Web Analytics Made Easy - Statcounter


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، رئیس تعمیرات زیرآب منطقه لاوان گفت: گروه غواصی این واحد به‌منظور مهار نشت نفت از خط لوله  در میدان ابوذر، ۱۵ دی‌ به سمت میدان ابوذر در فاصله ۲۸۰ مایلی حرکت کرد و پس از ۴۰ ساعت به مقصد رسید.

امیرعباس نوید افزود: در نخستین اقدام سه نقطه نشت روی این خط لوله شناسایی و بویه‌گذاری شدند، سپس بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته عملیات روی این خط متوقف شد و اقدام مشابه روی خط لوله ۱۶ اینچ سکوی A ۱۹ به AC در دستور کار قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهار نشتی در ۹ بهمن

او ادامه داد: روی این خط لوله نیز دو محل نشت شناسایی و ثبت شد و برای استقرار کشتی روی محل، وزنه‌های ۱۰ تنی در عملیاتی دقیق و حساس بین خطوط لوله قرار داده شدند. پس از آن، شناور پشتیبانی عملیات غواصی لیما۳ در میان این لنگر‌ها قرار گرفت و با طناب‌های ویژه روی محل نشت مستقر شد تا غواصان بتوانند پس از خاموش شدن موتور و پروانه‌های کشتی وارد آب شوند. این عملیات برای مهار هر نقطه نشت باید تکرار می‌شد.

بیشتر بخوانید

عملیات مهار آلودگی نفتی در میدان نفتی ابوذر آغاز شد شناور پیشرفته مقابله با آلودگی نفتی در جزیره خارگ مستقر می‌شود

رئیس تعمیرات زیرآب منطقه لاوان عنوان کرد: با تلاش فراوان در نهایت تا اول بهمن‌ دو نقطه نشت مهار شدند، اما به دلیل ورود جبهه هوای طوفانی با سرعت بیش از ۳۰ گره دریایی به ناچار عملیات متوقف و پس از یک هفته کلمپ نصب شده روی دومین نقطه به دلیل معیوب بودن کلمپ تعویض شد. ۹ بهمن پس از پایان عملیات تعمیر و اطمینان از نبود نشت، تولید از این خط لوله از سرگرفته شد.

عملیاتی دشوار برای غواصان

نوید، با بیان اینکه عمق محل عملیات ۴۰ متر بوده است، گفت: خطوط لوله در این میدان دارای پوشش بتن مسلح است و در زیر بستر دریا مدفون شده است که پس از گودبرداری و دسترسی به زیر لوله، عمق محل گاه تا ۴۲ متر افزایش می‌یابد. با توجه به عمق و سرمای آب در این فصل، بیشترین زمان ممکن برای حضور غواص در این عمق ۴۰ تا ۴۵ دقیقه است و پس از این مدت، حدود ۷۰ دقیقه برای بازگرداندن غواص به سطح آب زمان لازم است تا برداشت فشار به صورت ایمن انجام گیرد، بنابراین چنانچه به هر دلیلی مانند حوادث غیرقابل پیش‌بینی، جراحت و … غواص بدون رعایت زمان برداشت فشار به سطح آب برسد، سبب فلج  شدن و صدمات پایدار و حتی مرگ خواهد شد.

او افزود: با توجه به احتمال آغشته شدن بدن غواص به نفت و ضرورت اجرای ایستگاه‌های برداشت فشار در اعماق مختلف و درون اتاق فشار با گاز تنفسی اکسیژن خالص، احتمال واکنش شیمیایی بین اکسیژن و چربی و بروز انفجار از چالش‌های بسیار حساس و نگران‌کننده این نمونه عملیات به شمار می‌رود.

رئیس تعمیرات زیرآب منطقه لاوان بیان کرد: مشکلات دیگری از قبیل توقف‌های مکرر به دلیل مواج شدن دریا، شدت جریان جزر و مد، محدودیت شدید دید در زیر آب، سرمازدگی/ گرمازدگی، نبود کشتی مجهز به سامانه ۴ لنگره (۴ POINT MOORIN)، همچنین شناور لنگرانداز (ANCHOR HANDLING TUG)، قدیمی و معیوب بودن ابزارهای زیرآب، کمبود و به‌روز نبودن تجهیزات غواصی را می‌توان از سختی‌های خاص در تعمیرات زیرآب برشمرد.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نشت نفت جزیره خارگ وزارت نفت آلودگی نفتی لوله نفت میدان نفتی تعمیرات زیرآب خط لوله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۱۳۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات یمن علیه ناوشکن و کشتی‌های آمریکایی و اسرائیلی

نیرو‌های مسلح یمن اعلام کرد که این ناوشکن که به نامش اشاره نشده با شماری پهپاد هدف حمله قرار گرفته شده است.

براساس این گزارش یحیی سریع سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن گفت: نیرو‌های مسلح یمن سه عملیات نظامی را انجام داده که در جریان آن علاوه بر ناوشکن آمریکایی، یک کشتی متعلق به ایالات متحده در خلیج عدن و یک کشتی اسرائیلی را نیز با پهپاد در اقیانوس هند هدف قرار داده است.

ارتش یمن در ماه‌های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی آمریکایی، انگلیسی و صهیونیستی یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داده است.

نیرو‌های ارتش یمن متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل حملات خود به غزه را متوقف نکند، کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ هدف قرار دهند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • مهار آتش در هتل محدوده میدان ولیعصر تهران و آخرین وضعیت مسافران آن
  • ۲ کارگر حین عملیات لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی شیراز جان باختند
  • مرگ ۲ کارگر شهرداری شیراز
  • فوت دو کارگر حین اجرای عملیات لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی در شیراز
  • مرگ تلخ ۲ کارگر در حادثه عملیات لوله‌گذاری در شیراز
  • مرگ ۲ کارگر شهرداری شیراز حین عملیات لوله گذاری
  • مرگ ۲ کارگر پیمانکاری شهرداری شیراز حین کار
  • ‌فوت ۲ کارگر در حادثه عملیات لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی در شیراز
  • الحوثی: در ۲۰۲ روز، ۱۰۲ کشتی هدف قرار گرفتند
  • عملیات یمن علیه ناوشکن و کشتی‌های آمریکایی و اسرائیلی