Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-28@22:02:26 GMT

وظایف استاد و شاگرد در بیان امام هادی(ع)

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۱۵۳۰۷

وظایف استاد و شاگرد در بیان امام هادی(ع)

قدس آنلاین: وظایف و مسئولیت‌های معلم و شاگرد، استاد و دانشجو چیست؟ اهل‌بیت(ع) بزرگترین معلمان و بهترین آموزگاران بشریت بوده‌اند. وظایف و تکالیف استاد و شاگرد را می‌توان از سیره و گفتار همین آموزگاران بی‌نظیر جهان فرا گرفت. امام هادی(ع) در این زمینه فرموده‌اند: اَلعالِمُ وَ المُتَعَلِّمُ شریکانِ فی الرُّشدِ، مأمورانِ بالنَّصیحَةِ، مَنهیّانِ عَنِ‌الغَشِّ.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یعنی دانشمند و دانشجو در رشد شریک‌اند، هر دو مأمور به نصیحت‌اند، هر دو از فریب نهی شده‌اند.

رسالت و مأموریت‌های عالم و متعلم، استاد و دانشجو فراوان است. امام هادی(ع) در این حدیث سه مسئولیت عالم و متعلم را آموزش داده‌اند.

شریک رشد

رشد به معنای به راه راست بردن و رهایی از گمراهی و به راه آمدن و هدایت و نمو و ترقی و بالندگی و پایداری و ایستادگی آمده است. امام نهم در جمله «شریکان فی الرشد» مسیر صحیح تعامل استاد و دانشجو را نشان دادهاند. معلم و متعلم دو شریک علمی در راه رشد و تعالیاند.

باید معلم از تکبر و متعلم از تنبلی و بیحالی دور باشند. با تکبر عالم و کم کاری متعلم، رشد علمی متوقف می‌گردد. معلم و شاگرد باید تعامل مثبت و سازنده و راهگشا و رشد افزا داشته باشند. لازم است هریک به فکر رشد علمی دیگری باشد تا مشارکت در رشد تحقق یابد. اگر درس با پرسش و پاسخ ارائه شود نه عالم از یاد دادن و پاسخ به سؤالات علمی و رشد متعلم دوری میکند و نه متعلم از پرسیدن مناسب باز ماند.

مأموریت نصیحت

عالم و متعلم مأموریت نصیحت متقابل یکدیگر را دارند، هر دو باید ناصح هم باشند. «نصیحت» به معنای به صلاح و نیکی فراخواندن و خیرخواهی و یکرویی و یکرنگی در دوستی و از سر راستی و یکدلی و خالصانه پند و اندرز دادن و محبت درونی پاک است.

امام هادی(ع) در جمله «مأمورانِ بالنَّصیحَةِ» بر خلوص و صفای استاد و دانشجو در ارتباطات تأکید نمودهاند. شایسته است  روابط آنان با محبت خالص و همدلی و همکاری و دلسوزی و پاک و صمیمانه باشد و نسبت به سعادت و تکامل یکدیگر جدی باشند.

رهایی و دوری از غش

غش به معنای نیرنگ و خیانت و ناراستی و حقد و سیاهی قلب و نارو زدن و فریب و تیرگی در هر چیز و کدر و آلوده و آغشته شدن و مخلوط کردن خوب و بد و چیز کم بها با  گرانبهاست.

عالم و متعلم باید اهل غش نباشند، بلکه باید دانش  را پاک و کامل یاد بدهند و فرا بگیرند. بی‌صداقی و ناراستی و حقه و نیرنگ در کار آنان جاری نگردد. دانش سودمند و علم حقیقی و از منابع شرعی بین آنان رواج یابد. معلم در آموزش همه علوم لازم، بی کم و کاست و بی غش کار کند و دانشجو نیز در صدد تقلب و فریب استاد نباشد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: امام هادی ع شهادت استاد و دانشجو امام هادی ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۱۵۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قتل شاگرد قهوه خانه به دست کارگر اخراجی

کارگر افغانستانی اخراجی قهوه‌خانه وقتی فهمید فرد دیگری به جای او مشغول کار شده در اقدامی هولناک وی را به قتل رساند.

به گزارش ایران، بیست و هشتم فروردین‌، کشف جسد مرد جوانی در قهوه‌خانه‌ای در شهرری به تیم جنایی اعلام شد.بررسی‌ها نشان می‌داد مرد افغانستانی با ضربه چاقو از ناحیه گلو به قتل رسیده بود. عامل این جنایت پس از قتل قلیان‌های قهوه‌خانه را نیز شکسته و متواری شده بود.

کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت در بازبینی دوربین‌های مداربسته اطراف محل حادثه دریافتند، کارگر سابق قهوه‌خانه به نام مــالک با نقشه قبلی وارد قهوه‌خانه شده و پس از چند دقیقه‌ با  لباس و دستان خونی از محل جنایت خارج شده است.

در نخستین گام صاحب قهوه‌خانه گفت: مــالک قبلاً اینجا کار می‌کرد اما به دلیل‌ مشکلاتی که داشت، اخراجش کردم بعد هم فرد دیگری را به جای او استخدام کردم و مقتول از فردای آن روز در قهوه‌خانه مشغول به کار شد اما متهم کینه به دل گرفت و دست به این جنایت زد. تحقیقات برای دستگیری قاتل فراری از سوی کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است
  • معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است
  • برگزاری برنامه های تبیینی اندیشه شهید مطهری در هفته معلم
  • جذب بیش از ۱۰۰۰ دانشجو معلم در گیلان
  • قتل شاگرد قهوه خانه به دست کارگر اخراجی
  • یکهزار و ۵۴۸ معلم و استاد دانشگاه، حامی ایتام و محسنین استان یزد هستند
  • رسالت معلمان ارتقای علمی و معنوی دانش آموزان است
  • ویژه‌برنامه استاد مجتهدی با عنوان «یک‌عمر معلم» برگزار می‌شود
  • آیت‌الله حسینی همدانی: اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک می‌خورند و به زندان می‌روند یعنی غزه پیروز است/ نفرت جهانی از آمریکا کاملاً عیان شده است/ امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است
  • فعالیت ۶۸ دانشجو معلم جهادگر به مدت ۱۷ روز در ارومیه و خوی