Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@13:15:25 GMT

بروز خسارت در باغات خراسان شمالی که به گل نشسته اند

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۱۶۶۹۲

ایسنا/خراسان شمالی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نسبت به بروز خسارت در باغات این استان که به گل نشسته اند، هشدار داد.

تشکری در گفت و گو با ایسنا، گفت: خراسان شمالی در سال جاری در شرایط خاصی قرار دارد کاهش بارندگی ها از یک سود و گرمای هوا از سوی دیگر سبب شده تا شرایط در وضعیت نرمالی نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: میزان بارندگی در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد عقب است و مقدار بارش های انجام شده در سال زراعی امسال ۵۵ میلیمتر بوده است.

تشکری ادامه داد: پاییز خنک امسال موجب شد تا کشت محصولاتی همچون گندم و جو عقب افتد و از سوی دیگر زمستان گرم سبب شده تا تعدادی از درختان به خصوص درخت های هسته دار در برخی از مناطق استان به گل بنشینند و یا در آستانه گل دهی قرار دارند.

وی بیان کرد: اما اداره کل هواشناسی استان پیش بینی اسفندماه سردی را داشته که دمای هوا به منفی سه درجه سانتی گراد خواهید رسید که این سرما سبب می شود تا درخت هایی که به گل نشسته اند دچار خسارت سرمازدگی شوند.

این مقام مسئول تصریح کرد: از آنجاییکه توده هوای سرد وارد شده به صورت جبهه ای است می توان با اقداماتی همچون آتش زدن کاه و کلش و ... به گرم کردن دمای باغ کمک کرد.

وی تاکیدکرد: حتی اگر بتوان دمای باغات را به هنگام وارد شدن جبهه هوای سرد تا یکی دو درجه بالا برد می توان تاحدودی از بروز خسارات کاهش داد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: علاوه بر آن سرمای آذر ماه نیز سبب شد تا مزارع کلزای استان نیز حدودی متحمل خسارت شوند.

وی با اشاره به اینکه به علت کاهش بارندگی ها مزارع گندم از لحاظ فنولوژی عقب است، گفت: برای اینکه خسارت ها به حداقل برسد باید امر مبارزات به هنگام علیه آفاتی همچون علف هرز را در دستور کار قرار دهیم و زمان طلایی مبارزات را از دست ندهیم.

وی به سن گندم نیز اشاره کرد و افزود: پیش بینی می شود این آفت از اوایل اسفندماه در مزارع استان دیده شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی گلدهی درختان آفات کشاورزی خراسان شمالي سرمازدگی خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۱۶۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۴۲ درصدی بارش‌ها در خراسان شمالی نسبت به سال گذشته

رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی خراسان شمالی گفت: میزان بارش در خراسان شمالی طی سال آبی جاری به نسبت سال گذشته ۴۲ درصد افزایش یافته است.

مهری هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خراسان شمالی، اظهار کرد: میزان بارش در خراسان شمالی طی سال آبی جاری به نسبت سال گذشته ۴۲ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: این میزان نسبت به دوره آماری شش درصد کاهش داشته است که نشان می‌دهد همچنان با کمبود بارندگی به نسبت دراز مدت مواجه هستیم.

رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: میزان بارندگی در هفته دوم اردیبهشت نرمال و هفته‌های سوم و چهارم بیش از حد نرمال پیش‌بینی شده است.

هاشمی انجام محلول‌پاشی زمین‌های زراعی را در صورت شرایط جوی مساعد مناسب ارزیابی کرد و گفت: مسافران، دامداران و خودروها از اتراق در کنار مسیل‌ها خودداری کنند.

کد خبر 748663

دیگر خبرها

  • رشد ۴۲ درصدی بارش‌ها در خراسان شمالی نسبت به سال گذشته
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می‌شوند
  • ۳۰ رشته قنات خراسان شمالی در حال مرمت و لایروبی است
  • نیاز مبرم ۱۰۰ رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • طرح های بهداشت ودرمان خراسان شمالی افتتاح و کلنگ زنی می شود
  • آیین افتتاح طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار می‌شود
  • انتصاب مدیرعامل جدید شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی
  • تولید ۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع فرش درخراسان‌شمالی