ابتلا به کرونا چگونه «خانوادگی» شده است/ فاجعه ای به نام دورهمی
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۱۴۲۱۰
به گزارش خبرگزاری مهر، در موج کنونی اپیدمی کرونا در ایران، بسیار شنیده میشود که الگوی انتقال بیماری به شکل ابتلای خانوادگی است.
اگرچه که شکل ابتلای خانوادگی از ابتدای اپیدمی وجود داشته است، اما بنا به دلایلی اکنون بیش از پیش این نوع انتقال مشاهده میشود. اما معنای ابتلای خانوادگی و راه پیشگیری از آن چیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اولین یافتههای بررسی بیماری کرونا در چین، حاکی از ابتلای خانوادگی به این بیماری بود. دلیل این امر در ابتدا ساده به نظر میرسد اما فرآیندها و مسائل مختلفی در وقوع آن دخالت دارد. توضیح ساده این که به دلیل زندگی افراد یک خانواده در نزدیکی همدیگر و رعایت کمتر مسائل بهداشتی در خانه، در صورت ابتلای یکی از اعضا، ویروس به راحتی میتواند به صورت مستقیم از طریق صحبت کردن، تنفس، عطسه و سرفه و به طور کلی از طریق ذرات ریز تنفسی منتقل شود. همچنین در صورت ابتلای یکی از اعضا، در صورتی که فرد نیازی به بستری نداشته باشد و در خانه از او پرستاری شود، احتمال دارد بقیهی افراد خانه را آلوده کند.
بر اساس مطالعات صورت گرفته، انتقال خوشهای نقش بسیار مهمی در پیشرفت بیماری کووید ۱۹ دارد. این خوشهها به ترتیب شیوع و اهمیت عبارتند از: خانواده، بخشهای جامعه (مثلاً یک مغازه، اداره و…)، بیمارستان، گردهماییها، حمل و نقل عمومی و فروشگاهها. بر اساس اظهارنظر برخی کارشناسان، یکی از مهمترین دلایل افزایش انتقال خانوادگی این است که خانوادهها در حال برگزاری مهمانی و دورهمی هستند و کمتر از قبل مسائل بهداشتی را رعایت میکنند.
با طولانیتر شدن وضعیت اپیدمی و تاکید به در خانه ماندن، بسیاری از افراد به مرور از این وضع خسته شده و رو به رفتن و یا گرفتن مهمانیهای خانوادگی در ابعاد کوچک تا متوسط میکنند و همین امر باعث میشود خوشههای فامیلی و خانوادگی کووید ۱۹ بسیار زیاد شوند.
برای توقف این روند و همچنین پیشگیری از ابتلای خانوادگی و فامیلی به صورت خوشهای، لازم است برگزاری هرگونه دورهمی، مهمانی و جشن اعم از خانوادگی، دوستانه و همکاران در ابعاد کوچک، متوسط و بزرگ متوقف شود.
همچنین در صورت علامت دار یا مشکوک بودن (تماس با فرد آلوده) هریک از اعضای خانواده، بایستی قرنطینه آغاز شود و توصیههای بهداشتی به جد مورد توجه قرار گیرد.
یکی از مهمترین دلایل ابتلای خوشهای خانوادگی و فامیلی، افزایش تعداد مهمانیها و دورهمی هایی است که خانوادهها در آنها شرکت میکنند. برای کاهش این روند لازم است هرگونه دورهمی، مهمانی و جشن اعم از خانوادگی، دوستانه و همکاران در ابعاد کوچک، متوسط و بزرگ متوقف شود.
کد خبر 5147190منبع: مهر
کلیدواژه: ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی تهران ستاد ملی مقابله با کرونا ویروس کرونا آمار کرونا واکسن کرونا شیوع کرونا سیما سادات لاری ستاد ملی مقابله با کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سلامت مردان بیمارستان مسیح دانشوری علیرضا زالی کووید 19 سرطان علیرضا رئیسی طول عمر ابتلای خانوادگی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۱۴۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سری جدید برنامههای «مهمانی» و «برمودا» ساخته میشود
بنا به آمار جدید مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) که با ۱۷۱۵ نفر در فروردین سال جاری به شیوه تلفنی مصاحبه شده، به ترتیب ۳۶.۹ درصد از مصاحبه شوندههای ایرانی برنامه «مردان آهنین»، ۳۴.۷ درصد برنامه «زندگی پس از زندگی»، ۳۴.۲ درصد برنامه «محفل»، ۳۲.۳ درصد برنامه «شب خوش»، ۳۱.۸ درصد برنامه «فوتبال برتر»، ۲۹.۷ درصد برنامه «پانتولیگ» و ۲۶.۵ درصد برنامه «معرکه»، ۲۴.۵ درصد برنامه «مهمانی»، ۲۱.۳ درصد برنامه «ماه خدا»، ۱۸.۸ درصد برنامه «ماه من»، ۱۷.۲ درصد برنامه «ایران دوست داشتنی»، ۱۶ درصد برنامه «پاورقی» و ۱۲.۱ درصد برنامه «برمودا» را دیدهاند.
سید محمدرضا خوشرو، مدیر شبکه نسیم در گفتگو با خبرنگار ما از ساخت جدید برنامههای «مهمانی»، «برمودا» و حضور فرزاد حسنی در یک برنامه مسابقهای خبر داد.
مدیر شبکه نسیم درباره رویکرد شبکهها مبنی بر استفاده از چهرهها در برنامههای تلویزیونی توضیح داد: تلویزیون بخاطر ماهیت تصویریاش مبتنی بر چهره است. از آنجایی که ذات تلویزیون تصویری بودنش است، چهرهای که ناشناخته است، به چهره شناخته شده تبدیل میشود. میزان همذات پنداری مخاطب هم با چهره شناخته بیشتر است. البته در مقاطع گذشته میدیدیم تلویزیون خودش را تسلیم برخی از چهرهها کرده است و در مقاطعی سلبریتی محوری رایج بوده است.
خوشرو ادامه داد: آنچه که در سند تحول سازمان صداوسیما اشاره شده، استفاده از ظرفیت چهرهها و چهرهسازی جدید است. حتماً باید از ظرفیت چهرهها در جای خودش استفاده کرد. بنا به سیاستهای هر پلتفرم، شبکههای تلویزیونی و استودیوهای بزرگ دنیا چهره یکی از عنصرهای برنامه تلویزیونی یا سینمایی است. بسته به میزان تمایل چهرهها که بخواهند در چارچوب تلویزیون ادامه همکاری داشته باشند، امکان بکارگیری آنها مهیاست.
بازگشت فرزاد حسنی در قالب یک برنامه مسابقه محور
وی در پاسخ به این سوال که آیا آقای فرزاد حسنی، بازیگر و مجری تلویزیون را دوباره در قاب شبکه نسیم و نه فقط به صورت ویژه برنامه خواهیم دید؟ گفت: بله، انشاءالله در قالب یک مسابقه حضور خواهند داشت.
مالکیت عروسکهای «مهمونی» به عهده صاحبان آنهاست
مدیر شبکه نسیم در پاسخ به این سوال که از آنجایی که هر تولیداتی در صداوسیما انجام شود، مالکیتش با صداوسیماست، مالکیت عروسکهای «مهمونی» به چه صورت است؟ آیا تمایل دارید فصل دوم مجموعه تلویزیونی «مهمانی» ساخته شود؟ گفت: مالکیت عروسکهای مجموعه «کلاه قرمزی» با صداوسیماست. در مجموعه تلویزیونی «مهمانی» از ترکیب عروسکهای «مهمونی» شبکه نمایش خانگی و «کلاه قرمزی» استفاده شده است. تهیهکننده و کارگردان «مهمونی» که مالکیت بر عروسکها داشتند تصمیم گرفتند از عروسکهای متعلق به خودشان در برنامه تلویزیونی استفاده کنند. مثلاً وقتی تلویزیون حق پخش یک فیلم سینمایی را میخرد، مالکیت فیلم متعلق به صداوسیما نیست. بنایمان ادامه دادن «مهمانی» است.
برنامه «برمودا» ادامه مییابد
خوشرو در پاسخ به این سوال که بنا به ساخت فصل دوم برنامه «برمودا» با اجرای کامران نجفزاده را دارید؟ بیان کرد: بله.
مدیر شبکه نسیم در تشریح گفتههای خود مبنی بر اینکه درهای تلویزیون به روی طنزپردازان باز است، گفت: ما در شبکه نسیم متناسب با سند سازمان صداوسیما موظف هستیم که بسترهای متفاوتی ایجاد کنیم، تا استعدادهای طنز بتوانند در گوشه و کنار کشور ظهور و بروز داشته باشند. چندین برند در حوزه طنزپردازی طراحی شد، که برخی موفق و تعدادی کمتر موفق شدند. مثلاً برنامه «بگو بخند» در حوزه شعر، نمایش طنز و استنداپ فعالیت میکند. این برنامه میتواند به محفلی برای طنزپردازان و آکادمی طنز تبدیل شود.
وی ادامه داد: در فصل جدید برنامه «خوش نمک» شاهد رقابت بین کسانی هستیم که خودشان را بانمک میدانند. افراد و گروههایی که خودشان را بانمک میدانند میتوانند خودشان را در معرض قضاوت تماشاچیها و داوران برنامه قرار دهند. برنامههای «خط رو خط» و «جورچین» هم جزو برندهای طنز آیتمی شبکه است.
مدیر شبکه نسیم در پاسخ به این سوال که حضورتان در هشتمین جشنواره «طنز پهلو» میتواند نوید استفاده از ظرفیت طنزپردازان در شبکه نسیم را بدهد؟ گفت: بله، ما مدام رصد میکنیم تا استعدادهای طنز را شناسایی کنیم. سالهای سال بود که فقط مدل خاصی از طنز در تلویزیون حضور داشت. در برنامه «خندوانه» مسابقهای برای استعدادیابی به نام «خنداننده شو» تعبیه شد، تا استعدادهای جدید بتوانند بروز یابند. ما الان مسابقه «خنداننده شو» را در قالب برنامهای مجزا به نام «بگو بخند» ایجاد کردیم، تا یک برنامه اختصاصی استعدادیابی در حوزه طنز باشد. ما معتقدیم هزاران نفر در کشور هستند، که استعداد طنز دارند.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون