتخابات بسیار سخت‌تر از قبل خواهد بود. هر چند عدالت به طور کامل اجرا نشده اما ساختارهای دموکراتیک توانستند عملکردی موفق داشته باشند و اکنون، ترامپ به عنوان رییس‌جمهوری که دوبار استیضاح شده و در استیضاح دوم اکثریتی دو حزبی به محکومیت او رای داده‌اند شناخته می‌شود. او دیگر رییس‌جمهور امریکا نیست، براساس نظرسنجی‌ها اکثریت مردم قانع شده‌اند که او مسوول حمله به دموکراسی بوده و در ذهن خویش او را محکوم می‌دانند و اکنون چراغ سبزی جدی به نهادهای قضایی و دادستان‌ها ارسال شده که آنها می‌توانند ترامپ را به دلیل تخلفاتی که در دوره ریاست‌جمهوری داشته مورد تعقیب قرار دهند.»

دموکرات‌ها به هدف‌شان رسیدند
نشریه نیویورکر در تحلیلی که پس از رای تاریخی 57 سناتور به محکومیت ترامپ منتشر شد، آورده است که «این رای باعث شد بسیاری از جمهوری‌خواهانی که کمی پیش‌تر حاضر به مرزبندی با ترامپ و ترامپیسم نبودند نیز احساس خطر کنند و در پی موضع‌گیری علیه اقدامات رییس‌جمهور پیشین و طرفداران او برآیند.» این نشریه در ادامه به نیکی هیلی اشاره کرده که اخیرا در گفت‌وگویی رفتارهای ترامپ در ششم ژانویه را «چندش آور» دانسته و افزوده است که فکر نمی‌کند چهل و پنجمین رییس‌جمهور امریکا شانسی برای حضور دوباره در قدرت داشته باشد، چراکه او «سقوط وحشتناکی» را تجربه کرده است. 
نیویورکر همچنین اشاره کرده که براساس گفت‌وگوهایی که پیش از جلسات سنا با مسوولان برگزاری استیضاح صورت گرفته، بسیاری از دموکرات‌ها می‌دانستند که از نظر عملی امکان محکوم کردن ترامپ و جلب همراهی 17 جمهوری‌خواه وجود ندارد اما این حرکت را آغاز کردند تا به جامعه امریکا نشان دهند که حتی طرفداران ترامپ در سنا نیز قادر نیستند به دفاع از او برخیزند و صرفا با طرح استدلال‌هایی نظیر «نمی‌توان رییس‌جمهوری را که دوره‌اش پایان یافته استیضاح کرد» قصد دارند از محکوم کردن ترامپ خودداری کنند؛ هدفی که می‌توان در بیانیه جو بایدن، رییس‌جمهور جدید امریکا نشانه‌هایی از آن را مشاهده کرد. 
بایدن در بیانیه‌ای که کاخ سفید شنبه شب منتشر کرد، گفت با اینکه رای نهایی به محکومیت منتهی نشد، اما در مورد ماهیت اتهام، اختلاف نظری وجود نداشت. حتی افرادی مثل میچ مک‌کانل رهبر اقلیت سنا که با این محکومیت مخالف بودند، اعتقاد دارند که دونالد ترامپ عملا و اخلاقا، مسوول تحریک خشونت روی داده در ساختمان کنگره بوده است. رییس‌جمهوری امریکا در بخش دیگر بیانیه‌ خود به وقایع مربوط به حمله حامیان رییس‌جمهوری سابق امریکا به ساختمان کنگره و مرگ یک پلیس اشاره کرد و در نهایت نوشت: این فصل غم‌انگیز در تاریخ ما یادآور شکننده بودن دموکراسی است. باید همیشه از آن دفاع کرد... باید هوشیار باشیم. این خشونت و افراط‌گری جایی در امریکا ندارد. هر کدام از ما به ویژه رهبران، به عنوان امریکایی‌ها، یک وظیفه و مسوولیت‌ داریم تا از صداقت دفاع کنیم و دروغ را شکست دهیم.
دموکرات‌ها معتقدند که در وارد کردن ضربه‌ای کاری به حزب رقیب و «آنچه جمهوری‌خواهان از آن دفاع می‌کنند» موفق بوده‌اند و توانسته‌اند این واقعیت را به طور کامل در جامعه عیان سازند که جمهوری‌خواهان به حزبی که مدعی احیای اقتدار و ارزش‌های امریکا بوده‌اند اکنون مجبورند چشم بر واقعیتی به نام ترامپ ببندند و نادیده بگیرند که او در ششم ژانویه چگونه زمینه را برای حمله افراطی‌ها به کنگره ایالات متحده فراهم کرد. هر چند که خود دونالد ترامپ این‌گونه فکر نمی‌کند و به نظر می‌رسد که مصمم است برای یک‌بار دیگر نیز شانس خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 امتحان کند. ترامپ پس از اعلام این رای، در بیانیه‌ای ضمن ابراز خرسندی از شکست استیضاح و همچنین انتقاد از حزب دموکرات، خطاب به هوادارانش گفت: «جنبش وطن‌پرستانه و زیبای امریکا را دوباره با شکوه می‌کنیم. مسیر تازه شروع شده است. در ماه‌های آینده چیزهای زیادی برای به اشتراک گذاشتن با شما دارم. ما کارهای بسیار زیادی در پیش داریم و به زودی با دیدگاهی درخصوص آینده روشن، بدون محدودیت و درخشان برای ایالات متحده امریکا ظهور خواهیم کرد.»

کارزار ترقی‌خواهانه برای آغاز تحقیقات قضایی علیه ترامپ

یک گروه ترقی‌خواه امریکایی روز یکشنبه از «مریک گارلند» گزینه رییس‌جمهور امریکا برای تصدی مقام دادستان کل درخواست کرد، دونالد ترامپ رییس‌جمهور سابق امریکا را مورد محاکمه قرار دهد. به نوشته پایگاه خبری «هیل»، «کمیته کمپین تغییرات ترقی‌خواهانه» در واکنش به تبرئه ترامپ در دادگاه استیضاح، در طوماری با حدود یک میلیون امضا، از گارلند خواستند درباره جرایم ترامپ و نزدیکانش تحقیق کرده و آنها را محاکمه کند. در بیانیه این گروه آمده است: «اگر خواستار پاسخگویی ترامپ درقبال شبکه جنایتکارش هستید، نمی‌توان فقط به رهبران دموکرات اتکا کرد. نیاز داریم با شدت زیادی آنها را به جلو هدایت کنیم.» جو بایدن رییس‌جمهور جدید امریکا، پیش‌تر در کمپین انتخاباتی خود گفته است، بحث محاکمه ترامپ به خاطر جرایم و تخلفاتش را به وزیر دادگستری خواهد سپرد. براساس نظرسنجی جدید «ایپسوس/ رویترز» 53درصد مردم امریکا معتقدند رییس‌جمهور سابق این کشور نباید بار دیگر حق ورود به رقابت‌های انتخاباتی را داشته باشد.

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: ساعت24

کلیدواژه: رییس جمهور امریکا جمهوری خواهان محکومیت ترامپ ایالات متحده دونالد ترامپ رییس جمهوری جمهوری خواه دموکرات ها باعث شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۱۳۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، نظرسنجی منتشر شده در روز یکشنبه نشان داد که رای‌دهندگان آمریکایی با اختلاف ۴۹ به ۴۳ درصدی از ترامپ در رقابت فرضی یک به یک با بایدن حمایت می‌کنند. این در مقایسه با ۴۹ به ۴۵ درصد جمهوری‌خواهان نسبت به حضور این دموکرات فعلی در ژانویه است.

این نظرسنجی نشان داد، در صورتی که میدان کامل رقبا در نظر گرفته شود، مثل زمانی که رای‌دهندگان در ماه نوامبر به پای صندوق‌های رای می‌روند، ترامپ برتری بیشتری دارد. او با اختلاف ۴۲ به ۳۳ درصد نسبت به بایدن جلو است و پس از آن ۱۵ درصد برای رابرت اف کندی جونیور، نامزد مستقل انتخابات آمریکا در نظر گرفته می‌شود. ۱۰  درصد باقیمانده از نامزدهای حزب سوم حمایت کرده‌اند یا فعلا تصمیمی ندارند.

دو سوم رأی‌دهندگان ایالات متحده نمی‌دانند که چگونه کسی می‌تواند از بایدن حمایت کند، در حالی که ۵۲ درصد می‌گویند که در هیچ شرایطی شانسی برای رأی دادن به رئیس‌جمهور فعلی وجود ندارد. در مقایسه، ۶۳ درصد از پاسخ‌دهندگان نمی‌توانند ببینند که چگونه کسی می‌تواند از ترامپ حمایت کند و ۴۷ درصد می‌گویند که شانسی برای رای دادن به او وجود ندارد.

شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد که تنها ۴۷ درصد از رای‌دهندگان از نامزدهایی که باید انتخاب کنند، از جمله ۴۴ درصد دموکرات‌ها و ۶۳ درصد از جمهوری‌خواهان راضی هستند. ۵۸ درصد از رأی‌دهندگان نظر منفی نسبت به بایدن دارند، در حالی که ۵۳ درصد نظر منفی نسبت به ترامپ دارند.

تنها ۶۵ درصد از پاسخ‌دهندگان بر این باورند که بایدن به طور قانونی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ پیروز شد و این بدون تغییر نسبت به زمانی است که همین سوال پس از شورش کنگره آمریکا در ژانویه ۲۰۲۱ پرسیده شد.

نظرات درباره دوره ریاست جمهوری ترامپ از زمان خروج او از ریاست جمهوری بهبود یافته است. با نگاهی به عملکرد او، ۵۵ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که ریاست جمهوری ترامپ یک «موفقیت» بود، در حالی که این رقم در نظرسنجی پس از شورش، ۴۵ درصد بود. در مقایسه، ۳۹ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند دوره ریاست جمهوری بایدن موفقیت‌آمیز بوده است.

به طور مشابه، از هر ۱۰ آمریکایی، شش نفر از عملکرد بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور ناراضی هستند. بایدن در مدیریت چندین موضوع مهم برای رای‌دهندگان، از جمله ۶۶ درصد نارضایتی در بحث اقتصاد، ۷۱ درصد نارضایتی از تورم و ۷۱ درصد نارضایتی از جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، امتیازات پایینی دریافت می‌کند. تنها از هر ۱۰ آمریکایی چهار نفر معتقدند که ایالات متحده «مسئولیت دارد» درگیر درگیری‌های غرب آسیا باشد.

ترامپ، بایدن و متحدان او را متهم کرده است که تلاش می‌کنند نامزدی او را از طریق سیستم قضایی منحرف کنند. این رئیس‌جمهور سابق در چهار کیفرخواست جداگانه با ۹۱ اتهام روبروست. یک نظرسنجی سی‌ان‌ان هم که پنج‌شنبه منتشر شد، نشان داد که تنها ۱۳ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند با ترامپ مانند سایر متهمان رفتار می‌شود و تنها ۴۴ درصد مطمئن هستند که هیئت منصفه انتخاب شده در پرونده ترامپ، حکم عادلانه‌ای صادر خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • علی‌اف: صلح در قفقاز جنوبی تنها از طریق عادی‌سازی روابط باکو-ایروان حاصل می‌شود
  • ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم
  • ترامپ ۹ هزار دلار جریمه شد
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین
  • آیا بلینکن می‌تواند اثر انگشت خود را بر تاریخ بگذارد؟
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • نحوه اعزام حسن یزدانی به المپیک؛ بحران بزرگ یا یک اتفاق عادی؟!
  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا
  • شکست یک جنبش بزرگ با توطئه‌های رنگارنگ داخلی و خارجی
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند