Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-07@10:36:26 GMT

کتله خور بهشتی در دل کوه های زنجان

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۱۳۴۳۴

کتله خور بهشتی در دل کوه های زنجان

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، جاذبه های طبیعی بی نظیری در زنجان وجود دارد که همگی دست به دست هم داده اند تا از زنجان استانی زیبا و کم نظیر بسازند.

یکی از این جاذبه‌های زیبای طبیعی غار کتله خور است که برای بازدید از آن باید راهی خدابنده شویم جایی در نزدیکی شهر گرماب این غار باشکوه زیر کوه کتله خور به چشم می‌خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شاید برای شمام هم سوال باشد که چرا نام این غار کتله خور است؟

در برخی مناطق غرب ایران به کوه‌هایی که ارتفاع کمی دارند کتله گفته می‌شود و چون خورشید از پشت این کوه طلوع می‌کند به آن کتله خور می‌گویند.

از طرفی در زبان ترکی کتله به معنای پستی و بلندی و خور به معنی آسان است و اینگونه برداشت می‌شود که شاید منظور از نام کتله خور این است که عبور از پستی و بلندی‌های این غار راحت است.  
با توجه به اینکه قدمت این غار ۱۲۰ میلیون سال قبل برمی گردد دست خوش تغییرات طبیعی و مصنوعی زیادی شده است.
غار کتله خور ۶۸ سال پیش توسط گروهی از غارنوردان کشف شده و به ثبت رسید و آن طور که از شواهد پیداست انسان‌های نخستین در ۱۰۰ متر اولیه این غار زندگی می‌کرده اند.
در قسمت ورودی غار یک دهلیز ۴۰۰۰ متری می‌بینید که سقف کوتاه، داشتن دهلیز‌های فرعی و نداشتن غار سنگ از ویژگی‌های آن  است. بعد از اینکه دهلیز فرعی را رد کردید یک دالان بزرگ ۹۵۰ متری را می‌بینید که در آن بعد از عبور از سربالایی ۲ متری به تالاری بزرگ می‌رسید که ستون ها، چکنده‌ها و چکیده‌های زیادی دارد.   در این غار تجمع‌های مختلف آهکی وجود دارد که شباهت زیادی به اشیای مختلف دارند.   غار از بخش‌های مختلفی مثل میدان شیر خوابیده، میدان بیستون، میدان چهل ستون، میدان پنج شیر، پای فیل، تالار عروس، تونل قندیلی، اتاق عقد، عروس و داماد، میدان شمع تشکیل شده که دیدن نقش و نگار‌های آن‌ها و تماشای اینکه تا چه حد به اشیای اطرافمان شباهت دارند مطمئنا جالب است. از جالب‌ترین بخش‌های این غار می توان به بخش عروس و داماد اشاره کرد که استالاگمیت‌های آن شباهت زیادی به عروس و داماد دارند.  
غارکتله خور به سه بخش فرهنگی، تفریحی و ورزشی تقسیم می‌شود که بخش ورزشی آن ۴ کیلومتر طول دارد البته فقط اگر غارنورد و صخره نورد باشید می‌توانید به این بخش بروید. بخش تفریحی ۲ کیلومتر مسیر مستقیم است که همه گردشگران می‌توانند از آن دیدن کنند. بخش فرهنگی در قسمت جنوبی غار قرار دارد و در قسمت اصلی آن که یک دالانی طبیعی قرار دارد که راه خروج آن به صورت مصنوعی کنده شده و در آن مراسم مختلفی برگزار می‌شود.   شاید برای شماهم جالب باشد که  غارکتله خور در ادامه مسیرش به غار علیصدر همدان که در حدود ۱۰۰ متری آن قرار دارد می‌رسد. این ۲ غار تقریبا همسن هستند و در دوره زمانی یکسان به وجود آمده اند، اما دو تفاوت اصلی میان آن‌ها وجود دارد: اول اینکه غار علیصدر غاری آبی است و همین قایق سواری در میان دالان‌های آن است که تا این حد باعث محبوبیتش شده، اما در غار کتله خور اثری از آب نمی‌بینید و غاری تقریبا خشک است.     دومین فرق این غار با غار علیصدر این است که آهک‌های این غار خالص‌تر هستند و این باعث شده که شفافیت بیشتری داشته باشد و گذر نور از قندیل‌ها چشم انداز‌های زیبایی را به این غار بدهد برای همین می‌توان این طور نتیجه گرفت که از این نظر غار کتله خور از غار علیصدر زیباتر است. یکی از ویژگی‌هایی که این غار را از غار‌های کم نظیر دنیا کرده این است که غارکتله خور  از ۷ طبقه تشکیل شده، اما تا به حال فقط ۳ طبقه از آن کشف شده است.   انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جاذبه های گردشگری غار کتله خور غار کتله خور غار علیصدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۱۳۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویری از یک دختر بر روی دیوارنگاره عظیم میدان ولیعصر

از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر در آستانه روز دختر با شعار «چشم و چراغ خونه» رونمایی شد.

دیگر خبرها

  • تصویری از یک دختر بر روی دیوارنگاره عظیم میدان ولیعصر
  • برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • بازنگری مأموریت، چشم‌انداز و ارزش‌های شرکت بیمه سرمد/ بهشتی‌نژاد مدیرعامل بیمه سرمد: ارائۀ خدمات بیمه‌ای به‌هنگام با حفظ کیفیت مهم‌ترین رکن مأموریت بیمه سرمد خواهد بود
  • برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • خسارت بارش‌های سیل‌آسای سراوان به آسفالت معابر
  • ۸ دادگاه علنی برخط در مجتمع قضایی شهید بهشتی برگزار می‌شود
  • بندر شهید بهشتی ـ چابهار
  • BRT کرج، خوب یا بد؟
  • برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • (ویدئو) رئیس دانشگاه شهید بهشتی: در اتفاقات ۱۴۰۱، پلیس ایران وارد هیچ دانشگاهی نشد