Web Analytics Made Easy - Statcounter


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در صدوبیست‌ و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر مشهد لایحه نرخ کرایه تاکسی‌های شهر مشهد مقدس در سال ۱۴۰۰  تصویب شد.
بر این اساس، به شهرداری مشهد مقدس (سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی) اجازه داده می‌شود مستند به بند ۲۷ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران با آخرین اصلاحات، نسبت به افزایش نرخ کرایه انواع تاکسی‌های درون شهری در سال ۱۴۰۰، به میزان ۲/۳۵ درصد (میانگین وزنی) به مأخذ کرایه مصوب سال ۱۳۹۹، برابر جدول پیوست (مهر شده توسط شورای اسلامی شهر) و با رعایت تبصره‌های ذیل اقدام نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تبصره ۱- از ساعت ۲۲ الی ۶ به عنوان ضریب شب‌کاری، ۲۰% به نرخ کرایه روز تاکسی در کاربری‌های مختلف اضافه می‌گردد.

تبصره ۲- به شهرداری مشهد مقدس (سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی) اجازه داده می‎شود به منظور تامین هزینه‌های پارکینگ فرودگاه، نسبت به افزایش مبلغ ورودی در خطوط فرودگاه تا سقف ۵.۰۰۰ ریال مازاد بر نرخ مصوب اقدام نماید.

تبصره ۳- به منظور حمایت از حمل و نقل معلولان جسمی حرکتی شدید، به سفر‌های ارائه شده توسط تاکسی‌های مناسب سازی شده، ۳۰% مازاد بر کرایه مصوب به عنوان یارانه شهرداری در چهارچوب ساز و کار مصوب پرداخت یارانه حمل و نقل معلولان، به تاکسیران پرداخت می‌شود.

تبصره ۴- به شهرداری مشهد مقدس (سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی) اجازه داده می‌شود نسبت به تعریف و اجرای کرایه ثابت خطوط شهری بر اساس پالس‌های مصوب کرایه کلاس ۲ شهری، پس از تایید شورای اسلامی شهر مشهد مقدس اقدام نماید.

تبصره ۵- در صورت راه اندازی سامانه الکترونیکی مدیریت اعزام در تاکسیرانی، در شرایط جوی خاص (برفی و یخبندان) و به منظور ترغیب تاکسیرانان به ارائه خدمات، ۲۰% به کرایه مصوب اضافه می‌شود.

تبصره ۶- به شهرداری مشهد مقدس (سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی) اجازه داده می‌شود با توجه به الگوی سفر در منطقه ثامن (خطوط اطراف حرم مطهر رضوی)، برای سفر‌های کمتر از سه کیلومتر، معادل سه کیلومتر مسافت آزاد در تاکسیمتر منظور و کرایه مربوطه در ورودی لحاظ شود. بیشتر بخوانید بازسازی ناوگان تاکسی رانی مشهد با تسهیلات۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان محمدرضا حیدری رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه جلسه شورای شهر مشهد گفت: دغدغه‌های ما برای بافت پیرامون اطراف حرم همچنان باقی است، موضوع طرح اطراف حرم مطهر، موضوع اصلی ما مردم هستند و امیدواریم با هم‌افزایی این موضوع را دنبال کنیم.
او افزود: موضوع طرح اطراف حرم مطهر نیز نکته دیگری است که امروز به آن از نظر مباحثی که به شورای شهر نسبت داده شده است، می‌پردازیم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: نگرانی ما موضوع تحقق‌پذیری طرح است و دغدغه مهم ما همین است. محور موضوع تحقق‌پذیری بوده که با پیگیری و تلاش بسیار زیاد همکاران ما در شورای شهر برخی دغدغه‌ها در مصوبه کمیسیون لحاظ شده است، اما برخی دغدغه‌ها به قوت خود باقی است و دغدغه‌های دیگری نیز همچنان وجود دارد.

حیدری بیان کرد: طرح به نفع مردم است، اما نمایندگان آن مردم نسبت به اطلاعات طرح نامحرم هستند. اشاره شده که اطلاعات به شورا داده شده است، ولی صراحتا اعلام می‌کنم که اطلاعاتی ارائه نشده است و فقط خلاصه گزارشی ارائه شده است که قابل قبول نیست.

او تصریح کرد: قرار بر این شد که مشاور محترم در جلسه‌ای به سؤالات ما پاسخ دهد، ولی این جلسه هرگز برگزار نشد. این مانند تعیین تکلیف برای فرزند یک خانواده است درحالی‌که والدین او کاملا بی‌اطلاع هستند. نقطه انحراف از روزی شروع شد که مسکن و شهرسازی این طرح را به‌عنوان طرح تفصیلی ویژه معرفی کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: ۴ رکن برای تصویب در کمیسیون ماده ۵ وجود دارد شامل نقشه اراضی کاربری، سند دفترچه ضوابط و مقررات، سند تراز مالی و در نهایت مطالعات پشتیبان، که ما این ۴ رکن را ندیده‌ایم. خواست ما این است که این اسناد را رو کنند. آیا اگر نقصی وجود داشت، نتایج را تصحیح خواهند کرد؟! ما تک‌تک طرح‌ها را در فضای عمومی منتشر کرده‌ایم، اما پنهان‌کردن چه چیزی را آشکار می‌کند!

حیدری با اشاره به اینکه سؤال ما این است که این ۴ رکن تا چه اندازه مشاهده می‌شود، اظهار کرد: ۲۵ سال پیش دستگاه‌های دولتی طرحی را تصویب کردند و خودشان منتقد این طرح شدند و حالا باز خودشان طرحی تصویب کردند و مردم و مدیریت شهری را نادیده گرفتند که نوعی عقب‌گرد به گذشته است.   احیای مسیر‌های تاریخی

او افزود: نکته دیگر این است که در طرح جدید تثبیت مجاوران شکل خواهد گرفت که سیاست شورای پنجم همین بوده است. دغدغه مجاوران این بود که این وضعیت مناسب زیست نیست. ما برای تثبیت حضور ساکنان شرایط را ایجاد کردیم و مستندات آن وجود دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: در احیای مسیر‌های تاریخی نیز تلاش کردیم و برای این موضوع بودجه تعیین کردیم. ما در این دوره، هم به حفظ منابع دینی و هم نظر مردم پایبند بودیم. به کسانی که به‌دلیل تعهد سازمانی در این طرح مشارکت کردند، می‌گویم که آنچه شما در این طرح با مردم کردید، از خاطر آن‌ها نخواهد رفت و باید برای این فضای قدسی دل بسوزانیم.

حیدری بیان کرد: اما هنوز هم دیر نشده است و برای تحقق‌پذیری طرح باید دل‌سوزی و برای حقوق مردم تلاش کرد. ما منطق و استدلال خودمان را مطرح می‌کنیم، اما آنچه در توان ما نیست به عهده کسانی است که تصمیم‌گیری می‌کنند.

انتهای پیام//ف.ح






منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شورای شهر مشهد بافت اطراف حرم رضوی طرح تفصیلی شهر مشهد کرایه تاکسی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی رئیس شورای اسلامی شهر مشهد شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می شود اطراف حرم دغدغه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۱۷۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ون‌های تاکسی تهران در اختیار یک شرکت شهرداری/ قرارداد‌های اتوبوسرانی خارجی به کجا رسید؟ 

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران در دویست و سی یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران و پس از ارائه گزارش معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران و با اشاره به مجوز ترک تشریفاتی که شورای شهر به شهرداری تهران داده است گفت: در آخرین روز‌های سال گذشته شورای شهر تهران مجوز ترک تشریفات ۲ میلیارد یورویی را به شهردار تهران داد تا در بستر آن شهرداری بتواند خرید‌های لازم در حوزه تاکسیرانی، اتوبوسرانی، سیستم‌های حمل و نقل هوشمند شهری و به طور کلی خرید‌های لازم در حوزه حمل و نقل عمومی را انجام دهد. 

وی ادامه داد: در زمان تصویب مجوز ترک تشریفات، معاون مالی شهرداری تهران اعلام کرد که به دلیل محدودیت زمان و بیم از دست رفتن فرصت، نمی‌توان به جزئیات ورود پیدا کرد، اما اکنون که فرصت پیش آمده باید جزئیات این مجوز مشخص شود تا هم ابهامات و سوء تفاهمات رفع شوند و هم بتوانیم در فرصت یک ساله باقیمانده کار‌های قابل قبول از نظر همشهریان عزیز را انجام دهیم. 

تشکری هاشمی با بیان اینکه چند مرتبه در صحن شورا خواهش کردم تا پیش از بهره‌برداری از خط پرند، مسائل حقوقی آن با دولت حل و فصل شود اظهار کرد: در حال حاضر شهرداری تهران نیرو، امکانات، هزینه‌های نگهداشت و بهره‌برداری را برای مسیری پرداخت می‌کند که دولت می‌داند که هیچ ارتباطی به شهرداری تهران ندارد و اکنون علیرغم اینکه ماه‌ها از افتتاح این خط می‌گذرد هنوز مسائل حقوقی آن باقی مانده‌اند. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران درخصوص خط پرند ادامه داد: برای تکمیل این پروژه به جز ناوگان، به منابع مالی بسیاری احتیاج داریم که تامین آن با رویه فعلی به ۱۵ سال زمان احتیاج دارد و این به هیچ وجه قابل قبول نیست، زیرا باید هرچه سریعتر ناوگان، مخابرات، ایستگاه‌های بین راهی، سیگنالینگ و ... تامین شوند. 

وی تصریح کرد: عدد مسافران مترو به دو میلیون مسافر در روز رسیده است که این نتیجه تلاش خوب شرکت مترو در خدمات مطلوب می‌باشد، اما از آنجایی که اتوبوسرانی مکمل مترو است برای رسیدن به ظرفیت واقعی مترو، نیازمندیم تا شبکه‌های تکمیلی را از طریق ناوگان اتوبوسرانی کامل کنیم. 

تشکری هاشمی با اشاره به اعتبارات شرکت مترو تهران گفت: تقریباً ۲۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار سرمایه‌ای برای شرکت بهره‌برداری مترو تخصص یافته، اما تا پایان سال گذشته ۸۸۰ میلیارد تومان آن محقق شد، انتظار ما این است منابع به نحو شایسته مورد بهره‌برداری قرار گیرند البته دوستان در توجیه گفته اند قرارداد‌های بسته شده، اما انتظار ما این است که تا پایان سال مالی قرارداد‌ها به نتیجه برسد. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران درخصوص موضوع ماده ۱۲ و مبالغی که دولت باید از محل صرفه جویی در بنزین به شهرداری تهران بدهد گفت: دولت مکلف است مبالغی را به شهرداری‌ها پرداخت کند. تا پیش از این دوره حدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیارد تومان از سوی دولت پرداخت شده است، اما در این دوره هنوز منابعی در داده نشده است، دولت موظف بود در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۵۰۰ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان به شهرداری پرداخت می‌کرد و این شاه کلید کمک به حمل و نقل عمومی است که عملاً محقق نشده. 

وی ادامه داد: آقای زاکانی در جلسه شورای شهر تهران اعلام کرد که ۵۰ درصد هزینه‌های خرید تاکسی برقی را از همین محل می‌دهد، اما ما مشاهده می‌کنیم در تبلیغات تاکسیرانی هنوز هیچ خبری از ماده ۱۲ نیست و بودجه‌ای که دولت برای مترو تهران داده است تقریباً معادل ۵۰ متر ساخت در سال است، امیدواریم در این رابطه نیز با توجه به حضور آقای زاکانی در هیئت وزیران اهتمام بیشتری شود تمام دلخوشی ما این بود علی رغم اقداماتی که در شهرداری تهران انجام می‌دهیم دولت نیز به وظایف خود عمل کند. 

تشکری هاشمی درباره قرارداد‌های اتوبوسرانی گفت‌: هنوز متوجه نشده ایم در حوزه اتوبوسرانی با طرف خارجی قرارداد بسته شده یا خیر، این موضوع صفر و یکی است و هیچ وسطی ندارد، باید صراحتاً گفته شود اگر قراردادی بسته شده برنامه زمانبندی آن به چه ترتیب و شکلی است و اگر هنوز منعقد نشده باید مشکلات آن گفته شود. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به خرید اتوبوس‌ها گفت: به یاد داریم که آقای شهردار در جلسه شورای شهر اعلام کرد که چهار ماهه اتوبوس‌ها را می‌آورد که البته حرف درست و تخصصی بود، اما هنوز با گذشت زمان زیادی از این صحیت، تردید داریم که آیا این قرارداد‌ها منعقد شده است یا خیر. 

وی درخصوص ون‌های شهرداری تهران گفت: گفته شد ۱۹۱ ون برای کمک به تاکسیرانی شهر تهران تحویل گرفته شده است، اما سرنوشت این ون‌ها مشخص نیست و اکنون نیز پس از پیگیری‌های متعدد متوجه شده‌ایم از این تعداد ون هنوز حدود ۴۰ دستگاه هنوز شماره گذاری نشده است. 

تشکری هاشمی افزود: آنطور که متوجه شده‌ایم تعدادی از ون‌ها به شرکت توسعه تجارت شهر که از ماهیت آن خبر نداریم و نمی‌دانیم که برای چه موضوعی ایجاد شده، داده شده است تا از طریق اپلیکیشن شهرزاد به جابجایی مسافران بپردازد. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: این شرکت درحالی به جا به جایی مسافر می‌پردازد که متوسط جابجایی آن در شهر تهران ۱۹ و نیم نفر به ازای هر دستگاه ون بوده است اگر حتی با یک موتور سیکلت هم مسافرکشی می‌کردند شاید بیش از این تعداد می‌توانستند مسافران را جابجا کنند، مردم ما به شدت از کمبود حمل و نقل عمومی در رنج هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • نرخ کرایه تاکسی در مهاباد افزایش یافت
  • نرخ کرایه تاکسی در مهاباد ۵۰ درصد افزایش یافت
  • نرخ جدید کرایه تاکسی و اتوبوس در کرمانشاه اعلام شد
  • اقتصاد ژاپن دست پُر آمد
  • مراکز جوار کارگاهی امسال ۵۰ درصد افزایش می یابد
  • تعداد سامانه‌های ثبت تخلفات در جاده‌های زنجان به ۴۱ دستگاه افزایش می‌یابد
  • اعلام مشخصات تاکسی‌های برقی/ سقف تعداد تاکسی‌های برقی متناسب با زیرساخت شهر‌ها
  • ون‌های تاکسی تهران در اختیار یک شرکت شهرداری/ قرارداد‌های اتوبوسرانی خارجی به کجا رسید؟ 
  • قصه دو زار و ده شاهی کرایه تاکسی‌ها به تاریخ پیوست
  • تعرفه تاکسی‌های اینترنتی را شرکت‌ها تعیین کنند یا شورای رقابت؟