Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استانه‌ای باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، روزی جوجه‌های یک روزه زیر چرخ‌های مدعی تنظیم بازار له می‌شوند و روزی قیمت‌ها به بهانه کمبود جوجه ریزی بالا می‌رود.

روزی مرغ‌ها نهاده‌ای برای خوردن ندارند و روزی مردم برای خرید مرغ با قیمت کمی پایین‌تر به صف می‌شوند. آنطور که همه می‌دانیم نرخ مرغ در ماه‌های اخیر دچار نوسان زیادی شده و هنوز نیز قیمت مصوبی برای آن اعلام نشده است؛ همین امر سبب گمانه‌زنی‌ها و اتفاقات زیادی در بازار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کرونا، بازار سیاه، نرخ نهاده ها، نبود تعادل در عرضه و تقاضا به‌همراه نبود شرایط مناسب در کشتارگاه و مرغداری‌ها قیمت هرکیلوگرم مرغ را در فراز و نشیب قرار داده است.

قیمت مرغ در اصفهان به ۲۲ هزار تومان نمی‌رسد

حسین ایراندوست معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، درخصوص وضع تولید و مصرف مرغ در استان گفت: در دی ماه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه جوجه وارد سالن پرورش شده  درحالیکه این عدد در آذر ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار و در آبان ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه بود.

او در ادامه بیان کرد: در ماه بهمن نیز تا به‌اینجا ۴ میلیون جوجه‌ریزی شده که به مراتب بیشتر از بهمن سال گذشته است؛ روند جوجه‌ریزی خوب است و جای نگرانی نیست.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: در دی ماه هرروز به‌طور متوسط ۵۰۲ تن مرغ زنده وارد کشتارگاه شده که این عدد در بهمن به ۵۶۵ تن رسیده است که این ۵۶۲ تن حدود ۴۲۰ تن گوشت مرغ به ما می‌دهد، بنابراین روند کشتار مرغ نیز خوب پیش می‌رود.

ایراندوست با پیش بینی قیمت هرکیلوگرم مرغ در هفته‌های آینده گفت: قیمت مصوب کشور ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان برای مرغدار، ۶۰۰۰ تومان نیز برای کشتارگاه، کرایه و توزیع کننده است که جمع آن ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان می‌شود. اما چون در اصفهان هزینه خرده‌فروشی متفاوت و با قیمت بالاتر است ستاد تنظیم‌بازار استان پیشنهاد داد که این قیمت به ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان ختم و مرغ با این قیمت عرضه شود.

بعید است قیمت مرغ ۱۰ درصد افزایش یابد

او با اشاره به فعالیت سامانه رهتاب برای کمک به تنظیم بازار توضیح داد: کشتارگاه‌ها را ملزم کرده‌ایم کل تولیدات خود را در رهتاب وارد کنند تا با قیمت مصوب، در شبکه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های شهر پخش شود البته هنوز گزارشی از ثبت این آمار به ما نرسیده است.

او ادامه داد: اگر دستگاه‌های نظارتی فعال برخورد کنند هیچ دلیلی بر افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها نیست. زیرا نهاده‌ها دولتی و به‌صورت یارانه‌ای به تولیدکنندگان داده شده و همه‌چیز قابل کنترل است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: در مقاطع زمانی ممکن است این اجازه را به ستاد‌های تنظیم‌بازار استان‌ها بدهند که به‌دلیل شرایط روز ۱۰ درصد قیمت را بالاتر ببرند؛ اما به‌نظر نمی‌رسد این اتفاق در این مقطع رخ دهد. حتی به‌دلیل تولید زیاد، احتمال کاهش قیمت نیز وجود دارد.

ایراندوست افزود: اگر مرغدار بخواهد چنین کاری انجام دهد از نظر ما امتناع از عرضه محصول به بازار است و دستگاه‌های های نظارتی این حق را دارند که با آن‌ها برخورد کنند.

او ادامه داد: خوب است بدانید ذخایر مرغ منجمد در شرکت پشتیبانی نیز به حد قابل‌قبولی وجود دارد و اگر لازم شد می‌توانیم آن‌هارا به بازار تزریق کنیم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشورزی استان اصفهان در عین حال گفت: البته ممکن است انتظاری که در سال‌های گذشته مبنی بر تقاضای بسیار به‌وجود می‌آمد امسال به دلیل شرایط کرونایی ایجاد نشود و حتی با پس‌زدگی مواجه شویم.

مردم مرغ سایز بخرند؛ سالم تر، خوش طعم‌تر و به صرفه‌تر است

ایران‌دوست رفتار‌های غلط فرهنگی را هم موجب افزایش قیمت مرغ دانست و بیان کرد: در اصفهان، چون مردم مرغ سنگین را می‌پسندند، ناخواسته مرغدار را وادار می‌کنند که از بازار آزاد نهاده دامی خریداری کند تا مرغ سنگین شود، به‌همین علت قیمت آن برای هردو طرف گران تمام می‌شود.

او افزود: مشکل دیگر این است که تصور می‌کنیم در ماه پایانی سال یخچال‌ها باید از مرغ و گوشت پر شود و این تقاضای کاذب در بازار ایجاد می‌کند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزایش قیمت اخیر را با رسیدن به ماه‌های پایانی سال مرتبط دانست و گفت: در ماه‌های پایانی سال، چون با تقاضای بیش از حد انتظار مواجه می‌شویم جو روانی بازار، قیمت را تشدید و مرغدار را وادار می‌کند که مرغ گران‌تری تولید کند.

ایراندوست در مورد وزن مرغ گفت: جهاد کشاورزی ۴ کیلوگرم نهاده به مرغدار می‌دهد و آنان نیز مرغ ۲ کیلو و ۲۰۰ گرمی باید به بازار عرضه کنند که البته بهترین وزن بین یک کیلو و ۲۰۰ تا یک کیلو و ۸۰۰ گرم است.

او افزود: اگر رسانه‌ها کمک کنند و برای مصرف‌کننده‌ها جا بیفتد که مرغ سایز سالم‌تر، خوشمزه‌تر و اقتصادی‌تر است نوسان قیمت را می‌توانیم کنترل کنیم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با توصیه مرغداران به عرضه مرغ در ۳۰ تا ۴۲ روزگی گفت: با هماهنگی وزارت صمت و سازمان دامپزشکی به ادارات جهاد کشاورزی شهرستان‌ها اعلام کرده ایم جوجه بالای ۴۰ روز حق توقف در سالن مرغداری را ندارد تا مانند سال گذشته با انبار سنگین مواجه نشویم.

ایران‌دوست در خصوص تاثیر اندازه و سن مرغ روی روند قیمت‌ها توضیح داد: برخی مرغداران نیز علاقه‌مند هستند مرغ ۴۰ روزه را به بازار عرضه کنند، اما متاسفانه امتناعی که مصرف‌کننده از دریافت لاشه‌های کمتر از ۲ کیلویی دارد آن‌ها را وادار می‌کند که مرغ سنگین‌تری را تولید کنند؛ بنابراین باید فرهنگ‌سازی شود تا مرغدار نیز آسیب نبیند.

قیمت مصوب با هزینه‌ها همخوانی ندارد

محمدرضا رستمیان دبیر انجمن صنفی کشتارگاه‌های طیور استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان اظهار کرد: از لحاظ آماری وضع مرغ در استان جایگاه مناسبی دارد؛ باتوجه به بهبود مختصر وضع کرونا، تقاضا افزایش پیدا کرده و قیمت درِ مرغداری‌ها به ۱۸ تا ۱۹ هزارتومان می‌رسد.

او ادامه داد: حدود ۳۰ درصد مرغ ضایعات است، بنابراین قیمت فروش مناسب نیست؛ اصرار هم می‌شود که قیمت مصوب رعایت شود به‌همین دلیل کشتار به مقدار زیادی کاهش یافته است و نزدیک به ۶ میلیون مرغ آماده کشتار داریم.

دبیر انجمن صنفی کشتارگاه‌های طیور استان اصفهان بازارسیاه را از عوامل نوسان قیمت و گرانی مرغ در بازار عنوان کرد و گفت: مرغدار ناچار است بخشی از نیاز ذرت و سویا را از بازارسیاه تامین کند، سویا نزدیک به ۱۰ هزارتومان است که البته این مبلغ درماه‌های گذشته تا ۱۷ هزارتومان نیز رسید و این درحالی است که مبلغ دولتی آن کمتر از ۳ هزارتومان است.

رستمیان با بیان اینکه در کشتارگاه‌ها بالا یا پایین بودن قیمت تفاوتی نمی‌کند گفت: مرغ درهر قیمتی به ما برسد موظیفم در یک فرمول قرار دهیم و درحال حاضر فرمول مرغ کشتار با قیمت مصوب همخوانی ندارد و ما مجبوریم کشتار را به حداقل برسانیم.
او در پایان گفت: قرار بود دولت قیمت جدیدی اعلام کند، اما همچنان خبری نیست.

مرغ‌های سنگین وزن، ضرری برای تولیدکننده و مصرف کننده

فرهاد جعفریان رییس اتحادیه مرغداران استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: ستاد کشوری تنظیم بازار تا ۱۰ درصد افزایش قیمت را مجاز می‌داند و بنابراین نرخ هر کیلوگرم مرغ به ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد رسید.

او  درخواست مردم برای خرید مرغ سنگین را مشکل ساز دانست و خاطرنشان کرد: در اصفهان مرغ زنده را تا ۳ کیلوگرم کشتار می‌کنند و بنابراین مرغداران ۲کیلوگرم خوراک دیگر را باید به‌صورت آزاد از بازار تهیه کنند به‌همین دلیل قیمت تمام‌شده بالاتر می‌رود.

رئیس اتحادیه مدغداران استان اصفهان افزود: خوراندن ۴ کیلوگرم دانه به مرغ تا ۴۵ روز به وزن ۲کیلوگرمی آن‌ها ختم می‌شود، اما مرغداران برای پاسخ به درخواست مردم ناچار می‌شوند مرغ را تا ۶۰ روز نگه‌دارند که مرغ درشت تحویل خریدار بدهند.

جعفریان با اذعان به اینکه در اصفهان مردم خواهان مرغ یک کیلو و ۷۰۰ گرمی نیستند تاکید کرد: اگر مرغ‌های درشت از بازار جمع شوند و مصرف‌کننده‌ها نیز برای خرید مرغ کوچک‌تر متقاعد شوند مرغداران مجبور نیستند نهاده‌ها را از بازار آزاد تهیه کنند و بازار نیز ثبات پیدا می‌کند.

گزارش از علی کریمی

انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قیمت مرغ نهاده های دامی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان خبرنگار گروه استان کشتارگاه ها تنظیم بازار مصرف کننده قیمت مصوب مرغ سنگین استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۱۳۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه

امیدواری به برقراری آتش‌بس در خاورمیانه سبب تثبیت قیمت نفت در روز سه‌شنبه شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، با وجود ادامه حمله‌ به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، مذاکرات خاورمیانه و امیدواری به برقراری آتش‌بس بین حماس و رژیم صهیونیستی سبب شد قیمت‌های نفت روز سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت‌ماه) پس از کاهش در معامله‌های روز گذشته ثبیت شود. این در حالی است که سرمایه‌گذاران منتظر نشانه‌هایی از نتیجه نشست بانک فدرال رزرو آمریکا درباره نرخ بهره بانکی هم هستند.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال روز سه‌شنبه تا ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه به وقت گرینویچ با ۲۷ سنت یا ۰.۳درصد افزایش به ۸۸ دلار و ۶۷ سنت برای هر بشکه رسید.

در همین حال نفت خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) روز سه‌شنبه با ۳۰ سنت یا ۰.۴ درصد کاهش با قیمت ۸۲ دلار و ۹۳ سنت برای هر بشکه معامله شد.

ییپ جون رانگ، تحلیلگر بازار در مؤسسه آی‌جی گفت: مذاکرات کنونی برای برقراری آتش‌بس احتمالی بین حماس و رژیم صهیونیستی، فعالان بازار را به سمت کاهش بیشتر صرف ریسک ژئوپلیتیک در قیمت‌های نفت سوق داده است، حال آنکه نشست آتی بانک مرکزی همچنین ابهام‌های کوتاه‌مدتی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: حفظ نرخ بالای بهره بانکی برای مدت طولانی می‌تواند سبب افزایش بیشتر ارزش دلار آمریکا شود و در عین حال خطرهایی را برای چشم‌انداز تقاضای نفت ایجاد کند.

از سویی دیگر ادامه حمله‌ حوثی‌های یمن به کشتی‌ها در جنوب مسیر تجاری کانال سوئز از افت قیمت نفت جلوگیری کرده است و در صورت پیش‌بینی فعالان بازار مبنی بر ایجاد اختلال در عرضه نفت خام، ریسک افزایش می‌یابد.

در بخش اقتصادی هم سرمایه‌گذاران این هفته منتظر بررسی سیاست بانک مرکزی آمریکا هستند که قرار است روز یکم ماه مه (چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه) اعلام شود. این در حالی است که تورم مقاوم آمریکا انتظار بازار را برای هرگونه کاهش نرخ بهره از بین می‌برد و می‌تواند ارزش دلار آمریکا را بالا ببرد و تقاضای نفت را مختل کند.

برخی سرمایه‌گذاران با احتیاط پیش‌بینی می‌کنند بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره بانکی را در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ یک‌چهارم درصد افزایش دهد.

دیگر خبرها

  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده
  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار
  • حال مستأجران بهتر می شود؟!
  • عربستان قیمت نفت خود در بازار آسیا را افزایش می‌دهد
  • ۶ برنامه برای کنترل بازار اجاره
  • تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه
  • سکه به کانال ۴۲ میلیون تومان بازگشت
  • حرکت بازار ارز به سمت ثبات/ نوسان یک یا دو هزار تومانی قیمت دلار طبیعی است
  • بازار میوه‌های نوبرانه تا پایان اردیبهشت به ثبات می‌رسد