Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-02@19:07:23 GMT

علل افزایش قیمت نفت چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۱۳۴۸۷

علل افزایش قیمت نفت چیست؟

مدیر اسبق امور بین الملل شرکت ملی نفت گفت: شواهد نشان می‌دهد کشور‌های مختلف به سمت استفاده از ذخیره‌های نفتی خود رفته‌اند و تقاضا برای خرید نفت بیشتر شده و امید به تولید بیشتر را در اقتصاد جهانی رقم زده است.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، افزایش قیمت جهانی نفت برای تولید کنندگان و صادر کنندگان نفتی در سراسر جهان که سال بی رونق و سختی را پشت سر گذاشتند خبر خوبی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
خبری که هر بشکه نفت بیش از ۶۰ دلار خرید و فروش می‌شود برای کشور‌هایی که امسال شاهد سقوط قیمت نفت بودند، افت قیمتی که به گفته کارشناسان اقتصادی از زمان کشف و تولید نفت تا امسال بی سابقه بوده لذا به افزایش قیمت و افزایش تولید امیدوار هستند، اما اوپک همچنان قائل به محدودیت در تولید و عرضه نفت است وبرای این موضوع دلایل خاص خود را مطرح و به کشور‌های تولید کننده و صادر کننده نفت دراین موضوع هشدار می‌دهد. محمد علی خطیبی مدیر اسبق امور بین الملل شرکت ملی نفت و کارشناس نفت و انرژی دراین باره که چرا نفت قیمت‌های جدیدی را در سال جاری یا سال نومیلادی تجربه می‌کند با ما درمیان گذاشته است.

کارشناس انرژی و صنعت نفت در خصوص چرایی افزایش قیمت جهانی نفت گفت: یکی از مسائلی که به نظر می‌رسد در افزایش تقاضا برای نفت و به تبع آن افزایش قیمت جهانی نفت تاثیر گذار است تولید واکسن و ریشه کن شدن بیماری کروناست، اما با توجه به اینکه هنوز به صورت قطعی بیماری کرونا ریشه کن نشده است، علی رغم اینکه واکسن کرونا تولید شده، اما چون چندین سال طول می‌کشد که واکسن در دسترس عموم مردم جهان قرار بگیرد و واکسیناسیون عمومی در سراسر جهان انجام شود، هر چند که براساس اخبار و اطلاعات منتشر شده از سوی مسوولین و رسانه‌های خارجی به اینکه همه مردم جهان واکسینه شوند امید چندانی نیست، بنابراین نمی‌توان افزایش قیمت نفت را با تولید واکسن و از بین رفتن بیماری کرونا مرتبط دانست، لذا مسائل دیگری در افزایش قیمت نفت موثر است که یکی از آن‌ها افزایش تقاضای خرید نفت توسط چین است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: به هر حال جهش‌هایی که به تازگی در ویروس کرونا در کشور‌های مختلف ایجاد و خبر ساز شده نشان می‌دهد و موید این موضوع است که افزایش قیمت جهانی نفت به دلیل نابودی ویروس کرونا نیست بلکه عوامل دیگری در این موضوع دخیل هستند. به هر حال شواهد نشان می‌دهد کشور‌های مختلف به سمت استفاده از ذخیره‌های نفتی خود رفته اند و تقاضا برای خرید نفت بیشتر شده است که امید به تولید بیشتر را دراقتصاد جهانی رقم زده است، بنابراین مصرف ذخیره سازی‌ها می‌تواند به دلیل بهبود تقاضا یا به دلیل سرمایی شدیدی باشد که در غرب وجود دارد و نیاز کشور‌های اروپایی را به استفاده از منابع انرژی مثل نفت وگاز بسیار افزایش داده است.

کارشناس نفت و انرژی در پاسخ به این سوال که وضعیت افزایش قیمت نفت تا چه زمانی ادامه می‌یابد توضیح داد: در حال حاضر شاهد بهبود در تقاضای نفت هستیم به گونه‌ای که موجب شده قیمت‌ها بیشتر از ۶۰ دلار افزایش بیابد در حالی که با آغاز بیماری کرونا شاهد سقوط قیمت نفت بودیم، به نحوی که قیمت‌ها در طول تاریخ فروش نفت به طرز بی سابقه‌ای کاهش یافت.

وی درباره سناریو‌های پیش رو که می‌تواند موجب کاهش یا افزایش قیمت جهانی نفت شود بیان داشت: اگر سرما و یخبندان در اروپا همچنان حاکم باشد تقاضا برای خرید نفت همچنان بالاست، اما اگر بنیاد‌های اقتصادی بهبود یافته است این مسئله می‌تواند ماندگار باشد و نوید روز‌های روشنی را در اخذ عرصه اقتصاد به جهان بدهد، اما باید محتاط بود و محتاط عمل کرد به این دلیل که مشخص نیست ویروس کرونا چه زمانی از بین می‌رود و چه زمانی وضعیت اقتصاد خوب می‌شود، بنابراین به روند افزایش قیمت نمی‌توان چندان مطمئن بود چرا که این روند موقتی است و چون اوپک برای تولید بیشتر هشدار داده و همچنان معتقد است که ذخایر زیاد و تولید بیشتر ازتقاضاست لذا باید در این مساله رعایت احتیاط را به عمل آورد و فریب افزایش موقتی قیمت نفت را نخورد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: قیمت نفت افزایش قیمت نفت اتحادیه اروپا وزارت نفت کرونا افزایش قیمت جهانی نفت افزایش قیمت نفت بیماری کرونا تولید بیشتر خرید نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۱۳۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تولید برق در هند با کاهش قیمت زغال‌سنگ

کاهش قیمت زغال‌سنگ به دلیل عرضه بیش‌از چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده جهان، این منبع انرژی تجدیدناپذیر را برای نیروگاه‌های تولید برق هند قابل دسترس‌تر کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تولید برق توسط نیروگاه‌های هندی که با زغال‌سنگ وارداتی کار می‌کنند در سه هفته اول آوریل نسبت به سال قبل دو برابر شده، زیرا قیمت جهانی این سوخت آلاینده حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است. این کاهش در درجه اول به دلیل عرضه بیش از حد زغال‌سنگ در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده جهان است که با پایین آوردن قیمت جهانی زغال‌سنگ، این منبع انرژی تجدیدناپذیر را برای نیروگاه‌های هند قابل دسترس‌تر کرده است.

شرایط پیش‌آمده در بهترین زمان برای هند رخ داد، زیرا این کشور قرار است به‌دلیل گرمای بالای هوا در سال جاری شاهد بالاترین تقاضای برق خود باشد و از رکوردهای سال گذشته پیشی بگیرد. برآوردهای اداره مرکزی برق نشان می‌دهد که اوج تقاضای برق هند ممکن است تا سپتامبر به ۲۶۰ گیگاوات برسد که کاهش قیمت زغال‌سنگ این امر را امکان‌پذیر خواهد کرد.

افزایش تولید برق در هند

حدود ۵۵ درصد از تولید کل برق هند برعهده نیروگاه‌های زغال‌سنگ است که هشت درصد از آن را نیروگاه‌های مبتنی بر زغال‌سنگ وارداتی برعهده دارند. این نیروگاه‌ها در صورت بالا بودن قیمت‌ها، فعالیت خود را کاهش می‌دهند، اما کاهش اخیر قیمت زغال‌سنگ به آن‌ها امکان داده است تا با حداکثر ظرفیت کار کنند.

نیروگاه‌های تولید برق که با زغال سنگ داخلی کار می‌کنند نیز با توجه به تولید کافی زغال‌سنگ در کشور با ظرفیت کامل در حال فعالیت هستند. دولت این نیروگاه‌ها را موظف کرده بود تا برای اطمینان از تأمین برق کافی در تابستان سال جاری، ۶ درصد زغال‌سنگ وارداتی را با محصولات داخلی خود ترکیب کنند، اما در دسترس بودن سوخت کافی، این ضرورت را برطرف کرد.

در فاصله دسامبر سال گذشته تا فوریه سال جاری نیز واردات زغال‌سنگ حرارتی به هند از ۳۶.۶ میلیون تن در مدت مشابه سال قبل به ۵۰.۶ میلیون تن افزایش پیدا کرد. بنابراین تولید برق توسط نیروگاه‌های زغال سنگ وارداتی از یکم تا بیست‌وسوم آوریل حدود ۹۰ درصد افزایش داشته و به ۶.۵۱ میلیارد واحد رسیده است. در همین مدت تولید برق توسط شرکت‌ها با استفاده از زغال‌سنگ داخلی نیز با ۵.۰۳ درصد افزایش به ۷۸.۵۱ میلیارد واحد رسیده است.

ذخایر زغال‌سنگ در نیروگاه‌های هند ۴۶.۸۸ میلیون تن است که برای حدود ۱۹ روز فعالیت کافی و بالاتر از ۳۳.۷ میلیون تن ذخایر موجود برای نیروگاه‌ها در مدت مشابه سال قبل است.

از سوی دیگر هند با هیچ‌گونه کاهش عمده ذخایر زغال‌سنگ مواجه نخواهد بود و این ذخایر برای تقاضای فزاینده سال جاری به‌دلیل افزایش دما نیز کافی است. کل ذخایر زغال‌سنگ در هند در حال حاضر ۱۵۴.۳۷ میلیون تن است که ۲۹.۴ درصد بیشتر از ۱۱۹ میلیون تن موجود در دوره مشابه سال گذشته است.

کد خبر 749414

دیگر خبرها

  • قیمت طلا افزایش یافت
  • افزایش تولید برق در هند با کاهش قیمت زغال‌سنگ
  • برای فروش سفره یکبار مصرف چه باید کرد
  • طلای جهانی سقوط کرد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت جدید طلا امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / طلا سقوط کرد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ |برنت ۸۷ دلار و ۸۶ سنت شد
  • گرمایش جهانی چگونه بر وقوع بلایای طبیعی تاثیر می‌گذارد؟
  • ترمز طلای جهانی در مسیر صعود
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱