Web Analytics Made Easy - Statcounter

براساس الزام استانداری اصفهان، شهرداری این شهر قرار است تا پایان سال جاری مراکز معاینه فنی موتور سیکلت افتتاح کند تا سهم 37 درصدی آلایندگی این وسایل به حداقل برسد؛ این درحالی است که هنوز خبری از اقتتاح مراکز معاینه فنی در این کلانشهر همانند بسیاری از کلانشهرهای کشور نیست و زمان دقیق اجباری شدن این قانون هم مشخص نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛  بعد از تصویب قانون هوای پاک در سال 1396 برای جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها در کلانشهرهای کشور تصمیماتی از سوی دستگاه های اجرایی اتخاذ شد تا جامعه به سمت استفاده از سوخت پاک برود، یکی از مواردی که در متن قانون هوای پاک نیز ذکر شده استفاده حداکثری از مراکز معاینه فنی در شهرهاست که علاوه بر خودرو های سنگین و سبک، موتور سیکلت‌ها را نیز شامل می‌شود، اما بعد از گذشت حدود سه سال از تصویب قانون هوای پاک مراکز معاینه فنی موتور سیکلت‌ها در بیشتر کلانشهر های ایران دیده نمی‌شود و تنها در پایتخت پنج مرکز افتتاح شده و از شیوه خدمت رسانی آن هیچ اطلاعاتی در دست نیست، از آنجا که به گفته پلیس بیش از ۹۰ درصد موتورسیکلت‌ها از نوع کاربراتوری هستند و نزدیک به چهار برابر یک خودروی سمند آلودگی ایجاد می کنند نیاز است تا افتتاح این مراکز در دیگر شهرهای کشور از جمله اصفهان که بیش از پیش با آلودگی هوا درگیر است مورد توجه دستگاه های اجرایی این شهرها قرار گیرد.

گفتنی است برای مثال در شهر اصفهان پس از مدت ها اهمال کاری از سوی مسئولان شهری، در نهایت در آذر ماه سال جاری نشستی تحت عنوان بررسی علل آلودگی هوای اصفهان براساس یافته‌های دو دانشگاه این شهر برگزار و تصمیماتی از سوی نمایندگان سازمان ها از جمله شورای شهر، شهرداری، اداره صمت، سازمان حفاظت محیط زیست و غیره گرفته شد، اما به نظر می‌رسد در خصوص ایجاد مراکز معاینه فنی موتور سیکلت‌ها در شهر اصفهان همه دستگاه ها منتظر اقدام شهرداری این شهر هستند و طبق وعده مسئولان قرار است تا پایان سال جاری شاهد تاسیس این مراکز در شهر اصفهان باشیم.

 

متولی تاسیس مراکز معاینه فنی استانداری و شهرداری است

سرهنگ محمدرضا محمدی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: بحث ایجاد مرکز معاینه فنی موتور سیکلت ها بسیار مهم و ضروری است و آلودگی آن‌ها چه در حوزه زیست محیطی و چه در حوزه موضوع آلودگی هوا اگر از خودرو های سبک بیشتر نباشد کمتر نیست، در حال حاضر این نیاز وجود دارد که مراکز معاینه فنی موتور سیکلت‌ها در شهر اصفهان و دیگر شهرستان های استان افتتاح شده تا سهم آلایندگی آن‌ها به حداقل برسد حتی این ضعف در نبود مراکز این چنینی در کشور نیز احساس می‌شود.

وی ادامه داد: هم در حوزه معاینه فنی و هم در حوزه اعمال قانون موتور سیکلت ها باید به صورت جدی دستگاه های متولی به این قضیه ورود پیدا کرده و از تعلل جلوگیری کنند، اما در حوزه راه اندازی مراکز معاینه فنی متولی احداث و تاسیس آن‌ها با استانداری و شهرداری اصفهان است و پلیس راهور در این مورد مسئولیتی ندارد.

اما در این موضوع نمایندگان استانداری، شهرداری این شهر را موظف به تاسیس مراکز معاینه فنی می‌دانند و منتظر احداث و ساخت آن هستند.

شهرداری تا پایان سال مرکز معاینه فنی تاسیس می‌کند

منصور شیشه فروش در همین رابطه در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز در خصوص افتتاح مرکز معاینه فنی موتور سیکلت در استان اصفهان اظهار کرد: یکی از مواردی که در قانون هوای پاک گفته شده توجه به موضوع معاینه فنی است، معاینه های فنی ها باید در بحث خودروهای سنگین، سبک و موتور سیکلت ها فعالیت کنند، مسئولیت احداث و ایجاد مراکز معاینه های خودرو های سنگین با اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای است، مسئولیت خودرو های سبک در شهرها نیز با شهرداری است که در شهر اصفهان شش مرکز معاینه فنی خودرو های سبک و 10 مرکز معاینه فنی خودرو های سنگین وجود دارد.

وی ادامه داد: از ابتدای سال تا به حال بیش از 120هزار خودرو سنگین و 120هزار خودروی سبک معاینه فنی شدند درواقع ضرورت معاینه فنی بسیار مهم است تا در راستای کاهش انتشار آلاینده های ناشی از خودرو ها گام برداریم، تردد حدود 600هزار موتور سیکلت و 1میلیون خودرو در شهر باعث شده توجه ویژه ای به بحث معاینه فنی آن‌ها شود، در اصل باید کانون های سیار آلاینده ها استاندارد باشند.

مرکزی تحت عنوان مرکز معاینه فنی موتور سیکلت نداریم

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به موتور سیکلت های شهر افزود: در حال حاضر مرکزی تحت عنوان مرکز معاینه فنی موتور سیکلت نداریم اما در مصوباتی که به شهرداری اصفهان ابلاغ کرده ایم قرار است تا پایان سال جاری حتما نسبت به ایجاد مرکز معاینه فنی اقدام کنند که متولی تاسیس و احداث آن با شهرداری اصفهان است.

وی تصریح کرد: قرار است شهرداری در این خصوص مکان یابی کرده و ملاحظات راهنمایی و رانندگی در احداث این مرکز رعایت شده تا دسترسی شهروندان بدون مشکل بوده و بتوانیم خدمات رسانی را با کیفیتی را ارائه دهیم.
شیشه فروش در پایان تصریح کرد: قرار است طی روز های آینده جلسه هماهنگی با شهرداری و پلیس راهور برگزار شده تا متناسب با مصوبات قانون هوای پاک، مرکز معاینه فنی به نحو مطلوب و بهینه خدمات ارائه کنند، همچنین شهرداری موظف است تا پایان سال هزار دستگاه موتور سیکلت را تبدیل به موتور سیکلت برقی کرده و وارد بازار شود.

وی با اشاره به ساماندهی موتور سیکلت های فرسوده اظهار کرد: قرار شده است موقتا در آینده تا 10هزار موتور سیکلت برقی جایگزین موارد فرسوده شود تا آلاینده های سیار در سطح شهر کمتر شوند، گفتنی است در قانون هوای پاک و در مطالعات اخیری که از سوی دانشگاه های اصفهان انجام شده سهم آلایندگی موتور سیکلت ها مشخص شده و قرار است بر اساس همین سهم تصمیمات دیگری برای جلوگیری از آلایندگی اتخاذ شود.

37 درصد سهم آلایندگی سهم حمل و نقل است

حجت الله غلامی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به سهم منابع آلوده کننده هوای شهر اصفهان، گفت: نزدیک به ۳۷ درصد آلودگی متعلق به شبکه حمل و نقل عمومی است، ۳۳ درصد صنعت و ۳۰ درصد بقیه مربوط به صنایع خانگی و امور متفرقه است، گفتنی است در بخش گاز مصرفی، سالیانه نزدیک به ۷۸ میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌شود که ۵۰ میلیون متر مکعب آن مربوط به مصارف خانگی بوده و این نزدیک به دو برابر میانگین جهانی است.

معاینه فنی موتور سیکلت ها به زودی اجباری می‌شود

وی افزود: فعالیت‌هایی در خصوص منابع آلوده کننده انجام شده است به طور مثال در بخش حمل و نقل قرار است حدود ۶۰۰ هزار موتور سیکلت در سطح شهر معاینه فنی بگیرند و با هماهنگی شهرداری اصفهان و نیروی انتظامی این مهم به زودی اجباری می‌شود، در حالی که معاینه فنی‌ها تا به حال مربوط به خودروهای سبک و سنگین و اتوبوس‌ها بوده است، همچنین مقرر شده شهرداری اصفهان ۱۰ هزار موتورسیکلت به صورت برقی تا پایان سال وارد شبکه کند تا به مرور موتورهای بنزینی از رده خارج شوند.

بر اساس وعده مسئولان قرار است تا پایان همین سال موتور سیکلت های فرسوده و دیگر آلاینده های سیار بیشتر مورد توجه قرار بگیرند تا سهم آلایندگی آنان به حداقل برسد و شاهد حضور موتور سیکلت های برقی در سطح شهر باشیم، باید دید سنت شکنی مسئولان شهری به کجا رسیده و آیا سامان دهی در این خصوص صورت می‌گیرد یا خیر، این در حالی است که در گذشته قرار بوده است معاینه فنی موتور سیکلت‌ها به زودی اجباری شود اما هنوز هیچ خبری از اجبار صاحبان موتور سیکلت مشاهده نشده و مشخص نیست این برنامه دقیقا در چه تاریخی لازم و اجباری خواهد شد، نکته مهم دیگر این است که در صورت اجرای این طرح موتورسیکلت سواران ساکن در شهر اصفهان در خصوص چگونگی سازوکار طرح دچار سردرگمی شده و نیاز است تا اطلاع رسانی کافی در خصوص آن انجام شود تا صاحبان موتور سیکلت بدانند آیا مشمول طرح فوق می‌شوند یا خیر.

گزارش از امیر شمسبگی

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: معاینه فنی موتور سیکلت ها قرار است تا پایان تا پایان سال موتور سیکلت شهرداری اصفهان قانون هوای پاک شهر اصفهان سهم آلایندگی آلاینده ها دستگاه ها حمل و نقل سال جاری خودرو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۱۷۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضبط ۲ دستگاه موتور سیکلت خارجی غیرمجاز

یداله ملکی مدیرکل تعزیرات حکومتی مازندران گفت: پرونده ۲ دستگاه موتور سیکلت بدون پلاک و قاچاق به ارزش ۹ میلیارد و ۸۷۴ میلیون ریال در شعبه دوم تعزیرات حکومتی شهرستان بهشهر رسیدگی شد.

او افزود: شعبه باتوجه به مدارک موجود در پرونده و دریافت نظر کارشناسی تخلف را محرز و متهمین را علاوه بر ضبط کالابه پرداخت ۹ میلیارد و ۸۷۴ میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد.

ملکی گفت: ماموران پلیس آگاهی گزارش این تخلف را برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارسال کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • تصادف ۲ موتور سیکلت با پراید ۱۳۲ در محور ماکو به خوی 
  • ️جریمه میلیاردی برای نگهداری موتور سیکلت‌های قاچاق در قزوین
  • نخستین مرکز مانیتورینگ مراکز معاینه فنی شهر اصفهان راه‌اندازی می‌شود
  • یک مرکز معاینه فنی سنگین در پایانه شرق ایجاد می شود
  • داداش کلاه یادت نره 
  • هم زمان با حضور شرکت جک در نمایشگاه خودرو پکن: 2 خودرو جدید کرمان موتور که امسال وارد بازار ایران می شوند مشخص شدند (+عکس ،اسامی و مشخصات)
  • موتورسیکلت ۴ میلیاردی قاچاق در اصفهان توقیف شد
  • ضبط ۲ دستگاه موتور سیکلت خارجی غیرمجاز
  • راهبری ۵ مرکز معاینه فنی تهران به بخش خصوصی واگذار می شود
  • واگذاری راهبری پنج مرکز معاینه فنی تهران به بخش خصوصی