Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@11:12:58 GMT

درمان طاسی با استفاده از سلول های بنیادی

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۱۷۷۳۶

درمان طاسی با استفاده از سلول های بنیادی

به گزارش روز دوشنبه پایگاه اینترنتی نیواطلس، محققان مرکز تحقیقات پویای سیستم‌های زیستی RIKEN در ژاپن با استفاده سلول های بنیادی موفق به تولید فولیکول های مو شدند که پس از ریزش مو موجب رشد مجدد آن می شوند.

فولیکول های موی انسان به طور مداوم چرخه هایی را در چندین مرحله مختلف طی می کنند. در بیشتر اوقات یک فولیکول مو در مرحله «آناژن» قرار دارد که مرحله رشد فعال مو است، در پایان مرحله آناژن، فولیکول مو وارد یک مرحله گذر به نام مرحله «کاتاژن» می شود که به یک حالت استراحت به نام مرحله «تلوژن» منجر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانی که فولیکول مو وارد مرحله تلوژن یا استراحت می شود، شفت مو (قسمتی که از پوست خارج شده و قابل رویت است) به طور طبیعی می ریزد و بعد از آن فولیکول دوباره به مرحله  آناژن (رشد فعال مو) بازگشته و رشد یک شفت جدید مو  را آغاز می کند.

یکی از چالش هایی که محققان در جستجوی روش هایی برای بازسازی مو با آن روبرو هستند، یافتن راهی برای تولید فولیکول های جدید مو است که به طور مداوم در این چرخه طبیعی تولید مو دور بزند.

برداشت سلول های بنیادی اپیتلیال ساکن فولیکول مو (HFSC) یک روش محتمل برای بازسازی مو در افراد طاس است اما همه سلول های فولیکول مو قادر به حرکت مداوم در مراحل تولید مو نیستند. بسیاری از آنها ممکن است موجب رشد یک شفت مو شوند اما پس از ریختن آن شفت، نتوانند دوباره وارد مرحله آناژن یا رشد فعال مو شوند.

بنابراین اولین موفقیت در این مطالعه جدید، کشف نشانگرهای زیستی سلولی خاصی است که سلول های بنیادی اپیتلیال فولیکولرا که چرخه مکرر فولیکول مو را موجب می شود، متمایز می کند. معمولا از ۲ نشانگر سلول های HFSC به نام های CD۳۴ و CD۴۹f برای شناسایی سلول های بنیادی خاص تولید کننده مو استفاده می شود  اما این مطالعه جدید نشان داد که نشانگر زیستی سومی نیز به نام Itgβ۵ نیز وجود دارد که می تواند به طور موثر سلول های بنیادی را که برای ایجاد چرخه مداوم تولید مو مناسب هستند، تشخیص دهد.

ماکوتو تاکو یکی از نویسندگان این تحقیق، در بیانیه ای اعلام کرد: در این پژوهش متوجه شدیم زمانی که Itgβ۵ در ریشه فولیکول مو مهندسی زیستی می شد، تقریباً ۸۰ درصد فولیکول ها به سه چرخه تولید مو می رسیدند ، در مقابل، تنها ۱۳ درصد از فولیکول ها که این رویه در ریشه آنها انجام نشده بود، به این سه چرخه تولید مو رسیدند.

وی افزود: این مطالعه همچنین کارآیی یک محیط جدید را نشان می دهد که برای کشت سلول های HFSC طراحی شده است. این محیط که NFFSE نامیده می شود ترکیبی از کلاژن و پنج عامل دیگر است. 

آنها در روند تحقیقات خود، سلول های بنیادی مهندسی زیستی شده فولیکول مو را با محیط NFFSE و همچنین با محیطی که یکی از این مواد تشکیل دهنده را نداشت ، ترکیب کردند. آنها موهای بازسازی شده را به مدت سه هفته مطالعه کردند و متوجه شدند که محیط NFFSE به فولیکول های مو اجازه می دهد که دست کم سه دوره تولید طبیعی مو را طی کند. اما محیط دیگر چندان کارآمد نبود و محققان متوجه شدند که تنها ۷۹ درصد این فولیکول ها تنها یک چرخه مو را ایجاد کردند. 

تاکاشی تسوجی نویسنده اصلی این تحقیق هم گفت: سیستم کشت ما روشی را برای بازسازی چرخه ای فولیکول های مو از سلول های بنیادی این فولیکول ابداع کرده که به شما کمک می کند تا در آینده نزدیک درمان بازسازی فولیکول مو انجام شود.

تاکنون محققان ژاپنی توانسته اند درمان طاسی را با استفاده از سلول های بنیادی در آزمایشات پیش بالینی نشان دهند؛ این در حالی است که تحقیق آنها باید آزمایش های بالینی را پشت سر گذارد تا این درمان جدید طاسی به صورت تجاری در دسترس قرار گیرد.

مشروح این تحقیق در مقاله ای در نشریه  Nature Scientific Reports منتشر شده است.

برچسب‌ها سلامت ژاپن پژوهشگر ریزش مو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سلامت ژاپن پژوهشگر سلامت ژاپن پژوهشگر ریزش مو اخبار کنکور سلول های بنیادی فولیکول های مو فولیکول ها فولیکول مو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۱۷۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کنفرانس فیزیک بنیادی ایران به میزبانی قم

یعقوب نوروزی، مسئول برگزاری ششمین کنفرانس فیزیک بنیادی ایران روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران بیان کرد: ما در راستای تحقق شعار سال به دنبال افزایش استفاده از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی اساتید و دانشجویان هستیم و اعتقاد داریم که برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های تخصصی در رشته‌های مختلف علمی، به طور حتم عامل مهمی برای رسیدن به این هدف است.

وی افزود: کنفرانس فیزیک بنیادی ایران نیز با همین هدف با حضور اساتید برجسته این رشته و ارائه مقالات منتخب، دوازدهم و سیزدهم اردیبهشت جاری در دانشگاه قم برگزار می‌شود و ما این روند را به صورت مستمر در سال جاری ادامه خواهیم داد، به نحوی که تا پایان سال حداقل در هر ماه شاهد برگزاری یک همایش ملی مهم در رشته‌های مختلف علمی در دانشگاه قم خواهیم بود.

مسئول کنفرانس فیزیک بنیادی ایران ادامه داد: دانشگاه قم بر اساس رسالت علمی و پژوهشی خود با سایر دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور و بسیاری از دانشگاه‌های معتبر خارجی همکاری دارد و ما تلاش می‌کنیم با استفاده از ظرفیت‌های علمی این دانشگاه در همه حوزه‌های مورد نیاز کشور، یافته‌های پژوهشی کاربردی را ارائه دهیم.

همچنین در این نشست، دبیر اجرایی کنفرانس فیزیک بنیادی ایران، گفت: برای برگزاری این کنفرانس از مدت‌ها قبل، طرح نوشته و اعضای کمیته‌های علمی و اجرایی مشخص شدند، همزمان با نهاد‌های تخصصی این موضوع همچون انجمن فیزیک ایران نیز مکاتبات و هماهنگی‌های لازم صورت پذیرفت.

سید وحید موسوی افزود: در ادامه اقدام‌های لازم برای کسب اعتبار علمی مورد نظر کنفرانس انجام و سایت و پوستر آن طراحی شد، در ادامه کار ثبت نام از متقاضیان صورت پذیرفت و ما در روز همایش میزبان ۱۶۰ شرکت کننده به صورت حضوری و مجازی خواهیم بود.

وی ادامه داد: ۲۰ مقاله تخصصی به این کنفرانس رسیده‌است که پس از انجام ارزیابی‌های لازم، ۲ مقاله از سوی نویسندگان آن به صورت سخنرانی و چهار مقاله نیز به صورت پوستر ارائه می‌شود. همچنین در این کنفرانس که با حضور استاد مهدی گلشنی (فیزیک‌دان و نظریه‌پرداز برجسته ترتیب می‌یابد) علاوه بر ارائه مقالات شاهد ۱۰ سخنرانی از سوی اساتید برجسته فیزیک خواهیم داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • بازگشت واحدهای تعطیل‌شده به چرخه تولید، ادعاست یا واقعیت؟ / باوجود دستور رئیسی، مسئولان از اعلام آمار، فراری هستند
  • بازگشت ۴۴۹ طرح راکد و غیرفعال به چرخه تولید با حمایت بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • برگزاری کنفرانس فیزیک بنیادی ایران به میزبانی قم
  • در چه سنی میزان باروری زنان به انتها می‌رسد؟
  • حرکت چرخه تولید موجب رونق اقتصادی می‌شود
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست
  • بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشتند
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • مکملی که ریزش مو را درمان می‌کند