Web Analytics Made Easy - Statcounter

در دیدار معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس آکادمی علوم افغانستان بر توسعه روابط و تبادلات فناوارنه میان دو کشور تاکید شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری و عبدالظاهر شکیب رئیس آکادمی علوم افغانستان با هدف بررسی شرایط توسعه روابط دوجانبه میان دو کشور و شکل‌گیری همکاری‌ها برای انجام پروژه‌های دو کشور برای گسترش  زبان فارسی در دنیا دیدار و گفت‌وگو کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این دیدار با ارائه گزارشی از روند شکل‌گیری زیست‌بوم فناوری و نوآوری در ایران، گفت: این زیست‌بوم تلاش می‌کند همه بازیگران عرصه علم و فناوری را را زیر یک سقف جمع کند و توانمندی نیروی انسانی خلاق را به اقتصاد و صنعت پیوند زند.

ستاری ادامه داد: ایران یکی از کشورهایی است که از موهبت نیروی انسانی خلاق و نوآور برخوردار است و از این نعمت ارزشمند باید استفاده درست کند. به همین دلیل یکی از ارکان اصلی زیست‌بوم فناوری و نوآوری در ایران را توان دانشی و تخصصی جوانانمان تشکیل می‌دهد.

رییس بنیاد ملی نخبگان در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد: اقتصاد ایران وابسته به منابع زیرزمینی است. ما بزرگ‌ترین ذخیره هیدروکربنی دنیا را  در اختیار داریم و چهارمین تولیدکننده نفت و سومین تولیدکننده گاز جهان هستیم. اما در اقتصاد دانش‌بنیان تلاش می‌کنیم نگاهمان را از این منابع برداریم و به تخصص و توان نیروی انسانی خود اتکا کنیم.

ستاری با اشاره به اینکه در ایران سالیانه هزینه زیادی برای آموزش می‌شود، گفت: در این زیست‌بوم تلاش می‌کنیم دانش را به بازار متصل کنیم. یعنی محصولات تولیدی در مرز دانش را به زندگی مردم پیوند بزنیم و جامعه دستاورد این تلاش‌های فناورانه را لمس کند. چون آموزشی مفید است که نتیجه آن بین 5 تا 10 سال در کشور نمود یابد در غیر این صورت، این آموزش اثرگذار و مثمر ثمر نیست.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه ایران 3 میلیون و 500 هزار دانشجو دارد، افزود: این نیروی انسانی بزرگ، ظرفیت بالای دانشی دارند و باید از توان آنها  برای تحقق اقتصاد دانش بنیان بهره ببریم. جوانانی که در روزهای تحریم و بروز بحران‌ها یاریگر کشور هستند و ایران را از در گذر از شرایط سخت مدد می‌کنند.

ستاری با اشاره به طراحی زیست‌بومی برای بازگشت نخبگان ایرانی از یکصد دانشگاه برتر جهان، گفت: در این مدل بومی ابتدا سازوکارهای بازگشت آنها به کشور را فراهم می‌کنیم. مثلا با ایجاد پارک‌های فناوری، خانه‌های خلاق و مراکز نوآوری و کارخانجات نوآوری زمینه فعالیت نخبگان در کشور را ایجاد و سپس آنها را برای بازگشت ترغیب می‌کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین بیان کرد: در این مدل بومی توانستیم در طی 3 سال، 2 هزار و 300 دانشجوی ایرانی را از یکصد دانشگاه برتر دنیا به کشور بازگردانیم. قطعا این افراد با هدف پول بازنگشتند بلکه برای آنها تاثیرگذاری در جامعه مهم است.

رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین با اشاره به اجرایی شدن اقتصاد دانش‌بنیان در ایران، گفت: نتیجه و دستاورد بارز این اقتصاد هر روز در زندگی مردم قابل لمس است و کاربردی عمومی در روزمرگی‌های مردم دارد. این دستاوردها زندگی مردم را راحت‌تر کرده است.

ستاری در ادامه تاکید کرد: ایران کشوری درگیر با تحریم‌ها و دشمنی‌های برخی کشورها است. اما با وجود همه مشکلات توانستیم در روزهای بحرانی نیازهای خود را تامین کنیم. مثلا شیوع کرونا ما را به هیچ کشوری وابسته نکرد و با اتکا به توان و دانش متخصصان داخلی خود همه تجهیزات مورد نیاز در این زمینه را تولید و تامین کردیم.

رییس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق با بیان اینکه شکل‌گیری زیست‌بوم فناوری و نوآوری مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیاز تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در کشور است، گفت: در کنار نیروی تحصیل کرده، دانشگاه ها، مراکز نوآوری، کارخانجات نوآوری و خانه‌های خلاق اصلی‌ترین اجزای این زیست بوم هستند. در حال حاضر بیش از 6 هزار شرکت دانش‌بنیان در ایران فعالیت دارد.

ستاری ادامه داد: ایران صاحب بزرگ‌ترین استارتاپ‌های منطقه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، زیست‌فناوری، نانوفناوری، سلول‌های بنیادی و فناوری‌های نرم است و حدود 50 پارک فناوری هم در کل ایران شکل گرفته است.

رییس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق در ادامه بیان کرد: جایگاه ایران در حوزه تولید مقالات علمی رتبه 15 دنیا است. البته در برخی حوزه‌های فناورانه در بین 10 کشور نخست ایستاده‌ایم. باید در حوزه علوم انسانی و هنر بیشتر ورود کنیم و این حوزه را توسعه دهیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به پیشینه فرهنگی و تمدنی ایران، بیان کرد: البته در این حوزه نیز با راه‌اندازی خانه‌های خلاق و حمایت از شرکت های خلاق و نوآور اقداماتی شکل گرفته است و اکنون یک هزار و 400 شرکت خلاق در حوزه‌های مختلف صنایع نرم و فرهنگی مشغول به فعالیت هستند.

ستاری ادامه داد: در حال حاضر در ایران بیشتر تجهیزات آزمایشگاهی به شکل بومی تولید می‌شود. ما نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ایران ساخت را داریم که در حال حاضر 10 هزار محصول در آن به نمایش درآمده است. ایران آماده همکاری با افغانستان در این حوزه نیز هست.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به جایگاه زبان فارسی در جستجوی اینترنتی، گفت: فارسی نهمین زبان اینترنت است که این موضع با وجود شاخص جمیعیتی کم، یک کار و اتفاق بزرگ است. امروز آپارات استارتاپی به زبان فارسی است که رتبه زیر 100 را در میان صفحات مجازی به خود اختصاص داده است.

ستاری با تاکید بر اینکه ایران و افغانستان اشتراکات فرهنگی و زبان دارند، افزود: باید از این مزیت برای گسترش زبان فارسی استفاده کنیم تا زبان فارسی در جایگاه اصلی خود بایستد و در دنیا شناخته شده‌تر شود.

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به توجه ویژه زیست‌بوم فناوری و نوآوری به زنان کارآفرین، گفت: برنامه ویژه ای در کشور برای حمایت از زنان کارآفرین و نخبه داریم. چون سهم زنان ما در حوزه های فناورانه بالا است و بیش از 40 درصد دانشجویان کشور را این قشر تشکیل می‌دهند. زنان نسل آینده کارآفرینی کشور هستند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری معتقد است که اجرای طرح‌های مشترک فناورانه بین دو کشور ضروری است چون این کار به توسعه ارتباطات طرفین کمک می‌کند و به تقویت همکاری‌های دو جانبه منجر خواهد شد. تقویت ارتباطات دانشگاهی دو طرف تاثیر زیادی بر توسعه روابط میان دو کشور دارد.

ستاری با اشاره به توان ایران در تامین تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه‌های افغانستان، بیان کرد: این توانمندی در ایران وجود دارد و بخش بزرگی از تجهیزات آزمایشگاهی که در دانشگاه‌های ایران استفاده می‌شود ساخت داخل است. همه این تجهیزات با شرایط ویژه و قیمت‌هایی مناسب در اختیار کشور افغانستان نیز هست.

در ادامه عبدالظاهر شکیب رییس آکادمی علوم با ارائه توضیح مختصری از فعالیت این آکادمی، گفت: آکادمی علوم افغانستان در 3 بخش تحقیقات علوم اسلامی، علوم طبیعی و علوم انسانی فعالیت می‌کند. در این مرکز تلاش می‌کنیم ارتباط بین‌المللی میان افغانستان و مراکز علمی منطقه و جهان را احیا کنیم.

وی همچنین بیان کرد: ایران و افغانستان دو کشور دوست و همسایه با اشتراکات فرهنگی، دینی، فرهنگی و زبان هستند که باید از این داشته‌های برای توسعه روابط دو کشور استفاده کنیم.

دفاع معاون رئیس جمهور از مرغ آرین| ستاری: «آرین» در عملکرد فنی از سویه‌های خارجی هیچ کم ندارد

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: معاونت علمی ریاست جمهوری سورنا ستاری معاونت علمی ریاست جمهوری سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری زیست بوم فناوری و نوآوری تجهیزات آزمایشگاهی اقتصاد دانش بنیان نیروی انسانی توسعه روابط آکادمی علوم دانشگاه ها زبان فارسی دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۱۹۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایزه یک میلیارد تومانی شیخ مفید به ۱۰۰ استاد منتخب شاگردپرور اعطا شد

روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در آئین تقدیر از ۱۰۰ استاد شاگردپرور در اولین دوره اعطای جایزه «شیخ مفید» از اعطا جایزه یک میلیاردتومانی به منتخبان این جایزه فاخر خبر داد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، همزمان با روز بزرگداشت مقام معلم و به همت بنیاد ملی نخبگان و با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور و همچنین قائم مقام بنیاد ملی نخبگان آئین تقدیر از ۱۰۰ استاد شاگردپرور چهارشنبه شب برگزار شد.

هدف از برگزاری این آئین تجلیل و قدردانی از استادانی است که در راستای فرهنگ شاگردپروری اهتمام داشته و به نوعی در کنار مساله آموزش، به امر تربیت و پرورش هم توجه ویژه داشته‌اند.

این استادان در قالب یک طرح غیرفراخوانی که از ۶ ماه قبل آغاز شده بود از طریق دانشجویان دانشکده‌های برتر کشور انتخاب شده‌اند.

در این راستا، از ۲۰ هزار دانشجو از ۵۰ دانشکده کشور اعم از دانشکده‌های فنی مهندسی، پزشکی، علوم پایه و علوم انسانی نظرسنجی شده و در نهایت اساتیدی که بیشترین آرا را در میان دانشجویان کسب کرده‌اند، برای تقدیر در این مراسم دعوت شده‌ بودند.

انسان سازی، یکی از اصلی ترین مسئولیت‌های اصلی دانشگاه‌ها

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در این آئین در سخنانی با بیان اینکه دانشگاه‌های ما همواره مبدا تحول بوده‌اند، گفت: پیش از انقلاب اسلامی بسیاری از جریان‌های انقلاب در دل دانشگاه‌ها شکل گرفت و بعد از انقلاب نیز این دانشگاه‌ها بودند که نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور را تربیت کردند.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه، در طول دو سه دهه اخیر یک ماموریت‌هایی در دانشگاه‌ها پررنگ شده‌اند و آن تولید علم بوده است، افزود: بر این اساس، اساتیدی که در حوزه تولید علم مقالات بیشتر، بهتر و باکیفیت‌تری تولید کرده‌اند مورد تشویق و حمایت قرار گرفتند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، گفت: در مراحل بعد اساتیدی که در حوزه ارتباط با صنعت و حل مسائل کشور گام برداشته‌اند و همه اینها برکاتی برای کشور به دنبال داشته است، این اساتید مورد حمایت قرار گرفته‌اند و ما برای همه آنها یکسری مشوق‌ها و جوایز تعریف کرده‌ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه، دانشگاه کارخانه علم آفرینی، خلق نوآوری و فناوری است، در عین حال یکی از اصلی ترین مسئولیت‌های دانشگاه‌ها را انسان سازی دانست و افزود: این مسئولیت که نباید مورد غفلت قرار گیرد، فراتر از سایر وظایف دانشگاه‌ها است و همه این کارها به بهانه پرورش انسان‌ها و شاگردانی است که ما را تکثیر کنند.

چگونگی فرآیند انتخاب ۱۰۰ استاد شاگرد پرور

دهقانی فیروزآبادی در ادامه اظهار کرد: از این جهت امروز افتخار داریم در بین منتخبانی از جمعیت ۲۰ هزار نفری مستعدین بنیاد ملی نخبگان حضور داریم.

وی گفت: مساله‌ای که همواره برای من دغدغه بوده، این است که به عنوان مثال هنگامیکه جایزه‌ای برای استاد نمونه تعریف کرده‌ایم و کلی فرم باید برای آن تکمیل و جمع آوری شود، جالب آن است که افرادی که مشغول به کار واقعی هستند کمتر به دنبال تکمیل این فرم‌ها و مطرح کردن خودشان بوده‌اند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، افزود: لذا ما به دنبال راهکاری بودیم که چگونه می‌توانیم در یک برنامه نخبگانی مخاطب خود را پیدا و بدانیم که از چه اساتیدی باید تقدیر کنیم.

وی ادامه داد: لذا در یک ماموریت دانشگاهی یکسری پرسش‌هایی برای دانشجویان طراحی کردیم تا به واسطه آنها، دانشجویان این اساتید را انتخاب کردند.

دهقانی فیروزآبادی گفت: امروز افتخار دارم که در جمع شما عزیزان به عنوان منتخبان ۵۰ دانشکده برتر کشور، انتخاب شده توسط گروه‌های مختلف از جمله برگزیدگان مسابقات مختلف بنیاد ملی نخبگان و یا نفرات برتر کنکور هستم.

جایزه یک میلیاردتومانی برای ۱۰۰ استاد منتحب شاگردپرور

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در ادامه اعلام کرد که ارزش جایزه فاخر شیخ مفید به احترام این معلم بزرگ، برای اساتید مفید به ارزش یک میلیارد تومان اعتبار در سال است.

دهقانی فیروزآبادی همچنین با بیان اینکه این جایزه از حدود ۱۵ قابلیت برخوردار است، گفت: سقف استفاده اعتبار مالی مستقیم جایزه یک میلیارد تومانی شیخ مفید، چهارصد میلیون تومان در سال است، ضمن اینکه استفاده از امکانات شبکه آزمایشگاهی، استفاده از امکان کسر خدمت یا معافیت خدمت سربازی برای دانشجوهای شما، استفاده از پسا دکتری، استفاده از فرصت مطالعاتی خارج از کشور، استفاده از فرصت حضور در کنفرانس‌ها و استفاده از فرصت بازدیدهای علمی از جمله این ۱۵ تا ۱۶خدمتی است که در معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان در قالب یک سبد و به ساده ترین شکل در اختیار ۱۰۰ برگزیده جایزه شیخ مفید قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه تاکید کرد: من معتقد هستم که هیچ کسی مثل استادانی چون شما در این جمع نمی‌تواند افراد با استعداد و توانمند را شناسایی، پرورش و مدیریت کند و به اعتقاد من یکصد نفر از اساتید برگزیده این جمع، حتما بهتر از من، معاون من و هرکس دیگری می‌تواند بچه‌هایی که گرد آنها هستند را پرورش داده و تکثیر کنند.

دهقانی فیروزآبادی در پایان ابراز امیدواری کرد که در پایان دوره اول جایزه شیخ مفید بتوانیم یکصد نفر استاد برگزیده فعلی را با نگاه و تربیت شما به ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر تکثیر کنیم.

 معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور پیش تر با تاکید بر اهمیت شاگردپروری توسط استادان دانشگاه تراز و دانشجوپرور از شناسایی و تقدیر ۱۱۰ استاد مطرح این حوزه با اعطای «جایزه شیخ مفید» و بسته حمایتی ۱۰ میلیارد ریالی همزمان با روز معلم خبر داده بود.

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر اینکه نیاز مبرم امروز عرصه آموزش عالی کشور وجود استادان الگو و محور است، افزود: استادان الگو و پرورش دهنده، می‌توانند هویت‌بخش دانشجوی ما باشند و اتصال تاریخی دانشجویان با ظرفیت‌ها و هویتشان را برقرار کنند. این جنس استادان می‌توانند آگاهی لازم را درمورد گذشته، پیشینه و وضعیت کشور به دانشجویان بدهند و به واسطه این پرورش و آگاهی بخشی، امید و انگیزه را در نیروی انسانی دانش آموخته گسترش و تسری بدهند.

وی تصریح کرد: معاونت علمی ریاست جمهوری با همین رویکرد و در قالب یک طرح غیر فراخوانی که از ۶ ماه قبل آغاز شد، روند شناسایی ۱۱۰ استاد شاگردپرور را در قالب کمیته‌های نخبه محور که بیشتر متشکل از دانشجویانی هستند که با بنیاد ملی نخبگان در ارتباط هستند و شناخت خوبی روی این جنس استادان دارند، آغاز کرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور به تقدیر از استادان برگزیده همزمان با سالروز گرامیداشت معلم اشاره کرد و افزود: این ۱۱۰ استاد شناسایی شده اند که همزمان با روز گرامیداشت معلم (دوازدهم اردیبهشت ماه)، طی مراسمی تقدیر می شوند و یک جایزه پژوهشی ۱۰ میلیارد ریالی شامل هدیه نقدی تا اعتبار استفاده از خدمات به شکل دلخواه به ایشان اعطا می شود و از استادان برگزیده، ثبت تجربه و خاطره نگاری می‌شود.

دیگر خبرها

  • اعلام آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات پزشکی به آفریقا
  • آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات و ملزومات پزشکی به آفریقا
  • ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی در گرو حمایت‌های ارزی
  • تپش دانش بومی در قلب خودروی ایرانی
  • جایزه یک میلیارد تومانی شیخ مفید به ۱۰۰ استاد منتخب شاگردپرور اعطا شد
  • دستور رئیسی برای طراحی جت ۱۰۰ نفره / معاون علمی رییس جمهور: پیش‌قرارداد‌های ۱۲ جت بسته شده
  • ایجاد دانشکده فناوری‌های راهبردی در دانشگاه مازندران
  • رییس سازمان بسیج اساتید استان کرمان استاد نمونه کشور شد
  • دهقانی از طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رئیس جمهور خبر داد
  • طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رئیس جمهور