Web Analytics Made Easy - Statcounter

خودسازی، خلوص، ایمان، تواضع و مردمداری و اعتقاد راسخ و عشق به ولایت و انقلاب اسلامی از خصوصیات بارز شهید ابومهدی بود که دوست و دشمن به آن اذعان داشتند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در بامداد 13دی ماه سال 1398، نام  شهید «ابومهدی» برای همیشه‌ی تاریخ با نام فرمانده بزرگ جبهه مقاومت، حاج قاسم سلیمانی گره خورد و جاودانه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو رفیق و همرزمی که از سال‌های دوران جنگ تحمیلی ایران و عراق دوشادوش یکدیگر علیه رژیم صدام جنگیدند و در بدر و قدس حماسه‌‌ها آفریدند. پس از سه دهه پیوند روحی و جهادی، تقدیر و مشیت الهی بر آن قرار گرفت که این دو فرزند معنوی خمینی کبیر، همراه یکدیگر آسمانی شوند و با شهادت مزد سال‌ها مجاهدت خالصانه خود را از حضرت حق دریافت کنند.

با گذشت یک‌سال از آن حادثه تروریستی و ناجوانمردانه داغ شهادت فرماندهان عزیز و پرافتخار جبهه مقاومت سرد نشده و همچنان جانسوز است. اما این رویداد از جنس عاشورا، همان‌قدر که تلخ و جانکاه بود، شور و خونی تازه در رگ‌های مقاومت در سراسر عالم  جاری کرد و این از همان حضور میلیونی مردم ایران و عراق برای بدرقه شهیدان‌شان که تابلویی ناب از جنس حزن و حماسه را مقابل چشم جهانیان ترسیم کرد، به خوبی نمایان بود. 

شهید حاج ابومهدی المهندس بزر‌گ‌مردی است که علاوه بر سابقه درخشان مجاهدت و مبارزه با رژِیم بعث صدام،​ اشغالگران امریکایی و تروریست‌های تکفیری، نقش بی‌بدیلی در تشکیل حشدالشعبی و همچنین تشکیل و تثبیت حاکمیت ملی در عراق - با وجود پیچیدگی‌های قومی، قبیله‌ای و مذهبی خاص این کشور- داشت.  خودسازی، خلوص، ایمان، تواضع و مردمداری و اعتقاد راسخ و عشق به ولایت و انقلاب اسلامی از خصوصیات بارز شهید ابومهدی بود که دوست و دشمن به آن اذعان داشتند.

برای آشنایی بیشتر با شخصیت و سیره شهید جمال آل ابراهیم مشهور به «ابومهدی المهندس» پاسدار اسلام به سراغ فرزند ارشد ایشان، خانم منار آل ابراهیم رفته تا از مجاهدت‌ها و رشادت‌های پدر روایت کند.

*سلام و عرض تبریک و تسلیت داریم خدمت شما و ممنونیم که دعوت این گفتگو را پذیرفتید. به عنوان اولین سؤال بفرمایید که فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی شهید ابومهدی از کجا آغاز شد و ایشان با چه پیشینه‌ای وارد مبارزات سیاسی شدند؟

سلام و ممنونم از محبت شما. شهید ابومهدی کودکی خود را در مساجد بصره گذراند و همزمان با ورود به مدرسه و یادگیری خواندن و نوشتن، در مساجد به کودکان همسن خود قرآن خواندن می‌آموخت. ایشان از دل مساجد و در ابتدای نوجوانی شروع به آموختن دروس دینی کرد و از سال 1970 یعنی پیش از شانزده سالگی به حزب الدعوه پیوست و مرجعیت شهید مظلوم آیت‌الله سیدمحمد باقر صدر را برگزید.

ایشان در دوران تحصیل در دانشگاه دائماً از بغداد به نجف خدمت شهید مظلوم سیدمحمدباقر صدر می‌رسید و زمانی که فعالیت‌های سیاسی محرمانه در آن زمان علیه نظام بعث به اوج خود رسید و مدتی بعد از آن نیز شهید صدر علیه نظام بعث اعلام جهاد کرد، پدرم رسماً وارد فعالیت جهادی علیه نظام بعث عراق شد.

*درباره دلایل مهاجرت شهید ابومهدی به ایران و چگونگی آشنائی با حضرت امام و حضور ایشان در جنگ در قالب سپاه بدر برای‌مان توضیح دهید.

پسازشهادتمظلومانههزاراننفرازجوانانعراقیدراواخردهه1970وبهطورخاصدرسال1980درجریاناعدام‌هایدسته‌جمعیازسوینظامبعثعراق و به ویژه پس از  شهادتمظلومانه آیت‌الله شهیدسیدمحمدباقرصدروخواهرشان درآوریلسال1980یا همان بهارسال1359پسازگذراندنماه‌هاحصرکهدرسایهسکوتشدیدحاکمبرجامعهونهادمرجعیتعراقصورتگرفت،شهیدابومهدیکهخودنیزغیاباًبهاعداممحکومشدهبود،راهیبرایادامهمبارزهدرداخلعراقندیدچراکهرهبرجریانمقاومتدرعراقبهگونه‌ایفجیعبهشهادترسیدهبود.

بنابراین پدرم چندروزپسازاینشهادتمظلومانهموفقشدبهصورتمخفیانهازعراقبهسمتکویتبرودودرآنجاطبقوصیتشهید آیت‌اللهسیدمحمدباقرصدربهمکتبولیفقیهزمانامامخمینی(ره) پیوستوفعالیت‌هایجهادیجدیخودرا به طور منظم علیه نظامبعثعراقوپشتیبانآمریکایی‌اشآغازکرد.

* آنها گروه هم تشکیل دادند؟

بله، اینگروه جهادیشاملجوانانعراقیو همچنینغیرعراقیمی‌شدکههدفاصلیخودراپایاندیکتاتوریدرعراقوانتقامخونشهیدانمظلومعراقیازنظامحاکموپشتیبانانآنمی‌دیدند. اما پدرم و دوستانش درزمستانسال1362 تحت تعقیبجدیحکومتکویتوسازماناطلاعاتیامریکاقرارگرفتندکهدرجنگعلیهایرانپشتیبانصدامحسینبودند. تعدادزیادیازعراقی‌هادرآنسالدستگیر،محاکمه،زندانییاتبعیدشدندوشهیدابومهدی نیز جزوکسانیبودکهغیاباًمحکومبهاعدامشد.

اوموفقشددرابتدایسال1984بههمراهمادرمومنکهدختربچهچندماهه‌ایبودمازکویتبهایرانبرودوبهمحضورودباوجودآمادگیپیشیننظامییکدورهآموزشییکماههراگذراندوپسازآنبهجبهه‌هاپیوست.

بخشعمده‌ایازنیروهاییکهبعداًلشکروسپسسپاهبدرراتشکیلدادندمتشکلازجوانانمعارضنظامصدامحسینبودندکهبهانحایمختلفازوطنخوددورافتادهبودندوشهیدابومهدییکیازآنانبود. اینحضوردرجبهه‌هایجنوبوغربتاپایانجنگتحمیلیادامهپیداکرد.

کمااینکهنبردایشانعلیهنظامبعثباپایانجنگتحمیلیپایاننیافتوعملیاتبسیاریرادردهه1990درداخلخاکعراقعلیهنهادهاوشخصیت‌هاینظامبعثفرماندهیکرد و در نهایت دردهه1990ابتدارئیسستاد سپاهبدروپسازآنفرماندةسپاهبدرشد.

*شهید ابومهدی چه زمانی و در کجا با حاج قاسم آشنا شدند و رابطه عاطفه و کاری این دو شهید چگونه بود؟

رابطهنزدیکدوشهیدبهسال‌هایپایانیدهه1990بازمی‌گرددیعنیزمانیکهشهیدابومهدیفرماندهسپاهبدرشدوشهیدسلیمانیفرمانده نیروی قدس.

آنچهکهمنازهردوشهیدشنیده‌ام این است که یکدیگررابرادرمی‌دانستندوپدرمشهیدسلیمانیرامتمایزازبسیاریازمجاهدانوبهطورکلیافرادیمی‌دانستکهدرزندگیشناختهاست. بهتدریجاینارتباط روحانیرشدکردتاجاییکهباشهادتبهاوجرسید. درک من این است که ارتباط میان این دو شهید بالاتر از هر وصفی است. این عروج بدون سر و ارباً اربا و در هم آمیختن خون و خاکستر بالاترین مرحله این رفاقت در دنیا بود. در آخرت را دیگر تنها خدا می‌داند.

*شهید ابومهدی به عنوان یکی از چهره‌های کلیدی جبهة مقاومت چه رویکردی نسبت به اشغالگری آمریکا در خاک عراق داشتند؟

ایشانازابتدایجوانیمبارزهخودرامتوجهاهدافاساسیکردهبودند یعنی رأسنظامبعثعراقوپشتیبانامریکاییآن. درماه‌هایپایانیسال2002چندماهپیشازشروعحملهنظامیامریکابهعراق، ایشانازفرماندهیسپاهبدروعضویتدرشورایمرکزیمجلساعلیکناره‌گیریکردتا بخشیازجریانمذاکرهباامریکانباشد.

ایشانباحملهنظامیامریکابهعراقمخالفبودندوعقیدهداشتندکهشهدایاینسال‌هاحاصلپشتیبانیطولانیامریکاازنظامبعثوشخصصدامحسینبوده‌اند همان‌طور کهامریکاتمامسلاح‌هاراعلیهعراقی‌هااستفادهکرد. لذاحملهنظامی همتنهابهایندلیلصورتمی‌گیردکهامریکادیگرصدامحسینرانمی‌خواهد. بنابراین برایشهیدابومهدی،هدفوسیلهراتوجیهنمی‌کرد.

ایشان بهمحضسقوطنظام بعث،بهعنوانفردیمستقلواردعراقشدوبااعلاماشغالکشور،نیروهایمختلفمقاومتشیعیراازنیروهایعراقیمخالفنظامازبدروخارجازبدرشکلداد. شهیدتقریباًتمامگروه‌هایمقاومتشیعیعلیهاشغالامریکارادرایندورهتأسیسکردیادرتأسیسایننیروهامشارکتکرد.

*پس از اشغال کشور توسط آمریکا، نقش ابومهدی در صحنه سیاسی عراق چگونه بود؟

ایشان در صحنه سیاسی عراق در ائتلاف‌سازی‌ها و انتخاب نخست وزیر و مسؤلان دولتی عراق و مشاوره‌های مختلف نقش اساسی داشت. اما در زمانی که عضو پارلمان عراق بود از سوی نیروهای اشغالگر از ورود به کشور منع و تهدید به دستگیری و قتلشد.

البتهرفت ‌وآمدهایایشانبهعراقبهصورتمخفیانهادامهپیداکرد؛اماازسال2007دیگرنمی‌توانستآزادانهبهعراقبرود و نامایشانبهلیستسیاهامریکااضافهشدوازآنزمانرسماًازسویدولتامریکاتروریستوهدفمشروعخواندهشد. بنابراین فرایندیکهامریکاازسال1983علیهایشانآغازکردهبوددرانتهایدهه اول2000رسمیتپیداکرد.

شهیدابومهدی،پشتپردهمذاکراتمربوطبهتنظیمتوافقوضعیتنیروهابرایتعیینمهلتخروجنیروهایامریکایینقشجدیایفاکردتاتاریخدقیقخروجاشغالگرانامریکاییمشخصشودوسرانجامایننیروهادرپایانسال2011ازعراقخارجشدند.

*با ورود داعش به عراق، نقش‌آفرینی شهید ابومهدی چگونه بود؟

پسازشروعحملهداعشواشغالنزدیکبهیکسومعراقوصدورفتوای مراجع،شهیدابومهدینامه‌ایبهکادرجهادیمشارکتکنندهدرجریانمقاومتعلیهامریکانوشتوآنانرادعوتبهپیوستنبهجبهه‌هاکرد.

امریکاکهچندماهپسازشروعنبردوتحققپیروزی‌هایمکررنیروهایعراقیدرجبهه‌هایمتعدد،مجدداًباموافقتدولتوقتعراقواردشد؛اماابومهدیمعتقدبودامریکاقصدپایانداعشرانداردوتنهامی‌خواهدآنچهراکه خود،جنگداخلیمی‌نامد،مدیریتکند.

به همین دلیل شهید ابومهدیحاضرنشدنیروهایحشد‌الشعبی رادرهیچیکازمناطقعملیاتیکههواپیماهایامریکاحضورداشتندواردکند.

*به موضوع لبنان بپردازیم، یکی از افرادی که همه فرماندهان جبهه مقاومت به ایشان دلبستگی خاصی دارند، سیدحسن نصرالله است، درباره روابط پدر و ایشان و نقش و معنوی ایشان در جنگ 33 روزه توضیح دهید.

نامه‌ایازشهیدابومهدیخطاببهسیدحسننصراللهدرسال2017رسانه‌ایشد. ایننامهزمانینوشتهشدکهبرخیازافراددرعراقکهحتیوابستهبهحشدالشعبیشناختهمی‌شدند،باانگیزه‌هاییمتفاوت،علناًاتهاماتیمشابهاتهاماتامریکارامتوجهحزب‌اللهکردهبودند. شهیدابومهدیبهعنوانفرماندهحشدالشعبیکهیکارتشمهمدرجبههمتحدمقاومتاست،درایننامهسیدحسننصراللهراسیدمقاومتوروحآنخطابقراردادندونوشتندکهماباشمادراینپروژهممتدازآسمانبهزمینبودیموهستیموخواهیمماند.

ایننامهعاطفیوانقلابی،خلاصهاحساسیاستکهپدرمدرقلبنسبتبهشخصسیدحسننصراللهوجوانانحزب‌اللهداشتکهدرجنگسنگینعلیهداعشدرکنارنیروهایعراقیایستادندوازهیچکمکیدریغنکردند. عقیده مقاومت، جغرافیایی را به هم پیوند می‌دهد که اسرائیلوامریکاآن را پارهپارهمی‌خواهند.

*اگر اجازه بدهید به چرایی موضوع ترور بپردازیم، نقش حشدالشعبی در پیشبرد اهداف مقاومت چه بود که آمریکا به حذف فیزیکی و به شهادت رساندن ابومهدی و حاج قاسم سلیمانی متوسل شد؟

حشدالشعبیمیراثشهیدابومهدیوتبلورسالیاندرازمجاهدتاوستوشهیدسلیمانیپشتیباناولایننهاد بود. پدرم می‌گفت ایننهاددرزمانیتشکیلشدکهدولتعراقدرآستانهسقوطبود،ارتشاعتمادبهنفسخودونزدیکبهیکسومسلاحخودراازدستدادهبود،امریکاکهباعراقتوافقنامهاستراتژیکداشتازهرنوعکمکنظامیوامنیتیسرباززد،شرکت‌هایپشتیبانتسلیحاتیراازعراقخارجوهرنوعکمکبهدولتعراقرامنوطبهتغییرحکومتدربغدادکرد. درحالی کهدولتونهفقطحکومتدرعراقدرآستانهفروپاشیبود، می‌گفتنداینیکجنگداخلیاستونامنیروهایداعشکهبخشمهمیازآنانبعثیبودندراعشایرانقلابیمی‌نامیدند.

حتیزمانیکهفتوایجهادازسویآیت‌الله العظمیسیستانیصادرشدومردمغیورعراقلبیکگفتند،ایده‌ مشخصیبراینحوهسازماندهیسیلداوطلبان از جان و مال و عیال گذشتهعراقیکهتعدادآنانبهصدهاهزارنفرمی‌رسیدوجودنداشت.

تصوراولیهاینبودکهاینهادرقالبنیروینظامیموجوددرعراقسازماندهیشوند. اماایدهشهیدابومهدیازابتداواضحبود. ایشانتفکریبه شدتاستراتژیکومتمرکزداشت.

معتقدبوددرجنگجدیدنمی‌توانتنهابرساختارنظامیموجودتکیهکردوداوطلبانراواردساختاریکردکهآمادگیکافیبرایجنگشهرهاراندارد. ایشانپیش از این بحران، و بهدرخواستحکومتعراقازچندماهپیشازسقوطموصلحمایتازبغدادوشهرهایمقدسراباحضورنیروهایمقاومتادارهمی‌کرد.

پس از سقوط موصل جزئیات و طرح پیشروی داعش و طرح بدیل خود برای مواجهه با این وضعیت را به نخست وزیر عراق تقدیم کرد. و چندساعتپسازصدورفتوایجهادآیت‌اللهسیستانیدر13ژوئن2014نامه‌اینوشتوتمامکادرجهادیرادعوتبهپیوستنبهجبهه‌هاکرد.

مقرعملیات رادرخانهخود درمنطقهخضراءبغدادتشکیلدادوپرچمی راکهازحرمامامحسینبرایایشانآوردهبودند،بر پشت‌بامخانه نصبکرد. اینخانهتاماه‌هامقراصلیماندوازدلآنمقرهایفرعیدرشهرهاومناطقمختلفعراقتشکیلشدند. تازمانیکهچند ماه بعدمقرجایگزین با حکم حکومت عراقبرایحشدالشعبیمعینشد.

پس حشدالشعبیبایکپشتوانهقویمردمیوحکومتیدرعراقتشکیلشدوپشتیبانیقویجمهوریاسلامیایرانوحضورپیگیرفرماندهشهیدجبههمقاومتحاجقاسمسلیمانیوهمچنینحزب‌اللهلبنان،تحت نظارت وحمایتحکومتعراقوبهفرماندهیمیدانیشهیدابومهدیتشکیلشدودرتمامعملیاتدرکنارنیروهاینظامیدیگرعراقایستادوپیروزخارجشد؛تاجاییکهمعادلهسقوطدولتعراقکاملاً‌ برگشت. امریکاتنهازمانیواردشدکهعراقماه‌هاموفقیت‌هایپیگیرنظامیرادرجبهه‌هایمختلفیکیپسازدیگریپشتسرگذاشت. پیروزی‌هاییچشمگیرکهبرایبسیاریباورناپذیربود. یکسومعراقدراشغالبودوبااینپیروزی‌هاعراقنهتنهاکاملاً‌ آزادشد،بلکهپسازآنبهعنوانیکدولتمؤثردرمعادلاتمنطقه‌ایمطرحشد.

حشدالشعبی بود کهبهنیروهاینظامیعراقسلاحومهماتمی‌رساند. پشتیبانی اطلاعاتیکاملوهماهنگیدقیقوبررسیدقیقمناطقجغرافیاییهمهوهمهبدونحضورحشدالشعبیامکان‌پذیرنبودوبدینترتیبمناطقی،آزادشدکهامریکایی‌هادرزماناشغال حتیجرأتورودبهآنراپیدانکردند.

امااینتمامماجرانبودزیراشهیدابومهدیبادورنگریخودمعتقدبودکهحشدالشعبیبایدبهشکلیکنهادرسمیضامنحفظامنیتعراقومواجههبابحران‌هایپیشروباشد. بههمیندلیلدراوجدورانجنگ و به رغم مخالفت‌های بسیارتلاشکردتاقانونحشدالشعبیتدوینشود. ایشانمی‌گفتکهبسیاریباایدهاومخالفندومعتقدندعراقنمی‌تواندپذیراییکنیرویرسمینظامی- امنیتیعقیدتیقویوجدیدباشد. اماشهیدابومهدیمعتقدبودکهاینیکفرصتتاریخیبی‌بدیلبرایعراقمظلومیاستکهسالیاندرازمقاومتمردمیدرآندرهمکوبیدهشدهاستواولینموفقیتآناخراجنیروهایامریکاییدرپایانسال2011بود. ایشانمی‌گفتاینبارنیازاستکهمقاومتمشروعیتقانونیوچارچوبیرسمیداشتهباشدتامنشأقدرتواستقلالدولتعراقنیزباشدچراکهدولتعراقتاسالیاندرازبهایننهادقدرتمندنیازمنداست.

*حشدالشعبی چگونه در ساختار نیروهای مسلح عراق قرار گرفت و نقش شهید ابومهدی در این مسیر چه بود؟

حدودیکسالپیشازپایانجنگباداعش،ایدهشهیدابومهدیبارایزنی‌هایایشانبامتخصصانومسؤلانعراقیمحققشد. منشاهدبودمکهایشانبارهاوبارهاقانونحشدالشعبیراویرایشواصلاحکردندورایزنی‌هایمتعددیبامقاماتمختلفعراقیداشتند. درنهایتحشدالشعبیبارأیپارلمانوتأییدرسمیحکومتعراقازنوامبر2016بهبخشیجدایی‌ناپذیرازنیروهایمسلحعراقبدلشد.

بعدازپایانجنگ نیزحشدالشعبیدرمناطقمختلفبحرانودرشهرهایگوناگونحاضرشد وبهخدمات‌رسانیبهمردمرویآوردوفعالیت‌هایمتفاوتی رابرایخدمتبهمردمازامورخدماتی و اجتماعیروزمره گرفتهتاتأمینامنیتبرعهدهگرفت. و در این مسیر پشتیبان سایر نیروهای مسلح و نهادهای عراق باقی ماند.

اما بازشدنگذرگاهمرزیالقائم - البوکمالخشمامریکایی‌هارابرانگیخت چرا کهمی‌دانستنداینمعبریعنی استقلال عمل بیشتر عراق وتقویتهمکاریمنطقه‌ایمیانعراقیکپارچهوهمسایگان،وتهدیدی برایاسرائیل و حضور امریکا در کشور عراق. بنابراینتلاش‌هابرایتضعیفوانحلالتدریجاًحشدالشعبیشدتیافت.

*یعنی آزادی بوکمال در آغاز تنش‌ها علیه دولت قانونی عراق و نهایتاً ترور نقش مستقیمی داشت؟

دقیقاً ازتابستان98حملات نظامی و رسانه‌ایعلیهحشدالشعبیوشخصابومهدیشدتگرفت و نیروهای حشدالشعبیبارهاهدفقرارگرفتند. ابتدااعلامشدکهاینحملاتازسویاسرائیلانجاممی‌شوداماشهیدابومهدیرسماًاعلامکردکهامریکاعاملاصلیحملاتاست و امریکاست که به اسرائیل مجوز حمله می‌دهد. و البته در آن زمان برخی مقامات دولت عراق با نظر شهید ابومهدی مخالفت می‌کردند.

پسازآنتلاششددولتعراقکهپسازآزادسازیتمامعراقوتأمینامنیتمرزهاجایگاهمنطقه‌ایمتفاوتییافتهبودتضعیفشود. بنابراینتظاهراتدرپاییزوزمستان98مورد سوءاستفادهامریکایی‌هاقرارگرفت.

شعارهاوحملاتاصلیعلیهارکاناساسیدولتعراقومقرهایحشدالشعبیصورتگرفت. تلاشاینبودکهازآشوببرایحذفحشدالشعبیازمعادلهسیاسیونظامیعراقوپیشبردندولتبهسمتفروپاشی و وابستگیاستفادهشود. دولتعبدالمهدیمجبوربهاستعفاشدوهمهتلاش‌هایداخلیبرایتعییننخستوزیرجدیدباکارشکنی‌ها وخیانت‌هایمتعددباشکستمواجهشد.

درپایانماهدسامبر2019امریکاباهواپیماهایبدونسرنشینخودتیپ‌هاینظامی45و46حشدالشعبیدرعراقراهدفقراردادواینبارمسؤلیتاینحملهرانیزپذیرفت. ده‌هانفر از مدافعان مرزهای کشورشهیدوزخمیشدند. آخرینظهوررسانه‌ایشهیدابومهدیشببعدازحملهدرعیادتازمجروحانوروزبعددرتشییعشهداوتظاهراتدربرابرسفارتامریکابود.

شهیدابومهدی در روز 31 دسامبر 2019شخصیت‌هایعراقیرادعوت به حضور کردودرمنطقهخضراءتظاهراتعظیمیعلیهسفارتامریکابرگزارکردکهبهیکتجمعاعتراض‌آمیزبدلشد که خواستار مجازات امریکا و پایان حضور آن در کشور بود. هواپیماهایامریکاییدرآنزمانآسمانبغدادرادراختیارگرفتندوتمامتحرکاترارصدمی‌کردند. بادرخواستحکومت عراقوهماهنگیشهیدابومهدیاینتجمعبعدازحدوددوروز با این شرط که حکومت، حقوق نیروهای مسلح عراق و شهدا و مجروحان این حمله گستاخانه را به صورت جدی پیگیری کند،پایانیافتوروزبعدامریکاکههمهتلاش‌هایغیرمستقیمبرایتجزیهدولتوحشدالشعبیراشکستخوردهدید،ازپله‌هایهمهمراحلپیشینبالارفتو آگاهانه،ابومهدیرابههمراهیاردیرینشحاجقاسمدرقلببغدادهدفقرارداد.

پسازاینشهادت پر عزت که اجر سال‌ها ایستادگی بود،اکنونبرنامهاصلیامریکاسیطرهبرنهادهایتصمیم‌گیریعراقوهماهنگیسیاست‌هایدولت‌هایمنطقهوبخصوصدولتعراقباسیاست‌هایخوداست.

*حیدرالعبادی نخست وزیر اسبق عراق، چندی پیش اعلام کرد پهپادی که قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را هدف قرار داد مجوز دولت عراق را داشته، به نظر شما چرا دولت عراق در پرونده ترور فرماندهان جبهه مقاومت در فرودگاه بغداد آنطور که باید همکاری نمی‌کند؟

ترورراباید بابررسیاتفاق‌هایماه‌هایپیشازتروردرمنطقهوبخصوصدرعراقبررسیکرد. حتیانتخابجغرافیایعراقبرایانجامحمله،عمدیبودهاست. درموردشخصعبادیبایدگفتایشانبهعنواننخستوزیرسابق مسئول بازگرداندننیروهایامریکاییورسمیتبخشیدنبهاشغالمجددعراقدرزماننبردعلیهداعشبهخاکعراق بود و نیزازپشتیباناناصلیرویکارآمدنحکومتفعلیعراقاست.

*برای‌مان درباره نقش مجاهدان عراقی و در رأس آنها ابومهدی در کمک به مردم ایران در زمان سیل سال 98 صحبت کنید و چه علقه‌ای ایشان را به مردم ایران گره زده بود؟

ازمدتیپیشاز سیلخوزستانبرخیشهرهای جنوبی عراق نیزدرگیرسیلشدهبودند. حشدالشعبیباامکاناتوتجهیزاتوتوانمندیمهندسیمهمیکهدراختیارداشت،بهکمکحکومتعراقشتافتومناطقبسیاریرادرعراقازخطرغرقشدننجاتداد.

از سوی دیگر زمانیکهسیلخوزستانبهراهافتاد،ایراندرجنوبنیازمندبرخیازتجهیزاتمهمبود. ابومهدیبخشیازتجهیزاتحشدرابهدرخواستایرانبهخوزستانآورد. درمحورمقاومتمرزهاعاملارتباطندونهجدایی. واینحضورنمادی ازوفاداریوسپاسعراقدر پاسخ بهکمک‌هایایراندرزمانبحراناشغالعراقازسویداعشبود. تمامتوانمندی‌هاوتجهیزاتباحضورنیروهایمتخصصحشدالشعبیدراسرعوقتدرخدمتمسئولانایرانیقرارگرفتتاایراننیزبحرانسیلراآسان‌ترپشتسربگذارد.

*با فقدان حضور شهیدان سلیمانی و ابومهدی، مسیر مقاومت امت اسلامی دچار چه تغییر و تحولاتی خواهد شد؟

این شهادت خون نیروهای مقاومت در منطقه را به جوش آورد. من می‌توانم در مورد عراق صحبت کنم. امریکایی‌ها معتقدند که در عراق به سختی می‌توان جایگزینی برای ابومهدی یافت و بنابراین هدف قرار دادن ایشان تأثیر بیشتری بر عراق خواهد گذاشت. اما ما می‌دانیم که کسی که شهید زندگی می‌کند باید شهید هم بشود. این شهادت اسوه مجاهدان خواهد بود. کسانی که مصداق و ما بدلوا تبدیلا هستند.

*روابط حاج قاسم با خانواده شما در بعد غیر رسمی و رفت و آمدهای خانوادگی چگونه بود؟

ماایشانراعموی بزرگوارخودمی‌دانیمووجودشانچهپیشازشهادتوچهپسازآننعمتیالهیاست.

*شهید ابومهدی بین مجاهدان به برخورداری از رفتار پدرگونه و به شدت مهربان شهرت داشتند، درباره این موضوع قدری بیشتر توضیح دهید.

رفتارشهیدبامجاهدانومردمعادیمشابهرفتارشانباخانوادهبود. وفاداروبسیاربسیارمهربان. رأفتایشانبرایهمهآدم‌هاییکهباایشانتعاملداشتند،عیانبود. چونهمهچیزازروحایشانبرمی‌خاستبهقلبمردمهممی‌نشست. بههمیندلیلعراقی‌هاایشانرابیشازآنکهیکفرماندهببینندیکپدروبرادرمی‌دانند. محبتی نیزکهدرتشییعازسویمردمنسبتبهشهیددیدیموهنوزمی‌بینیمنشانمی‌دهدکهاینپیوندیکپیوندالهی و پایداراست.

*این شهید عزیز و نیروهای تحت امرش در حشدالشعبی، در برپایی راهپیمایی اربعین و تأمین امنیت آن چه نقشی داشتند؟

نقشاساسیدربرقراریامنیتعراقبرعهدهحشدالشعبیبود. حشددرزمانیتشکیلشدکهنیروهاینظامیودولتعراقدرآستانةفروپاشیبودند. شهرهایمقدسعراقمستقیماًموردتهدیدبودند. مردانیازجانگذشتهکهدرکنارباقی‌ماندهنیروهاینظامیعراقایستادنددرحالی کهدرروزهایاولدست‌شانخالیبود. ملتعراقدرنبردعلیهداعشهزارانشهیدوهزارانمجروحتقدیمکرد.

پسازآزادسازیتمامخاکعراقهرسالتأمینامنیتجاده‌هاوراه‌هاباهمکاریمیاننیروهایامنیتیونظامیعراقانجاممی‌شودوحشدالشعبینیرویاصلیسایرنیروهایمسلحعراقاست. الحمدللهدرتمامسال‌هایاخیراینزیارتمیلیونیباموفقیتانجامشدهاست. اگرحشدالشعبینبودعراقیهمنبودوزیارتیهمنمی‌ماند.

*با توجه به اینکه شما برادری ندارید، چطور این شهید بزرگوار به ابومهدی معروف شدند؟

ناماصلیجهادیکهایشانبرایخودبرگزیدهبودند، «مهدی»بوداماازسویدیگران «ابومهدی»نامیدهشدندوچونایشانمهندسعمرانهمبودندبنابراینلقبمهندسرابرگزیدند.

ناممهدیراهمبایددرسایهآیه «ونریدأننمنعلیالذیناستضعفوافیالأرض»دانست؛ اینکهماکارمی‌کنیمتامقدماتظهورحضرتمهدی(عج) فراهمشود. تمامفلسفهراههمیننکته و برقراریعدلوامنیتوآرامشبرایتمامانسان‌ها بوده است.

*شما چطور در صبح روز حادثه، متوجه شهادت پدر شدید، چه کسی خبر را به شما اطلاع داد؟

آن روز روی سجاده نماز منتظر اذان صبح بودم و خیلی اتفاقی دیدم که خبرهای فوری متعددی روی صفحه موبایلم هست که در آنها بارها نام پدرم و حاج قاسم ذکر شده بود. وارد یکی از اپلیکیشن‌های خبری عربی شدم و تیتر و متن خبر اصلی را خواندم و دانستم آن ساعت موعودی که پدرم از آن سخن می‌گفت رسید...

*به عنوان آخرین سؤال بفرمایید شهید ابومهدی چه دیدگاهی درباره حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و اصل ولایت فقیه داشتند؟

ایشانمتعهدبهمکتبولایتفقیهبود،ولایتیکهمتعلقبههمهمسلماناناست. توصیهاصلیایشاناینبودکهولیفقیهرابایدشناختو پیروی و حمایت کرد.

*خداوند به همه ما توفیق ادامه راه این شهید سعید را عنایت کند. و باز هم تشکر می‌کنیم بابت فرصتی که ما قرار دادید.

ان‌شاء‌الله. من هم از شما ممنونم.

هجر حبیب|آزدسازی کدام شهرهای سوریه باعث شادی شهید سلیمانی شد؟/ گفت‌وگوی با فرمانده‌ای که حاج قاسم دست او را بوسید+ عکسهجر حبیب| پیغامی که شهید سلیمانی از طریق آیت‌الله خامنه‌ای برای امام خمینی (ره) فرستادهجر حبیب|گفت‌وگوی خواندنی تسنیم با جانشین سردار سلیمانی/ «حاج قاسم» چگونه شهید سلیمانی شد؟هجر حبیب|«گمنامی» وجه مشترک شهید سلیمانی و شهید حججی بود/ فشارهای اقتصادی مردم،‌ «حاج قاسم» را آزار می‌دادهجر حبیب| ماجرای حضور شهید سلیمانی در سیل98 خوزستان چه بود؟هجر حبیب|«حاج قاسم» توسط حسن باقری کشف شد/ نمازی که خیلی به شهید سلیمانی چسبیدهجر حبیب|راهبرد و استراتژی‌های شهید سلیمانی برای جهان اسلام/ اقدامات حاج قاسم برای بهتر شدن وضعیت مسلمان


انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شهید سپهبد قاسم سلیمانی سردار قاسم سلیمانی جبهه مقاومت اسلامی ابومهدی المهندس شهید شهید سپهبد قاسم سلیمانی سردار قاسم سلیمانی جبهه مقاومت اسلامی ابومهدی المهندس شهید ابومهدی المهندس شهید سلیمانی شهید ابومهدی جبهه مقاومت آیت الله حاج قاسم سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۱۶۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به نقش شهید حجازی در محور مقاومت اظهار کرد: او یکی از عزیزانی است که تاثیرگذاری‌اش در جبهه مقاومت به قدری بود که عزیزان مقاومت هر مرتبه اثر خاص وجودی او را مرتباً تکرار می‌کردند‌. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سردار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران عصر امروز در سومین سالگرد شهادت سردار شهید سید محمد حجازی که در شهرک شهید محلاتی تهران برگزار شد، اظهار کرد: بسیاری از ما از نظر سنی نسبت به شناخت شهید حجازی اطلاعات کافی نداریم چون شهید حجازی چند سال از ما بزرگ‌تر بود و او پاسداری از انقلاب اسلامی را از زمان مبارزه با طاغوت را آغاز کرد.

وی ادامه داد: او به نحو احسن تمام مراحلی را که می‌بایست طی کند تا به مرتبه اعلای شهادت برسد، طی کرد و در همه این مراتب و همه سال‌های طولانی مراقبت از خود شاخصه بزرگی بود که او داشت.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به نقش شهید حجازی در محور مقاومت اظهار کرد: او یکی از عزیزانی است که تاثیرگذاری‌اش در جبهه مقاومت به قدری بود که عزیزان مقاومت هر مرتبه اثر خاص وجودی او را مرتباً تکرار می‌کردند‌.

وی با اشاره به حضور سردار حجازی به‌عنوان فرمانده نیروی مقاومت بسیج افزود: هنگامی که شهید حجازی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران بود از آنجا به رده یک نیرو رفت و نه در رده ستاد نیرو بلکه در رده یک نیرو شروع به کار کرد که حضور بیش از 7 ساله او برکات بسیاری داشت.

سردار فدوی اظهار کرد: شهدا و شهید حجازی در اعلی علیین و مراتب بالا قرار دارند که ذهن ما به آنجا خطور نمی‌کند ولی ما می‌توانیم از شهید حجازی و سایر شهدا مدد بجوییم که ما هم بتوانیم از وجود آن‌ها بهره ببریم.

وی افزود: البته باید بررسی کنیم که آن‌ها چه اقداماتی انجام دادند که موجب شد تا به چنین رتبه‌ای برسند و با الگو گرفتن از این اقدامات به چنین مراتبی برسیم.

سردار فدوی با بیان اینکه باید شهیدانی همچون حجازی را الگوی خود قرار بدهیم تصریح کرد: شهید حجازی با طمأنینه و سعه صدری که داشت در همه مسئولیت‌های خود در پاسداری از انقلاب اسلامی، این ویژگی خود را بروز می‌داد.

وی ادامه داد: او در سال‌های حضور در جبهه مقاومت موجب اقتدار و اوج‌گیری این جبهه شد و نقش بسیار موثری در این‌ باره ایفا کرد. البته شهیدانی همچون سردار زاهدی نیز در این میان نقش بسیاری ایفا کردند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به اینکه در اصل دوم قانون اساسی تاکید جدی بر موضوع پشتیبانی از مظلوم و دفاع در مقابل ظالم شده است، تاکید کرد: سپاه پاسداران با قدرت این تکلیف و این دستور را به اجرا گذاشت و بسیاری از پاسداران و مسئولان سپاه پاسداران در این رویه قرار گرفتند و حداکثر تلاش خود را انجام دادند همچون شهیدان حجازی، سلیمانی، زاهدی و بسیاری از شهدا.

وی با اشاره به مبارزات حضرت امام خمینی(ره) با آمریکا و رژیم صهیونیستی ادامه داد: 60 سال پیش با شروع نهضت اسلامی، امام خمینی(ره) خبیثان آمریکایی و صهیونیسم را مورد حمله مستقیم قرار داد و بعد از 60 سال بیش از 92 درصد از کشورهای جهان همان مطلبی که ایشان مطرح کرده بودند را در 200 روز گذشته تکرار کردند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران بیان کرد: این در اثر حرکت عظیم انقلاب اسلامی بود و پس از نقطه عطف او یعنی پیروزی انقلاب اسلامی به یک جریان مستمر تبدیل شد که تفکر، روند و شاخصه‌های انقلاب اسلامی در اکثر نقاط دنیا البته آن‌هایی که به انقلاب اسلامی نزدیک‌تر بودند، انجام شده است.

وی افزود: امروز در مرکز شیطان بزرگ در آمریکا شعارها علیه نظام استکباری آمریکا و صهیونیست‌ها شعار داده می‌شود که به طور خاص در روزهای اخیر در دانشگاه‌های آمریکا آن را شاهد هستیم.

سردار فدوی ادامه داد: این روند منحصر به مسلمانان، شیعیان و جبهه مقاومت نیست البته به همه مستضعفان عالم که تحت ظلم قرار گرفتند هم موکول نیست بلکه همه کسانی که از دل خود از آنچه شیاطین مانند شیطان بزرگ آمریکا و ایادی آن همچون رژیم صهیونیستی به وجود آورده‌اند، اعلام برائت می‌کنند و علیه سردمداران آن شعار می‌دهند. این حرکت یک یک حرکت شتابدار و رو به جلو است که دائماً تداوم دارد.

جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به فرامین فرمانده معظم کل قوا در حمایت از جبهه مقاومت تصریح کرد: امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به ما دستور داده است تا مطابق با فرامین خداوند متعال از مظلومان حمایت کنیم.

وی ادامه داد: ما پشتیبانی از مظلوم در برابر ظالم را دائما ادامه می‌دهیم یعنی آن‌هایی که می‌خواهند در برابر ظلم ظالمان و مستکبرین ایستادگی کنند و حریت و آزادگی را که در خلقت همگان قرار دارد به منصه ظهور برسانند و این روند هر روز ادامه دارد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در ادامه ضمن اشاره به تحولات غزه در مبارزه با رژیم صهیونیستی اظهار کرد: چقدر زیبا در این 200 روز جلوه‌گری کردند کسانی که شاید 10 سال پیش اسمی از آن‌ها وجود نداشت. هنگامی که خبیثان آمریکایی و ایادی آن‌ها به یمن حمله کردند، گفتند که یمن فقیرترین کشور جهان است و طی یک یا دو هفته می‌توانیم به مقاصد خود دست پیدا کنیم.

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

وی افزود: آن‌ها بیش از 8 سال با ملت یمن جنگیدند، نوک پیکان جنگ با یمن دو کشور عربی بودند ولی همه از جمله آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و صهیونیست‌ها در این جنگ حضور داشتند و شاهد بودیم که هواپیماهای آن‌ها علیه مردم یمن عملیات انجام می‌دهند اما نتیجه حملات آن‌ها قدرتمندشدن یمن است.

سردار فدوی با اشاره به حمایت ملت یمن از مقاومت فلسطینی عنوان کرد: اما ملت یمن بیش از 8 سال در برابر آن‌ها ایستادگی کردند و تضعیف نشدند بلکه به قدری قدرتمند شدند که در شروع جنگ غزه رسماً اعلام و اقدام کردند که به جنگ صهیونیست‌ها خواهند آمد.

وی ادامه داد: همچون یمن جبهه مقاومت در عراق حزب الله لبنان چرا که بر اساس قاعده‌ای که خداوند با صراحت در قرآن کریم اعلام کرده است اقدام کردند یعنی انجام تکالیفی که خداوند بر عهده آن‌ها قرار داده است. البته تکالیفی که خداوند بر عهده بندگان خود گذاشته است پیش از تکلیف توانمندی اجرای آن را به بنده خود داده است.

سردار فدوی تصریح کرد: خداوند هیچ تکلیفی را برای بنده خود مشخص نکرده که نتواند انجام دهد.ما در طی 45 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی این مورد را مشاهده کرده‌ایم و ظهور و بروز داشته است.

وی ادامه داد: مستکبرین عالم فکر نمی‌کردند که روزی در منطقه غرب آسیا آنچنان توانمندی به وجود بیاورد که اساس آن‌ها را زیر سوال ببرد و برده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • مردمی کردن بازسازی عتبات، ایده‌ شهید حاج قاسم سلیمانی بود
  • یادواره شهید دانشجو در روستای داربیدخون
  • یادواره شهید دانشجو در خانوک
  • یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا
  • به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟
  • سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است
  • سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود
  • مراسم سومین سالگرد شهادت سردار حجازی برگزار شد
  • خاطره شنیده نشده از حاج قاسم