Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-30@03:01:53 GMT

بنویسید به حساب همدلی‌های کوچک

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۲۰۱۶۶

بنویسید به حساب همدلی‌های کوچک

همشهری آنلاین _ سحر جعفریان:  اوایل تعدادشان به زحمت به ۱۰ نفر می‌رسید و اکنون بیش از ۲۰۰ بانو هستند که رسم همسایه‌داری را با مهرورزی در شرایط سخت به جای می‌آورند. کمک‌های مادی و معنوی ویژه کودکان کار، افراد بیمار و نیازمند، تهیه جهیزیه، هزینه‌های تحصیلی و کمک به آزادسازی زندانیان غیرعمد و مالی از جمله اقدامات این گروه نیکوکار است که دیگر نمی‌خواهند همدلی‌هایشان در مرزهای یک محله و منطقه محصور بماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای همین، فرایند شناسایی سایر خانواده‌های نیازمند در پایتخت و حاشیه‌های آن را آغاز کرده‌اند. در گزارش زیر ساعتی را به گفت‌وگو با برخی از اعضای هیئت زینب(س) گذراندیم.

محله «مهرآبادجنوبی» است و یکی از سوپرمارکت‌های قدیمی که مشتری‌های زیادی دارد. «مریم بیات» از اعضای هیئت زینب(س) مطلع می‌شود که در این سوپرمارکت پر رفت‌وآمد از ابتدای شیوع «کرونا» چند خانواده نیازمند حساب دفتری دارند و بدهی‌شان تا سقف ۳۰۰ هزار تومان پر شده‌است. افراد نیازمند و آبرومند گاهی می‌آیند و داخل کیسه‌ای چند تخم‌مرغ و یک رب گوجه‌فرنگی کوچک می‌اندازند و آرام و خجالت‌زده به‌گونه‌ایی که مشتری دیگری متوجه نشود، به صاحب سوپرمارکت می‌فهمانند که پول خریدهایشان را خیلی زود می‌آورند. بیات در این‌باره می‌گوید: «صندوق خیریه‌ای با نام «همدلی‌های کوچک» در هیئت داریم که بانوان خیر به‌صورت ماهانه و براساس نیازهای مناسبتی مبالغی را ویژه تسویه حساب دفتری افراد و خانواده‌های نیازمند جمع‌آوری می‌کنند.

به‌ویژه از زمانی که کرونا شیوع پیدا کرد و بسیاری از هم‌محله‌ای‌ها منبع درآمد خود را از دست دادند و یا بانوان سرپرست خانواری بودند که درآمدشان بسیار محدودتر از پیش شده بود. بنابراین، دست به کار شدیم تا در این شرایط سخت اقتصادی گره‌ای هر چند کوچک از مشکل آنها بگشاییم. از ابتدای سال تاکنون، بیش از ۱۵ میلیون تومان حساب دفتری و بدهی این افراد و خانواده‌هایشان را تسویه کرده‌ایم.» بیات هم‌چنین ادامه می‌دهد: «در محله «شهید دستغیب» بیشترین حساب‌های دفتری و بدهی را تسویه کرده‌ایم که شاید به سبب وجود تراکم قشری از افراد باشد که بضاعت مالی اندکی دارند. البته همکاری کاسبان و مالکان سوپرمارکت‌ها را نباید فراموش کرد که با اعتماد به افراد نیازمند، برایشان حساب دفتری باز می‌کنند.

محله‌های دیگری که بیشترین فعالیت را در آنها داشته‌ایم، محله «دکتر هوشیار» و محله «امامزاده عبدالله»(ع) است که با توجه به میزان نذرهای معنوی در هیئت، به دنبال راه‌اندازی کارگاه‌های کارآفرینی با موضوع مشاغل ساده خانگی هستیم تا از حداقل مهارت و استعداد افراد به نفع سودآوری‌های مالی‌شان استفاده کنیم. البته این میان نیاز است که مراکزی مانندسراهای محله یا تولیدی و کارگاه‌های خصوصی هم آستین بالا بزنند و در مشارکت با ما به اجرای طرح «کارآفرینی محلی» کمک کنند.»

زهرا مددی/ یکی از اعضای هیئت بانوان رسم مهرورزی در محله‌های قدیمی پایتخت

حساب دفتری ۲ خانواده نیازمند در محله دکتر هوشیار تسویه و سبد ارزاق پروتئینی نیز به در خانه‌شان ارسال می‌شود. «زهرا مددی» یکی دیگر از اعضای هیئت بانوان، مأمور می‌شود تا به‌صورت تلفنی و در کمال احترام به آن خانواده‌ها اطلاع دهد که حسابشان تسویه شده است. مددی می‌گوید: «سوپرمارکت «حاج اکبر» سال‌های سال است که در این محله فعال است. معمولاً هم حساب‌های دفتری بسیاری آنجا باز است چراکه حاج اکبر عادت ندارد کسی دست خالی از مغازه‌اش بیرون برود. هیئت محلی ما نیز چون این کاسب خوش‌نام و خیر را می‌شناسد، هر ماه سری به سوپرمارکت او می‌زند و تا جایی که مقدور باشد حساب‌های دفتری را تسویه می‌کند. این نوع از کارهای خیر در محله‌های قدیمی بسیار رایج است چراکه پدران و مادران ما باور داشته‌اند نباید تو سیرباشی و همسایه‌ات گرسنه.

ما نیز با این روحیه تربیت و بزرگ شدیم و چرخه فعالیت‌های خیرخواهانه آنها را پیش بردیم. حتی سبدهای ارزاق ویژه مناسبت‌های مختلف مانند شب «یلدا»، «نوروز»، آغاز سال تحصیلی یا حلول ماه مبارک «رمضان» تهیه و توزیع می‌کنیم. البته در ایام کرونا توزیع پک‌های بهداشتی از جمله مواد ضدعفونی‌کننده، ماسک و دستکش هم داشته‌ایم. چراکه واقعاً برخی از خانواده‌ها اینجا شناسایی شده‌اند که حتی از خرید ماسک به‌صورت روزانه هم عاجز هستند. بنابراین، همت بیشتری از خیّران و نیکوکاران انتظار می‌رود. امیدوارم هر کسی که توانایی دارد، گره‌ای هر چند کوچک به شکرانه نعمت‌هایش از مشکلات دیگران باز کند تا این رسم مهرورزی نیز به جریان خود ادامه پیدا کند.»

فعالیت‌های متنوع نیکوکاران

داروخانه‌های این منطقه یکی دیگر از اماکنی هستند که بانوان خیر آنجا هم مراجعه می‌کنند تا فردی از خانواده نیازمند برای علاج دردهای جسمی، ناتوان نماند. «مرضیه خادمی» هم از اعضای هیئت زینب(س) است که می‌گوید: «از طریق معتمدان محله متوجه شدیم برخی خانواده‌های نیازمند به هنگام بیماری، توانایی مالی استفاده از خدمات درمانی را ندارند و بر همین اساس، به شیوه‌های خود درمانی روی می‌آورند. با چند پزشک خیر صحبت کردیم تا شرایط ویزیت رایگان یا کم‌بها برای آنها فراهم شود. از سویی داروخانه‌هایی هم هستند که برای تسویه حساب دفتری برخی اهالی به آنها سر می‌زنیم.»

برگزاری جشن تولد ویژه ایتام، تهیه ویلچر، خرید سمعک، اعطای وام‌های قرض‌الحسنه، جمع‌آوری کمک هزینه‌های آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد و مالی از دیگر اقدامات خداپسندانه هیئت زینب(س) و گروه همدلی‌های کوچک است که خادمی در توضیح آنها می‌افزاید: «جمع بانوان محله امامزاده عبدالله(ع) در هر موضوعی که خانواده و فردی نیازمند گرفتار شده باشد، ورود می‌کند تا دلی غمگین نماند. تاکنون ۲ ویلچر و ۳سمعک برای افراد نیازمند خریداری شده است. اینها به این معنی نیست که اعضای این هیئت بسیار ثروتمند و یا توانایی مالی آن‌چنانی دارند، خیر. خیلی از ما کلی قسط و اجاره با حقوق‌های اندک داریم. اما قطره قطره‌هایمان را کنار هم می‌گذاریم تا دریایی از مهر شود. گاهی حتی کسانی هستند که برای مثال، کمک‌های ۱۰ هزار تومانی به صندوق خیریه می‌کنند. این مبالغ اندک در نهایت به همان ویلچر یا سمعکی تبدیل می‌شود که نمی‌توانید تصور کنید چقدر دل یک همسایه را شاد می‌کند.»

کد خبر 584903 برچسب‌ها نیکوکاری همشهری محله زندان خیریه دانش آموز

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: نیکوکاری همشهری محله زندان خیریه دانش آموز اعضای هیئت هیئت زینب س حساب دفتری خانواده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۲۰۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌

 شیوا شبدینی   بیان کرد: آخرین روز سلامت «خانواده، غذای سالم و ورزش همگانی» عنوان یکی از روزهای «هفته سلامت» است، در این نام‌گذاری به طور ویژه اهمیت خانواده به‌عنوان اولین پایگاه آموزشی در زمینه‌های تغذیه سالم و ورزش همگانی پیش از ورود به جامعه موردتوجه قرار گرفته است.

وی افزود: یک خانواده سالم، با ایجاد فرهنگی از آگاهی درباره سلامت، این امکان را به اعضایش می‌دهد که بهترین تصمیم‌ها را در خصوص سلامتی خودشان بگیرند، آموزش‌های مرتبط با تغذیه سالم، مراقبت از بدن و روح و تدابیر پیشگیری از بیماری‌ها، بخشی از این فرهنگ سلامت در خانواده هستند که به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک می‌کنند.

پزشک مرکز سلامت تصریح کرد: باتوجه‌به افزایش چندبرابری چاقی در چند دهه اخیر و به‌تبع آن افزایش کم‌سابقه موارد ابتلا به بیماری‌های مرتبط با آن نظیر کبد چرب و دیابت، تغذیه سالم و ورزش همگانی که از عوامل اصلی پیشگیری از چاقی هستند بیش از گذشته موردتوجه قرار گرفته و بر نقش و اهمیت خانواده و به طور ویژه مادر خانواده به‌عنوان اولین مروج این سبک زندگی سالم تأکید شده است.

وی یادآور شد: تهیه غذای سالم یکی از ارکان اصلی سلامت هر فرد به شمار می‌رود و تصور من بر این است که بانوان نقش اصلی را در این زمینه عهده‌دار هستند. اگر بتوانیم مادران و خانم‌های خانه‌دار را در زمینه تغذیه سالم آموزش دهیم شاید گام بزرگی در این زمینه برداریم، در درجه اول آموزش به خانواده اهمیت دارد و محل دیگری که فرد به آن وارد می‌شود مهدهای کودک و مدارس هستند، پس در مرحله بعد تمرکز اصلی باید روی آموزش در مهدهای کودک و مدارس باشد.

شیوا شبدینی در ادامه تشریح کرد: دیگر مراکزی که می‌توانیم آموزش‌ها را در آن‌ها آغاز کنیم، محل‌های کار و ادارات هستند، بارها دیده شده که غذاهایی که برای کارمندان تهیه و طبخ می‌شود از کیفیت خوبی برخوردار نیستند، اکنون اکثر افراد ناگزیرند غذا را یا در محل کار بخورند یا از طریق رستوران‌های اطراف محل کار خود تهیه کنند. اگر غذاهایی که ادارات، سازمان‌ها و ارگان‌ها برای کارکنان خود در نظر می‌گیرند غذای سلامتی باشد، سلامت کارمندان نیز تضمین می‌شود.

وی اظهار کرد: خیلی‌ها بر این باورند که پیروی از یک رژیم غذایی اصولی و سلامت هزینه‌های زیادی دارد، اما اگر واقعاً کلاه‌خود را قاضی کنیم متوجه می‌شویم که بدن ما در طول هفته‌ها و ماه‌ها چقدر مواد غذایی ناسالم مانند انواع شیرینی‌ها، تنقلات، چیپس و پفک و انواع نوشابه‌های شیرین و آب‌میوه‌های صنعتی دریافت می‌کند، اگر از مصرف این غذاها و تنقلات ناسالم پرهیز کنیم می‌توانیم هزینه‌ای را که پیش‌تر صرف این غذاها می‌کردیم، به تهیه مواد غذایی سالم اختصاص دهیم.

شبدینی خاطرنشان کرد: مورد دیگری که دیده می‌شود کم‌تحرکی است، ساعات خیلی طولانی حضور در ترافیک سنگین شهری باعث می‌شود افراد تحرک کمی داشته باشند، کم‌تحرکی عامل بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله کبد چرب، بیماری‌های قلبی عروقی و مشکلات اسکلتی (استخوانی) است.

وی افزود: اگر بتوانیم در کنار تغذیه سالم حداقل روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان به فعالیت ورزشی اختصاص دهیم و در آخر هفته‌ها به همراه خانواده ورزش‌های خیلی ساده مانند رفتن به پارک‌ها، کوهستان و بازی‌های گروهی را مدنظر قرار دهیم تا حد زیادی از بیماری‌های کبد چرب و دیابت که روند ابتلا به آن‌ها آن با سرعت بسیار بالایی در حال افزایش است، می‌توانیم پیشگیری کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • هشدار استقلال به خانواده ها: تست گیری فصل جدید آکادمی شروع نشده است
  • هشدار به افراد مشهور و خانواده‌شان در زمان اجرای طرح حجاب | فیلم
  • مشارکت بیش از هزار معلم سمنانی در طرح اکرام ایتام و محسنین
  • تشویق ۲۱۱ سوادآموز استان سمنان
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • آزادی ۲ زندانی جرائم غیر عمد در همدان
  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده‌اند بخوانند
  • اعضای نوجوان لردگانی به بیماران نیازمند عضو زندگی بخشید
  • شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟
  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده اند این مطلب را بخوانند